IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Turhautunut olo kun kävin kontrolliultrassa jossa todettiin follien olevan vielä pieniä eikä johtofollia näkyvissä.. määrättiin uusi aika huomiselle maanantaille (kävin keskiviikkona siis) mulla oli aina inseminaatioissa sama juttu että olin aina liian aikaiseen ultrassa joten tuntuu ikävältä tälläinen Flash Back. Mulla pitkä luteaalivaihe ja yleensä kp 15-16 ollut ovulaatio.. nyt kp 14 eikä näytä edes testi vilkkuvaa hymynaamaa.. pelkään että koko ovulaatio jää välistä 😫 keräys oli maaliskuun alussa mutta tuoresiirtoa ei voitu tehdä hyperstimulaatio riskin vuoksi joten tämä odottaminen turhauttaa niin paljon. Jos tää nytkin sitten jää välistä. Argh. Pakko purkaa 😅

Turhautunut olo kun kävin kontrolliultrassa jossa todettiin follien olevan vielä pieniä eikä johtofollia näkyvissä.. määrättiin uusi aika huomiselle maanantaille (kävin keskiviikkona siis) mulla oli aina inseminaatioissa sama juttu että olin aina liian aikaiseen ultrassa joten tuntuu ikävältä tälläinen Flash Back. Mulla pitkä luteaalivaihe ja yleensä kp 15-16 ollut ovulaatio.. nyt kp 14 eikä näytä edes testi vilkkuvaa hymynaamaa.. pelkään että koko ovulaatio jää välistä 😫 keräys oli maaliskuun alussa mutta tuoresiirtoa ei voitu tehdä hyperstimulaatio riskin vuoksi joten tämä odottaminen turhauttaa niin paljon. Jos tää nytkin sitten jää välistä. Argh. Pakko purkaa 😅
Toivon, että ovis on pian ❤️ Minkä ikäinen alkio siirretään? 💕

Toivotaan et ovulaatio on ihan kulman takana. Ne on välillä nuo ultrat kun menevät tietyn kaavan mukaan, mutta onneks tarkistavat huomenna tilanteen 👌 tsemppiä odotteluun, ei oo mukavinta kyl elellä odottelusta odotteluun 🙃

Viimeksi annostus oli 225 mutta laskettiin välitsekkauksessa 175:een. Annos oli yhteensä 2050 IU.

Nyt on laitettu annostus 200 eli yhteensä lääkettä tulee tässä 1800 IU.

Nyt vaan mietityttää, että riittäähän tuo 1800 IU, viimeksi lääkettä oli kuitenkin määrätty 250 IU enemmän eli noin yhden pistoksen verran enemmän.
Minulle määrätty Gonalia 2700 yksikköä, minkä jälkeen tsekkaus. Voi olla, että kokonaismäärä vielä nousee, jos tarvitaan lisää pistospäiviä. Toivoisin, että nuo riittäisi, mutta sittenhän sen näkee.

Eilen eka pistos meni ihan hyvin, mutta ei ruiskussa ollut taaskaan valmiina pisaraa, kuten ei ole ollut aiemminkaan. Harmittaa, että lääkettä menee 25 yksikköä hukkaan siihen alkutestaukseen.

Täällä tänään kahdeksas päivä piikkejä ja huomenna ultrataan ja katsotaan onko mitään kasvanut. Vähän jännittää. Mulla 225 iu annos ovaleapia ja aluksi pelkäsin sen olevan liian iso, folleja kasvavan liikaa hyperstimulaatiofa, mutta nyt pelko on päinvastainen. Kaikkien muiden kokemuksia lukeneena ja lääkärin varoittelujenkin mukaan olon pitäisi ilmeisesti olla aika turvonnut ja kipeä, mutta mulla ei tunnu kun pientä turvotusta vähän oikealla puolella. Niin onkohan siellä sit mitään kasvanut ☹️
Mites muilla, onko stimulaation aikana tullut selkeitä oireita follien kasvusta?

@Itsellinen

Mulla ei merkittävästi turvonnut ja folleja oli tajuton määrä (19) joten ei välttämättä korreloi sen kanssa. Sitten kuitenkin mulla selvisi 1 pakkaseen, joten follien määrä ei kans välttämättä korreloi pakkaseen saatavan saaliin kanssa. Nämä on näitä elämän ihmeitä 🙃

