IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kaihonkukka Niinkö? Vau! Mahtavaa!

( Mä oon ollut siinä käsityksessä tähän asti, että vain 3 IVF -kierrosta julkisella ja se on siinä. Ja jos niistä tulee 2 lasta niin enempää ei tehdä, vaikka ois käynyt vaan 1 tai 2 hoitoa koska lapsi luku "täynnä". )

Julkisella tosiaan kierrokset ns ”nollautuu” välissä. Ja oikeus on kahteen elävään lapseen kuten täällä joku osasi tarkentaa

Ja siis kahden lapsenkin jälkeen alkioita siirretään kyllä, jos niitä pakkasessa on (oliko siinä ikäraja 43 vai 45 vuotta, en musita). Uusia kierroksia ei vaan enää aloiteta

Minä huomasin muuten tällaisen meidän alueen lapsettomuushoitojen yleisissä kriteereissä, hoitoja saa, jos
"Parilla on enintään yksi yhteinen lapsi. Jos kummallakin edellisistä suhteista yksi tai useampia lapsia, lapsettomuushoitoa ei tarjota, jos parilla on lisäksi yksi yhteinen lapsi"

Erikoinen lisäys. En oo ennen kuullu tosta, että edellisten suhteiden lapsilla olisi jotain merkitystä 😱 tää on varmaan joku uusi asia, kun me aloitettiin hoidot -22 ei tällaista ollu.

Minä huomasin muuten tällaisen meidän alueen lapsettomuushoitojen yleisissä kriteereissä, hoitoja saa, jos
"Parilla on enintään yksi yhteinen lapsi. Jos kummallakin edellisistä suhteista yksi tai useampia lapsia, lapsettomuushoitoa ei tarjota, jos parilla on lisäksi yksi yhteinen lapsi"

Erikoinen lisäys. En oo ennen kuullu tosta, että edellisten suhteiden lapsilla olisi jotain merkitystä 😱 tää on varmaan joku uusi asia, kun me aloitettiin hoidot -22 ei tällaista ollu.

Oho! Mäkään en oo ollu tietoinen tällaisesta vaan oon elänyt ajatuksessa että uudenkin kumppanin kanssa olisi oikeus kahteen lapseen, oli tausta mikä vaan😱. Onpa tylsää jos tällaisia tulee - kun kuitenkin puhutaan siitä että lapsia ”pitäisi” tehdä enemmän.

Nyt on kauhea paniikki kanssatoverit. Säännöllinen kierto 28/29 pv on nyt jo menossa kp32. Menkkojen pitäisi alkaa nyt näinä päivinä, viimeistään lauantaina, että päästään hoitoon kp21.
IVF-hoitomme alkaa synarelalla 23.5.

Onko mitään syytä miksi menkat olisi myöhässä? (La, su, ma raskaustesti negatiivinen). Johtuuko tämä siitä, että tää on eka kierto nyt viimeisimmän IVF-kierroksen jälkeen. Onko muilla kierto pitkittynyt hoitojen jälkeen?

Ovulaatio oli FF:n ja clearblue monitorin mukaan suhkot ajallaan; kp17 eli 16.4. Menkathan alkaa ovulaation jälkeen aina 12-14 päivän päästä. Nyt jo päivä 16 oviksen jälkeen.

Voiko tuo ovulaatiopäivän viivästys kolmella päivällä pitkittää myös luteaalivaihetta? Käsittääkseni ei. Alkukierto voi pitkittyä ja ovis tulla myöhemmin mutta sen jälkeen luteaalivaihe menkkoihin asti on se 12-14 pv.

Nyt on kauhea paniikki kanssatoverit. Säännöllinen kierto 28/29 pv on nyt jo menossa kp32. Menkkojen pitäisi alkaa nyt näinä päivinä, viimeistään lauantaina, että päästään hoitoon kp21.
IVF-hoitomme alkaa synarelalla 23.5.

