IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos ferritiinitiedoista! Pari vuotta sitten tosiaan otettu ferritiini väsymyksen vuoksi ja oli sen 20, eikä sille tehty mitään. Rautaa syön käytännössä koko ajan, hb ollut hyvä 120 viimeksi. Mutta pitää yrittää jotain kautta tuo ferritiini saada mittautettua, jos tosiaan pitäis olla lähempänä 100... aika kauaksi jäädään siitä, veikkaan 😂

@Kaihonkukka en tiedä otetaanko uusia labroja kaikilta, mutta mulla edellisestä amh mittauksesta niin pitkä aika, että haluavat kai sen katsoa.

Kiitos kaikille myös yksityisen puolen kokemuksista. Ehkä uskalletaan käydä siellä konsultaatiossa. Itseäni lähinnä kiinnostaisi selvittää, että missä kaikkialla sitä endoa on ja pitääkö sille tehdä jotain. Julkisella eivät suostu tutkimaan ennen kuin useita tuloksettomia siirtoja
Joo siis sun kommentista muistin, että kilpirauhasarvot saa olla max 3 kk takaa, muista labroista en tiedä. Tuskin mulla vaikka taas AMH:ta mitataan. Ja mulla muuten aina vaan epäiltiin ja epäiltiin endoa, joku lääkäri sanoi että ei ole ja toinen että on jne. Edes endospesialisti ei sanonut, että olisi endoa ja missään ultrassa ei näkynyt, vaikka oireita todellakin oli. No raskaudessa se sit aiheutti haasteita ja samoin synnytyksessä, jossa sitten havaittiin (leikkaus) että sehän oli tosi laajasti levinnyt syvä endometrioosi...

@MTTK lupaavalta näyttää! ☺️🫶🏼

@Pumpulipilvi jännää! Toivottavasti teidän huippualkio jatkaa onnistunutta matkaansa 😊 Ja ihanaa, että reissu odottaa ja saa ehkä vähän sen myötä ajatusta muualle.

ElliMiille onnittelut mahtavasta määrästä alkioita ja @Onnenhippu91toivottavasti myös teillä useampi alkio pääsee pakkaseen ❄️

Täällä edelleen toivun hyperistä ja odottelen kovasti, että vuotokin alkaisi niin olisi sekin pois alta. Yritin etsiä kokemuksia punktion jälkeisestä vuodosta ja ilmeisesti voi alkaa normaalia aikaisemmin tai sitten myöhemmin? 😅

Kaksi päivää sitten vielä pohdin, että pitäisikö sitä kuitenkin ottaa hyperin vuoksi yhteyttä sairaalaan. Ja nyt kun ehkä vihdoin varmasti olo on menossa parempaan suuntaan niin tuskastuttaa heti, kuinka pitkältä tuntuukin aika, että pääsee mahdollisesti ekaan PASiin. Tossa kärsiessä ei niin tullut murehdittua sitä, kun ei mikään ”ylimääräinen” houkutellut 🫣

Mä en kans saa kunnallisesta työterveydestä mitään. Yksityisellä rautainfuusio aikanaan jo vajaan 30 ferritiini arvolla, rautaa toki silloin jo syöty paljon, kuten aina. Ja kyllä huonot rauta-arvot voivat estää raskautumisen.

En tajunnutkaan, että pitää käydä uudet labrat ennen seuraavaa hoitoa! Hitsi sentään, koska mulla niissä aina ongelmana kilpirauhanen, pitää aina vähentää lääkitystä, että saan tsh:n riittävän ylös, mikä on ihan pyllystä ja olo huononee ja kestää kauan palata taas takaisin... Pitääkin pyytää lähetteet ajoissa, ettei sitten ivf siirry, jos arvot eivät ole kohdallaan.. Huoh sanonpa vaan. Ja tosiaan elättelen toiveita, että ennen kesätaukoa pääsisi hoitoon, mutta tuo 3-4 kk ei paljon lohduta.

Alussa hyödynnettiin yksityistä nopeuttaaksemme julkista eli haettiin lähete sieltä ja tehtiin aukiolotutkimus. Sit inssit kokonaan julkisella ja koska ivf-jono oli 6 kk niin päätettiin tehdä se yksityisellä + 4 alkionsiirtoa. Sitten taas seuraava ivf, josta yksi siirto, vuorostaan julkisella ja nyt alkaisi sitten odotus kolmanteen ivf ja se julkisella. Tämän julkisen ivf:n aikana en ole konsultoinut yksityistä, vaikka kuulemma sekin olisi ihan ok. Eli tavallaan ollaan tähän mennessä oltu aina vain jommassa kummassa hoidossa.