Täällä tänään kahdeksas päivä piikkejä ja huomenna ultrataan ja katsotaan onko mitään kasvanut. Vähän jännittää. Mulla 225 iu annos ovaleapia ja aluksi pelkäsin sen olevan liian iso, folleja kasvavan liikaa hyperstimulaatiofa, mutta nyt pelko on päinvastainen. Kaikkien muiden kokemuksia lukeneena ja lääkärin varoittelujenkin mukaan olon pitäisi ilmeisesti olla aika turvonnut ja kipeä, mutta mulla ei tunnu kun pientä turvotusta vähän oikealla puolella. Niin onkohan siellä sit mitään kasvanut ☹️
Mites muilla, onko stimulaation aikana tullut selkeitä oireita follien kasvusta?
Itsellä oli paljon folleja oisko ollu 16-18 ja ei suurempia tuntemuksia. Vähän semmonen turpea olo muttei mitenkään turvonnut tai kipuinen tai muuta, vähän vaan semmonen erilainen. Eli ihan hyvin voi olla että ultrassa positiivinen yllätys tuntemuksiin nähden 🥰

Mulla oli tänään viimeiset pistokset gonal-f ja ganirelixia (12.pv), parina viime päivänä tuntunut selvemmin alavatsalla. Eilen sen verran tuntui, ettei paljon pystynyt kävelee 😅 tuntuu toki melkein joka kuukausi muutenkin. Perjantain ultrassa oli 18 isompaa follikkelia, pco-tausta ja eka punktio keskiviikkona, vähän jänskättää 😄

Minulle määrätty Gonalia 2700 yksikköä, minkä jälkeen tsekkaus. Voi olla, että kokonaismäärä vielä nousee, jos tarvitaan lisää pistospäiviä. Toivoisin, että nuo riittäisi, mutta sittenhän sen näkee.

Eilen eka pistos meni ihan hyvin, mutta ei ruiskussa ollut taaskaan valmiina pisaraa, kuten ei ole ollut aiemminkaan. Harmittaa, että lääkettä menee 25 yksikköä hukkaan siihen alkutestaukseen.
Mua ärsyttää tää sama, et joka kerta menee tuo 25 yksikköä hukkaan! Mulla tosin tuo 900 IU kynä kestää tasan kolme päivää, kun pistän 300 IU kerrallaan ja siihen päälle nuo 25 tyhjennykset, kun tippaa ei ole.

Tänään olisi nyt eka ultra sitten pistämisen aloituksen. Eilen pistin ekan Fyremadelin ja musta se ei ollut niin paha, mitä olin lueskellut. Varmaan johtuu siitä, että olen jo vuosia pistänyt biologista lääkettä, mikä kirvelee ja kuumottaa hyvin samantyylisesti. Pistän tuon reiteen, vaikka lapsettomuuspolilla ohjattiin pistämään vatsaan. Varmaan tuo vatsaan pistäminen on suurimmalle osalle helpompaa/luontevampaa.

Nyt sitten vaan jännäillään pari tuntia sinne ekaan ultraan asti! Pitää toivoa, että jotakin löytyisi. Ainakin alavatsatuntemukset puoltaisivat sitä, että jotakin siellä on. 😅

Mulla tuli lopulta pikkuinen pisara Gonal-kynän päähän, kun olin yrittänyt tihrustaa tovin näkyykö sitä siinä (ja pyytänyt puolisonkin katsomaan, lisännyt valoa jne.) - ehkä minuutin päästä siis neulan kiinnittämisestä. Kynä oli pystyasennossa.

Pistelyä on takana nyt kolme päivää. Se on ollut sujuvaa, ja mitään oireita ei ole ollut. Synarelasta tuli loppuvaiheessa pientä päänsärkyä, jonka Gonal taisi nyt taittaa pois. Ei myöskään mitään tuntemuksia munasarjoissa. Kysyin tästä lääkärissä, ja ilmeisesti on todennäköistä, etten tunne kuuden päivän aikana vielä mitään mutta mahdollista on tunteakin jotain.

Ultra on tosiaan torstaina kuuden pistelypäivän ja yht. 900 iu:n jälkeen, ja saan vasta siinä reseptin uuteen kynään.

Pitää yrittää nyt olla kiitollinen siitä, että tähän asti on sujunut hyvin. Paljon tsemppiä kaikille tilanteisiinne. 💪

Nyt on ekassa vasteultrassa käyty ja lääkäri sanoi lääkevasteen olevan hyvän. Isoin folli oli 13 mm ja loput oli sitten pienempiä. Yhteensä näki noin 10 kpl, mitä nyt kuuntelin, kun niitä luetteli. En yhtään tiedä, onko tuo hyvä tulos vai ei, mutta AMH mulla on sen verran matala, että tuskin nyt surkein tulos ikinä. Samalla setillä jatketaan ja seuraava ultra perjantaille, kun torstaille ei ollut aikoja.

