IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa, oon lueskellu taas enemmän ja vähemmän (lue:enemmän) teijän keskusteluja. Omien hoitojen aikana -22 näistä ryhmistä oli niin suuri apu, että päädyin nyt uudestaan tänne. Kirjottelin vähän enemmän tohon PAS ketjuun, mutta aattelin nyt hölistä tännekin :)
Me ollaan siis menossa meijän ekaan PASiin toivottavasti ennen kesäsulkuja. Ei oo kokemusta PASista, kuopus siirrettiin tuoresiirtona. Ja @Ehtoo (tägääköhän tää) mulla oli sillon pitkässä kaavassa sama annostus kuin sinulla aluksi 150IU, sit sitä nostettiin väliultrassa hieman. 12 munasolua saatiin joista 7 hedelmöitty, yks siirrettiin ja kuus vielä pakkasessa pareittain eli kolme siirto mahdollista viel.
Toivottavasti mahtuu mukaan pölisemään <3

Äh mulla ei ainakaan tägäys näytä toimivan.

@ehtoo annosta varmasti voidaan tarvittaessa nostaa jos vaste ei näytä riittävältä. Uskon että taustalla vaikuttaa just tuo huima vaste joka letroilla on saatu, ja se tuo varovaisuutta alkuun vaikka lääke onkin erilainen.

@Roosali tervetuloa mukaan. Onko sulla tarkoitus siirtää siis joka tapauksessa kaksi alkiota kerralla? Tehdäänkö jossain näitä tuplasiirtoja vielä 🤔 onko pakastetut alkiot kaikki blastoja? Anteeksi kun kyselen, mutta hurjan mielenkiintoista kaikki eri tilanteet, ja erityisesti kun oon ymmärtänyt että nykyisin vahvasti suositaan yhden alkion siirtoja. (Pitää käydä myös PAS ketjusta kurkkaamassa).

Omanapailua: oon toipunut punktiosta hyvin. Toki huomasi että folleja oli se kaksikymmentä tai yli (20 munasolua saatiin), mutta vielä ei ainakaan tunnu mitään hyperiin viittaavaa. Tunnen kyllä jos liikaa rasittaa, mutta jos malttaa ottaa iisisti niin kipuja ei enää ole. Särkylääkettä otin vielä punktiopäivänä.

jonkun verran oli sellaisia joille ei voitu/kannattanut tehdä icsiä, ja lopulta normaalisti hedelmöittyi 9. Tuntuu hurjalta määrältä kun aiemmin maksimi ollu tyyliin 4. Nyt vaan toivotaan, että päästään tuoresiirtoon ensi viikolla 🤞🏼

Äh mulla ei ainakaan tägäys näytä toimivan.

@ehtoo annosta varmasti voidaan tarvittaessa nostaa jos vaste ei näytä riittävältä. Uskon että taustalla vaikuttaa just tuo huima vaste joka letroilla on saatu, ja se tuo varovaisuutta alkuun vaikka lääke onkin erilainen.

@Roosali tervetuloa mukaan. Onko sulla tarkoitus siirtää siis joka tapauksessa kaksi alkiota kerralla? Tehdäänkö jossain näitä tuplasiirtoja vielä 🤔 onko pakastetut alkiot kaikki blastoja? Anteeksi kun kyselen, mutta hurjan mielenkiintoista kaikki eri tilanteet, ja erityisesti kun oon ymmärtänyt että nykyisin vahvasti suositaan yhden alkion siirtoja. (Pitää käydä myös PAS ketjusta kurkkaamassa).