Ja joo oon samaa mieltä kuin @Kumma että se kun ei tapahdu mitään on paljon raastavampaa kuin action! Itse olen päässyt lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa tosi helpolla ja toimempiteitäkään en suuremmin jännitä, joten varsinainen suorittaminen ollut koko ajan ihan jees.
Miks sun pitää säätää kilpparilääkitystä labroja varten? Eks sen tarkotus olis kertoa et ne on sopivalla tasolla? Vai onko sulla jotenkin et olo on hyvä vasta kun tyroksiinitasot on niin korkeat et tsh on jo olematon?

Miks sun pitää säätää kilpparilääkitystä labroja varten? Eks sen tarkotus olis kertoa et ne on sopivalla tasolla? Vai onko sulla jotenkin et olo on hyvä vasta kun tyroksiinitasot on niin korkeat et tsh on jo olematon?
Joo juurikin noin. Onhan se vähän kyseenalaista ja ärsyttävää, että pitää laskea lääkitystä, jotta tulokset näyttävät oikeilta... Jotkut lääkärit sanovat, että TSH voi laskea tyroksiinilla alle viitearvojen ja T4v on olennaisempi seurattava ja oma olo, mutta julkisella mennään ainakin lapsettomuusjutuissa käypähoitosuositusten mukaan. Itselläkin epävarma olo, että ketä ja mitä tässä asiassa uskoisi😵‍💫

Joo siis sun kommentista muistin, että kilpirauhasarvot saa olla max 3 kk takaa, muista labroista en tiedä. Tuskin mulla vaikka taas AMH:ta mitataan. Ja mulla muuten aina vaan epäiltiin ja epäiltiin endoa, joku lääkäri sanoi että ei ole ja toinen että on jne. Edes endospesialisti ei sanonut, että olisi endoa ja missään ultrassa ei näkynyt, vaikka oireita todellakin oli. No raskaudessa se sit aiheutti haasteita ja samoin synnytyksessä, jossa sitten havaittiin (leikkaus) että sehän oli tosi laajasti levinnyt syvä endometrioosi...
Missä on sanottu, että kilpirauhasarvot pitää tsekata kolmen kuukauden välein? Meillä piti alkaa ensimmäinen ivf lokakuussa, mutta TSH oli 3 eli hoitoihin liian korkea, kun pitävät rajana 2,5. Nostin lääkeannosta ja joulukuun alussa oli ok ja päästiin hoitoihin. Nyt annettiin lupa ilmoittautua seuraavassa kierrossa eli maaliskuussa, eikä sanottu mitään kilppariarvojen tsekkaamisesta. Tämä siis Helsingin Tilkassa.

Mulle sanottu, että arvot muuttuu noin kuudessa viikossa eli aina jos ei osu heidän sallimaan vaihteluväliin, niin tulee ainakin kuuden viikon viive plus päälle mihin vaiheeseen kuuta sattuu osumaan.

3uä ennen punktiota joka ma 17.2. 3×19-25mm, 1x16-18mm, 1x alle 12mm.

Ei ollut pienemmät lähteneet kasvuun. Ärsyttää. Näinköhän nuo isot puhkeaa ennen punktioo ja saalis on lopulta 1 kämänen folli.

Tänään gonalia 225 ja jarru. Huomenna aamulla jarru ja illalla irrotus.

3uä ennen punktiota joka ma 17.2. 3×19-25mm, 1x16-18mm, 1x alle 12mm.

Ei ollut pienemmät lähteneet kasvuun. Ärsyttää. Näinköhän nuo isot puhkeaa ennen punktioo ja saalis on lopulta 1 kämänen folli.

Tänään gonalia 225 ja jarru. Huomenna aamulla jarru ja illalla irrotus.
Miulla kans maanantaina punktio 🤗 Tänään kp11 oli vika ultra. Oikealla 4 sopivan kokoista follikkelia, vasemmalla 2. Millejä en muista mut olikohan 17-20 välillä. Oikealla oli jo tiistain (kp 8) ultrassa yks jättimäinen (20 mm), josta eivät osanneet sanoa onko kysta vai follikkeli. Se oli kasvanut entisestään, mut ei paljoa. Huomenaamulla vielä Pergoveris 300 ja jarruksi Cetrotide. La-su aamuyöllä irrotuspiikeiksi Ovitrelle ja Gonapeptyl. Saa nähdä mitä jää käteen 🤷🏻‍♀️
Ollut jotenkin itkuinen ja epätoivoinen fiilis tässä kierrossa. Ehkä uuteen lääkkeeseen latasi paljon toiveita, mutta kasvavien follikkeleiden määrä kutakuinkin sama. Viimeks Gonalilla oli ~7 follikkelia, joista 3 munasolua. Arvelen, että nyt on kaks eri irrotuspiikkiä sillä ajatuksella, että irtoavat varmasti, jos on mitä irrota. Toivotaan parasta 💫🙏
Kaikille tsemppiä tilanteisiinne❣️

