IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko täällä ketään Tilkkaan IVF-hoitoon ensimmäistä kertaa viime päivinä ilmoittautunutta? Olisi mukava tietää, onko tällä hetkellä todennäköistä mahtua hoitoon vai eikö. (kuukautisten pitäisi alkaa su-ma paikkeilla)
Tiedän että ne joilla viime kuukausi meni sivu suun pääsiäisen takia, tai jos ei muusta syystä mahtunut, on nyt etusijalla, joten siksi kiinnostaisi kuulla, onko ketään ekan ilmoittautumisen tehneitä nyt mahtunut 😊
Käsittääkseni heillä ei ole erikseen jonoa ensikertalaisille ja uudestaan hoitoon tuleville, vaan kaikki samassa jonossa. Jonotusajaksi sanottu 3-4 kuukautta. Meillä piti olla lyhyempi jonotusaika ensimmäisen epäonnistuneen hoidon jälkeen, mutta kyllä tässä meni tuo kolme kuukautta. Ekalla ilmoittautumisella sanottiin, että emme mahdu mukaan, koska muut jonottaneet pidempään. Seuraavalla ilmoittautumisella tuli vastaus, että pääsiäistauko estää huhtikuun hoidot. Vasta kolmannella yrityksellä onnistui, kun ilmoittauduin seitsemän päivää sitten.

Käsittääkseni heillä ei ole erikseen jonoa ensikertalaisille ja uudestaan hoitoon tuleville, vaan kaikki samassa jonossa. Jonotusajaksi sanottu 3-4 kuukautta. Meillä piti olla lyhyempi jonotusaika ensimmäisen epäonnistuneen hoidon jälkeen, mutta kyllä tässä meni tuo kolme kuukautta. Ekalla ilmoittautumisella sanottiin, että emme mahdu mukaan, koska muut jonottaneet pidempään. Seuraavalla ilmoittautumisella tuli vastaus, että pääsiäistauko estää huhtikuun hoidot. Vasta kolmannella yrityksellä onnistui, kun ilmoittauduin seitsemän päivää sitten.
Meille sanottiin että niitä priorisoidaan, jotka eivät mahtuneet aiemmalla ilmoittautumisella. Eli jotenkin yrittävät säädellä siten, että ne pääsisi ensisijaisesti, jotka eivät aiemmassa kierrossa mahtuneet mukaan.

Ollaan siis jo jonotukset jonotettu ja saatiin lupa ilmoittautua nyt toukokuussa :)

Ja tarkennan siis vielä, että tiedän että nyt toukokuussa on paljon niitä, jotka ei mahtuneet huhtikuussa juurikin pääsiäispyhien takia. Siksi kiinnostaisikin, onko kukaan ensimmäistä kertaa IVF:ään ilmoittautunut mahtunut hoitoon nyt toukokuussa.

Pitkällä kaavalla menen jo kolmatta kertaa. 1. Synarela + Ovaleap, 2. Synarela + Menopur ja nyt 3. Synarela + Pergoveris.

Onko sinulla kuinka tuntemukset eronnut viime kierroksesta?

Me saatiin 1. kierroksella 8 munasolua ja olo oli aika tukala koko pistosten ajan. 2. kierros saatiin 10 munasolua ja olo oli tukala jo tässä vaiheessa. Nyt ei juurikaan mitään tuntemuksia 🤷‍♀️ "älä turhaan stressaa" 🙈
Meillä oli ensimmäinen hoito pitkällä kaavalla joulukuu-tammikuu. Silloin oli pieniä tuntemuksia ennen ensimmäistä ultraa (kahdeksan pistelypäivän jälkeen), mutta selkeästi tukalampi olo vasta kaksi päivää ennen keräystä. Pystyin esimerkiksi juoksemaan vielä kolme päivää ennen keräystä. Oletan, että tuon kokemuksen perusteella tunnistaisin nyt miten folleja kehittyy, mutta saa nähdä.

Follimäärä oli viimeksi iso ja 19 kerättiin, joista 8 munasolua, mutta yksikään ei hedelmöittynyt. Nyt isompi lääkitysmäärä, niin toivon, että määrä ei nouse, vaan useampi follikkeli sisältäisi kypsän munasolun ja stimulaatio olisi lyhyempi. Ja isoimpana toiveena olisi, että munasolut hedelmöittyisivät ja päästäisiin siirtoihin saakka.

Muokattu viimeksi:
Meille sanottiin että niitä priorisoidaan, jotka eivät mahtuneet aiemmalla ilmoittautumisella. Eli jotenkin yrittävät säädellä siten, että ne pääsisi ensisijaisesti, jotka eivät aiemmassa kierrossa mahtuneet mukaan.

