IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään kp 7 ultrassa näkyi; 3x 7mm, 3x 8-10mm ja 2x 13-14mm.

Onko mitään toivoa, että pienet kerkiää mukaan?

Pe seuraava ultra.

Gonal 300iu jatkuu ja lisänä jarrupiikki.

Amh oli viimeksi 2023 lopussa 0,22 nyt --> 0,4. Eli noussut.... muutaman pykälän.
Toivotaan että pienet myös kerkeää 🌈 Hyvä varmasti että nyt alkaa jarru.

Mulla on kp 10 ja ultrassa näkyi 4 x 11-12mm, 10 x 9-10mm, 2x8mm ja 4x 6mm. Mulla alkoi eilen jarrut ja menopur menee vielä samalla annoksella. Follit oli kasvaneet mutta vähän laiskasti. Perjantaina tsekkaus ja maanantaina punktio jos jatkavat kasvua.

@Pumpulipilvi hienoa, että sulla on palautuminen sujunut hyvin ja toivottavasti huomenna sitten siirto ja hyviä uutisia alkioista! 😊🤞🏼

@Kohta35vtyhjäsyli oman kokemuksen mukaan ehdottomasti on toivoa! Mulla oli kp9 ultrassa noin 15 follia, jotka mitattiin ja paljon pieniä, joita ei edes mitattu. Ja hups vaan kp15 punktioitiin lähemmäs 30 follia (19 oli kypsiä).

Meille lääkäri soitti tänään ja saatiin 13 alkiota pakkaseen. Aivan käsittämätöntä ❤️❄️

Täällä kanssa saatu sovittua punktio perjantaille. Nyt toinen IVF kierros ICSI:lla.
Ekan uä:n jälkeen nostettiin Gonal F 250. Kasvu oli ensimmäisessä uä:ssa epätasaista.
KP 8 uä: Oik. 15 mm, 4x10mm ja vasemmalla 2x 12mm ja 3x 10m.

Tänään oli 3. uä. KP 11. Tämän päiväisessä vasemmalle tullut ilmeisesti muutama lisää. Kasvu vaihtelevaa 13-19 mm.
Jännittää jos taas ns. runsaasta näkymästä huolimatta ei tule kun muutama munasolu. Ekassa kun oli munarakkuloita 10 ja vain 2 solua löytyi.. 😅

Moi Selja!

Täällä kaksi vuotta vanhempi kohtalotoveri, jolla myös lapsitoive 2017 lähtien, autoimmuunitautidiagnoosi 2020 ja hoidot jäissä pari vuotta. Pohjalla endometrioosi ja kolme pitkän kaavan kautta toteutettua IVF-hoitoa. Saimme näistä jokaisella kerralla kerätyksi 7-8 kypsää munasolua, mutta ensimmäisellä ja kolmannella hoitokierroksella ei päästy siirtoon saakka, vaikka kolmannella kerralla käytössä oli myös ICSI. Toinen hoitokierros sen sijaan oli hyvin poikkeava, sillä kaikki munasolut hedelmöittyivät blastokysteiksi asti ja siirtoja kertyi 6kpl. Koska mikään näistä alkioista ei jäänyt kiinni, todennäköisesti ongelmaa on myös kiinnittymisessä (syynä mahdollisesti kohdun adenomyoosi). En ole vielä valmis luovuttamaan, joten päätimme kokeillä vielä kerran yksityisellä, jossa hoito alkaa huhti/toukokuussa.

Onko sinulta mitattu ferritiiniä? Saamani rautainfuusio 1. ja 2. IVF-kierroksen välissä tuntui parantavan huomattavasti munisten laatua. Heikentävästi taasen vaikuttivat ilmeisesti stressitasot, jonka vuoksi jälkiviisaana on helppo sanoa, olisi pitänyt lykätä kolmatta kierrosta kunnes olisin päässyt yli pahimmista henkilökohtaisista suruista. Ymmärrän hyvin, että on todella turhauttavaa kun lääkärit eivät osaa sanoa miten hoitovastetta voisi parantaa tai missä ylipäätään on selvästi vika.

