IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Julkisella ei ainakaan pääse biologin kanssa keskustelemaan. Yritin kysyä lääkäriltä, mutta vastaus että yleensä luonto " karsii" ne joilla ei ois kohdussakaan ollu mahdollisuuksia selvitä ilmeisesti. Olivat vaan lakanneet jakautumasta :(
Jos asia vaivaa, niin suosittelen yrittämään vielä keskustelua biologin kanssa. Me olemme julkisella Helsingissä hoidoissa ja laitoimme Omapolun kautta viestin, ja saimme sitä kautta biologin soittoajan.

Jos asia vaivaa, niin suosittelen yrittämään vielä keskustelua biologin kanssa. Me olemme julkisella Helsingissä hoidoissa ja laitoimme Omapolun kautta viestin, ja saimme sitä kautta biologin soittoajan.
Kiitos! Pitää yrittää tätä. Todellakin vaivaa :(

Mun alkiot pakastettiin 3 päiväisinä, viikonloppu vaikutti silloin viljelyn pituuteen. Julkisella ei taida päästä paljon vaikuttamaan, riippuu kaiketi hoitosuunnitelmasta ja punktiopäivästä.
Siis pakastetaanko jossain 3 päiväisinä? Ymmärsin, että ainakin julkisella viljellään blastokystiksi asti.

Käsittääkseni joissain tapauksissa pakastetaan kaksi- tai kolmepäiväisiä, koska tuoresiirtoja ei tehdä viikonloppuisin. Meille sanottiin, että perusajatus on, että viljellään viisipäiväisiksi, kun kysyin asiasta. Siksi pitkän kaavan keräystä yritettiin ajoittaa alkuviikkoon.

Siis pakastetaanko jossain 3 päiväisinä? Ymmärsin, että ainakin julkisella viljellään blastokystiksi asti.
Meillä OYSissä pakastettiin kaikki tiistaina kerätyt ja kehittymistä jatkaneet kolme alkiota perjantaina eli kolmepäiväisenä. Varmaankin just viikonlopun takia, en tiiä?

Moikka, meillä oli tänään ultra ja sieltä löytyi yhteensä 13 follikkelia. Kummallakin puolella oli yksi isompi n. 17mm follikkeli sekä pienempiä. Vasemmalta löyty enemmän ja oikealta ihan muutama. Menopurin määrää lisättiin nyt pääsiäiseksi ja irroituspiikit (niitä on 2kpl) sunnuntaille. Lääkäri toivoo myös pienempien kasvavan lisää eikä vain isojen follien.
Saatiin nyt keräysaika tiistaille ja vähän jännittää, on siis eka kerta. Miten sinne kannattaa valmistautua? Mitä ottaa mukaan? Miten ootte toipuneet toimenpiteestä? Onko ruokahalu ollut normaali punktiopäivänä?
Paljon kysymyksiä, mutta haluan olla valmistautunut.😅

Mä laitoin vähän rennommat vaatteet päälle ja muuten en valmistautunut mitenkään. Edellisestä mulla oli riski hyperiin, niin en saanut pientä kävelyä lukuunottamatta liikkua pariin viikkoon, mutta sitten osa voi jatkaa normaalia elämää melkein heti. Syödä pystyy ihan normaalisti. Tsemppiä keräykseen. 🙂

Mä laitoin vähän rennommat vaatteet päälle ja muuten en valmistautunut mitenkään. Edellisestä mulla oli riski hyperiin, niin en saanut pientä kävelyä lukuunottamatta liikkua pariin viikkoon, mutta sitten osa voi jatkaa normaalia elämää melkein heti. Syödä pystyy ihan normaalisti. Tsemppiä keräykseen. 🙂
Kiitti kun vastasit. Täytyykin muistaa kysyä tosta liikunnasta, koska oon tosi liikunnallinen ihminen.