Ollaan siis jo jonotukset jonotettu ja saatiin lupa ilmoittautua nyt toukokuussa :)
Ymmärtääkseni ilmoittautumislupa on ikään kuin ensimmäinen mahdollisuus päästä mukaan, mutta takeita ei ole. Näin se on ainakin meille esitetty. Meille annettu molemmilla kerroilla lupa ilmoittautua, mutta hoito päästy aloittamaan vasta kahta kiertoa myöhemmin (lokakuu -> joulukuu, helmikuu -> toukokuu). Huhtikuun ilmoittautumisessa saimme tiedon, että huhtikuussa ei onnistu, mutta että meille varattu alustava aika toukokuulle ja siitä tiesimme, että olemme todennäköisesti mahtumassa toukokuussa.

Toivottavasti teillä parempi onni ajoituksen ja ilmoittautumisten kanssa!

Ymmärtääkseni ilmoittautumislupa on ikään kuin ensimmäinen mahdollisuus päästä mukaan, mutta takeita ei ole. Näin se on ainakin meille esitetty. Meille annettu molemmilla kerroilla lupa ilmoittautua, mutta hoito päästy aloittamaan vasta kahta kiertoa myöhemmin (lokakuu-> joulukuu, helmikuu->toukokuu).

Toivottavasti teillä parempi onni ajoituksen ja ilmoittautumisten kanssa!
Näin oon myös ymmärtänyt, ja siellä varoittelivatkin, että ei välttämättä ekalla kerralla mahdu. Kiitos, toivotaan!

Toivottavasti täällä olisi joku, joka viime päivinä olisi ekaa kertaa ilmoittautunut ja osaisi kertoa mikä on tilanne, niin olisi ehkä helpompi valmistautua pettymykseen 🫠 Vaikka eipä sitä tiedä tietty senkään perusteella varmaksi. Mutta jos joku nyt kertoo että ei mahtunut niin tietää kyllä että ei todennäköisesti sitten mekään.

Pahoittelut negatestistä!

Mulla on saattanut olla PAS perään yksi kierto, jonka loppupuolella aloitettu estrogen priming ja sitten alkanut suoraan stimulaatio. Viimeisimmän PAS perään siirrettiin kuukautisia ja sit aloitettiin suoraan stimulaatio, niin ettei pääsiäinen aiheuttanut ongelmia. Eli ei ole yksityisellä ainakaan mulla ollut ongelma aloittaa ”heti perään” uutta kierrosta.

Täällä pp6 tuoresiirrosta. Kohdunnupukka tuntuu aika alhaalla - samanlaiselta musta kun muissa epäonnistuneissa siirroissa. Oon siis aika varma, ettei tääkään onnistunut. Toisaalta joku toivo elää ja kuvittelen että ehkä kuitenkin. Hirmuisesti tekisi mieli testata, mutta sit taas en tiedä jaksanko pettyä jo nyt.

Sinänsä tilanne on ihan huippuhyvä, me saatiin 6 blastoa pakkaseen. Joka tuntuu ihan uskomattomalta, mutta samalla en tiedä että miksi niistäkään onnistuisi jos nää 9 edellistä siirtoa ei oo tuottanut tulosta. Nyt vähän harmittaa ettei pyydetty diagnostikkaa. Ihanaa, että on siirrettävää, mutta samalla siirtojen jälkeen oon jo yli 38, joten en tiedä onko järkevää uuteen keräykseen enää lähteä jos ei vähän nuoremmilla soluilla oo onnistunut. Voi olla että sitten on aika siis luovuttaa, vaikkei sekään hyvältä tunnu

On tämä mieli muuten jännä, kun nyt jo miettii tuollaista. Kai se on sitä pettymykseen varautumista ja mielen suojelua
Ikävä kuulla että teillä on paljon epäonnisia siirtoja jo takana ja ymmärrän hyvin pelokkaan fiiliksen myös tämän osalta. Pettymykseen varautuminen on kyllä niin tuttua ja kai se mieli tekee mitä pystyy näissä pelottavissa tilanteissa. Toivotaan kuitenkin parasta. Elämä osaa aina yllättää ja ainakin on vielä monta mahdollisuutta 🫶

Ja meillä voikin olla että stimulointi alkaakin jo nyt perjantaina. Halusin pitää toukokuussa huilikierron, mutta ensi kuun juhannus tulee juuri tielle, joten lääkäri ehdotti että kun menkat kätevästi alkoivat tänään, niin voitaisi vielä ennen kesää keräillä lisää, kun se siis oli meidän toive. Tällä kertaa isommat lääkemäärät ja myös vähän pidempi aika. Icsi myös tulee kuvioihin mukaan. Se että 14 vain 2 hedelmöittyi on todella huono määrä, sanoi että 30% vielä voitaisiin laskea "normaaliksi". Mielenkiintoista nähdä auttaako Icsi. Onko muilla kokemuksia hyvistä tuloksista jos ensin ei ivf toiminut?