Omanapailua: oon toipunut punktiosta hyvin. Toki huomasi että folleja oli se kaksikymmentä tai yli (20 munasolua saatiin), mutta vielä ei ainakaan tunnu mitään hyperiin viittaavaa. Tunnen kyllä jos liikaa rasittaa, mutta jos malttaa ottaa iisisti niin kipuja ei enää ole. Särkylääkettä otin vielä punktiopäivänä.

jonkun verran oli sellaisia joille ei voitu/kannattanut tehdä icsiä, ja lopulta normaalisti hedelmöittyi 9. Tuntuu hurjalta määrältä kun aiemmin maksimi ollu tyyliin 4. Nyt vaan toivotaan, että päästään tuoresiirtoon ensi viikolla 🤞🏼
Ääh muotoilin kyllä hassusti. Ne on siis pakastettu kaks yhteen putkeen. Sulattavat käsittääkseni molemmat ja siirtävät vain paremman. Ei oo tarkoitus siis siirtää kahta, sori oli vähän huonosti muotoiltu. Meijän siirretty tuoresiirto tais olla 5päivänen ja olikohan niin, että muut pakastettiin päivä kaks aiemmin🫣 en muista enää, varmaan ne näkyy jossain tiedoissa?
Ja ihan huipputulos sulla ja toivotaan todellakin että pääsette siirtoon ensi viikolla! Rauhaksiin vaan niin ei varmasti mtn hyperiin viittavaa enää tule :)

@Sarsabutt kyselit keskenmenotutkimuksista. Meillä tuli luomuna 2 x kkm, ivf-hoitoja odotellessa saatiin ”perus keskenmenotutkimukset”, koska yritystä takana yli 2v ja 2kkm. Muuten raja on 3 x kkm. Tutkimukset tarkoitti verikoetta, jossa kummaltakin tsekattiin peruskromosomit, multa lisäksi hyytymistekijät ja prolaktiiniarvot sekä keliakia. Kukaan ei koskaan kommentoinut tuloksia, joten kai ne oli ok 😅

Suunnittelukäynnillä kerrottiin vielä jonotusaikana tulleesta spontaanista km, mutta se jäi ”alle rajan” (? oli 6+0), joten se ei vaikuttanut hoitosuunnitelmaan.

Nyt eka ivf ohi, tuoresiirrostakin tuli kkm, josta toivun hiljalleen. Kyselin mahdollisista lisätutkimuksista, mutta nyt ei kuulemma tehdä mitään ennen kuin pakastin on tyhjä (2 x pas jäljellä). Itse täytin jo 39v, joten toivon todella, että saadaan vielä toinen kierros ennen kuin tulee ikärajat vastaan..
Kiitos tämän kokemuksen jakamisesta, ja tosi surullista että olet joutunut kestämään niin monta keskenmenoa :red-heart:

Itsellä todella alhaisesta hcg arvosta testipäivänä johtuen on käytännössä ollut selvää että tämäkään raskaus ei tule päättymään hyvin. Netin syövereistä löysin monta tutkimusta jotka totesivat että tämän tason arvoilla ei ollut seurannut yhtään synnytystä, ja Tilkan ivf-hoitaja tuntui ajattelevan samoin. Odottelin että vuoto alkaisi, mutta sen sijaan plussa olikin reilussa viikossa vahvistunut ja perjantaina hcg tasolla 1600 (vaikka edelleen ei lähelläkään mitä sen pitäisi olla 6+1). Pyysivät vielä kolmannen näytteen huomenna, niin näkee onko jatkanut kasvuaan ja perjantaille meillä onkin aika Tilkkaan tsekkaamaan tilanne.

Perjantaista asti olo ollut suht ahdistunut, että joko km alkaa itsestään hetkenä minä hyvänsä, tarvitaan taas lääkkeet kuten syksyn kkm, tai pahimmassa tapauksessa on kohdunulkoinen ja tarvitaan siihen myrkkypiikki tai leikkaus. Mikään vaihtoehdoista ei varsinaisesti houkuttele. Ainoa asia joka tuo vähän toivoa on, että koska lapsettomuus kestänyt jo kolme vuotta niin riittäisiköhän kaksi keskenmenoa jo johonkin lisätutkimuksiin... Tai toisena vaihtoehtona mennä vaikka Dextraan ja tehdä siellä omalla rahalla lisäselvittelyjä oman mielenrauhan takia - olisi kiva kuulla jos jollain näistä kokemuksia. Kova tarve selitykselle, vaikka kai todennäköisintä edelleen että vaan huonoa tuuria.