Onko mitään syytä miksi menkat olisi myöhässä? (La, su, ma raskaustesti negatiivinen). Johtuuko tämä siitä, että tää on eka kierto nyt viimeisimmän IVF-kierroksen jälkeen. Onko muilla kierto pitkittynyt hoitojen jälkeen?

Ovulaatio oli FF:n ja clearblue monitorin mukaan suhkot ajallaan; kp17 eli 16.4. Menkathan alkaa ovulaation jälkeen aina 12-14 päivän päästä. Nyt jo päivä 16 oviksen jälkeen.

Voiko tuo ovulaatiopäivän viivästys kolmella päivällä pitkittää myös luteaalivaihetta? Käsittääkseni ei. Alkukierto voi pitkittyä ja ovis tulla myöhemmin mutta sen jälkeen luteaalivaihe menkkoihin asti on se 12-14 pv.
Ainakin stressi menkkojen alkamisesta voi viivästyttää niitä alkamasta. Hoitojen aikana mun lyhin kierto on ollut 18pv ja pisimmät 54-56pv, normaalisti 25-26pv. Eli mun kroppa meni hoidoista ihan sekaisin.

@Saaruski kyllä kaikenlaiset hormonimuutokset voivat viivästyttää menkkoja, ja ivf-hoidoissahan ne ovat erityisen voimakkaita muutoksia.

Tuo menkkojen hermostunut odottaminen kyllä ainakin itsellä viivästyttää menkkoja entisestään. Pidetään peukkuja, että menkat alkaisi siellä vaikkapa tänä iltana.

@Enkelinsiipi @Ninnnnni ❤️

Kiitos kommenteista. Toivon, että tää on vaan tosiaan normaalia IVF-hoitoon liittyvää viivästystä. Se on niin yleistä kuitenkin. Yritän nyt olla stressaamatta (hankalaa...yritän ajatella että on vappu ja lomapäivä ja hyvä ilma ja mitä vielä...pitää saunoa, se rentouttaa) ja onhan tässä lauantai-iltaan asti armon aikaa.

Tein raskaustestin ja se oli tyylipuhdas nega.

Liitteet

• IMG-20250501-WA0003.jpeg
    IMG-20250501-WA0003.jpeg
    790.5 KB · Katsottu: 89
@Saaruski mulla myös ekan icsin jälkeinen kierto venyi 33 päiväiseksi, vaikka normaalisti 28-29 päivän kierto. Eli ihan normaalia! Sitä seuraava kierto oli sit taas ihan normaali. Mutta tietenkin ymmärrän ton hermostuksen koska niiden menkkojen olis pakko nyt pian alkaa että pääsette seuraavaan hoitoon! Mutta reilu kaks päivää aikaa vielä! Toivottavasti pian alkaa!

Sympatiat teidän suuntaan ❤️ Tuntuu varmasti kurjalta ja tiedän kuinka vaikea on ajatella positiivisesti, mutta kuten sanoit, yksikin riittää.

ON: Synarelaa takana nyt 13päivää ja 0-ultra huomenna. Kuukautiset alkoivat vihdoinkin eilen, mutta olivat surkean niukat ja tuntuvat olevan lähes ohi jo. Onko muilla vastaavaa kokemusta? Tämä kokemus ei nyt vertaudu mitenkään kahteen aikaisempaan omaan kokemukseen. Keho tuntuu olevan aivan sekaisin 😟

@Selja89, saanko kysyä, tuliko sulle millaisia uutisia nollaultrasta?

Omani on tulossa huomenna. Tuntuu että on paljon kaikenlaista, mitä pitää muistaa kysyä siellä. Mietin esimerkiksi, uskaltaakohan ensimmäisen pistoksen ottaa mökkireissulla kaukana palveluista vai pitääkö muuttaa viikonlopun suunnitelmaa.

Mitenhän muuten pistoksien ohjaaminen hoitajien/kätilöiden toimesta käytännössä tapahtuu? Sen varmistin etukäteen, että en tarvitse pistoslääkettä mukaan vielä käynnille vaan kehottivat hakemaan sen apteekista vasta sen jälkeen, kun hoidossa etenemiselle on saatu vihreää valoa.

