IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jotain mitä en ollut ymmärtänyt edes pelätä, tapahtui. Kesken matkan siirtoon tuli soitto, että kaikki 3 pakkasessa ollutta alkiota on kuolleet sulatuksessa. Tiesin kyllä, että voisi tulla peruutus, jos sulatus ei onnistu, mutta en ollut tullut ajatelleeksi, että ei tulisi välttämättä uutta yritystä enää näillä alkioilla.
Nyt sitten pakkanen onkin yllättäen tyhjä, kun vielä aamulla herätessä oli parikin mahdollisuutta onnistumiseen..

Jotain mitä en ollut ymmärtänyt edes pelätä, tapahtui. Kesken matkan siirtoon tuli soitto, että kaikki 3 pakkasessa ollutta alkiota on kuolleet sulatuksessa. Tiesin kyllä, että voisi tulla peruutus, jos sulatus ei onnistu, mutta en ollut tullut ajatelleeksi, että ei tulisi välttämättä uutta yritystä enää näillä alkioilla.
Nyt sitten pakkanen onkin yllättäen tyhjä, kun vielä aamulla herätessä oli parikin mahdollisuutta onnistumiseen..
Eikää! Onpa perseestä😭😭 Tsemppiä uutisen sulattamiseen😞

@Nyytiliini ihan hirveetä! :crying-face: Tsemppiä!

Mä luulen että meidän plussa jäi kemialliseksi. Eilen tein kotona kaksi testiä, negatiivisia, illalla sain labratulokset ja hcg oli 4 ja progesteroni 22, eli molemmat matalalla. Ehkä progetuki olis voinut auttaa jos olisin saanut sen pari päivää aiemmin, mut en usko testit enää positiiviseksi muuttuu... :sad-face: Tää tarkottaisi nyt sitten kahta keskenmenoa putkeen.

Toivottavasti muiden plussat pysyy kyydissä!

Voi ei, paljon voimia tilanteeseen. ❤️ Samoin Sarsabuttille. Mullekin tulee tosi vaikea olo, jos luen esim. uutisia, joissa kerrotaan siitä, että jollekin lapselle on tehty jotain ikävää.

Ja tsemppiä kaikille plussien vahvistumista jännääville ja siirtoon menossa oleville! 🙏

Mulla on tänään dpo 8 (oli suht aikainen ovulaatio) ja Synarelan aloituspäivä. Tein aamulla ihan varmuuden vuoksi RFSU:n varhaistestin, joka näytti jotain kummallista vajaata viivanpaikkaa tms. Ärsyttävää, ettei ollut tavanomainen 100 prosenttisesti valkea, taitaa olla noiden testien ominaisuus. Kävin myös mittauttamassa hcg:n varuiksi (omakustanteisesti), mutta ilmeisesti tulos ei välttämättä tule vielä tänään, joten saattoi olla turha homma. Näin jälkikäteen ajatellen näin varovaisen/neuroottisen ihmisen ei olisi ehkä kannattanut yrittää raskautta enää tässä Synarela-kierrossa. 🫣 No, ekat suihkautukset sujui hyvin, vaikka mieli vähän harasikin vastaan. Kirveli nenää ja aivastutti tosin, mutta eiköhän siihen totu.

Mittautin labrassa samalla progesteronin, vaikka hinta vähän kirpaisi. Toivottavasti siinä ei ole mitään häikkää, mutta tietysti tekee mieli yrittää kaikin mahdollisin tavoin löytää selitystä selittämättömyydelle.

Voi ei! Voimia tilanteisiinne ❤️

Täällä lähti tänään 3. hoitokierros käyntiin Synarelalla. Hirmu pessimistisin fiiliksin ainakin tässä vaiheessa.

Kiva saada sumuttelukavereita @Ehtoo ja @Selja89 Mulla menossa jo 7. päivä, ei mitää oireita, kuten ei viimeksikään. Milloin Synarela muuten yleensä aloitetaan? Ovulaation aikoihin vai? Mulle oli merkitty vain kp 15 ja viel et aloitetaan ajoissa lyhyiden kiertojen takia, mut ovulaatio kyl oli tosta pari päivää aiemmin... Ja oon ymmärtänyt, että Synarela ei ois mikään erityisen paha juttu, vaikka olisikin raskaana. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Täälläkään ei kovin suuret odotukset kolmanteen stimulaatioon, kun viimeksi tuli vain yksi alkio ja nyt ajatuksissa olisi alkiodiagnostiikka, jos vaan tulee enemmän alkioita niin kun laittaa yhteen kaikki todennäköisyydet niin eka ajatus, että onnistuminenhan on mahdottomuus.

