IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä oli ultra kuuden pistospäivän jälkeen, ja valitettavasti viime viikon lupaava vaikutelma ei oikein kantanut. 🫤

Nollaultran 23 follista oli lähtenyt kasvamaan vain seitsemän. Ilmeisesti on epätodennäköistä, että pienemmät ehtisivät enää mukaan. Vaikuttaa siis siltä, että lääkeannos on ollut liian pieni mulle (150 IU). Sitä ei kuitenkaan todennäköisesti nosteta (konsultoivat vielä HUS:ia), koska ilmeisesti tässä vaiheessa annosnostosta ei olisi apua. Sitä jäin kyllä vähän miettimään, kun tuntuu näiden keskustelujen perustella, että monella on nostettu vielä useammankin pistospäivän jälkeen. 🤔

Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta, että kato tulee jo tässä vaiheessa? Onhan toi seitsemän parempi kuin vähemmän, ja hoitoa kyllä jatketaan.
Vähän nurinkurista, että viisi Letro-tablettia kasvattivat mulla viisi follia ja nämä verraten kalliit pistokset nyt vain pari enemmän. 🥴

Ihan yleisesti ottaen turvotukseen nimenomaan runsaasti vettä, kevyttä liikuntaa (esim rauhallista kävelyä) ja elektrolyyttejä. Pelkkää vettä on usein vaikea juoda paljoa, siitä nimenomaan tulee pahoinvointia ja turpea olo, mut pieni elektrolyyttilisä auttaa kummasti asiaa. Toki edes runsas nesteiden juonti tuskin auttaa, jos keho reagoi voimakkaasti hyperillä. Nykyään elektrolyyttejä löytyy lähes joka kaupasta ja apteekista nyt varmasti, mut lisäksi esim mineraalisuolaa ripaus veteen toimii käytännössä yhtä hyvin. Runsasta suolan käyttöä sen sijaan kannattaa muuten välttää (pelkkä NaCl), sillä se kerryttää nestettä. Sama pätee runsaaseen hiilihydraatin saantiin, erityisesti sen suolan kanssa.
Lisäksi esim vihreä tee tai funlighit sun muut voi auttaa että saa juotua riittävästi.

BTW, jos juo pelkkää vettä hurjia määriä ja jättää suolan ja elektrolyytit kokonaan pois, niin voi tulla helposti vesimyrkytys, eli liika on liikaa kaikessa! Vesimyrkytykseen voi oikeasti kuolla, joten sillä ei kannata leikkiä.
Joo, siis nimenomaan oli elektrolyyttilisät vedessä, en pelkkää vettä missään välissä yrittänyt edes juoda.
Mutta tosiaan voi olla, että jos se on tullakseen, niin tulee vaikka päällään seisoisi

Koira onneksi huolehti tuosta liikuntapuolesta ja on pakko käydä ulkoilemassa 😆

@Ehtoo mulla on ollut samaa haastetta. Mun AFC on about 25 ja ekalla kerralla saatiin kypsytettyä 3 ja tokalla 14 joka sekin alakanttiin. Nyt kokeillaan luteaalistimulaatiota niin saa nähdä miten sitten käy.

Täällä oli ultra kuuden pistospäivän jälkeen, ja valitettavasti viime viikon lupaava vaikutelma ei oikein kantanut. 🫤

Nollaultran 23 follista oli lähtenyt kasvamaan vain seitsemän. Ilmeisesti on epätodennäköistä, että pienemmät ehtisivät enää mukaan. Vaikuttaa siis siltä, että lääkeannos on ollut liian pieni mulle (150 IU). Sitä ei kuitenkaan todennäköisesti nosteta (konsultoivat vielä HUS:ia), koska ilmeisesti tässä vaiheessa annosnostosta ei olisi apua. Sitä jäin kyllä vähän miettimään, kun tuntuu näiden keskustelujen perustella, että monella on nostettu vielä useammankin pistospäivän jälkeen. 🤔

Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta, että kato tulee jo tässä vaiheessa? Onhan toi seitsemän parempi kuin vähemmän, ja hoitoa kyllä jatketaan.
Vähän nurinkurista, että viisi Letro-tablettia kasvattivat mulla viisi follia ja nämä verraten kalliit pistokset nyt vain pari enemmän. 🥴

Kurjaa ettei tullut toivottuja uutisia mutta tuohan ei missään nimessä ole katastrofi. Jännä tilanne kuinka eri tavalla keho reagoi eri lääkkeisiin.
Määriteltiinkö punktiopäivä jo vai seurataanko tilannetta vielä?

Minulla ultra huomenna ja tuntemuksia on niin vähän että pelkään ettei mitään ole kasvanut.

