IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@furi oon niin pahoillani. Mulla on nyt takana kolme kemiallista eikä ole tutkittu mitään lisää. Kuinka varhaisia sulla on nuo olleet?

Nyt seuraavaan siirtoon otettiin kyllä tujumpi progetuki käyttöön (vaikkei lääkärin kanssa kumpikaan uskota että se siitä on kiinni, kun takana kuitenkin on jo yksi onnistunut raskaus samalla progetuella kuin noissa aiemmissa siirroissa).
Alkiodiagnostiikka kiinnostaisi, mutta meillä tulee niin vähän aina alkioita, että se olisi vaan tuhottomat kallista ja sit en tiedä saataisiinko mitään siirrettävää.

@Sarsabutt onhan tuossa ihan älyttömästi odottelua, ja useassa vaiheessa. Meillä on yksityisellä tehty suunnilleen samassa ajassa kolme täyttä ivf kierrosta siirtoineen, toki rahaakin on mennyt sitten ihan järkyttävä summa 🙈

@Snowwie mäkin oon kuullut että osa apteekeista (kai ainakin yliopiston apteekit) jakaa noita gonapeptyl paketteja - mä oon aina saanut klinikalta sen ostettua niin ei ole tarvinnut vielä miettiä.
Mä oon kans miettinyt alkiodiagnostiikkaa, sikäli sama tilanne että alkioita tulee vähän ja takana yksi onnistunut raskaus. Kelasin että vaikka alkiodiagnostiikka maksaa niin niin maksaa turhat siirrotkin🤷🏼 Toki se mahdollinen terve alkiokin pitää siirtää ja maksaa siitä, mutta vähentäisi henkistäkin kuormaa. Vielä ei siis olla päätetty alkiodiagnostiikasta, mutta se siintää ajatuksissa jonain tulevana steppinä kyllä. Voi tosin olla että sitten kannattaisi tehdä parikin ivf-keräystä ennen sitä. Voihan eurot.

Mä oon kans miettinyt alkiodiagnostiikkaa, sikäli sama tilanne että alkioita tulee vähän ja takana yksi onnistunut raskaus. Kelasin että vaikka alkiodiagnostiikka maksaa niin niin maksaa turhat siirrotkin🤷🏼 Toki se mahdollinen terve alkiokin pitää siirtää ja maksaa siitä, mutta vähentäisi henkistäkin kuormaa. Vielä ei siis olla päätetty alkiodiagnostiikasta, mutta se siintää ajatuksissa jonain tulevana steppinä kyllä. Voi tosin olla että sitten kannattaisi tehdä parikin ivf-keräystä ennen sitä. Voihan eurot.
No jep, ja kun kuitenkin testatulla alkiolla on huomattavasti suurempi todennäköisyys onnistua niin nimenomaan tuo henkinen kuorma mitä jokaisen alkion siirtämiseen liittyy olisi sitten varmaankin vähäisempi.

Ja meilläkin sama - se siintää ajatuksissa, mutta päätöksiä ei ole tehty. Eikä itseasiassa keskusteltu edes asiasta lääkärin kanssa, mutta jos seuraava siirto epäonnistuu, niin sit täytyy kyllä tosissaan miettiä että miten jatketaan eteenpäin. Jos diagnostiikkaan haluaa kerätä alkioita niin eiköhän sekin kannata tehdä ennemmin kuin myöhemmin kun itse ei tässä kuitenkaan nuorru ja solujen laatu siis tuskin ainakaan paranee.

Mulla ollu nyt kans 3 kemiallista muutaman kuukauden sisällä. Viime vuonna oli kaks keskeytynyttä keskenmenoa. Julkisella ei pääse vielä tutkimuksiin, mutta oon tukostaipumusselvittelyt yksityisellä tehny eikä mitään poikkeavaa löytyny. Niin rasittavaa.. pakkasessa vielä kaks blastoa, meen varmaan limakalvotutkimuksiin ennen pasia 😔 alkaa usko mennä että joskus sais vauvan
Onko lääkäri ottanut kantaa? Arvellut mitä voisi olla taustalla? Voimia hirmuisesti

Mulle Dextran lääkäri suositteli alkiodiagnostiikkaa siinä vaiheessa ku oi hoidoilla oli kaks keskeytynyttä ja yks kemiallinen. Se on vaa niin kallista.. pitäisi siirtää alkiot tilkasta yksityiselle ja siellä tehä alkiodiagnostiikka ja myös siirrot
Jotenki vaikee uskoo et muka kaikki nää (kaks kkm ja 3 kemiallista) on johtunu viallisista alkioista.. ikääki nyt 30v "vasta"
:sad-face:

Heipsan! Oon viime aikoina lueskellut keskusteluja taustalla, kun toinen ivf kierros pyörähti helmikuussa.