@Merkillinen me mentiin Dextralle jo toisen keskenmenon jälkeen. Silloin mieheltä tsekattiin oksitosiivinen stressi siittiöistä ja mulla ultrattiin että kaikki kunnossa. (meidän raskaudet oli silloin luomuja). Kolmannen jälkeen saatiin selvittelyt julkiselta ja kun niissä ei löytynyt selittävää niin jatkettiin Dextralla. Mulle tehtiin endom ja repro4 tutkimukset ja jos oltaisiin tehty ne jo tokan jälkeen niin ehkäpä kolmas raskaus olisi onnistunut. Niistä siis löytyi meidän selittävä syy (krooninen endometriitti). Kalliita tutkimuksia mutta en kadu niitä hetkeäkään.

Ajattelin nyt tänne alkaa kirjoittelemaan viestit läpi kahlattuani. Hirveästi kullan arvoista tietoa täältä saanut. :) Ollaan miehen kanssa yritetty lasta parisen vuotta. Mitään ei ole tapahtunut ja hakeuduttiin viime kesänä lapsettomuushoitojen piiriin julkiselle ollessani 37-vuotias. Nyt on siis mittarissa 38 v. ja miehellä saman verran, joten kello käy. Loppuvuodesta päästiin sitten lapsettomuuspolille ja sieltä tuli suoraan käsky IVF-hoitoihin joulusulun jälkeen iän perusteella. Mitään varsinaista vikaa ei ole kummastakaan löytynyt, mutta ikää tietty jo on ja ylipainoa myös jonkin verran molemmilla, mutta ollaan erittäin aktiivisia liikunnallisesti. Yllätykseksi kuitenkin plussasin heti seuraavasta kierrosta, mutta valitettavasti raskaus meni kesken varhaisilla viikoilla. Lääkkeet olen siis jo hakenut kotiin viime vuoden puolella valmiiksi, mutta nyt vasta aloitetaan pistäminen ilmeisesti huomisesta, kun kuukautiset alkoivat tänään. Kovasti koko prosessi jännittää, mutta olen yrittänyt nyt tsempata itseäni tässä, kun vaihtoehdot alkavat olla aika vähissä. Mulla on aika alhainen AMH (0.7), joten aloitetaan suoraan Gonal F maksimiannoksella, eli 300 yksikköä. Ja tosiaan lyhyt kaava on kyseessä. Jännittää kyllä, että tuleeko mitään saalista ja onko laatu minkälaista. Tottakai myös itse punktio jännittää, kun ei tällaisesta ole kokemusta, mutta pitää yrittää vaan mennä prosessi läpi avoimin mielin.

Me saatiin eilen tietää että niistä 7 hedelmöittyneestä vain yksi oli selvinnyt pakkaseen. Jotenkin tuli todella surkea ja epäonnistunut olo. Vaikka olin valmistautunut ja pelkäsin pahinta niin silti harmittaa. Olen luonteeltani vähän pessimisti kun meillä on ollut niin paljon mutkia matkassa. Olen tässä kovasti yrittänyt kääntää asiaa positiiviseksi että yksikin riittää, mutta pelottaa ihan hirveästi. Lääkäri oli eilen soitellu kun olin töissä enkä päässyt vastaamaan. Täytyy tänään soitella takaisin ja kysellä vähän lisää asiasta.

Me saatiin eilen tietää että niistä 7 hedelmöittyneestä vain yksi oli selvinnyt pakkaseen. Jotenkin tuli todella surkea ja epäonnistunut olo. Vaikka olin valmistautunut ja pelkäsin pahinta niin silti harmittaa. Olen luonteeltani vähän pessimisti kun meillä on ollut niin paljon mutkia matkassa. Olen tässä kovasti yrittänyt kääntää asiaa positiiviseksi että yksikin riittää, mutta pelottaa ihan hirveästi. Lääkäri oli eilen soitellu kun olin töissä enkä päässyt vastaamaan. Täytyy tänään soitella takaisin ja kysellä vähän lisää asiasta.
Sympatiat teidän suuntaan ❤️ Tuntuu varmasti kurjalta ja tiedän kuinka vaikea on ajatella positiivisesti, mutta kuten sanoit, yksikin riittää.