Koska aiomme maksaa itsemme kipeäksi yksityisellä toteutettavista hoidoista, olen päättänyt ottaa tälle viimeiselle kierrokselle kaikki poppaskonstit käyttöön. Ja edelleen, jälkiviisaana olisi pitänyt ottaa jo ennen tuota kolmatta julkisen kierrosta vaikkei lääkärit näistä mitään puhuneet. Minulla ei ole ollut missään kohtaa ongelmia ovulaation kanssa, joten olen alkanut ottaa omega-3, Q10, E-, C- ja D-vitamiinia purkista (omega-3:han voi sekoittaa ilmeisesti kiertoa). DHEA:aan toivon saavani piakkoin reseptin, sehän usein autoimmuunisairauksissa laskee alle normaalitason ja monien lähteiden mukaan vaikuttaa munasolujen laatuun. Jos jollain on vinkata vielä lisävinkkejä tähän coctailiin, otan ne kiitollisena vastaan.

Muista ettet ole yksin tällä matkalla ja että onneksi suurin osa onnistuu vielä jossain kohtaa saamaan lapsen syliinsä.
Kiitos viestistäsi Flakey! ❤️
Vaikka sitä pohjimmiltaan tietää ettei ole ainoa joka painii näiden asioiden kanssa niin on mukava kuulla että joku muu on lähes samanlaisessa tilanteessa. Itsellä kun tuntuu että mieliala heittelee todella nopeasti epätoivon ja toivon välillä.

Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu. Sitä mietinkin että pitäisikö käydä yksityisellä mittauttamassa. Julkisella kun sitä ei näköjään tarkistella jos HB on normaali.
Täällä onkin jo käytössä omega-3, monivitamiini, extra D-vitamiini, Q10, magnesium ja foolihappo. DHEA on ilmeisesti reseptillä?

Oikein paljon voimia ja onnea matkaan kaikille!

Kerroin täällä aiemmin, että meidän 1. IVF epäonnistui pahasti, kun emme saaneet yhtään alkiota pakkaseen ja siirto ei tuottanut tulosta. Puolisoni on tukenut mua täysillä ja katsonut vierestä, läheltä tätä prosessia. Minulle kaikki toimenpiteet ovat olleet todella kivuliaita, varmaankin endometrioosin takia. Elän surussa ja siksi oli aluksi vaikea käsittää kun puoliso kertoi hoitoihin liittyvistä tunteista ja siitä ajatuksesta, että hän ei haluaisi jatkaa enää hoitopolkua. Syynä tähän on moni asia. Toki itsellänikin on ollut hetkiä kun olen pohtinut sitä. Mutta olen alkujärkytyksen jälkeen antamassa mahdollisuuden sille, että asiaa ei tarvitse päättää juuri tänään tai huomenna lopullisesti. Ainoa toivoni tällä hetkellä on sitten luomukierto, mikä kieltämättä masentaa suunnattomasti.

Joten haikein mielin poistun takavasemmalle keskustelusta. Tulen varmaankin vielä seurailemaan juttujanne. Keskustelun lukemisesta ja kirjoittelusta on tullut mukava tapa. Hyvää jatkoa!

:red-heart:: Elina

DHEA:aan toivon saavani piakkoin reseptin, sehän usein autoimmuunisairauksissa laskee alle normaalitason ja monien lähteiden mukaan vaikuttaa munasolujen laatuun.
Okei tää kiinnostaa jos on heittää tutkimuksia / lähteitä? Miulla myös autoimmuunisairaus. Lri mainitsi DHEA:n, mutta sanoi myös, ettei hänen kokemuksensa mukaan siitä ole ollut hirveästi apua.. Käyttää pitäis vähintään 3 kk ennen hoitoja, joten ainakin siks aikaa kaikki menis tauolle.