Nyt sain muuten minäkin tehtyä käyttäjätunnuksen. 🤭

@Saaruski mulla on myös jonkun kerran icsin jälkeinen kierto venynyt. Toivotaan että siellä menkat kuitenkin alkaisi niin että hoitoon pääsette.

@Ehtoo mahtavaa että tunnus on nyt tehty 😍 ainakin felillä hoitajilla on sellasia ”mallikyniä” (ihan oikean näköisiä, mutta veikkaan että niissä ei oo mitään/on jotain suolaliuosta). Siitä on niin pitkä aika etten ihan enää muista. Mutta niillä saa pistää sellaista ihoa muistuttavaa tyynyä. Itse en ollut ennen hoitoja ikinä pistänyt mitään ja selvisin. En oo katsonut mutta veikkaisin että YouTubesta voisi löytää myös luotettavien lähteiden ohjevideoita jos ennen pistämistä kotona alkaa liikaa jännittää ja iskee epävarmuus.

Omanapailuna täällä on nyt (siis eilen) haettu yksi alkio kyytiin. Siirto meni hyvin, vähän tuli sen jälkeen tuhrua, mutta lääkäri siitä jo varoittelikin siirron jälkeen. Gonapeptylin pistin aamulla. Testipäivän olinkin jo laskenut että on maanantai 12.
Kolme alkiota on nyt pakastettu, nyt jännitetään meneekö pakkaseen vielä lisää

@Selja89, saanko kysyä, tuliko sulle millaisia uutisia nollaultrasta?

Omani on tulossa huomenna. Tuntuu että on paljon kaikenlaista, mitä pitää muistaa kysyä siellä. Mietin esimerkiksi, uskaltaakohan ensimmäisen pistoksen ottaa mökkireissulla kaukana palveluista vai pitääkö muuttaa viikonlopun suunnitelmaa.

Mitenhän muuten pistoksien ohjaaminen hoitajien/kätilöiden toimesta käytännössä tapahtuu? Sen varmistin etukäteen, että en tarvitse pistoslääkettä mukaan vielä käynnille vaan kehottivat hakemaan sen apteekista vasta sen jälkeen, kun hoidossa etenemiselle on saatu vihreää valoa.

Nyt sain muuten minäkin tehtyä käyttäjätunnuksen. 🤭
Kiitos kysymästä 0-ultra meni "pientä" itkukohtaista lukuunottamatta hyvin. Itku tuli heti kun lääkäri totesi "niin tämä on teidän 3. kierros"

Kuukautiset alkoivat vasta päivää ennen tuota ultraa, mutta se ei kuulemma haittaa mitään. Munasarjat näyttivät rauhallisilta ja follikkelit tasaisen pieniltä, joten saatiin lupa aloittaa pistelyt eilen.

Tämä kun tosiaan on jo meidän 3. kierros niin pistelyä ei käyty enää sen tarkemmin läpi. Ensimmäisellä kerralla tosiaan hoitaja kävi läpi kuinka kynä toimii ja sain kokeilla testikynällä pistää tyynyyn. Minulla on ainakin omapolulla henkilökohtaisissa ohjeissa ollut joka kerta pistosohjevideo.

En tiedä jos vaan kuvittelin, mutta mielestäni Pergoveriksen neula oli hieman paksumpi kuin Ovaleapin ja Menopurin 🤷‍♀️ Ei pistäminen eilen pahalta tuntunut, mutta tuntui mielestäni enemmän kuin aikaisemmin.