Kurjaa ettei tullut toivottuja uutisia mutta tuohan ei missään nimessä ole katastrofi. Jännä tilanne kuinka eri tavalla keho reagoi eri lääkkeisiin.

Minulla ultra huomenna ja tuntemuksia on niin vähän että pelkään ettei mitään ole kasvanut.

Maanantaina on vielä ultrakäynti, jossa on tarkoitus ajoittaa punktio. Tänään ei tullut ohjetta annoksen nostamisesta, joten varmaan samalla jatketaan. Mietinkin kyllä, että jos annosta nostettaisiin, olisiko tarkoituksena vain tehostaa noiden isompien follien kasvua vai yrittää vielä saada alle 6-millisiksi jääneitä mukaan. 🤔

Se etu on, että jos meillä toteutuu se "ensimmäinen ivf-kierros on harjoitus" -tilanne, niin ei tavallaan menetetä yhtä arvokasta mahdollisuutta (toki aikaa hurahtaa välissä), sillä ikää on mulla jo sen verran, ettei kolmea kierrosta julkisella ehtisi enää muutenkaan vetää, luulisin.

Se suretti, että olin toivonut folleja ja sitä myötä soluja tulevan hyvin, jotta jäisi varaa käydä katoa seuraavissa vaiheissa, joihin meidän toistaiseksi selittämättömän lapsettomuuden syyt saattaisivat kytkeytyä. Tai siis kun tuo liian pieni lääkeannos/-vaste ei kuitenkaan ole se lapsettomuuden syy, niin on tylsää, että kato tulee tässä vaiheessa.

Tsemppiä ultraan, toivotaan hyvää vastetta. 💪🩷

Täällä kanssa huomenna toinen ultra ja olisi tarkoitus sitten mietiskellä punktion ajankohtaa. Ilmeisesti tuntemukset eivät välttämättä ole yhtä sen kanssa, paljonko folleja on. Toiset tuntuvat olevan oireettomia hyvälläkin follimäärällä. Mulla itsellä on kyllä tällä hetkellä sellainen olo, että tuntuu ja todella. Mielenkiinnolla odottelen huomista. Jokaisessa liikkeessä ja istuessa on tuntemuksia ja lenkillä joutuu pysähtymään ajoittain tuikkimisen takia ja ottamaan hetken lepiä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Olin onnistunut tekemään Fyremadelin pistämisestä ison mörön, jota jännäsin monta päivää. Nyt ensimmäinen pistetty, huh. Neula paksumpi, joten joutui enemmän painamaan ja ihoon ilmestyi punainen reaktioläikkä, kuin ihottumaa.

Kuusi pistelypäivää takana ja nyt hiukan tuntemuksia alavatsalla. Ensimmäinen ultra maanantaina ja toivottavasti pistelyt loppuu siihen. Tai tulee korkeintaan yksi lisäpäivä.

Kiitos vastauksista. Tänään oli ultra ja oli siellä jotain kasvanut oireettomuudesta huolimatta. Vain 10 selkeää follia näkyi, eli ei mikään huima tulos kuitenkaan. Isoimmat 16mm, pienimmät vasta 11mm. Vähän harmittaa. Toivottavasti niistä riittäis edes yks tuoresiirtoon ja joku pakkaseenkin olis kiva saada.
Perjantaina punktio ja ens viikolla toivottavasti siiten tuoresiirto. Hyprin riskiä ei nyt ainakaan ole, joten todennäköisesti tuoressirtoon pääsen, se tässä on positiivista!
Mulla näkyi vastaavassa ultrassa vain 5 follia, lopputuloksena oli tuoresiirto ja kaksi pakastimeen. Eli kaikki on mahdollista, tsemppiä punktiopäivään ja huomisen tulosten odotteluun ☺️

Olin onnistunut tekemään Fyremadelin pistämisestä ison mörön, jota jännäsin monta päivää. Nyt ensimmäinen pistetty, huh. Neula paksumpi, joten joutui enemmän painamaan ja ihoon ilmestyi punainen reaktioläikkä, kuin ihottumaa.

Kuusi pistelypäivää takana ja nyt hiukan tuntemuksia alavatsalla. Ensimmäinen ultra maanantaina ja toivottavasti pistelyt loppuu siihen. Tai tulee korkeintaan yksi lisäpäivä.
Pistin eilen viidennen Fyremadelin. Mulle ei aiemmasta neljästä Fyremadel-pistosta tullut mitään. Eilen tuo viides sitten aiheutti juuri tuollaisen punoittavan ihoreaktion ja kauemmin kestävän kuumotuksen ja kutinan. Ihme juttu. Toki meni sitten ohi, mutta hassua, kun aiemmista ei tullut.

Mulla jäikin luteaali normaalia lyhyemmäksi, tänään kp1. Ilmoittauduin hoitoon, ei mahduttu. Onneksi olin täällä kysellyt jo etukäteen niin osasin valmistautua paremmin tähän!