Kiva saada sumuttelukavereita @Ehtoo ja @Selja89 Mulla menossa jo 7. päivä, ei mitää oireita, kuten ei viimeksikään. Milloin Synarela muuten yleensä aloitetaan? Ovulaation aikoihin vai? Mulle oli merkitty vain kp 15 ja viel et aloitetaan ajoissa lyhyiden kiertojen takia, mut ovulaatio kyl oli tosta pari päivää aiemmin... Ja oon ymmärtänyt, että Synarela ei ois mikään erityisen paha juttu, vaikka olisikin raskaana. Vai oonko ymmärtänyt väärin? Täälläkään ei kovin suuret odotukset kolmanteen stimulaatioon, kun viimeksi tuli vain yksi alkio ja nyt ajatuksissa olisi alkiodiagnostiikka, jos vaan tulee enemmän alkioita niin kun laittaa yhteen kaikki todennäköisyydet niin eka ajatus, että onnistuminenhan on mahdottomuus.

Tämä on kyllä tosi arvokasta, että löytyy samassa tilanteessa olevia!

Ilmeisesti yleensä Synarelan aloituspäivä on noin 21. kiertopäivän tuntumassa, mulla kp 20. Kierron pituus on n. 28 vrk.

Lääkkeen käyttöohjeessa kielletään käyttö raskausaikana, mutta lääkäreiden ohjeet ovat rennompia. HUS:in Omapolun usein kysytyissä kysymyksissä on vain mainittu, että raskautta ei tarvitse ehkäistä ja että lääke lopetetaan, jos raskaus ilmenee. Sama ohje saatiin lääkäriltä kasvotusten. Turhaan siis varmasti stressailen asiaa. Ehkä sekin vaikuttaa, että olisi kyllä juuri mun tyylistä saada elämäni eka luomuplussa nyt, sillä olen aina kaikkialla viime tipassa.

Ja mulla tosiaan eka stimulaatio alkamaisillaan. 👍 Oon 38-v, selittämätön, reilut 1,5 vuotta kotiyritystä ja yksi luonnonkierron inssi viime kiertoon, siitä nega.

Voimia kaikille pettymyksen kokeneille😥🩷 On kyllä tunteiden vuoristorataa nämä hommat.

Täällä viikon kestänyt tuhruttelu on muuttunut tänään veriseksi vuodoksi. Ja toki ohjeeksi annettiin jatkaa tukilääkettä testipäivään saakka ja ilmoittaa sitten tulos🙃 Herkällä RFSU:n testillä oon testannut.
Mutta jos pakkasesta joutuu kaivelemaan seuraavaksi jotain niin kp1 ajankohtaa ei ole niin tähdellistä tietää?

Todella surullista. Kuulostaa uskomattomalta, että kaikki kolme kärsineet sulatuksesta noin pahoin. Onkohan tuo edennyt siten, että otettu yksi kerrallaan sulamaan? Pystyyköhän biologi sanomaan syytä? Olisi varmasti arvokasta tietää jatkoa ajatellen. Muistelen lukeneeni, että sulatuksesta selviää todella iso prosenttimäärä alkioista.

Hyvä tietää @Ehtoo. Ois mullekin eka luomuplussa ja juurikin 38-vuoden iässä, en pidätä hengitystäni ensi viikon menkkoja odotellessani.🤭

Muistaakseni just lääkäri sanoi, että 98 % selviää nykyään sulatuksesta @Kirppuliini

Kiitos kaikille myötätunnosta. Aika itkuinen työpäivä on ollut, eikä ihan täysin ole vielä edes sulanut tämä tieto.