Meitä vaikuttaa olevan nyt monta pistelyvaiheessa. Täällä pitkän kaavan mukaan pistelyt alkoivat ke 30.4. Päänsärkyä ja vähän pahaa olo ollut mutta muuten ei juurikaan tuntemuksia.
Annoksena 300 iu ja lääkettä oli määrällisesti kirjoitettu vain tulevalle torstaille asti. Edelliset kaksi kierrosta joutunut pistämään vielä viikonlopun yli joten 0-ultrassa ihmettelin määrää. Kirjoittivat onneksi reseptin vielä yhdestä kynästä niin ei tarvi stressata ja metsästää kiireellä lääkettä perjantaina jos toteavatkin ultran jälkeen että jatketaan vielä.

@Ixia86 ja @Kirppuliini olen ymmärtänyt että kynissä on aina hieman ylimääräistä ettei lääkkeen pitäisi loppua kesken vaikka ensimmäisellä kerralla joutuu testin tekemään.

Mulla oli selkeitä tuntemuksia vasta kahtena keräystä edeltävänä päivänä. Silloin olo oli turvonnut, eikä liikunta maistunut. Folleja kerättiin muistaakseni 19, mutta hyperiä ei onneksi tullut.

@HaaveistaTotta jotenkin todella tympeää, että keskenmenoja tutkitaan vasta, kun kolme tullut täyteen, mut en oo yllättynyt, kun Suomessa käypähoitosuositukset tulee aina perässä maailmalla muuttuviin käytäntöihin nähden. :disappointed-face: Kiitos kuitenkin kokemusten jakamisesta!

Mä kävin viime viikolla ultrassa ja tällä viikolla PAS. Kysyin ennen ultraa, että voivatko samalla katsoa, kun tunnen kohdunkaulan napukan takana jotain outoa, että mitä mahtaa olla. Lääkäri katsoi ja sanoi että on vaan jotain limakalvomuutosta tai mahdollisesti endoa. Sit kun kävin laittamassa vaatteet päälle, hän sanoi että huomasi mun teksteistä että se on nähty jo ekalla käynnillä ja epäilty läpikasvaneeksi endometrioosiksi. Tuli itselle vähän nihkeä olo, että mitä muuta sinne on kirjoiteltu, mikä ei mulle näy omakannasta ja miksei siitä ole kerrottu! :Angry Face: Ajattelin tilata kaikki tekstit itsestä, niin näen mitä muuta sinne "salaisiin" tietoihin on kirjoiteltu, eikä vaivauduttu mulle sanomaan. Jotenkin mun mielestä aivan järkyttävää, että lääkäreillä on mahdollisuus kirjoitella kahteen eri paikkaan, eikä potilas itse näe helposti kaikkia tekstejä!
Muoks. kävin omakannasta läpi tekstejä ihan alusta asti ja löysin tuon merkinnän, mutta en muista että siitä olisi puhuttu missään kohtaa. On kyllä silmiä avaavaa lukea näitä tekstejä uudestaan. En selvästi muista nähneeni tuota kohtaa aiemmin, vaikka siellä se näkyy olevan.

No, hyvä uutinen nyt on, että kaikki oli muuten kunnossa, tänään alkaa progesteroni ja keskiviikkona sitten seuraava PAS.

Muokattu viimeksi:
Mua ärsyttää tää sama, et joka kerta menee tuo 25 yksikköä hukkaan! Mulla tosin tuo 900 IU kynä kestää tasan kolme päivää, kun pistän 300 IU kerrallaan ja siihen päälle nuo 25 tyhjennykset, kun tippaa ei ole.

Tänään olisi nyt eka ultra sitten pistämisen aloituksen. Eilen pistin ekan Fyremadelin ja musta se ei ollut niin paha, mitä olin lueskellut. Varmaan johtuu siitä, että olen jo vuosia pistänyt biologista lääkettä, mikä kirvelee ja kuumottaa hyvin samantyylisesti. Pistän tuon reiteen, vaikka lapsettomuuspolilla ohjattiin pistämään vatsaan. Varmaan tuo vatsaan pistäminen on suurimmalle osalle helpompaa/luontevampaa.
Sama täällä, eli 900 yksikön ruisku riittää juuri kolmeksi päiväksi. Niissä näyttää olevan sen verran onneksi ylimääräistä, että menee tasan kolmelle päivälle. Gonalia saa onneksi monessa eri annoskoossa, joten helppo hankkia lisää, jos vaan apteekissa on.