Oon jonkun aikaa siis seurannu taustalla tätä keskustelua kun ei vielä ole mitään omaa kokemusta asiasta. Muistan lukeneeni, että joillain oli jotain omia eväitä mukana ja mietin et pitäiskö itekki ottaa joku voileipä ja pillimehu laukkuun. Mies kysys et mihin retkelle mä olen oikein menossa kun pohdin tätä kotona ääneen. 😂🙈

Kiitti kun vastasit. Täytyykin muistaa kysyä tosta liikunnasta, koska oon tosi liikunnallinen ihminen.

Oon jonkun aikaa siis seurannu taustalla tätä keskustelua kun ei vielä ole mitään omaa kokemusta asiasta. Muistan lukeneeni, että joillain oli jotain omia eväitä mukana ja mietin et pitäiskö itekki ottaa joku voileipä ja pillimehu laukkuun. Mies kysys et mihin retkelle mä olen oikein menossa kun pohdin tätä kotona ääneen. 😂🙈
Mulla on ainakin ollu aina eväät ja villasukat ja jotain tekemistä (äänikirja, kirja tms.) Mä oon siellä joutunu istuskelemaan molemmilla kerroilla seitsemästä johonkin puoleen päivään asti ni kyllä mulla tulee nälkä, kun aamupala on niin aikaisin. Mut oon ollu molemmilla kerroilla vasta 5. tai 6. vuorossa. Sit jos ois sattunu olemaan alkupäässä punktiovuorossa ni olis varmaan päässyt kotiin aikasemmin ja olis jäänyt eväät syömättä.

Moikka, mää oon lukenut tätä ketjua alusta asti, mutta ollu sen verran lukossa, etten oo osallistunu aikasemmin. Me siis jonotettiin pitkään ja hartaasti alkiodiagnostiikkaan julkiselle. Meillä on jo kaksi lasta, mutta 7-vuotias kuopus on peittyvästi periytyvän perinnöllisen sairauden takia vaikeasti monivammautunut ja kuolemassa. Lisäksi oon joutunut yhden raskauden keskeyttään rv 17 saman sairauden takia.

Meillä alko hoidot viime vuonna pitkällä kaavalla ja meni ihan ok, vaikka oon tosi herkkä hormoneille. Ultrassa kotipaikkakunnan sairaalassa ennen punktiota katottiin, että jopa 19-22 munasolua ois kypsymässä. No, punktiossa saatiin 13, joista 12 oli kypsiä. 11 hedelmöitty ja 7 eli 5-päiväisiksi.

Olin tässä vaiheessa viä toiveikas, koska riski geenimutaation luomalle sairaudelle oli 25 %, joskin oon koko ajan epäilly, että riski on suurempi perustuen omiin kokemuksiin ja kirjallisuudessa kuvattuihin kokemuksiin (tästä ultraharvinaisesta sairaudesta on tosin hyvin vähän tietoa). Kuukauden odotuksen jälkeen kävi ilmi, että 7 alkiosta 1 oli kokonaan terve, 3 oli terveitä sairauden kantajia ja 3 täysin sairaita. Sitte oli kaikkea muuta kromosomihärpäkettä ja häiriötä. Rupesin itkemään, kun kuulin, että tasan 1 alkio oli siirtokelpoinen, terve sairauden kantaja. Pitkä odotus ja pitkän kaavan hoidot sun muut ja ramppaaminen Helsinkiin. Eihän tästä ny mitään tuu!

Punktiokin oli aivan horror. En arastele mitään alapäätouhuja, ja lapsetkin on ollu mallia järkäle syntyessään alateitse. Silti ihan kaameeta oli punktiossa. Sain sitä kohdunsuulle piikitettävää puudutetta neljästi ja esilääkkeenkin olin ottanut. Kaikki tuntu hirveältä. Kipulääkettä mulle laitettiin kanyyliin neljästi myös. Olin menny ilmeisesti hengityslamaan, mutta kukaan ei kertonut mulle tätä vaan luin Kannasta kotona. Ei ihme, että automatkalla kotiin alko yhtäkkiä vasempaan pohkeeseen sattua hassusti ja se levis vasempaan käsivarteen ja yhtäkkiä vasen puoli kitalaesta oli tunnoton. Sydän hakkas kahta sataa. Onneks meni ohi vartissa. Viikon päästä pystyin käveleen, mutta näytin aivan vatsasta hakatulta. Alkionsiirto oli ihan piece of cake taas.