ON: Synarelaa takana nyt 13päivää ja 0-ultra huomenna. Kuukautiset alkoivat vihdoinkin eilen, mutta olivat surkean niukat ja tuntuvat olevan lähes ohi jo. Onko muilla vastaavaa kokemusta? Tämä kokemus ei nyt vertaudu mitenkään kahteen aikaisempaan omaan kokemukseen. Keho tuntuu olevan aivan sekaisin 😟

Mulle tehtiin endom ja repro4 tutkimukset ja jos oltaisiin tehty ne jo tokan jälkeen niin ehkäpä kolmas raskaus olisi onnistunut. Niistä siis löytyi meidän selittävä syy (krooninen endometriitti). Kalliita tutkimuksia mutta en kadu niitä hetkeäkään.
Oliko sinulla todettu aiemmin endometrioosi? Miten tuota kroonista endoa hoidetaan?

Meillä oli viimeksi ongelmana, etteivät munasolut hedelmöittyneet. Toivon, että asia ratkeaa käyttämällä icsiä, mutta voihan meillä(kin) olla edessä ongelmia alkioiden laadusta ja kehittymisessä tai sitten kiinnittymisessä.

Muokattu viimeksi:
Sympatiat teidän suuntaan ❤️ Tuntuu varmasti kurjalta ja tiedän kuinka vaikea on ajatella positiivisesti, mutta kuten sanoit, yksikin riittää.

ON: Synarelaa takana nyt 13päivää ja 0-ultra huomenna. Kuukautiset alkoivat vihdoinkin eilen, mutta olivat surkean niukat ja tuntuvat olevan lähes ohi jo. Onko muilla vastaavaa kokemusta? Tämä kokemus ei nyt vertaudu mitenkään kahteen aikaisempaan omaan kokemukseen. Keho tuntuu olevan aivan sekaisin 😟

Ollaan aika samassa vaiheessa, mulla nollaultra perjantaina. Tyhjennysvuoto alkoi viikonloppuna ja on ollut tavallisia kuukautisia runsaampi mutta muuten hämmentävän oireeton, ei juurikaan kuukautisista tuttuja kipuja tai muutakaan arkuuksia kropassa.

Toivottavasti tilanne selviää parhain päin. 🙏

Mua ei muuten pysty tagaaman, kun en ole tullut tehneeksi tunnusta. Ehkä vielä..

Moikka,
Olen lueskellut lapsettomuus aiheisia keskusteluja tältä sivustolta ensimmäisen kerran vuonna 2020. Aiheeseen palasin sitten alkuvuodesta 2023. En ole aiemmin uskaltautunut tänne kirjoittelemaan, näiden keskustelujen lukemisesta on kuitenkin minulle ollut suuri apu.

Taustaa:
Meillä on 1 lapsi, joka sai aikoinaan alkunsa Letrozol lääkkeellä pitkän yrittämisen jälkeen. Hakeuduimme uudelleen hoitoihin tuolloin alkuvuodesta 2023 ja nyt on jo takana yksi IVF kierros ja yksi ICSI. Tulokset on olleet huonoja, keskenmenon sain vajaa pari vuotta sitten. Pakkaseen ei ole hoitokierroksista jäänyt kuin kerran 1 alkio. Munasolut eivät ensimmäisellä kerralla yhtä lukuunottamatta hedelmöittyneet lainkaan. Tästä toisesta kierroksesta (ICSI) olen nyt "raskaana" viikolla 5+0, hcg arvo nousee todella hitaasti ja minulla on vatsakipuja, hyvin samantyylisiä, kuin aiemmassakin keskeytyneessä keskenmenossa. Kovin toiveikkain mielin tässä ei voi olla. Minulla on epäilty endometrioosia, sen lisäksi sairastan perussairautta, joten paljon on tekijöitä jotka kaiketi tilanteeseen vaikuttavat. Myöskään AMH arvo ei ollut kovin hyvä. Paljon olisi kirjoitettavaa tilanteesta, mutta aloitetaan tällä.