Kiitos viestistäsi Flakey! ❤️
Vaikka sitä pohjimmiltaan tietää ettei ole ainoa joka painii näiden asioiden kanssa niin on mukava kuulla että joku muu on lähes samanlaisessa tilanteessa. Itsellä kun tuntuu että mieliala heittelee todella nopeasti epätoivon ja toivon välillä.

Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu. Sitä mietinkin että pitäisikö käydä yksityisellä mittauttamassa. Julkisella kun sitä ei näköjään tarkistella jos HB on normaali.
Täällä onkin jo käytössä omega-3, monivitamiini, extra D-vitamiini, Q10, magnesium ja foolihappo. DHEA on ilmeisesti reseptillä?
Suosittelen ehdottomasti mitauttamaan! Varmasti työterveyskin mittaa, jos et lapsettomuushoitojen kautta saa mittausta. Minullakin hb pyöri 120, mutta ferritiini olikin 5. Sain lähetteen verikokeeseen ja infuusion ihan julkiselta puolelta lapsettomuushoitojen yhteydessä. Dhea on tosiaan vain reseptillä saatavissa Suomessa.

@pääskyläinen ainakin hormoniriippuvaisissa autoimmuunisairauksissa, esim. Sjögren ja sle, DHEA laskee. Googlella löytyy helposti sairaus + DHEA. DHEAahan laskee myös iän myötä ja sitä tarjotaan avuksi käsittääkseni menopaussia helpottamaan. Minulla on referenssinä yksi ystävä, joka ei saanut kahdesta IVF:stä siirtoon asti alkioita, mutta nimenomaan tuon kolmen kk DHEAn jälkeen sai vauvan syliin asti. Mielellään toki näistäkin kuulisi lisää kokemuksia ihmisiltä, joille tuota on määrätty lapsettomuushoidoissa!

Muista herkkä crp, jos käyt ilman lääkärin lähetettä. Käyn itse mittauttamassa vähintään pari kertaa vuodessa ja viimeksi unohdin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mua kiinnostaisi toi DHEA. Miksi sitä monet siis syövät ja mitataanko sen arvoja? Hassua on se että olen itsekin syönyt sitä joskus vuosia sitten, mutta en muista miksi! Jotenkin liittyi samoihin aikoihin kuin minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kymmenisen vuotta sitten. Mietin tässä, mitä voisin seuraavina kuukausina uutta houtokierrosta odotellessani tehdä. Ehkä käyn vaikka kerran yksityisellä ja kyselen vähän ajatuksia ja pyydän jotain verikokeita. Tosin muihin sairauksiin liittyvät verikokeet menisi vakuutukseen, mutta tuntuu vähän hassulta lähteä niitä lähetteitä sen takia muualta kyselemään.

Saakohan Hussilla tietää ennen jonoa, että mitä seuraavassa hoidossa tehdään vai suunnitellaanko se vasta kun jono ohi? Onko ylipäätään odotettavissa esim. lääkärin soittoa, kun loppuviikosta kerron, että testi on nega? Teen lopullisen testin vielä to, mutta tuskinpa mihinkään tulos on muuttunut. Oiskohan nyt pp 10.

@Kaihonkukka Me ilmoitettiin Omapolku kautta reilu pari viikkoa sitten nega tulos tuore siirrosta. Seuraavana päivänä hoitaja vastaa viestiin tyyliin ”päästään uuteen hoitoon 2-3kk jonon mukaan, omakannassa uusi hoitosuunnitelma parin viikon sisällä, ottavat yhteyttä jos suunnitteluköynnille ihan tai labroja”.

Viime kerran hoidon jälkeen uusi suunnitelma tuli myös omakantaan.

Joka päivähän mä ränkytön useemman kerran et näkyisikö uusi suunnitelma, mutta ei vielä. Taas tätä odottelun tuskaa.. kyl te tiiätte. 😞

Me myös mietittiin mitä voidaan tehdä tuloksien parantamiseksi. Alotettiin se ubikinoli ja minä Donaferty. Ilmotin näistä omanpolun kautta. Kysyin myös olisko ferritiinin mittaamisesta apua. Eivät oo vastannu vielä mitään.