Se miksi halusin kirjoittaa, kun täällä on ollut synarelasta joskus puhetta.
Sumut alkoi kp 21, ja menkat alkoi 8.sumupäivänä täysin kierron mukaisesti. Oireita ei tullut mitään, muuta kuin sen, että menkat kesti 12 päivää normaalin 4-5pvn sijaan.
Lääkäritkin ihmettelivät 0-ultrassa, mistä vuoto johtuu, koska synarelan ei kuuluisi kai noin tehdä. Tehtiin raskaustesti keskenmenon poissulkemiseksi. Negahan se, piikityslupa saatiin vuodosta huolimatta.

Eilen punktiossa oli limakalvo muhevat 15mm, että ei se hoidon alun vuoto onneksi vaikuttanut hoidon kulkuun mitenkään tai limakalvon paksuuteen.
Kyllä silloin mietti, että joudutaanko skippaa tää kierto.

Syyskuussa oli 1.ivf ja sieltä nega ainoan alkion tuoresiirrosta, niin lisäodottelu olisi ollut varmaan tuskaista..

Jopas on ollut erikoista. Reagoisin hämmästyshymiöllä, jos sellainen olisi. Oliko sulla myös ensimmäisessä hoidossa Synarela ja silloin kaikki sujui "normaalisti"? Millaisia munasolumääriä teillä saatu?

Minä käytin Synarelaa 14 päivää ja sitten oli ultra.

Muokattu viimeksi:
Heipsan! Oon viime aikoina lueskellut keskusteluja taustalla, kun toinen ivf kierros pyörähti helmikuussa.

Se miksi halusin kirjoittaa, kun täällä on ollut synarelasta joskus puhetta.
Sumut alkoi kp 21, ja menkat alkoi 8.sumupäivänä täysin kierron mukaisesti. Oireita ei tullut mitään, muuta kuin sen, että menkat kesti 12 päivää normaalin 4-5pvn sijaan.
Lääkäritkin ihmettelivät 0-ultrassa, mistä vuoto johtuu, koska synarelan ei kuuluisi kai noin tehdä. Tehtiin raskaustesti keskenmenon poissulkemiseksi. Negahan se, piikityslupa saatiin vuodosta huolimatta.

Eilen punktiossa oli limakalvo muhevat 15mm, että ei se hoidon alun vuoto onneksi vaikuttanut hoidon kulkuun mitenkään tai limakalvon paksuuteen.
Kyllä silloin mietti, että joudutaanko skippaa tää kierto.

Syyskuussa oli 1.ivf ja sieltä nega ainoan alkion tuoresiirrosta, niin lisäodottelu olisi ollut varmaan tuskaista..
Oho, olipas sulla pitkä vuoto! Onneksi ei vaikuttanut mitenkään hoitoon 😊 Tehdäänkö sulle tuoresiirto? Tai ootko saanut vielä mitään tietoa hedelmöittyneistä?

Itsellä on synarela parhaillaan menossa, enkä myöskään ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Kuinka monta päivää suihkuttelit ennen 0-ultraa?

Jopas on ollut erikoista. Reagoisin hämmästyshymiöllä, jos sellainen olisi. Oliko sulla myös ensimmäisessä hoidossa Synarela ja silloin kaikki sujui "normaalisti"? Millaisia munasolumääriä teillä saatu?
En tiennyt mitä ajatella, kun ei hoitava taho tiennyt enkä löytänyt mitään tietoa mistään. Luotettiin siihen, että gonal lopettaa vuodon ja niinhän se tekikin toisen piikin jälkeen.

Eka mentiin lyhyellä kaavalla
4 rakkulaa kerättiin
4 munasolua
1 raaka, 3 kypsää
1 ainokainen hedelmöittyi ja siirrettiin

Nyt tähän toiseen lähdettiin pitkällä kaavalla ja synarela oli uusi tuttavuus.
8 rakkulaa kerättiin
5 munasolua
1 raaka ja 4 kypsää, joista
saimmekin tänään tiedon, että kaikki hedelmöittynyt.

Oho, olipas sulla pitkä vuoto! Onneksi ei vaikuttanut mitenkään hoitoon 😊 Tehdäänkö sulle tuoresiirto? Tai ootko saanut vielä mitään tietoa hedelmöittyneistä?

