IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Saaruski mulla ainakin alkoi menkat huomattavasti myöhemmin kuin 5 päivää punktiosta, en muista tarkalleen, mutta ihan normaalisti oman kierron mukaan kp28 taisivat alkaa. Eikä puhuttu mitään, että milloin niiden olisi pitänyt alkaa..

@Kirppuliini mulla tais follikkeleja olla joku 19 ja vain 7:ssä munasolu eikä kukaan kommentoinut sitäkään mitenkään🙈 mutta jos tämä ainokainen alkiodiagnostiikasta puhtain paperein selvinnyt alkio ei tarraa kiinni ja mennään uuteen ivf:ään, niin varmaankin jotain muutosta ainakin uskoisin lääkityksiin tulevan, kun munasoluja oli vain noin vähässä. Ja sitten kyllä yritän itsekin vitamiinien ym. avulla saada parannusta munasoluihin, tämä eka oli vähän tällainen kokeilukerta siinä mielessä, etten ollut asiaa kauheasti etukäteen tutkinut eikä itse raskautumisessa ole ollut aiemmin luomuna ongelmaa, niin ehkä odotin sen takia parempaa tulosta🙈 Mutta onhan tässä jo ikääkin taas enemmän kuin aiemmin, että vaikuttaahan kaikki sellainenkin näihin.

Tulipa tuosta äsköisestä viestistä pitkä, mutta siis kiva vertailla näitä IVF-hoitoja ja niiden tuloksia.

Meillä on nyt siis toinen IVF-hoito menossa ja tällä kertaa lyhyt kaava; lääkkeinä menopur 225 IU ja fyremadel. Lauantaista (kp 2) asti olen piikitellyt eli 5 päivää nyt ja tänä aamuna alkoi fyremadel. Jännitin sitä piikkiä, ja kun se on paksumpi mutta pistos meni tosi hyvin eikä sattunut. Laitoin sen vielä ihan itse, kaikki muut piikit tähän asti on mies laittanut. Heräsin ennen herätyskelloa ja samantien laitoin sen etten vaan unohda sitä 😄🙈

Kävin tänään folliultrassa (kp 7) ja 12 follikkelia siellä näytti olevan! Vasemmassa munasarjassa 5 ja oikeassa munasarjassa 7. Ihan hyvä määrä ja positiivista, että nyt tuo laiskempi munasarja eli vasempi puoli, toimii kans paremmin ku mitä viime hoitojen aikana. Lääkemäärä pidetään samana eli 225 IU:lla jatketaan :)

Mulla on nyt käytössä monipuoliset vitamiinit ja ubikinoni, myo-inositoli, rauta jne..toivon näiden parentavan munasolujen laatua ja kestävyyttä.
Viimeksi pudotus oli 13 follikkelia-> 5 munasolua->2 pakkaseen. Joten jännityksellä odotan, onko kuukausien vitskutankkauksilla vaikutusta tähän.

Maanantaina on seuraava ultra ja punktio on sitten keskiviikkona tai perjantaina.

Mulla on vielä 4 menopuria (to-su) piikitettävänä ja fyremadeliin tulee nyt tauko eli huomenna perjantaina ei laitetakkaan (vähän outoa) ja la, su, ma laitetaan.
Hienosti siellä kasvaa folleja! Mulla on muuten myös aina vasen munasarja laiskempi, ja sieltä tulee joka kerta vähemmän munasoluja. Onpa jännä tuo tauko jarrussa? Perusteliko lääkäri sitä mitenkään?

Mä sain oviksen tikutettua ja pakkasessa olevan alkion siirto, jos se sulatuksesta selviää, on sitten ensi viikolla. Ahdistaa ja jännittää ihan mielettömästi, kun pakkasessa ei ole enää sitten mitään.
Ahdistuksen lisäksi koitan kyllä löytää myös toivoa ❤️ ainakaan tukilääkkeistä ei pitäisi jäädä kiinni, kun on nyt ekaa kertaa terot ja cyclot molemmat. Terolutia en ole koskaan ennen käyttänyt, ajatuksena tuntuu ihan kivalta että lääkkeen voi nyt ottaa vaikka cyclot onkin edelleen alakertaan laitettavana. Jos toivoa ei yhtään olisi, niin ei tätä varmaan jaksaisi tai yksinkertaisimmillaan edes kävisi läpi.