Kesäkuulle kuitenkin määrättiin keltarauhashormonikuuri seuraavan kierron alkamisen ajoittamista varten, ja alustava suunnitelma punktiolle viikolle 26.

@Harrets toivottavasti sulla on parempi tuuri kun ilmoittaudut!🤞

Tuntemukset ei välttämättä mee käsikädessä folliikkelejen kanssa.
Mulla ei ollut oikeastaan yhtään mitään oireita, letrazolillakin oli välillä paljon enemmän tuntemuksia. Stimulaation alussa mulla havaittiin 7+12 folliikkelia ja keräyksessä punktoitiin 14+21. Näistä 35 folliikkelista saatiin 19 munasolua, joista 15 oli kypsää ja 8 hedelmöittyi. 8 hedelmöittyneestä yksi laitettiin tuoresiirtona ja 4 meni pakastimeen.
Olo ois varmasti ollut tukalampi, jos folliikkeleissa olis ollut enemmän kypsiä (eli isompia) munasoluja ja jos molemmilta puolista oltain kerätty yli 20, mut all in all, tuntemukset oli tosi vähäiset, vaikka munasolusaalis oli ihan hyvä.

Mä kävin tänään synlabissa progesteroni labrassa, vaikka tyksistä sainkin tympeän vastauksen, ettei tarvetta. Tässä kohtaa oon mieluummin safe than sorry ja haluan tietää riittääkö progesteronituki nostamaan arvoja riittävästi.
@Ananas88 aloititko sä prolutexin? Ootko julkisella vai yksityisellä? Lähinnä mietin et jos mun arvot on alle tuon 35, niin mistähän sitten saan avun siihen.

Tuntemukset ei välttämättä mee käsikädessä folliikkelejen kanssa.
Mulla ei ollut oikeastaan yhtään mitään oireita, letrazolillakin oli välillä paljon enemmän tuntemuksia. Stimulaation alussa mulla havaittiin 7+12 folliikkelia ja keräyksessä punktoitiin 14+21. Näistä 35 folliikkelista saatiin 19 munasolua, joista 15 oli kypsää ja 8 hedelmöittyi. 8 hedelmöittyneestä yksi laitettiin tuoresiirtona ja 4 meni pakastimeen.
Olo ois varmasti ollut tukalampi, jos folliikkeleissa olis ollut enemmän kypsiä (eli isompia) munasoluja ja jos molemmilta puolista oltain kerätty yli 20, mut all in all, tuntemukset oli tosi vähäiset, vaikka munasolusaalis oli ihan hyvä.

Mä kävin tänään synlabissa progesteroni labrassa, vaikka tyksistä sainkin tympeän vastauksen, ettei tarvetta. Tässä kohtaa oon mieluummin safe than sorry ja haluan tietää riittääkö progesteronituki nostamaan arvoja riittävästi.
@Ananas88 aloititko sä prolutexin? Ootko julkisella vai yksityisellä? Lähinnä mietin et jos mun arvot on alle tuon 35, niin mistähän sitten saan avun siihen.

Yksityisellä ja heillä mitataan nykyään systemaattisesti progesteroni ennen siirtoa. Lääkäri piti alarajaa 30, mutta epäili, että 35 ei tulisi riittämään, joten varuiksi Cyclogestin lisäksi Prolutex-injektio iltaisin ja jatkuis rv 10 asti. Oletan, että tossa välissä ehkä mitattais toivottavasti🙏🏼

Jännä miten erilainen suhtautuminen TYKS? Mihin he perustaa sen?

Toisessa ultrassa käyty ja punktio olisi ensi tiistaina. 😇 Lääkäri arvioi, että folleja saataisiin punktoitua jotakin 5 ja 10 välillä. Eli ei nyt mikään hurja määrä, mutta en mä mitään 30 odottanutkaan tällä mun suht surkealla AMH-arvolla. 😅

Aamun ultra takana. Tuntemukset pitivät paikkansa. Follit olivat edelleen pieniä vaikka maksimiannoksella tykitetään lääkettä. En ihan pysynyt laskuissa mukana mutta ehkä 10 follia kaikkea 7mm-14mm väliltä 😥 Punktio suunniteltiin nyt alustavasti seuraavalle torstaille ja tsekkaus vielä tiistaina.

Sivulöydöksenä myös suht iso polyyppi. Tuo ei viime ultrassa näkynyt luultavasti kuukautisvuodon takia. Tämän johdosta päätettiin jo ettei tuoresiirtoa tulla tekemään. Tottakai kesä ja kesäsulku tulevat vastaan niin siirtoon päästään aikaisintaan elokuussa 😞

Kiitos ultrakokemuksia jakaneille ja tsemppiä ensi viikon keräyksiin! Itse tuskailin alunperin, että miksi ultra laitettu vasta maanantaille, eikä perjantaille. Nyt kun olo melkein oireeton, niin totesin, että olisi ollut liian aikaista ultrata. Toki olisi saanut jonkinlaisen väliaikatieton tilanteesta, mutta kyllä tilanteen näkee paremmin maanantaina.