Missä on sanottu, että kilpirauhasarvot pitää tsekata kolmen kuukauden välein? Meillä piti alkaa ensimmäinen ivf lokakuussa, mutta TSH oli 3 eli hoitoihin liian korkea, kun pitävät rajana 2,5. Nostin lääkeannosta ja joulukuun alussa oli ok ja päästiin hoitoihin. Nyt annettiin lupa ilmoittautua seuraavassa kierrossa eli maaliskuussa, eikä sanottu mitään kilppariarvojen tsekkaamisesta. Tämä siis Helsingin Tilkassa.

Mulle sanottu, että arvot muuttuu noin kuudessa viikossa eli aina jos ei osu heidän sallimaan vaihteluväliin, niin tulee ainakin kuuden viikon viive plus päälle mihin vaiheeseen kuuta sattuu osumaan.
Mulle sanottiin juurikin Tilkasta, viime kesänä oikein kysyin, että kuinka lähellä suunnitteluaikaa labrat pitää ottaa, kun kilpparin oikean arvon saamisessa voi hetki kestää ja sanoivat silloin jonkun ajan (olikohan silloin just 3kk puhe), jonka perusteella koeajan valitsin, lopulta kesän labrat eivät enää syyskuussa kelvanneetkaan vaan piti ottaa uudet, onneksi kerrankin kerrasta purkkiin eli viitearvoihin ja hoidot eivät siten viivästyneet. Voin raportoida tuleeko nyt vastaavaa vaatimusta uusista labroista.

@Kaihonkukka on tuntunut tosi kurjalta teidän puolesta, ettei tullut positiivista. Sitten vain ubiqinonia, rautaa jne. Mitä nyt ikinä tarvitaan, tai mikä saattaisi auttaa.

Täällä kun rahasta puhuttiin, niin mulla meni tililtä tässä hups 13 000 vuoden vaihteessa. Mies on työttömänä ja minulla epävarma 50 prosenttinen vuoden pätkätyö. Mutta ollaan onnekkaita, että oli perintörahaa ja muuta säästössä. Yhteensä mennyt ehkä 25 000. Onneksi se on ollut mahdollista! En vähääkään kaipaa Metsolaa, Gugguuta, stokkea, Bugaboota jne. 😅 jotkut laittaa rahansa semmoisiin. Äkkiä hurahtaa sama summa.

Täällä eilen punktio, jossa 14 munasolua saatiin kerättyä. Niistä 11 oli kypsiä ja 11 hedelmöitty. 🥹 Nyt täytyy toivoa et mahdollisimman moni jatkaisi ja tulisi siirrettävää ensi viikolle ja saisi myös jotain pakkaseen.
Ekassa tosiaan hyvästä munarakkula näkymästä huolimatta vaan 2 munasolua, joista kumpaakaan ei hedelmöittynyt. Nyt tehtiin kaikille ICSI.

@Kaihonkukka on tuntunut tosi kurjalta teidän puolesta, ettei tullut positiivista. Sitten vain ubiqinonia, rautaa jne. Mitä nyt ikinä tarvitaan, tai mikä saattaisi auttaa.

Täällä kun rahasta puhuttiin, niin mulla meni tililtä tässä hups 13 000 vuoden vaihteessa. Mies on työttömänä ja minulla epävarma 50 prosenttinen vuoden pätkätyö. Mutta ollaan onnekkaita, että oli perintörahaa ja muuta säästössä. Yhteensä mennyt ehkä 25 000. Onneksi se on ollut mahdollista! En vähääkään kaipaa Metsolaa, Gugguuta, stokkea, Bugaboota jne. 😅 jotkut laittaa rahansa semmoisiin. Äkkiä hurahtaa sama summa.
Kiitos myötätunnosta❤️❤️

Hei pitkästä aikaa! Olin aktiivinen palstalainen taannoin. Tuloksettomat siirrot sen kun jatkuvat, ja on tullut pidettyä taikoa palstalta tässä pitkään. ”Ikävä” huomata, että muutama tuttu nimi täällä vielä pyörii, ehkä joku vielä minut muistaa 🫣

Luulen, että mulla on ollut tarve keskittyä vain itseensä, joten palstalu on ollut hyvä pitää hetken tauolla.