Mutta mutta. Raskaus alko siitä ainoasta alkiosta. Kolme päivää 5-päiväisen alkion siirrosta aloin oksentaa, mikä ei ollu minkään sortin yllätysoire mulle sinänsä. Oksennan aina pitkään ja hartaasti. Plussa on kestänyt mun ällistykseksi. Tällä viikolla sain vihdoin tiedon 4,5 viikon odotuksen jälkeen, että geenivarmistustestit lapsivesinäytteestä vastaa alkiodiagnostiikkatuloksia. Sössimisriski alkiodiagnostiikassa on 1:50 ja lisäksi tää tehtiin luonnonkiertoon, eli luonnollinen raskaus oli myös mahollinen. Paino putos mun harteilta ja tärisin ja itkahtelin vaan koko päivän.

Lähin varmaan kirjottaan tänne, koska olisin itse kaivannut uskoa yhen alkion riittämiseen, mutta en saanut avaistua sanaista arkkuani siinä vaiheessa. Eka piti olla meillä vaikka ja kuinka munasoluja ja lopulta homma kuivikin tasan yhteen alkioon. Ja se sitten riittikin, ainakin toistaiseksi! Nään ja ymmärrän kyllä, että täällä palstalla on vähän rankempiakin tarinoita lapsettomuudesta ja hoidoista (ei siten että yksi kuollut vauva ja toinen kuoleva lapsi olisi jotain vähän, en halua lapsieni kärsimystä vähätellä), mutta halusin tulla kertomaan jotain toiveikkaita tarinoita vaihteen vuoksi. Toivon niin sydämestäni kaikille onnistumista lapsihaaveissa! ❤️

Moikka, meillä oli tänään ultra ja sieltä löytyi yhteensä 13 follikkelia. Kummallakin puolella oli yksi isompi n. 17mm follikkeli sekä pienempiä. Vasemmalta löyty enemmän ja oikealta ihan muutama. Menopurin määrää lisättiin nyt pääsiäiseksi ja irroituspiikit (niitä on 2kpl) sunnuntaille. Lääkäri toivoo myös pienempien kasvavan lisää eikä vain isojen follien.
Saatiin nyt keräysaika tiistaille ja vähän jännittää, on siis eka kerta. Miten sinne kannattaa valmistautua? Mitä ottaa mukaan? Miten ootte toipuneet toimenpiteestä? Onko ruokahalu ollut normaali punktiopäivänä?
Paljon kysymyksiä, mutta haluan olla valmistautunut.😅
Tsemppiä punktioon!

Punktio kokemuksia on paljon erilaisia. Mun oli äärimmäisen helppo, yritin tietoisesti olla jännittämättä etukäteen ja ajattelin vain lopputulosta. Lääkärin mukaan paikat hyvin näkyvillä, ja päätin ottaa pelkän puudutuksen. Osittain myös sen takia että pelotti miten rauhoittavat ja vahvat kipulääkkeet muhun vaikuttavat.
Toisella puolella olikin sitten "piilossa" enemmän folleja kuin miltä aluksi näytti, ja yhteensä kolme pistoa joutui tekemään. Silti kipu oli ihan siedettävä, yritin keskittyä vain seuraamaan näyttöruudulta lääkärin puuhia. Kannattaa ottaa evästä mukaan, kun ei tiedä kauanko joutuu siellä olemaan. Mulla ei vaikuttanut mitenkään ruokahaluun, ihan normaali ruokahalu koko päivän. Itse lähdin tunti punktiosta kotiin kun vointi oli hyvä.