Okei kiitos tiedosta, järjellä ajateltuna varmaan meneekin näin. En ole oikein perehtynyt asiaan. Vähän dilemma sen kanssa että selvittelee (googlesta) asioita mut sit haluais pysyä mahdollisimman ”rentona”. Ihan ku se jotenki ois mahollista mut juu kiitos tosissaan ku kerroit 🧡

@Tiukutaavetti toivottavasti on tarrannu lujasti kiinni ja hcg nousee vaan vähän hitaammin. Sanoit et teillä on endo epäily ni saako kysyä et mistä epäily tuli ja miten se on otettu hoidoissa huomioon? Mulla siis näköjään kirjattu dg endo, vaikka vaan ultrattu et yksi endometriooma nähty ja lääkäri viel sano et pelkän ultran perusteella harvoin voi tehä dg. Eikä tartte vastata jos tuntuu siltä 🧡
Saa kysyä ja näin vähän myöhässä vastaan, pahoittelut. ❤️Mulla siis oireet hyvin tyypillisiä endometrioosille, sitä on epäilty olevan sellaisissa paikoissa, joihin ei ultratessa nää. Oireet mm. näitä viikkoa ennen kuukautisia alkavaa kipua, ovulaatiokipua, yhdyntäkipujakin joskus. Itse vähän epäilen silti koko diagnoosia ja yhdistäisin kovat kuukautiskivut ja ovulaatiokivut kiinnikkeisiin ja aikaisempaan sektioon, koska alkaneet selkeästi sen jälkeen. Olen ajatellut vaatia tähystystä ja tarkempaa tutkimista asian osalta, sitten kun tämä meneillään oleva raskaus päättyy. Kolmannelle hoitokierrokselle ei mielestäni kannata ainakaan lähteä ennen kuin syitä kivuille ja keskenmenoille on selvitetty.
Endometrioosi tai ainakin sen vahva epäily on ainoastaan sillä tavalla otettu huomioon hoidossa, että sitä pitkää kaavaa on pidetty parempana vaihtoehtona. Siinä kun aiheutetaan ne kemialliset vaihdevuodet sillä Synarelalla, niin sen ajatellaan myös hoitavan samalla endoa.

Mulla nyt kaks piikkiä laitettu procrenia kuivattaan endoo ja sit kun kohta pitäs alkaa kierto. Sit saa varata 0-ultran. Mulla on nyt jotenkin tunteet tosi pinnassa ja oon tosi räjähdysherkkä. Kaikenlisäks en oo päässy varmaan kunnolla nukkumaankaan, kun koiranpentu herättelee. Nyt sain onneks nukuttua ja aion pyytää, jos mies ja hänen tyttönsä voisivat ottaa koppia koirasta hetken aikaa. Onneks koira on jo kohta 6kk… Mietin vaan koska tää fiilis menee ohi. Pitää varmaan sanoo lääkärissä sit… 😒 Kai se alitajuntaisesti stressaa, kun on vain yksi alkio… ja kolme edellistä siirtoo ei oo tuottanut tuloksia… 😔

@Saaruski mulla myös venähti kierto hoidon jälkeen, mutta mulla ei oviskaan ollut yhtään ajallaan. Toivottavasti siellä nyt hyvin pian menkat alkaisi, jos oviksenkin bongasit! 🤞🏼 On tuo kyllä, kun joskus niitä oikein odottaisi niin sitten ei kuulu… 😅

Ensimmäinen lyhyen kaavan hoito alkamassa. Aikataulun mukaan pistokset alkavat kierron kolmantena päivänä ja jarrulääke kahdeksantena päivänä. Oletin lukemani perusteella, että pistokset alkaisivat jo tokana päivänä, mutta ilmeisesti osa lääkäreistä määrää aloituksen kolmannelle päivälle. Ensimmäinen ultra on vasta kierron kahdentenatoista päivänä, jolloin lääkepäiviä takana jo yhdeksän. Tuo hiukan hirvittää, että noin pitkään pistellään ilman välitsekkausta. Viimeksi väliultra oli kahdeksan pistospäivän jälkeen. Silloin todettiin, että folleja paljon, mutta olivat vielä pieniä. Nyt aloitetaan suoraan isommalla lääkeannoksella, niin oletin tsekkauksen olevan aiemmin. Ehkä olisikin ollut, jos viikonloppu ei tulisi "tielle".