Mä myös miettinyt tota DHEA. Alotettiin lapsettomuustutkimukset Felicitas, ja sielä määrättiin heti tuota. Mutta en tietenkään alottanu kun hoidit alotettiin Husilla. Kysyin kyllä että miksiköhän määrättiin DHEA niin pyysivät kysymään määrääjältä. Ymmärrän kyllä että eivät ota kantaa mutta oishan voinu vastata mihin tai miten sen popsiminen vaikuttaa. 🙄

Suosittelen ehdottomasti mitauttamaan! Varmasti työterveyskin mittaa, jos et lapsettomuushoitojen kautta saa mittausta. Minullakin hb pyöri 120, mutta ferritiini olikin 5. Sain lähetteen verikokeeseen ja infuusion ihan julkiselta puolelta lapsettomuushoitojen yhteydessä. Dhea on tosiaan vain reseptillä saatavissa Suomessa.

@pääskyläinen ainakin hormoniriippuvaisissa autoimmuunisairauksissa, esim. Sjögren ja sle, DHEA laskee. Googlella löytyy helposti sairaus + DHEA. DHEAahan laskee myös iän myötä ja sitä tarjotaan avuksi käsittääkseni menopaussia helpottamaan. Minulla on referenssinä yksi ystävä, joka ei saanut kahdesta IVF:stä siirtoon asti alkioita, mutta nimenomaan tuon kolmen kk DHEAn jälkeen sai vauvan syliin asti. Mielellään toki näistäkin kuulisi lisää kokemuksia ihmisiltä, joille tuota on määrätty lapsettomuushoidoissa!
En tiedä mihin muuhun määrätään kuin oma kokemukseni DHEA:sta, mutta mulle määrättiin yksityisellä 3kk DHEA-kuuri. Liekö sattumaa vai ei, mutta melkein 4 vuoden lapsettomuushoitojen jölkeen saimme viidennestä IVF/ICSI:stä vauvan syliin asti. Kun taas oli aika aloittaa hoidot, aloin jälleen syödä DHEA:ta ja sain luomuplussan juuri ennen hoitojen alkamista. Ehdin jälleen syödä määrätyn 3kk DHEA-kuurin. Minulta ei mitattu arvoja ennen kuin aloitin kuurin, mutta mulla on alhainen AMH, v. 2022 0,3, joten DHEA määrättiin siitä syystä. Söin molemmissa myös Ubiqinoninia parantamaan munasolujen laatua, koska myös niiden laatu oli huono.

Hei täällä olisi kysymys kaikille joilla on toteutettu pitkän kaavan hoito: miuta kiinnostaisi tietää, kuinka monta päivää kesti että teillä alkoi vuoto synarelasumujen aloituksesta?

Saan aloittaa pian synarelan, ja yritän tässä hahmottaa tulevaa aikataulua 🤭
Mulla alkoi kuukautiset 11. Synarela-päivänä. Minulla Synarela tuntui aiheuttavan jonkin verran unettomuutta ja päänsärkyä, mutta kroppa taisi tottua ja oireet vähenivät lääkityksen edetessä. Rupesin ottamaan iltaisin pitkävaikutteista melatoniinia, niin saattoi sekin auttaa. Yhtään kuumaa-aaltoa en ole mielestäni edelleenkään kokenut, vaikka se mainittiin mahdollisena sivuvaikutuksena Letrozolissa ja Synarelassa.