@Kirppuliini Tajusin järkytykseni keskellä jopa kysyä tätä, ja ilmeisesti solut lakkasivat jakaantumasta. Sitä en kysynyt miten näitä oli sulatettu, mutta ymmärtääkseni eilen aloitettiin, ja luulen siis että on otettu yksi kerrallaan tähän päivään. Hoitajan kanssa tehtiin myös päätelmä, että oletettavasti, jos viljelyä olisi tehty "tuoreeltaan" pidempään, niin eivät olisi selvinneet pakkaseen lainkaan.
Onko kellään kokemuksia heikosta solujen jakaantumisesta, mikä voisi olla syynä? Onko vika munasoluissa, vai voiko olla mitä tahansa.

Seuraava hoitokierros menee jonon takia syksylle. Nyt mietin, että kannattaako tässä välissä lähteä selvittämään endometrioosin hoitoa muulla taholla, olisiko siitä mitään hyötyä.

@Nyytiliini ootko kysynyt hoitavalta taholta endometrioosin hoitoa? Itse ajattelin kysyä, jos seuraava siirto ei tärppää, että jos kesäksi voisi tehdä endoa alas ajavan hormonihoidon, jotta sitten syksyllä olisi toivottavasti paremmat mahdollisuudet.

Miksi alkioiden heikko jakaantuminen olisi sen enempää munasoluista johtuvaa kuin siittiöstä?

@Kirppuliini Tajusin järkytykseni keskellä jopa kysyä tätä, ja ilmeisesti solut lakkasivat jakaantumasta. Sitä en kysynyt miten näitä oli sulatettu, mutta ymmärtääkseni eilen aloitettiin, ja luulen siis että on otettu yksi kerrallaan tähän päivään. Hoitajan kanssa tehtiin myös päätelmä, että oletettavasti, jos viljelyä olisi tehty "tuoreeltaan" pidempään, niin eivät olisi selvinneet pakkaseen lainkaan.
Onko kellään kokemuksia heikosta solujen jakaantumisesta, mikä voisi olla syynä? Onko vika munasoluissa, vai voiko olla mitä tahansa.
Itse en ole päässyt vielä siirtoon saakka, niin nämä viljelyasiat ovat itselleni osin vieraita. Viljeltiinkö teillä alkioita vain kaksipäiväisiksi eikä viisipäiväisiksi vai mihin hoitaja viittasi?

Jos viljelyn pituuteen voi itse vaikuttaa, niin kannattaisiko pyytää pitkää viljelyä? Toisaalta muistelen lukeneeni, että sellainen alkio, joka ei jatkaisi kehitystä maljalla, voisi kohdussa kuitenkin selvitä. 🤷‍♀️

Muokattu viimeksi:
Kiitos kaikille myötätunnosta. Aika itkuinen työpäivä on ollut, eikä ihan täysin ole vielä edes sulanut tämä tieto.

Seuraava hoitokierros menee jonon takia syksylle. Nyt mietin, että kannattaako tässä välissä lähteä selvittämään endometrioosin hoitoa muulla taholla, olisiko siitä mitään hyötyä.
Kovasti voimia ikävään tilanteeseen!

Meillä päättyi vastikään IVF-kierros tilanteeseen, jossa kahdesta alkiostamme kumpikaan ei selvinnyt blastokystiksi vaan niiden kehitys pysähtyi 8 solun kompaktiovaiheeseen. Biologi vastasi, että alkion genomi aktivoituu noin 3 päivän iässä, jolloin sekä munasolusta että siittiöstä peräisin oleva perimäaines vaikuttavat kehitykseen. Jos alkionkehitys pysähtyisi selvästi kahden ensimmäisen päivän aikana, voisi kyse olla ennemmin munasolusta johtuvista syistä. Koska meidän alkiomme kehittyivät tuota pidemmälle, ei biologi pystynyt arvioimaan, mikä aiheutti kehittymisen pysähtymisen.

Minulla päättyi myös juuri ivf kierros, 2 munasolua, molemmat hedelmöittyivät, mutta viljelyssä selvisivät vain muutama päiväisiksi, ei pakkaseen :(
Osanotot, ikävä tilanne. Osasiko biologi arvioida syytä sille, etteivät alkiot jatkaneet kehittymistä?