Äh voi ei. Oon hurjan pahoillani. Vaikka sitä tietäisi, että yksikin voi riittää, ei se kauheasti siinä pettymyksen hetkellä lohduta. Saitko klinikan kiinni ja kysymyksiä kysyttyä?
Ääh muotoilin kyllä hassusti. Ne on siis pakastettu kaks yhteen putkeen. Sulattavat käsittääkseni molemmat ja siirtävät vain paremman. Ei oo tarkoitus siis siirtää kahta, sori oli vähän huonosti muotoiltu. Meijän siirretty tuoresiirto tais olla 5päivänen ja olikohan niin, että muut pakastettiin päivä kaks aiemmin🫣 en muista enää, varmaan ne näkyy jossain tiedoissa?
Ja ihan huipputulos sulla ja toivotaan todellakin että pääsette siirtoon ensi viikolla! Rauhaksiin vaan niin ei varmasti mtn hyperiin viittavaa enää tule :)

@Roosali kiitos kun selkeytit. Välillähän pakastetaan just esim kolmepäiväisiä ja sit jatkoviljellään ennen siirtoa. Kuvittelisin, etät jso molemmat päätyvätkin blastoksi voisi sen toisen pakastaa vielä uudelleen - eikai alkioita kuitenkaan ikinä ”heitetä hukkaan” jos näyttää että niillä voisi olla vielä mahdollisuus. Oon myös törmännyt tapauksiin joissa kerralla on sulatettu ja jatkoviljelty kaikki ennen jonkun siirtoa ja tosiaan loput sitten pakastettu taas blastoina!

Äh voi ei. Oon hurjan pahoillani. Vaikka sitä tietäisi, että yksikin voi riittää, ei se kauheasti siinä pettymyksen hetkellä lohduta. Saitko klinikan kiinni ja kysymyksiä kysyttyä?

@Roosali kiitos kun selkeytit. Välillähän pakastetaan just esim kolmepäiväisiä ja sit jatkoviljellään ennen siirtoa. Kuvittelisin, etät jso molemmat päätyvätkin blastoksi voisi sen toisen pakastaa vielä uudelleen - eikai alkioita kuitenkaan ikinä ”heitetä hukkaan” jos näyttää että niillä voisi olla vielä mahdollisuus. Oon myös törmännyt tapauksiin joissa kerralla on sulatettu ja jatkoviljelty kaikki ennen jonkun siirtoa ja tosiaan loput sitten pakastettu taas blastoina!
Okei kiitos tiedosta, järjellä ajateltuna varmaan meneekin näin. En ole oikein perehtynyt asiaan. Vähän dilemma sen kanssa että selvittelee (googlesta) asioita mut sit haluais pysyä mahdollisimman ”rentona”. Ihan ku se jotenki ois mahollista mut juu kiitos tosissaan ku kerroit 🧡

@Tiukutaavetti toivottavasti on tarrannu lujasti kiinni ja hcg nousee vaan vähän hitaammin. Sanoit et teillä on endo epäily ni saako kysyä et mistä epäily tuli ja miten se on otettu hoidoissa huomioon? Mulla siis näköjään kirjattu dg endo, vaikka vaan ultrattu et yksi endometriooma nähty ja lääkäri viel sano et pelkän ultran perusteella harvoin voi tehä dg. Eikä tartte vastata jos tuntuu siltä 🧡

Tännekin nopeana kommenttina päivän lääkärikäynnistä ja vähän kela-korvauksistakin.

Olisi siis pitkän kaavan eka ultra nollaultran jälkeen ja jäipä vähän kurjat fiilikset.😞 Toisella puolelta oli hävinnyt kaksi rakkulaa, toiselle tullut yksi lisää. Hankala näkyvyys ja kaikki vähän hankalaa. Endo varmaan syyllinen. Yhteensä kuusi pientä tyyppiä... Vain 5 mm kokoisia, vaikka pistetty Elonva ja Menopuria. Alkiodiagnostiikan takia olisi punktio osuttava tiettyihin päiviin ja olinpa pettynyt, kun tajuttiin, että jos hoito etenee samoin kuin aiempi niin parhaat päivät olisivat todennäköisesti la ja su... Ja en ymmärrä, miksi tätä ei ole huomioitu hoidon laskelmoinnissa. Pahoin pelkään, että ovat katsoneet vain heillä tehtyjä hoitoja, eikä julkisella, jossa ainoa pitkä kaava tehty ja oli hidas ja pitkä eli luulisi että olisi lähdetty siitä oletuksesta että tämä etenee samoin, eikä nopeammin... Niin monta kohtaa missä voi mennä pieleen, että mihinkään mokiin ei olisi tässä showssa varaa...