@Mimosa_ mulle sanottiin, että voi elää normaalia elämää, kunnes itse kysyin harrastuksista. Ne kiellettiin täysin viikkoa ennen punktiota. Sain hyperin, joten harrastukset jäi odottelemaan myös punktion jälkeen. En siis ole varma, mikä on liikunnan laita sitten punktion jälkeen, jos kaikki menee hyvin 😊

Lääkärikin suositteli ottamaan eväät mukaan ja kyllä söinkin eväitä (lähinnä ajankuluksi 😄). Varmaan jotain pientä kannattaa siis ainakin ottaa mukaan. Ostin sitten kotimatkalla (reilu 100km) vielä ruokaisampaa evästä eli ruokahalu oli kyllä normaali.

@Mangusti<3 voi miten samaistuttava tausta sinulla ja ihanaa, että kaikki on siellä kunnossa ja sikiödiagnostiikasta tuli hyviä uutisia💗 Itsellä paljon samankaltainen tausta, esikoinen on menehtynyt geenivirheeseen alle kouluikäisenä ja yksi geneettinen keskeytys on myös mahtunut matkan varrelle😔 Ja nyt ainoan terveen alkion voimin täälläkin ainakin raskaus lähtenyt liikkeelle, sikiödiagnostiikka toki vielä edessä.

@Mimosa_ mun vinkit punktiopäivään on rennot vaatteet (sellainen paita missä saa hihan helposti ylös jos joudutaan laittaan kanyyli kyynärtaipeeseen), iso takki jonka voi vetää peitoksi päälle toipumishuoneessa tai sit joku villatakki 😄 Sitten juotavaa kannattaa ottaa, ja jotain pientä evästä.

Itse jouduin tunnin olemaan punktion jälkeen seurattavana, sinä aikana kyllä maistui ainakin juotava hyvin 👍🏼 Punktion jälkeen kävely tuntui vähän inhottavalta muutaman päivän ja munasarjat oli monta päivää arat, mutta itse pääsin tosi vähällä (ei ollut kyllä kovin paljoa follejakaan). Liikuntaa voi varmasti alotella omien tuntemusten mukaan. Mutta eipä kyllä tehnyt kyllä heti mieli lähteä liikkeelle, makuuasento oli oikein mukava jokusen päivän 🤭

Paljon tsemppiä punktioon!

Muokattu viimeksi:
Kokemukseni puktiosta yksityisellä hyvät.
Hyvät lääkkeet sain ja yhdessä vaiheessa, kun alkoi vähän tuntumaan, sain lisää lääkettä. Punktion jälkeen seurailtiin noin 1,5 tuntia, jonka aikana luin tulevaan tenttiin. Tämän jälkeen lähdettiin puolison kanssa ravintolaan syömään ennen kotimatkaa. Iltasilla tein ihan normaalisti 2 tunnin etätentin. Samana iltana otin varalta särkylääkettä yötä vasten. Seuraavana päivänä en käynyt normi kävelylenkillä vaan olin pelkästään lapsen kanssa ulkona leikkimässä. Sitä seuravana päivänä kävin jo 5 km kävelylenkin, koska mitään ihmeempiä tuntemuksia ei ollut.

@Lillanna todellakin ihana tavata vertaisia! 🥰 Muistin näistä tuhansista viesteistä näissä lapsettomuuspuolen ketjuissa, että sää olit alkiodiagnostiikassa, mutta vähän vilkkuu silmissä, kuka oli kuka, ku täällä on tosi aktiivista viestintää 😅

Apua, miten jännittävää raskaustouhua sullakin ainokaisella alkiolla! 🙈 Ny muakin jännittää hirveesti sun puolesta. Ookko viä päässy varhaisultraan? Oliko teillä millä tavalla periytyvä geneettinen sairaus? Mua kiinnostaa aina kaikkien riskilukemat ja niiden realisoitumat saaduissa alkiojoukoissa 🙈😂