Meillä takana yksi ivf, jossa yksikään munasolu ei hedelmöittynyt, joten ei tietoa miten olisivat kehittyneet, jos olisivat hedelmöittyneet. Seuraavaksi tarkoitus kokeilla icsiä hedelmöitystapana. Olen syönyt nyt vaikka mitä lisäravinteita ja toivonut, että ne vaikuttaisivat munasolujen laatuun, jotta seuraavalla kerralla hedelmöittyisivät ja jatkaisivat kehittymistä.

Osanotot, ikävä tilanne. Osasiko biologi arvioida syytä sille, etteivät alkiot jatkaneet kehittymistä?

Meillä takana yksi ivf, jossa yksikään munasolu ei hedelmöittynyt, joten ei tietoa miten olisivat kehittyneet, jos olisivat hedelmöittyneet. Seuraavaksi tarkoitus kokeilla icsiä hedelmöitystapana. Olen syönyt nyt vaikka mitä lisäravinteita ja toivonut, että ne vaikuttaisivat munasolujen laatuun, jotta seuraavalla kerralla hedelmöittyisivät ja jatkaisivat kehittymistä.
Julkisella ei ainakaan pääse biologin kanssa keskustelemaan. Yritin kysyä lääkäriltä, mutta vastaus että yleensä luonto " karsii" ne joilla ei ois kohdussakaan ollu mahdollisuuksia selvitä ilmeisesti. Olivat vaan lakanneet jakautumasta :(

@Nyytiliini ootko kysynyt hoitavalta taholta endometrioosin hoitoa? Itse ajattelin kysyä, jos seuraava siirto ei tärppää, että jos kesäksi voisi tehdä endoa alas ajavan hormonihoidon, jotta sitten syksyllä olisi toivottavasti paremmat mahdollisuudet.

Miksi alkioiden heikko jakaantuminen olisi sen enempää munasoluista johtuvaa kuin siittiöstä?
Tätä vähän puhuin hoitajalle, pähkäilin että kannattaisiko selvitellä. Luulen, että koska kuulun eri sairaanhoitopiiriin, niin eivät hoitavalla taholla heti olisi käyttämässä resursseja minuun. Toki hoitaja sanoi, että voin olla myös heihin yhteydessä asian tiimoilta, jos ei etene asia omassa terveyskeskuksessa.

Omalla kohdallani mietin alkion jakaantumisen osalta tuota endo + alhainen AMH yhdistelmää, toki ei perustunut millekään tiedolle. 😅

Itse en ole päässyt vielä siirtoon saakka, niin nämä viljelyasiat ovat itselleni osin vieraita. Viljeltiinkö teillä alkioita vain kaksipäiväisiksi eikä viisipäiväisiksi vai mihin hoitaja viittasi?

Jos viljelyn pituuteen voi itse vaikuttaa, niin kannattaisiko pyytää pitkää viljelyä? Toisaalta muistelen lukeneeni, että sellainen alkio, joka ei jatkaisi kehitystä maljalla, voisi kohdussa kuitenkin selvitä. 🤷‍♀️
Mun alkiot pakastettiin 3 päiväisinä, viikonloppu vaikutti silloin viljelyn pituuteen. Julkisella ei taida päästä paljon vaikuttamaan, riippuu kaiketi hoitosuunnitelmasta ja punktiopäivästä.

Kovasti voimia ikävään tilanteeseen!

Meillä päättyi vastikään IVF-kierros tilanteeseen, jossa kahdesta alkiostamme kumpikaan ei selvinnyt blastokystiksi vaan niiden kehitys pysähtyi 8 solun kompaktiovaiheeseen. Biologi vastasi, että alkion genomi aktivoituu noin 3 päivän iässä, jolloin sekä munasolusta että siittiöstä peräisin oleva perimäaines vaikuttavat kehitykseen. Jos alkionkehitys pysähtyisi selvästi kahden ensimmäisen päivän aikana, voisi kyse olla ennemmin munasolusta johtuvista syistä. Koska meidän alkiomme kehittyivät tuota pidemmälle, ei biologi pystynyt arvioimaan, mikä aiheutti kehittymisen pysähtymisen.
Olen pahoillani, todella harmi.
Kiitos tästä biologin infosta, mielenkiintoista.

Muokattu viimeksi:
Takaisin