Käyn vielä ultrassa huomenna katsomassa näkyykö verisiä rakkuloita munasarjoissa, mutta jos kaikki ok niin taas homma lähtee käyntiin.

Kysyin myös keltarauhashormonin pois jättämisestä, mutta kuulema se ei ole järkevää. Mutta ainakaan tässä kuussa ei sitä tarvitse kehoon saada kun pläni on pakastaa kaikki.

Täällä on tänään käyty hakemassa kuusipäiväinen alkio matkaan. Oli paljon helpompi reissu kuin viime kerralla, sillä silloin lääkäri ei meinannut saada katetria kohdunkaulasta ja sitä härvättiin tovi. Nyt oli eri lääkäri ja meni sukkana sisään. Oli myös huomattavasti kivuttomampi operaatio, edes ultraa ei tarvinnut painaa vatsaan yhtään!
18.5. virallinen testipäivä ja 2 alkiota jäi vielä pakastimeen. Nyt sit taas sormet ja varpaat ristissä piinaillaan!

Täällä on tänään käyty hakemassa kuusipäiväinen alkio matkaan. Oli paljon helpompi reissu kuin viime kerralla, sillä silloin lääkäri ei meinannut saada katetria kohdunkaulasta ja sitä härvättiin tovi. Nyt oli eri lääkäri ja meni sukkana sisään. Oli myös huomattavasti kivuttomampi operaatio, edes ultraa ei tarvinnut painaa vatsaan yhtään!
18.5. virallinen testipäivä ja 2 alkiota jäi vielä pakastimeen. Nyt sit taas sormet ja varpaat ristissä piinaillaan!

Ooh! Toivotaan parasta🙏🏼 sain kanssa ensimmäisen 5-päiväisen pakkasesta kyytiin maanantaina. Testipäivä 17.5 verikokeesta😳 Eli mennään samassa rytmissä🤗 Onkos muilla kokemuksia Prolutex-pistoksista? Lääkäri suositteli niitä, kun progesteroni oli ennen siirtoa 35 Cyclogestin kanssa lääkkeellisessä kierrossa… Hän sanoi, että 30 raja, mutta suositteli pistoksia? Siis yöllä valvottaa ja päivällä väsyttää😭

On kyllä ahdistavaa tää odottelu ja ei yhtään usko, että vois onnistua🥹 Millä nää ajatukset saa kasattua?

Moikka!

Ekaa kertaa kirjoitan palstalle, vaikka seurannut olen teidän keskustelua jo pidemmän aikaa ja elänyt vaiheessanne mukana! Vaikken ole itse kirjoittanut, niin olen kokenut saavani vertaistukea, kun samat mietteet itsellä pyörinyt.

Nyt sain inspiraation kirjoittaa kun @Misa kyselit Tilkan tilanteesta. Meillä oli lupa ilmoittautua ekaa kertaa IVF hoitoihin nyt toukokuun kuukautisista. Ei mahduttu mukaan. Mulla alkoi vappuna menkat. Olinkin varautunut, että vielä ei mahdu hoitoon just pääsiäisen pyhien takia. Eli voi olla siellä ruuhkaa! Mut mistäs sen koskaan tietää, jos sattuu olemaan juuri silloin enemmän aikoja vapaana!

Meille varattiin kans alustava aika punktiolle, joten toiveet korkealla ens kiertoon. Tuhat ajatusta mielessä, vuoropäivin oon toiveikas ja innoissani, sitten taas itkuinen ja epätoivoinen. Raskasta tuntea se kaikki.

Mä tuun varmaan mukaan kirjoittelemaan lisää, kun hoidot alkaa. Sitä ennen koitan nauttia keväästä sen minkä pystyn! Jaksamista ja aurinkoa teidän toukokuuhun!

Moikka!

Ekaa kertaa kirjoitan palstalle, vaikka seurannut olen teidän keskustelua jo pidemmän aikaa ja elänyt vaiheessanne mukana! Vaikken ole itse kirjoittanut, niin olen kokenut saavani vertaistukea, kun samat mietteet itsellä pyörinyt.