Saitko siis munasolukeräyksen yhteydessä lapun, jossa sanottiin, että kuukautiset alkaisivat viiden päivän päästä? Kuulostaa erikoiselta. Itselläni alkoi 12 päivän päästä ja täältä lukemani mukaan tuossa suurta vaihtelua. Eihän ihminen toimi kuin kone.

Otettiinko teillä kantaa follien ja munasolujen määriin? Tilkassa lääkäri sanoi, että vähintään puolessa follikkeleissa pitäisi olla munasolu. Meillä oli hiukan sen alle, mutta lääkäri sanoi, että kun eroa vaan yksi, niin ei tarvitse sitä sen enempää miettiä. Muistaakseni folleja tyhjennettiin 17, joista kahdeksassa oli munasolu.

Millä annoksella olet syönyt ubikionia? Itse aloitin 100 mg ja olen pikkuhiljaa kasvattanut annosta ja ottanut helmikuusta saakka 450 mg. Luin, että tutkimuksissa käytetty paljon isompiakin annoksia ilman haittavaikutuksia. Ja jos jollain tullut haittoja, niin liittyneet vatsan toimintaan eli ei mitään vakavaa ja toisaalta aika helposti huomaisi, jos vatsa oireilisi.
Joo sain; " munasolupunktion jälkeinen hoito, ei tuoresiirtoa " oli lappusen nimi.

Joo lääkäri sanoi silloin soittaessa, että yleensä puolet folleista on tyhjiä ja puolessa on munasolu. Meillä oli kans hieman alle puolessa munasolu.

Oon syönyt nyt lokakuun lopusta ubikinonia 100 mg (puhdas +). Voisi lisätä tuota määrää ehkäpä :)

Hienosti siellä kasvaa folleja! Mulla on muuten myös aina vasen munasarja laiskempi, ja sieltä tulee joka kerta vähemmän munasoluja. Onpa jännä tuo tauko jarrussa? Perusteliko lääkäri sitä mitenkään?

Mä sain oviksen tikutettua ja pakkasessa olevan alkion siirto, jos se sulatuksesta selviää, on sitten ensi viikolla. Ahdistaa ja jännittää ihan mielettömästi, kun pakkasessa ei ole enää sitten mitään.
Ahdistuksen lisäksi koitan kyllä löytää myös toivoa ❤️ ainakaan tukilääkkeistä ei pitäisi jäädä kiinni, kun on nyt ekaa kertaa terot ja cyclot molemmat. Terolutia en ole koskaan ennen käyttänyt, ajatuksena tuntuu ihan kivalta että lääkkeen voi nyt ottaa vaikka cyclot onkin edelleen alakertaan laitettavana. Jos toivoa ei yhtään olisi, niin ei tätä varmaan jaksaisi tai yksinkertaisimmillaan edes kävisi läpi.
Ei perustellut mitenkään tätä taukoa jarrulääkkeestä, onko muilla ollut fyremadelissa taukoa? Onkohan se siksi että ei jarrutu liikaa noiden munasolujen kasvu..muuta selitystä en keksi

@Kirppuliini mulla on aina ollut muistaakseni kaikissa tai lähes kaikissa tyhjennetyissä folleissa solu, mutta sitten kaikki eivät ole olleet kypsiä. Siinä on sitten yleensä pari pudonnut pois.

Mä oon joskus sitä keskimääräistä katoa tutkinut ja siihen löytyy aika hyvin tilastoja (ainakin englanniksi). Mutta tuota kuinka isossa osassa folleja yleensä on munasolu en ole tajunnut tutkijaan (varmasti koska omalla kohdalla tilanne on ollut mitä on).