Saakohan Hussilla tietää ennen jonoa, että mitä seuraavassa hoidossa tehdään vai suunnitellaanko se vasta kun jono ohi? Onko ylipäätään odotettavissa esim. lääkärin soittoa, kun loppuviikosta kerron, että testi on nega? Teen lopullisen testin vielä to, mutta tuskinpa mihinkään tulos on muuttunut. Oiskohan nyt pp 10.
Meillä oli ensimmäisen tuloksettoman ivf-hoidon jälkeen lääkärin soittoaika, jossa käytiin läpi millaista hoitoa ehdottaa seuraavaksi ja milloin mahdollista ilmoittautua. Hän sanoi, että voidaan myös mennä vastaanottokäynnille, jossa enemmän aikaa kysymyksille ja ultrataan tilanne, mutta oli sitä mieltä, että puhelinaikakin riittävä. Kirjoitti puhelinajan jälkeen heti kaikki reseptit ja nyt odotellaan maaliskuuta tai huhtikuuta. Maaliskuussa ensimmäinen mahdollisuus ilmoittautua, mutta ei ole takeita, että mahduttaisiin mukaan. Toisaalta haluaisin edetä mahdollisimman pian ja jokainen kuukausi tuntuu pitkältä viiveeltä. Sitten taas välillä ajatus, että josko toipuisi välissä kuukauden pidempään ja tankkaisi lisäravinteita, niin olisiko mahdollisuudet himpun verran paremmat.

Millaisia kokemuksia palstalaisilla icsin toimivuudesta? Meillä oli ensimmäinen ivf, eikä yksikään hedelmöittynyt, niin seuraavaksi icsi. Felicitas-klinikan tekstin mukaan icsillä hedelmöittyy 70-100 %, mutta kuulostaa aika utopistiselta luvulta. Itseäni mietityttää munasolujen laatu, kun siitä ei ole mitään tietoa. Nyt tullut selväksi, etteivät hedelmöity, mutta ei tietoa syystä ja liittyykö munasolujen laatuun. Onko niin, että kun siittiöt pääsee hedelmöittämään munasolut, niin on siitä edespäin pelkkää voittokulkua vai onko senkin jälkeen iso kato ja laatuongelmaa.

Kannattaa kysyä saisiko työterveyden kautta joitakin mittauksia. Julkisella ei ole otettu useamman vuoden hoitopolun aikana juurikaan testejä, mutta olen työterveyteen valitellut väsymystä, niin olen saanut sitä kautta laajat verikokeet, joissa mm. ferritiini, crp ja d-vitamiini.

Meillä oli ensimmäisen tuloksettoman ivf-hoidon jälkeen lääkärin soittoaika, jossa käytiin läpi millaista hoitoa ehdottaa seuraavaksi ja milloin mahdollista ilmoittautua. Hän sanoi, että voidaan myös mennä vastaanottokäynnille, jossa enemmän aikaa kysymyksille ja ultrataan tilanne, mutta oli sitä mieltä, että puhelinaikakin riittävä. Kirjoitti puhelinajan jälkeen heti kaikki reseptit ja nyt odotellaan maaliskuuta tai huhtikuuta. Maaliskuussa ensimmäinen mahdollisuus ilmoittautua, mutta ei ole takeita, että mahduttaisiin mukaan. Toisaalta haluaisin edetä mahdollisimman pian ja jokainen kuukausi tuntuu pitkältä viiveeltä. Sitten taas välillä ajatus, että josko toipuisi välissä kuukauden pidempään ja tankkaisi lisäravinteita, niin olisiko mahdollisuudet himpun verran paremmat.

Millaisia kokemuksia palstalaisilla icsin toimivuudesta? Meillä oli ensimmäinen ivf, eikä yksikään hedelmöittynyt, niin seuraavaksi icsi. Felicitas-klinikan tekstin mukaan icsillä hedelmöittyy 70-100 %, mutta kuulostaa aika utopistiselta luvulta. Itseäni mietityttää munasolujen laatu, kun siitä ei ole mitään tietoa. Nyt tullut selväksi, etteivät hedelmöity, mutta ei tietoa syystä ja liittyykö munasolujen laatuun. Onko niin, että kun siittiöt pääsee hedelmöittämään munasolut, niin on siitä edespäin pelkkää voittokulkua vai onko senkin jälkeen iso kato ja laatuongelmaa.