Gonalin pistäminen sujuu hyvin, mutta jännittää, kun torstaina pitäisi aloittaa Fyremadel, jossa ilmeisesti isompi neula. Lisäksi olen lukenut, että lääke saattaa kirvellä ja kutittaa. Joku täällä muistaakseni vinkkasi, että pistokohtaan kannattaa painaa jääpussia ennen pistämistä. Ajattelin vielä laittaa Omapolun kautta kyssärin tuosta pistospaikasta, kun pakkauksessa sanotaan reiteen ja Omapolun ohjevideossa ohjeistetaan pistämään vatsaan. Fyremadelin pakkauksessa viisi esitäytettyä ruiskua. Tietääkö joku myydäänkö noita myös yksittäin vai tarvitseeko ostaa aina viiden pakkaus?

Täydennys: Luin Fyremadelin ohjeista, että pistetään mielellään reiteen. Omapolun ohjevideossa pistetään vatsaan. Jotenkin vatsaan pistäminen tuntuisi ainakin ajatuksen tasolla helpommalta, kun siihen nyt tottunut. Lukee myös, että pistettävä viistossa 45 asteen kulmassa, mutta ohjevideossa pistetään kohtisuoraan.

Muokattu viimeksi:
Sama täällä, eli 900 yksikön ruisku riittää juuri kolmeksi päiväksi. Niissä näyttää olevan sen verran onneksi ylimääräistä, että menee tasan kolmelle päivälle.

Gonalin pistäminen sujuu hyvin, mutta jännittää, kun torstaina pitäisi aloittaa Fyremadel, jossa ilmeisesti isompi neula. Lisäksi olen lukenut, että lääke saattaa kirvellä ja kutittaa. Joku täällä muistaakseni vinkkasi, että pistokohtaan kannattaa painaa jääpussia ennen pistämistä. Ajattelin vielä laittaa Omapolun kautta kyssärin tuosta pistospaikasta, kun pakkauksessa sanotaan reiteen ja Omapolun ohjevideossa ohjeistetaan pistämään vatsaan.
Ei tuota Fyremadelin pistämistä tarvitse jännittää, oli aika iisiä. 😊 Tuntui vähemmän, mitä ajattelin. Painoin lapulla vähän aikaa päälle ja jäi semisti kirvelemään ehkä 10 min ajaksi, mutta sitten loppui. Sen takia en itse pistä mahaan, kun tuota Gonalia jo sinne survoo. Alkaa olla sitten sellainen neulatyyny. Itselle jotenkin muutenkin mukavampi pistää reiteen, vaikka mahasta saa ehkä paremman otteen. 😁

Ekaa kertaa kirjoittelen tänne.
Alkiodiagnostiikan puolelta hoidot pitemmän kaavan kautta.
Keräyksestä saaliiksi saatiin 31, joista kypsiä oli 20. Loppusaldoksi terveitä alkioita 4 kpl.
Pikkuisen tippui matkalla pois, onneksi oli mistä tippua.

Keräyksestä ja sen jälkeisestä olotilasta jäi ehkä jonkinlaiset traumat. Turvotus ja se tukala olo oli jotain ihan kamalaa. Nostan hattua niille, jotka munasoluja vapaaehtoisesti luovuttavat.

Nyt odotellaan menkkoja, että saisi ilmoittautua alkion siirtoon. Kiertopäivä 42, odottavan aika on pitkä 🥲
Hormonit sotki kierron totaalisesti. Lohdullista lukea, että kierto on mrnnyt sekaisin muillakin.

Muita hormonien aiheuttamia herkkuja on ollut hiusten lähtö ja jäätävä määrä finnejä rintakehään. Mutta, pitää muistaa, että mielentöntä kun on tällainen mahdollisuus

Täällähän meitä on tosiaan nyt monta rakkulan kasvattajaa! Mulla menossa pitkäkaava aikalailla maksimiannostuksilla, piikityspäivä 10. Nollaultran lisäksi viime viikolla oli kontrolliultra ja huomenna seuraava. Harmittaa tuo viime kerta, kun follit pieniä ja niitä oli vähän.

Eilen katsoin sitä hoitokaaviota ja tajusin, että mitä hittoa, rakkuloiden koko oli PIENENTYNYT nollaultrasta. Miten se on mahdollista? Eri ultraaja oli, mutta konehan ne mittaa. Nollaultrassa ne olivat 6-9 millisiksi merkittyjä ja kontrollissa vain 5 millisiä! Ovatkohan huomenna surkastuneet kokonaan😞

Ja mitään tuntemuksia ei taaskaan ole, kuten ei viimeksikään. Ekalla kerralla tuntemuksia oli alavatsalla paljon! Huomaan että mua ei jännitä näissä hoidoissa oikein mikään fyysinen puoli tai kipu (osittain siksi että sivuoireet olleet iisejä), mutta kamalasti aina pelottaa tulokset ja niiden huonous.

Takaisin