Itsellä on synarela parhaillaan menossa, enkä myöskään ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Kuinka monta päivää suihkuttelit ennen 0-ultraa?
Tuoresiirtoon perjantaina :) Tänään aloitellaan tukilääkkeet, terolutit ja cyclogest.

Sumupäivä 18. oli 0-ultra. Montako päivää jo sumuja takana? Toivotaan, että sullakin jatkuu sivuoireettomana sumut :)

Tuoresiirtoon perjantaina :) Tänään aloitellaan tukilääkkeet, terolutit ja cyclogest.

Sumupäivä 18. oli 0-ultra. Montako päivää jo sumuja takana? Toivotaan, että sullakin jatkuu sivuoireettomana sumut :)

Olen vasta vähän vajaa viikon sumutellut, joten ehkä sieltä oireitakin voi vielä tulla, aika näyttää 😊

Oliko sulla ekassa ivfssä samat tukilääkkeet terot+cyclot? ja pistelitkö nyt toisessa ivfssä myös gonalia? On kiinnostavaa kuulla millaisia muutoksia on päätetty tehdä hoitokierroksille 🤭

Tsemppiä sinne mahdolliseen tulevaan tuoresiirtoon, toivotaan että siellä hedelmöittyneet kehittyvät hyvin ja että saisitte myös pakkaseen huuruneniä 🙏🏼

Oliko sulla ekassa ivfssä samat tukilääkkeet terot+cyclot? ja pistelitkö nyt toisessa ivfssä myös gonalia? On kiinnostavaa kuulla millaisia muutoksia on päätetty tehdä hoitokierroksille 🤭
Joo, gonal oli käytössä molemmissa. Nyt vain nostettiin annosta. Ja sitten oli tämä hoitokaavan muutos.
Samoilla tukilääkkeillä mennään.

Mites nuo päivät lasketaan IVF -jaksolla? Mulla oli viime viikon ma punktiopäivä, ja torstaina tehtiin tuoresiirto (alkio 3pv).

Onko tuo punktiopv ”ovulaatio”?
Just näin, eli punktiopäivä on se päivä kun munasolu ns irtoaa (eli ovulaatio tapahtuu). Samoin se on luonnollisesti hedelmöityspäivä. Ja alkion siirtopäivä on sitten kolmepäiväisellä dpo 3. (Ja samoin sit jos raskautuisi niin punktio olisi rv 2+0 ja siirto rv 2+3.)

Munasolu on hedelmöittymiskykyinen vain noin 24h ajan, joten luonnollisesti alkavissa raskauksissakin hedelmöittyminen tapahtuu useimmiten samana päivänä kuin ovulaatio.

Joo ihan totta ystäväiset; ovitrelle käynnistää ovulaation alkamisen ja noin 36 tunnin kuluttua on punktio ja silloin ne munasolut on kypsiä ja lähtee liikkeelle.

@Elbu Mulla oli IVF-hoito lääkkeinä syyskuussa synarela ja gonal f.

Sumut aloitettiin (4 sumua/pv) syyskuun 7. päivä eli kiertopäivänä 20 ja vuoto alkanut kp29. Sitten gonal piikitykset on aloitettu kymmenentenä päivänä kiertoa ja laitettu 10 päivää, jonka aikana sumuja ollut 2krt/pv. Sitten seuraavana päivänä ovitrelle, sit välipäivä ja sit punktio.

Ultrat oli meillä sillon kieropäivänä kymmenespäivä, jolloin oli kai 0-ultra ja aloitettiin silloin illalla gonal f annoksella 225 IU. Sitten seuraava ultra oli 16. päivä jolloin annosta laskettiin 175 IU:hun ja 19.pv. oli sit vika ultra ja sit kiertopäivänä 22 oli punktio.

Sumuja yhteensä 29 päivää.

Meillä oli vasemmassa munasarjassa 3 follikkelia ja oikeassa oli 10. Saatiin 5 munasolua, joista 4 hedelmöityi. Viljely oli vain kolmepäiviäinen vaikka aluksi puhuttiin viidestä päivästä :( ja pakkaseen saimme 2 ❄️❄️ kolmipäiväistä. Kahden kehitys oli lakannut toisena päivänä.

Mulle annettiin lappu, jossa sanottiin että menkat alkaa viiden päivän kuluttua mutta ne alkoi kp 32 eli viisi päivää myöhemmin mitä he sanoivat.