Hei mä en nyt keksi mistä muualta kysyisin neuvoa, anteeksi että tuppaan tämän tänne. Miten mä pääsen oikeasti rekisteröitymään/kirjautumaan tänne forumille? Nythän oon kirjoittanut tänne vain vieraana mutta voisin raskauden myötä oikeasti rekisteröityäkin, mutta törmään jatkuvasti ongelmiin tässä. "APUA" linkin alta tulee vain "terms and policies" -tyyppistä tekstiä ja "ota meihin yhteyttä" heittää errorin ja sanoo että sivua ei löydy.
Eli ongelma on se että vaikka rekisteröidyin ja loin Vau tilin sähköpostilla ja salasanalla (sain mailia joten osoite oikea) niin en pääse kirjautumaan forumille niillä tunnuksilla, kokeilin myös tilata uuden salasanan mutta en pääse silläkään. Mikähän tässä mättää, onko kellään ollut tämmöistä ongelmaa? Mitä en nyt tajua?

Hei mä en nyt keksi mistä muualta kysyisin neuvoa, anteeksi että tuppaan tämän tänne. Miten mä pääsen oikeasti rekisteröitymään/kirjautumaan tänne forumille? Nythän oon kirjoittanut tänne vain vieraana mutta voisin raskauden myötä oikeasti rekisteröityäkin, mutta törmään jatkuvasti ongelmiin tässä. "APUA" linkin alta tulee vain "terms and policies" -tyyppistä tekstiä ja "ota meihin yhteyttä" heittää errorin ja sanoo että sivua ei löydy.
Eli ongelma on se että vaikka rekisteröidyin ja loin Vau tilin sähköpostilla ja salasanalla (sain mailia joten osoite oikea) niin en pääse kirjautumaan forumille niillä tunnuksilla, kokeilin myös tilata uuden salasanan mutta en pääse silläkään. Mikähän tässä mättää, onko kellään ollut tämmöistä ongelmaa? Mitä en nyt tajua?

Tätä on valitettavasti ollut vaihtelevasti muillakin. Laita minulle sähköpostia (paivi.jarvinen@vau.fi) niin voidaan lähteä selvittämään asiaa IT-tuen avulla. IT-tuki tarvitsee sähköpostin, jolla rekisteröidyit sekä tiedon, pääsetkö kirjautumaan Vau.fi sivulta omiin tietoihin.

Terveisin admin

@Mimosa_ tsemppiä munasolukeräykseen! Päälle mukavat löysät vaatteet, mukaan villasukat ja evästä. Aamiainen pitää syödä niin aikaisin, että kyllä siinä ehtii nälkä tulla, jos ei ole eväitä. Kuumalla vedellä täytetyt pussit voi saada klinikalla hoidoksi alavatsalle ja kotona kannattaa käyttää lämmitettyä kauratyynyä.

Itse keräys ei ollut itselläni juurikaan kivulias, mutta seuraavat päivät juili vatsaa kovasti ja kävelin kuin hidastetusta filmistä. Lisäksi neljän päivän ajan oli kuvotusta. En tiedä johtuiko kehon reaktiosta stimulaatioon ja follien tyhjennykseen, vai vaikuttiko klinikalla saamani vahva kipulääke. Kaappiin kannattaa varata (suolaista) syötävää, jonka voisi kuvitella maistuvan ja lisäksi mehuja ja smoothieita, koska ohje on juoda monta litraa päivässä. Jokainen tuntuu saaneen erilaiset ohjeet liikunnasta. Itse en saanut stimulaation aikana mitään ohjeita, mutta keräyksen jälkeen oli raskaan liikunnan kielto viikon ajan. Kiertoliikkeitä ja vatsalihaksia välttelin pidempään.

Nämä hoidot on yksi iso ihmiskoe, kun ei tiedä miten kukin reagoi lääkkeisiin ja toimenpiteisiin.

Takaisin