Kela-korvauksista opin taas sen verran uutta, että kolmen ivf:n raja ei koske julkisella tehtyjä hoitoja ja että toiseen lapseen on uudet kolme korvauskertaa.

@Kaihonkukka Niinkö? Vau! Mahtavaa!

( Mä oon ollut siinä käsityksessä tähän asti, että vain 3 IVF -kierrosta julkisella ja se on siinä. Ja jos niistä tulee 2 lasta niin enempää ei tehdä, vaikka ois käynyt vaan 1 tai 2 hoitoa koska lapsi luku "täynnä". )

@Kaihonkukka Niinkö? Vau! Mahtavaa!

( Mä oon ollut siinä käsityksessä tähän asti, että vain 3 IVF -kierrosta julkisella ja se on siinä. Ja jos niistä tulee 2 lasta niin enempää ei tehdä, vaikka ois käynyt vaan 1 tai 2 hoitoa koska lapsi luku "täynnä". )
Joo siis ei tämä tuohon vaikuta vaan kyseessä oli yksityiseltä saatavat kela-korvaukset. Julkisella ymmärtääkseni yhä raja et ei enempää kuin kaksi yhteistä lasta. Pahoittelut jos kirjoitin epäselvästi.

Tännekin nopeana kommenttina päivän lääkärikäynnistä ja vähän kela-korvauksistakin.

Olisi siis pitkän kaavan eka ultra nollaultran jälkeen ja jäipä vähän kurjat fiilikset.😞 Toisella puolelta oli hävinnyt kaksi rakkulaa, toiselle tullut yksi lisää. Hankala näkyvyys ja kaikki vähän hankalaa. Endo varmaan syyllinen. Yhteensä kuusi pientä tyyppiä... Vain 5 mm kokoisia, vaikka pistetty Elonva ja Menopuria. Alkiodiagnostiikan takia olisi punktio osuttava tiettyihin päiviin ja olinpa pettynyt, kun tajuttiin, että jos hoito etenee samoin kuin aiempi niin parhaat päivät olisivat todennäköisesti la ja su... Ja en ymmärrä, miksi tätä ei ole huomioitu hoidon laskelmoinnissa. Pahoin pelkään, että ovat katsoneet vain heillä tehtyjä hoitoja, eikä julkisella, jossa ainoa pitkä kaava tehty ja oli hidas ja pitkä eli luulisi että olisi lähdetty siitä oletuksesta että tämä etenee samoin, eikä nopeammin... Niin monta kohtaa missä voi mennä pieleen, että mihinkään mokiin ei olisi tässä showssa varaa...

Kela-korvauksista opin taas sen verran uutta, että kolmen ivf:n raja ei koske julkisella tehtyjä hoitoja ja että toiseen lapseen on uudet kolme korvauskertaa.

Joo, vaikka itse koenkin epäreiluna kun ei julkisen hoitoja olla yhtään kulutettu niin kuulin myös saman. Niiden jälkeenkin kela korvaa kolme yksityisen hoitokierrosta, eli jos julkisella jonottaa kolme kierrosta niin saa halvemmalla sit vielä kolme lisää = yhteensä 6 kierrosta. Äh anteeksi, eihän se multa ole pois, mutta jotenkin tuntuu siltä että yksityisen palvelujen käyttämisestä lähtökohtaisesti ”rankaistaan”. Samoin kuin osin itselliset ja naisparit on ulkopuolella
Anteeksi räntti🙈 (meinasin jo poistaa tämän ku tuli sellainen olo että kuulostaapas negatiiviselta, mutta antaapa olla🫣)

Ja iloisempina juttuna - on tietysti mahtavaa, että toiseenkin lapseen saa nuo kolme kierrosta😍 niin ajattelinkin että sen täytyy olla.

Ja hei - ihanaa vappua ihan jokaiselle!

Muokattu viimeksi:
Takaisin