@Saaruski minullakin oli hoitokierto ja sen jälkeinen kierto useamman päivän pidempiä kuin normikierto.

Mulla on nyt tässä pitkässä kaavassa väliultra jo kuuden pistoksen jälkeen. Se voikin olla ihan hyvä, kun lääkeannos on ikään nähden niin maltillinen, niin sitä voisi olla sitten mahdollista ehtiä nostaa vielä riittävän ajoissa. Se käynti onkin sitten jännittävä, kun tilanne voi näin vasta-alkajana olla varmaan mitä vain ei-vasteen ja kasvupyrähdyksen väliltä. 😬

Folleja oli lähtötilanteessa enemmän kuin koskaan aiemmin on laskettu, mutta ehkä tässä vaiheessa onkin enemmän kuin luonnonkierroissa. 🤔 Ilmeisesti ihan hyvä lähtökohta nyt hoitoon, ja Synarela oli tehnyt tehtävänsä limakalvolle ja munasarjoille.

Saa kysyä ja näin vähän myöhässä vastaan, pahoittelut. ❤️Mulla siis oireet hyvin tyypillisiä endometrioosille, sitä on epäilty olevan sellaisissa paikoissa, joihin ei ultratessa nää. Oireet mm. näitä viikkoa ennen kuukautisia alkavaa kipua, ovulaatiokipua, yhdyntäkipujakin joskus. Itse vähän epäilen silti koko diagnoosia ja yhdistäisin kovat kuukautiskivut ja ovulaatiokivut kiinnikkeisiin ja aikaisempaan sektioon, koska alkaneet selkeästi sen jälkeen. Olen ajatellut vaatia tähystystä ja tarkempaa tutkimista asian osalta, sitten kun tämä meneillään oleva raskaus päättyy. Kolmannelle hoitokierrokselle ei mielestäni kannata ainakaan lähteä ennen kuin syitä kivuille ja keskenmenoille on selvitetty.
Endometrioosi tai ainakin sen vahva epäily on ainoastaan sillä tavalla otettu huomioon hoidossa, että sitä pitkää kaavaa on pidetty parempana vaihtoehtona. Siinä kun aiheutetaan ne kemialliset vaihdevuodet sillä Synarelalla, niin sen ajatellaan myös hoitavan samalla endoa.
Okei👍🏼 joo parempihan se on et tutkittais varsinkin jos haittaa usein tai on mahdollinen syy epäonnen taustalla! Niin aivan, meilläkin pitkä kaava mut en muista oliko tuo syynä meillä vai mikä… mulla siis ihan oireettomana, eikä oo sen kummemin selvitelty mutta itelläkin sektio taustalla ja uskon sen tuoneen kiinnikkeitä kyllä. Mutta toivottavasti tähystävät sitten jos tarve on!

Mulla on nyt tässä pitkässä kaavassa väliultra jo kuuden pistoksen jälkeen. Se voikin olla ihan hyvä, kun lääkeannos on ikään nähden niin maltillinen, niin sitä voisi olla sitten mahdollista ehtiä nostaa vielä riittävän ajoissa. Se käynti onkin sitten jännittävä, kun tilanne voi näin vasta-alkajana olla varmaan mitä vain ei-vasteen ja kasvupyrähdyksen väliltä. 😬

Folleja oli lähtötilanteessa enemmän kuin koskaan aiemmin on laskettu, mutta ehkä tässä vaiheessa onkin enemmän kuin luonnonkierroissa. 🤔 Ilmeisesti ihan hyvä lähtökohta nyt hoitoon, ja Synarela oli tehnyt tehtävänsä limakalvolle ja munasarjoille.
Hienoa kuulla että kaikki tilanteeseen nähden hyvin. Mikäs lääke sinulla oli ja millä annostuksella?
Tuo 0-ultra + kaksi kontrollia taitaa olla yleisin käytäntö. Kontrollien jälkeen pystytään tekemään vielä muutoksia.