Nyt sain inspiraation kirjoittaa kun @Misa kyselit Tilkan tilanteesta. Meillä oli lupa ilmoittautua ekaa kertaa IVF hoitoihin nyt toukokuun kuukautisista. Ei mahduttu mukaan. Mulla alkoi vappuna menkat. Olinkin varautunut, että vielä ei mahdu hoitoon just pääsiäisen pyhien takia. Eli voi olla siellä ruuhkaa! Mut mistäs sen koskaan tietää, jos sattuu olemaan juuri silloin enemmän aikoja vapaana!

Meille varattiin kans alustava aika punktiolle, joten toiveet korkealla ens kiertoon. Tuhat ajatusta mielessä, vuoropäivin oon toiveikas ja innoissani, sitten taas itkuinen ja epätoivoinen. Raskasta tuntea se kaikki.

Mä tuun varmaan mukaan kirjoittelemaan lisää, kun hoidot alkaa. Sitä ennen koitan nauttia keväästä sen minkä pystyn! Jaksamista ja aurinkoa teidän toukokuuhun!
Kiitos kun jaksoit kirjoittaa! On siis aika varmaa, ettei tässä toukokuussa nyt ensikertaa ilmoittautuvat mahdu.

Hirmu paljon tsemppiä sinne ❤️

Oletteko saaneet mitään erityisiä ohjeita, jos punktion yhteydessä on näkynyt nestettä vatsaontelossa? Hyperin riskiä ei pitäisi olla, ja follejakin tyhjennettiin pari vähemmän kuin mitä folliultrat antoivat odottaa.

Oletteko saaneet mitään erityisiä ohjeita, jos punktion yhteydessä on näkynyt nestettä vatsaontelossa? Hyperin riskiä ei pitäisi olla, ja follejakin tyhjennettiin pari vähemmän kuin mitä folliultrat antoivat odottaa.
Mulle annettiin ohjeeksi juoda runsaasti ja sit mua nesteytettiin klinikalla toimenpiteen jälkeen. Mä lopulta sain hyperin vaikka tyhjennettyjä folleja oli 14 eikä mikään iso määrä.

Ooh! Toivotaan parasta🙏🏼 sain kanssa ensimmäisen 5-päiväisen pakkasesta kyytiin maanantaina. Testipäivä 17.5 verikokeesta😳 Eli mennään samassa rytmissä🤗 Onkos muilla kokemuksia Prolutex-pistoksista? Lääkäri suositteli niitä, kun progesteroni oli ennen siirtoa 35 Cyclogestin kanssa lääkkeellisessä kierrossa… Hän sanoi, että 30 raja, mutta suositteli pistoksia? Siis yöllä valvottaa ja päivällä väsyttää😭

On kyllä ahdistavaa tää odottelu ja ei yhtään usko, että vois onnistua🥹 Millä nää ajatukset saa kasattua?
Oi kiva että joku on samassa tilanteessa! :Hugging Face:

Mulla on käytössä cyclogest 400mg kahdesti päivässä, luomu kiertoon, eikä mittauksia. Viime kuussa kävin omakustanteisesti mittaamassa proget kun sain plussan testiin, plussa 13pv ovulaation jälkeen ja mittaus 14pv ovulaation jälkeen, olin käyttänyt vanhoja 100mg lugesteroneja. Arvo oli silloin 22mg ja sainkin cyclogest reseptin, mutta se tuli liian myöhään ja plussahävisi testistä jo seuraavana päivänä ja tihutusvuoto alkoi.
Nyt tuli sellainen olo, että pitäisikö taas käydä mittauttamassa, että näkis missä arvot on cyclogestien kanssa, koska eihän siitä apua ole jos ei imeydykään riittävästi ja on liian matala. Olin jo vähän unohtanut tämän. Toki on mahdollista että se oli tuolloin jo ihan luonnollisesti laskenut, kun alkoi tihutusvuoto, mut silti mietityttää että olisko vahvempi progetuki aiemmin auttanut alkiota selviämään.

Et sinänsä hyvä, että teillä @Ananas88 lääkäri pitää asiasta huolen! Toivottavasti tärppää ja unet paranee!

Muilla kokemuksia progetuesta ja mittauksista?