Kannattaa kysyä saisiko työterveyden kautta joitakin mittauksia. Julkisella ei ole otettu useamman vuoden hoitopolun aikana juurikaan testejä, mutta olen työterveyteen valitellut väsymystä, niin olen saanut sitä kautta laajat verikokeet, joissa mm. ferritiini, crp ja d-vitamiini.
Meillä ensimmäinen Ivf meni täysin mönkään vuosia sitten, yksikään ei hedelmöittynyt. Seuraavaan hoitoon vaihdettiin Menopur ja Icsi, niin tulinkin tuoresiirrosta raskaaksi joka ikävä kyllä päättyi keskenmenoon rv 6+jtn. Mutta olemme Icsillä saaneet myös vauvan syliin saakka, että voi tietyissä tapauksissa kyllä auttaa hyvinkin, vaikka 3 keskenmenoa olen Icsillä myös kyllä saanut. Tsemppiä hoitoihin :). Meillä Icsillä kaikki kypsät munasolut on hedelmöittynyt ja lähes kaikki selvinnyt blastokystivaiheeseen, mutta sen jälkeen ongelmat sit alkanut.

Varmaan on paljon erilaisia kokemuksia ja onnistumisia icistä mutta meidän 1. Icsi ei ollut mikään menestystarina.

1. Pitkäkaava Synarela + Ovaleap
8 munasolua, kypsien määrästä ei tietoa, IVF 1 hedelmöittyi. 5 päiväinen tuoresiirto nega

2. Pitkä kaava Synarela + Manopur. 10 munasolua, 8 kypsää, ICSIllä 2 hedelmöittyi, ainoastaan 1 jatkoi kehittymistä jonka tuoresiirrosta nega.

Tietoa kolmannesta kierroksesta odotellaan. Reseptit oli jo tullut eli ilmeisesti pitkällä kaavalla mennään edelleen. Lääkkeenä Pergoveris ja luulisin että ICSIllä mennään edelleen.

OYSsta tuntuu saavan kyllä todella heikosti mitään tietoa. Pitäisi ilmeisesti erikseen pyytää aikaa lääkärille, että pääsisi keskustelemaan suunnitelmasta. Meillä kun on vielä välikätenä KPKS jossa ultrakäynnit ym.

Meillä kaupungin oma työterveys vain yksi vitsi, joten sieltä ei kannata kysellä mitään... Onneksi on vakuutus, vaikka se ei näissä lapsettomuusjutuissa autakaan.

1000008957.jpg

Viikko alkionsiirrosta ja vannoin itelleni että en testaa ennen varsinaista päivää eli lauantaita. Tähän asti oon ollu täysin oireeton ja aivan varma että ei tästäkään tärpänny. Mutta tänään alko kummalliset menkkakivut ja niiden seurauksena sitten sorruin testailemaan. Yllätys oli melkoinen kun tuommoinen hailura siellä näkyy. En osaa vielä iloita, odotan sinne lauantaihin, mutta kyllähän tämä nyt tosi hyvältä vaikuttaa.... 🫣

Tänään haettiin 5 päiväinen, oikein hyvälaatuinen alkio kyytiin, ja nyt toivon kaiken tähtipölyn tänne, kunpa tämä olisi se alkio. Lucky number 7. Viikonloppuna lähdetään viikoksi reissuun, joten ajattelin oikeasti olla testaamatta. Toivottavasti loma auttaa myös siihen, ettei jatkuvasti analysoi tuntemuksia. Virallinen testipäivä on sitten maanantaina etelä-suomen hiihtolomaviikon jälkeen.

Saatiin myös päivitystä, että yksi alkio meni tänään pakkaseen ja kahta vielä seurataan. Tässä vaiheessa siis kaikki hedelmöittyneet siis vielä mukana. Meilläkin siis hedelmöittymisprosentit on ICSIstä huolimatta keskimääräistä alhaisempia.

@ElinaHelmi tuon päätöksen tekeminen herättää varmasti monenlaisia tunteita, anna itselle aikaa käydä niitä läpi. Ja tosiaan, lopullinen päätöshän tuon ei tarvitse olla. Toivon sinne valtavasti kaikkea hyvää ❤️

@Hertta7 onnittelut hienosta tuloksesta! Ja @MTTK varovaiset onnittelut

Takaisin