Omalla kohdalla mennään vain yhdellä kontrollilla jossa sitten määritellään punktion ajankohta. Lääkäri selitti tätä sillä että kahdelta aikaisemmalta kierrokselta tiedetään jo hieman miten keho reagoi ja lääke on nyt maksimi annostuksella, joten siihenkään ei pystyttäisi muutoksia tekemään.

@Selja89
@Pienisuuritoive
@Hertta7
@Pumpulipilvi

Jee menkat alkoi!! Päästään IVF:ään aikatalussa! Olen niin onnellinen!

Mulle kans nyt tähän kolmanteen IVF-hoitoon ei ole laitettu kolmea ultraa, mitä oli ekassa pitkässä kaavassa (synarela+gonal f). Mulle on laitettu ultrat 4.6 ja 13.6 eli pistoksien aloituspäivälle ns. nolla ultra ja punktiopäivän arviointipäivälle. Eli ei oo välitsekkausta.

Viimeksi annostus oli 225 mutta laskettiin välitsekkauksessa 175:een. Annos oli yhteensä 2050 IU.

Nyt on laitettu annostus 200 eli yhteensä lääkettä tulee tässä 1800 IU.

Digihoitopolulla lukee, että koska potilaalle tehty saman kaavan hoito kerran jo aiemmin niin mennään kahdella ultraäänellä.

Tilasin lääkkeet apteekista ja ne tulee ens viikolla. Jipii! 😊 Päästään taas etenemään ❤️ Ens viikolla varaan ultrat.

Nyt vaan mietityttää, että riittäähän tuo 1800 IU, viimeksi lääkettä oli kuitenkin määrätty 250 IU enemmän eli noin yhden pistoksen verran enemmän.

Odottavaisin fiiliksin 💕 Kenellä muulla alkamassa pitkä kaava nyt toukokuussa?

Muokattu viimeksi:
Hienoa kuulla että kaikki tilanteeseen nähden hyvin. Mikäs lääke sinulla oli ja millä annostuksella?
Tuo 0-ultra + kaksi kontrollia taitaa olla yleisin käytäntö. Kontrollien jälkeen pystytään tekemään vielä muutoksia.

Omalla kohdalla mennään vain yhdellä kontrollilla jossa sitten määritellään punktion ajankohta. Lääkäri selitti tätä sillä että kahdelta aikaisemmalta kierrokselta tiedetään jo hieman miten keho reagoi ja lääke on nyt maksimi annostuksella, joten siihenkään ei pystyttäisi muutoksia tekemään.

Mulla on Gonal F, annostus 150 IU, eli korotusvaraa olisi reilustikin ja voi olla että sitä pitää hyödyntää, kun olen nimen mukaisesti aika ehtoopuolella.

Olen kaikkien selvittelyjen perusteella miettinyt, että onkohan mun munasarjat jotenkin määrään, ei laatuun keskittyvät (ei kuitenkaan PCOS). Ehkä tämän ivf:n kautta saattaa löytyä jotain syitä sille, miksei plussan häivähdystäkään ole lähes kahteen vuoteen tullut, vaikka moni asia vaikuttaa olevan ihan kunnossa.

Endosta muuten: mua oli se mietityttänyt, sillä kuukautiset ovat olleet aina kivuliaat, mutta on vaikeaa arvioida, mikä on tavallista kipua. Yksi lääkäri sanoi, ettei näe mulla ultrassa viitteitä siitä, toinen taas, että sitä löytyy monelta lapsettomuuspotilaalta, jos tarkkaan selvittelee. Kävin siksi omakustanteisesti ilman lähetettä endometrioosin magneettikuvauksessa, joka oli vajaat 200 €. Julkisen puolen lääkäri ei ehkä vaikuttanut kovin innostuneelta näistä omista tutkimuksistani, joten en tiedä, voinko sitä suositella, mutta omalla kohdallani se rauhoitti mieltä poissulkemismielessä.

Takaisin