Oi kiva että joku on samassa tilanteessa! :Hugging Face:

Mulla on käytössä cyclogest 400mg kahdesti päivässä, luomu kiertoon, eikä mittauksia. Viime kuussa kävin omakustanteisesti mittaamassa proget kun sain plussan testiin, plussa 13pv ovulaation jälkeen ja mittaus 14pv ovulaation jälkeen, olin käyttänyt vanhoja 100mg lugesteroneja. Arvo oli silloin 22mg ja sainkin cyclogest reseptin, mutta se tuli liian myöhään ja plussahävisi testistä jo seuraavana päivänä ja tihutusvuoto alkoi.
Nyt tuli sellainen olo, että pitäisikö taas käydä mittauttamassa, että näkis missä arvot on cyclogestien kanssa, koska eihän siitä apua ole jos ei imeydykään riittävästi ja on liian matala. Olin jo vähän unohtanut tämän. Toki on mahdollista että se oli tuolloin jo ihan luonnollisesti laskenut, kun alkoi tihutusvuoto, mut silti mietityttää että olisko vahvempi progetuki aiemmin auttanut alkiota selviämään.

Et sinänsä hyvä, että teillä @Ananas88 lääkäri pitää asiasta huolen! Toivottavasti tärppää ja unet paranee!

Muilla kokemuksia progetuesta ja mittauksista?

Joo! Mulla kans sen lisäks cyclogest. En tiedä, kun sain ohjeeks, että Prolutexia nyt testiin asti ja jatkuis sit sen jälkeen, jos positiivinen. Lääkäri oli itse sitä mieltä, että arvo 35 (joka oli 2vrk Cyclogestin aloituksesta mitattu) ei välttämättä riittäis pitkälle ja voisi alkaa tiputteluvuoto. Näissä varmaan vaihtelee käytännöt. Harmitti toki ylimääräinen pistos, varsinkin, ku ei Kela-korvausta, mutta toisaalta kaikki kortit käännettävä ja luotettava lääkäriin🙏🏼

Jos tuntuu, niin käy mittaamassa, sit pystyy vielä reagoimaan.

Joo, mulle kanssa sanottiin että 3-4 litraa vettä päivässä 🥴
Mulle sanottiin jo ultrassa, että hyperin riski on, kun näkyi yli 30 kpl follikkeleita. Saaliiksi tosiaan saati se 31 kpl munasoluja ja varoittelivat Tilkassakin vielä hyperistä.

Vähän aikaa sitä vettä meni, mutta sitten itsellä ei yksinkertaisesti mennyt vettä alas puolta litraa enempää, kun olo niin ällö ja täysi.
Ja olihan se turvotus jäätävää, maha oli iso ja vaaka näytti yhtäkkiä yli 5 kiloa enemmän kun ennen keräystä. Toki tilanne olisi voinut vielä pahempikin, mutta tässä oli kyllä jo ihan tarpeeksi 😵‍💫

Joo, mulle kanssa sanottiin että 3-4 litraa vettä päivässä 🥴
Mulle sanottiin jo ultrassa, että hyperin riski on, kun näkyi yli 30 kpl follikkeleita. Saaliiksi tosiaan saati se 31 kpl munasoluja ja varoittelivat Tilkassakin vielä hyperistä.

Vähän aikaa sitä vettä meni, mutta sitten itsellä ei yksinkertaisesti mennyt vettä alas puolta litraa enempää, kun olo niin ällö ja täysi.
Ja olihan se turvotus jäätävää, maha oli iso ja vaaka näytti yhtäkkiä yli 5 kiloa enemmän kun ennen keräystä. Toki tilanne olisi voinut vielä pahempikin, mutta tässä oli kyllä jo ihan tarpeeksi 😵‍💫
Ihan yleisesti ottaen turvotukseen nimenomaan runsaasti vettä, kevyttä liikuntaa (esim rauhallista kävelyä) ja elektrolyyttejä. Pelkkää vettä on usein vaikea juoda paljoa, siitä nimenomaan tulee pahoinvointia ja turpea olo, mut pieni elektrolyyttilisä auttaa kummasti asiaa. Toki edes runsas nesteiden juonti tuskin auttaa, jos keho reagoi voimakkaasti hyperillä. Nykyään elektrolyyttejä löytyy lähes joka kaupasta ja apteekista nyt varmasti, mut lisäksi esim mineraalisuolaa ripaus veteen toimii käytännössä yhtä hyvin. Runsasta suolan käyttöä sen sijaan kannattaa muuten välttää (pelkkä NaCl), sillä se kerryttää nestettä. Sama pätee runsaaseen hiilihydraatin saantiin, erityisesti sen suolan kanssa.
Lisäksi esim vihreä tee tai funlighit sun muut voi auttaa että saa juotua riittävästi.

BTW, jos juo pelkkää vettä hurjia määriä ja jättää suolan ja elektrolyytit kokonaan pois, niin voi tulla helposti vesimyrkytys, eli liika on liikaa kaikessa! Vesimyrkytykseen voi oikeasti kuolla, joten sillä ei kannata leikkiä.

Takaisin