En tiedä miksi mulla menkkojen aloitus viivästyi tuolloin vaikka muilla alkanut aina punktiosta viides päivä. Mietin, että vaikuttaako tuo pitkä kaava siihen.

Muuten synarela kuurin aikana oli ihan energinen ja hyvä olo ja gonal f:stä tuli vain turvotusta. Punktio oli sitten aika kauhea. Seuraavia menkkoja ei sit koskaan tullutkaan kun raskauduin heti marraskuussa. Tikutin ovista niin se tuli erityisen myöhään siinä kierrossa ja tein positiivisen raskaustestin kp37 eli viikko ja 1 pv menkkojen odotetusta alkamisajasta.

En tiedä onko tää yleistä mutta musta tuntuu että synarela saattaa siirtää menkkoja ja ovulaatiota tai niinku sun tapauksessa pitkittää vuotoa.

Muokattu viimeksi:
Tulipa tuosta äsköisestä viestistä pitkä, mutta siis kiva vertailla näitä IVF-hoitoja ja niiden tuloksia.

Meillä on nyt siis toinen IVF-hoito menossa ja tällä kertaa lyhyt kaava; lääkkeinä menopur 225 IU ja fyremadel. Lauantaista (kp 2) asti olen piikitellyt eli 5 päivää nyt ja tänä aamuna alkoi fyremadel. Jännitin sitä piikkiä, ja kun se on paksumpi mutta pistos meni tosi hyvin eikä sattunut. Laitoin sen vielä ihan itse, kaikki muut piikit tähän asti on mies laittanut. Heräsin ennen herätyskelloa ja samantien laitoin sen etten vaan unohda sitä 😄🙈

Kävin tänään folliultrassa (kp 7) ja 12 follikkelia siellä näytti olevan! Vasemmassa munasarjassa 5 ja oikeassa munasarjassa 7. Ihan hyvä määrä ja positiivista, että nyt tuo laiskempi munasarja eli vasempi puoli, toimii kans paremmin ku mitä viime hoitojen aikana. Lääkemäärä pidetään samana eli 225 IU:lla jatketaan :)

Mulla on nyt käytössä monipuoliset vitamiinit ja ubikinoni, myo-inositoli, rauta jne..toivon näiden parentavan munasolujen laatua ja kestävyyttä.
Viimeksi pudotus oli 13 follikkelia-> 5 munasolua->2 pakkaseen. Joten jännityksellä odotan, onko kuukausien vitskutankkauksilla vaikutusta tähän.

Maanantaina on seuraava ultra ja punktio on sitten keskiviikkona tai perjantaina.

Mulla on vielä 4 menopuria (to-su) piikitettävänä ja fyremadeliin tulee nyt tauko eli huomenna perjantaina ei laitetakkaan (vähän outoa) ja la, su, ma laitetaan.

Muokattu viimeksi:
Mulle annettiin lappu, jossa sanottiin että menkat alkaa viiden päivän kuluttua mutta ne alkoi kp 32 eli viisi päivää myöhemmin mitä he sanoivat.

En tiedä miksi mulla menkkojen aloitus viivästyi tuolloin vaikka muilla alkanut aina punktiosta viides päivä. Mietin, että vaikuttaako tuo pitkä kaava siihen.
Saitko siis munasolukeräyksen yhteydessä lapun, jossa sanottiin, että kuukautiset alkaisivat viiden päivän päästä? Kuulostaa erikoiselta. Itselläni alkoi 12 päivän päästä ja täältä lukemani mukaan tuossa suurta vaihtelua. Eihän ihminen toimi kuin kone.

Otettiinko teillä kantaa follien ja munasolujen määriin? Tilkassa lääkäri sanoi, että vähintään puolessa follikkeleissa pitäisi olla munasolu. Meillä oli hiukan sen alle, mutta lääkäri sanoi, että kun eroa vaan yksi, niin ei tarvitse sitä sen enempää miettiä. Muistaakseni folleja tyhjennettiin 17, joista kahdeksassa oli munasolu.

Millä annoksella olet syönyt ubikionia? Itse aloitin 100 mg ja olen pikkuhiljaa kasvattanut annosta ja ottanut helmikuusta saakka 450 mg. Luin, että tutkimuksissa käytetty paljon isompiakin annoksia ilman haittavaikutuksia. Ja jos jollain tullut haittoja, niin liittyneet vatsan toimintaan eli ei mitään vakavaa ja toisaalta aika helposti huomaisi, jos vatsa oireilisi.

Muokattu viimeksi:

Kirjoita tähän...
Takaisin