@lillann Joo mullakin oli se eka IVF vähän ku harjoituskierros. En syönyt mitään ku vaan rautaa ja foolihappoa silloin. Jotenkin mulla oli sama, et ku yksi luomuraskaus takana niin ajatteli että kyllähän tässä vielä keho on oikein nuorekas ja hyvissä voimissaan. Mutta sit se todellisuus iski kun niin vähän saatiin pakkaseen. Että ajattelin ottaa kaikki keinot käyttöön; myös nämä vähän höpsöiltä kuulostavat vitamiinikikat 😄 Vaan onhan tuolla saatu ihan hyviä tuloksia, osa sanoo että paljon parempi tulos ku syönyt esim. Ubikinonia :)

Ei perustellut mitenkään tätä taukoa jarrulääkkeestä, onko muilla ollut fyremadelissa taukoa? Onkohan se siksi että ei jarrutu liikaa noiden munasolujen kasvu..muuta selitystä en keksi
Mulla on ollut vain yhdessä kierroksessa fyremadel (kun jarrutti just liikaa ja folleja putoili pois kesken matkan). Ja silloin pistin joka päivä ilman mitään taukoja. Tosin folleja siinä perus lyhyessä kaavassa lähti myös kasvamaan huonosti. Sit vaihdettiinkin heti jarruksi synarela ja se on mennyt aamuin illoin joka päivä (viimeinen suihke pari tuntia ennen ovitrelleä).

Pakko tulla nyt johonkin purkamaan tätä henkisesti raskasta päivää, kun kivut kohdun alueella vain jatkui ja lämpöilyä 37,2°C antibiooteista ja särkylääkkeistä huolimatta, niin laitoin omapolulle viestiä ja eka vastaus oli että ei varmaan mitään vakavaa, odottele vaan. Sit kysyin että mitä pitäisi tehdä kun kipuja on, enkä enää kestä. No sain tälle aamulle ultran ja sit siitä jäinkin suoraan yllärinä päiväpolille tyhjennykseen. Siellä samoista ikkunoista katsellessa (eri kerros toki) kun esikoisen kanssa lähtiessä iski ihan valtava epätoivo, sen sijaan että olen raskaana, niin oon nyt saanut vatvoa keskenmenoa yli kaksi viikkoa ja vakuutella lääkäreitä ettei kaikki ole kunnossa. Toivottavasti nyt ainakin saatiin kohtu tyhjäksi ja keho voi alkaa palautua. Istukan pala sieltä ainakin saatiin vielä ulos. On tää henkisesti kyllä ihan sairaan rankka prosessi koko IVF ja keskenmeno.

Pakko tulla nyt johonkin purkamaan tätä henkisesti raskasta päivää, kun kivut kohdun alueella vain jatkui ja lämpöilyä 37,2°C antibiooteista ja särkylääkkeistä huolimatta, niin laitoin omapolulle viestiä ja eka vastaus oli että ei varmaan mitään vakavaa, odottele vaan. Sit kysyin että mitä pitäisi tehdä kun kipuja on, enkä enää kestä. No sain tälle aamulle ultran ja sit siitä jäinkin suoraan yllärinä päiväpolille tyhjennykseen. Siellä samoista ikkunoista katsellessa (eri kerros toki) kun esikoisen kanssa lähtiessä iski ihan valtava epätoivo, sen sijaan että olen raskaana, niin oon nyt saanut vatvoa keskenmenoa yli kaksi viikkoa ja vakuutella lääkäreitä ettei kaikki ole kunnossa. Toivottavasti nyt ainakin saatiin kohtu tyhjäksi ja keho voi alkaa palautua. Istukan pala sieltä ainakin saatiin vielä ulos. On tää henkisesti kyllä ihan sairaan rankka prosessi koko IVF ja keskenmeno.
Tämä on niin raskas matka 😩 onneksi on tämä foorumi 👍

PAS taas hieman lähempänä 😊 Ovulaatiota on tikutettu maanantaista lähtien ja tänään oli ultra. Toin ilmi ultrassa, että ovulaatio osuu todennäköisesti sunnuntai-maanantain kohdalle ja että Tilkasta sanoivat tammikuussa, että ovulaatiota voisi siirtää lääkkein, jos näyttää että ovis osuu maanantaille. Lääkäri sitten kirjoitti siihen HUSsille meneväään viestiin, että voisiko Ovitrellen pistää lauantaina, jos ovistesti on vielä silloin negatiivinen. Tilkasta soittivat tänään, niin sain luvan pistää Ovitrellen lauantai iltana, jos testi on vielä silloin aamuna negatiivinen.