Hiukan jännittää mitä nyt kasvamassa ja ettei vaan lääkkeet toimi tässä lyhyessä ihan eri tavalla kuin pitkässä.

Jos saadaan jotakin siirrettävää, eikä tuoresiirto mahdollinen, niin toivon että pakastetun siirron ehtisi tehdä ennen Tilkan kesäsulkua.

Muokattu viimeksi:
Aamun ultra takana. Tuntemukset pitivät paikkansa. Follit olivat edelleen pieniä vaikka maksimiannoksella tykitetään lääkettä. En ihan pysynyt laskuissa mukana mutta ehkä 10 follia kaikkea 7mm-14mm väliltä 😥 Punktio suunniteltiin nyt alustavasti seuraavalle torstaille ja tsekkaus vielä tiistaina.

Sivulöydöksenä myös suht iso polyyppi. Tuo ei viime ultrassa näkynyt luultavasti kuukautisvuodon takia. Tämän johdosta päätettiin jo ettei tuoresiirtoa tulla tekemään. Tottakai kesä ja kesäsulku tulevat vastaan niin siirtoon päästään aikaisintaan elokuussa 😞

Oih, toivotaan, että pienemmätkin follit ottavat spurttia nyt loppua kohden. 🙏 Montakos pistospäivää sulla oli takana? Mun kasvaneet follit oli eilen kaikkea 9-13 mm väliltä, pistoksia silloin takana kuusi. Rannalle (todennäköisesti) jääneet oli kaikki alle 6 mm.

Mulla oli myös vähän polyyppiepäilyä, mutta se näyttikin sitten ehkä hyytymältä enemmän. Sitä varmasti seuraillaan. Jos tuoresiirtoa ei tehdä, ilmeisesti PAS kesäkuussa saattaisi olla mahdollinen, jos kierto vaihtuisi riittävän nopeasti. Oman kaupungin klinikka menee kiinni jo juhannukselta.

@Ehtoo Toivotaan parasta🤞 Pistospäiviä on takana jo 9. Edellisillä kerroilla punktio on ajoittunut keskiviikolle ja torstaille joten oletinkin hieman ettei alkuviikkoon tarvi tähdätä. Edelleen keho reagoi todella laiskasti.

Yksityisellä ja heillä mitataan nykyään systemaattisesti progesteroni ennen siirtoa. Lääkäri piti alarajaa 30, mutta epäili, että 35 ei tulisi riittämään, joten varuiksi Cyclogestin lisäksi Prolutex-injektio iltaisin ja jatkuis rv 10 asti. Oletan, että tossa välissä ehkä mitattais toivottavasti🙏🏼

Jännä miten erilainen suhtautuminen TYKS? Mihin he perustaa sen?
Julkisella hoidot tehdään käypähoitosuositusten mukaan ja mitään ekstraa ei tehdä, jos ei ole tosi painavaa syytä. Tyksissä ei nykyään mitata edes hcg arvoja, mikä ennen oli normi positiivisen raskaustestin jälkeen. Veikkaan et yksityiselläkin progesteronit on täysin lääkäristä ja klinikasta kiinni. Jos mulla on arvot viitteissä, mutta alakanttiin, voi olla ihan tuurista kiinni et auttaako mitään jos pyydän yksityiseltä apua. Tää on niin turhauttavaa, kun tuntuu että on täysin lääkäreiden (ja varallisuuden) armoilla, et millaista hoitoa saa. :sad-face:

Täällä punktio ohi, iisi homma tällä kertaa ja nopeasti ohi. Munasoluja "huikeat" kolme kappaletta, enkä tiedä, olivatko kypsiä vai eivät, mikä toki aika iso juttu, kun epäkypsillä ei mitään mahiksia... Huomenna saa tietää hedelmöittyneiden määrän. Vähän plääh fiilis. Yritän tukeutua meidän hyviin hedelmöittymisprossiin, aiemmilla kerroilla saaduista kypsistä munasoluista kaikki ovat hedelmöittyneet ja 5/6 päätynyt siirtoon saakka.

Ps. Samassa lepohuoneessa on muuten raskaana oleva... Outo juttu. lääkäri ja hoitajat hänen kanssaan puhuneet aiheesta vaikka kuinka paljon, tekisi kyllä tiukkaa, jos itse olisi täällä ihan lapsettomuuden tuskan kourissa...

Muokattu viimeksi:
Takaisin