Oli tosi iso helpotus, olen pelännyt ettei irttouspiikille anneta lupaa, vaan ensin "pakkoyritetään" omaan luonnolliseen ovulaatioon pari kertaa. Laitoinkin Tilkkaan viestiä kyseisestä asiasta maanantaina, mutta en saanut sieltä vastausta. Tosiaan tänään piti tuoda itse esille irrotuspiikin käytön mahdollisuus ja itse piti pyytää sitä, lääkäri ei sitä ehdottanut ollenkaan, vaikka toin ilmi että ovis osuu ehkä maanantaille 😅

Minäkään en oo syöny mitään erikoisempia lisäravinteita monivitamiinin(jossa fooli) lisäksi, jos ei näistä alkioista tärppää, niin täytyy seuraaviin hoitoihin ottaa niitä mukaan.

@Sarsabuttille paljon voimia!

Onpa todella ikävän kuuloista. 😔 Toivottavasti tuo tyhjennys nyt hoitaisi kohdun tyhjäksi niin pääsisit toipumaan.. ❤️‍🩹 Paljon voimia sinulle 🥺
Minulla myös lääkkeellinen tyhjennys tiedossa ensi viikolla.. Toivoisin et oma kroppa tajuaisi ja ei tarvisi lääkkeitä, mut epäilen..

Mielenkiintoista tosiaan on kuulla toisten hoidoista. Millä lääkkeillä menty, hoitokaavat, mitä muutoksia tehty seuraaviin kierroksiin yms.
Syksyllä lueskelin taustalla myöskin paljon palstaa,niin enhän minä olisi osannut muuten edes kyseenalaistaa esimerkiksi tukilääkitystä alkion siirron jälkeen.
Paikkakunta,jossa käyn seurantaultrat, kirjoitti reseptin vain teroihin. KYSsissä sanoivat heti, että endometrioosin takia cyclot lisätään myös.

@Pumpulipilvi Myöskin jostain syystä tykkään, että on lääke suun kautta lisäksi. Jotenkin koen epävarmuutta cyclojen leikkimisen kanssa.

@Pilvinen Sinne kasvamisen tuulia!😊 Tuu kertoo, miten kävi.

Meillä on punktio takanapäin Tilkassa. Me tosiaan ollaan tällä polulla perinnöllisen sairauden poissulkemiseksi, eikä ole varsinaista lapsettomuustaustaa, joten tuntuu että meidän polku on niin paljon kevyempi psyykkisesti ainakin vielä tässä vaiheessa, kun ei ole taustalla pitkää yrittämistä ja menetyksiä. Tietysti yritän olla realistinen ja muistaa, että on epätodennäköistä että meilläkään kerrasta päästään maaliin saakka.

Jännitin punktiota sen verran, että otin vastaan rauhoittavan lääkkeen etukäteen, mutta kaikki meni tosi hyvin loppuen lopuksi. Se suonensisäinen lääke humahti mulla niin hyvin päähän, että olisin voinut hengata siinä pisteltävänä vaikka kuinka kauan. Lääkäri oli tosi kiva ja jutteli mun ja puolison kanssa niitä näitä koko sen ajan samalla kun hoiti asiaansa. Mulla on nyt korkea hyperin riski ja sanottiin, että pitää juoda 3-4 litraa päivässä ja ei saisi treenata kahteen viikkoon. Vointi on kuitenkin verrattaen hyvä, eli eiköhän se tästä. Viikon päästä saadaan tietää kuinka monta alkiota on kehittynyt blastoksi ja on saatu näytteet otettua.

Mua on auttanut tosi paljon monessa kohtaa lukea muiden kokemuksia lääkkeistä, punktiosta jne, kiitos siitä! 💕 Ikinä ei tajua kysyä kaikkea lääkäriltä tai hoitajilta ja tietämättömyys on stressaavaa.

Voi apua. Mulla on käynyt niin, että nuo lääkkeet ei riitä viikonlopun yli ja tänään on perjantai. Eilen illalla tajusin asian kun avasin menpur 600 IU. Luulin, että mulla oli määrätty 2 x 1200 IU mutta toinen paketti olikin 600 IU. Laitoin OYS:iin digihoitopolku viestiä että voisko ne uusia respat, laitoin sit omasoteen viestiä ja soitin naistentautien polille josta hoitaja vastasi. Nyt selvittelevät asiaa ja toivon saan respan että kerkeen tilata lääkkeet tänään koska ne pitäis saada huomenna. 😫

Kirjoita tähän...
Takaisin