Tällä hetkellä piinailen 6 päiväisen ”hienon” pakastealkion nro 10 siirron onnistumista. Lääkkeenä Terolut 3xpv ja Cyclogest 2 krt päivä rv 8 saakka jos plussa tulisi. Lisäksi oli kiinnittymispistos, kuten joka siirrossa on ollut.

Koska hoitoja ja tuloksettomia siirtoja on näin suuri määrä, on toivo pienempi tunne kuin epätoivo. Tuntuu, että kaikki muut menee ohi, ja plussia napsuu kaikille muille aina toisella siirrolla jo.

Minulla ei siis ole mitään syytä tiedossa miksi hyvälaatuiset alkiot eivät vain tartu matkaan. Kuitenkin on myös ERA tehty ja siirtopäivää myöhäistetty nyt sitten neljän alkion osalta.

Otan kaikki vinkit vastaan näiden Cyclojen kanssa - lääke, jota inhoan niin paljon 🫣😫

Olisi niin paljon helpompaa näiden hormonimäärien kanssa jos tietäisi että ”lopussa kiitos seisoo”.

Täällä edelleen toivun hyperistä ja odottelen kovasti, että vuotokin alkaisi niin olisi sekin pois alta. Yritin etsiä kokemuksia punktion jälkeisestä vuodosta ja ilmeisesti voi alkaa normaalia aikaisemmin tai sitten myöhemmin? 😅
Mulla oli jokusen päivän normaalia pidempi kiertoa. Yleensä 26-28 päivää ja hoitokierto 31 päivää. En tosin tiedä voiko tilanne olla eri riippuen siitä onko kyseessä pitkän vai lyhyen kaavan hoito. Itselläni oli pitkä.

Meillä oli eka yritys pitkällä kaavalla ja nyt toka tulossa lyhyellä. Se itselleni uusi ja olen hiukan pihalla. Olen ymmärtänyt, että pistokset alkaa kolmantena päivänä ja joskus hoitaja sanoi, että yleensä pistetään 10 päivää. Koitan miettiä seuraavan hoidon päiviä ja huolestuttaa jo etukäteen, että keräys menisi viikonlopulle, jolloin sitä ei tehdä. Monentena kierron päivänä teille tehty keräys? Joku jo kirjoitti, että 14. päivä.

Typerää huolehtia jo etukäteen aikataulua, kun ei edes tiedä milloin kierto alkaa ja mahdutaanko mukaan hoitoihin. Kai tämä on jonkinlaista tarvetta hallita tilannetta ja ennakoida, vaikka muuttuvia osia tsiljoona.

Muokattu viimeksi:
Mulla oli jokusen päivän normaalia pidempi kiertoa. Yleensä 26-28 päivää ja hoitokierto 31 päivää. En tosin tiedä voiko tilanne olla eri riippuen siitä onko kyseessä pitkän vai lyhyen kaavan hoito. Itselläni oli pitkä.

Tiedän, että aikataulujen ja päivien laskeminen sikäli turhaa, ettei ne kuitenkaan toteudu. Koitan silti miettiä seuraavan hoidon päiviä (lyhyt kaava) ja huolestuttaa jo etukäteen, että keräys menisi viikonlopulle, jolloin sitä ei tehdä. Monentena kierron päivänä teille tehty keräys? Joku jo kirjoitti, että 14. päivä.
Ei kai keräyksiä jätetä kokonaan tekemättä, ne vaan tehdään sit päivää aiemmin tai päivää myöhemmin ku olis arvioitu optimi.

Mulla tehtiin viimeks keräys perjantaina kp13, 11 päivää pistosten alotuksesta ja arvioi sillon just et päivää myöhempi olis ollu optimaalinen. Mut kaikki paitsi yks saaduista soluista tais hedelmöittyä (icsillä), joten ei se varmaan kovin huono päivä ollu.

Tähän asti olen vain lueskellut näitä keskusteluja, mutta nyt pitää saada purettua jännitystä jonnekin 😣

Meillä lapsettomuutta takana ~7vuotta. Kaksi keskenmenoon johtanutta Raskautta.

Nyt ollaan julkisella lapsettomuushoidoissa ja perjantaina oli ensimmäinen punktio. Punktio sujui hienosti ja oli mulle niin positiivinen kokemus kuin vain voi olla. Kipuja ei ollut juurikaan perus menkkakipuja kunmempia.

Saatiin 6 munasolua, mutta ei ole vielä tiedossa, että hedelmöittyikö yksikään 😣

Suunnitelmissa on kasvattaa nuo 6 blastoiksi ja keskiviikkona olisi tuoresiirto. Pitääkö tuohon varautua jotenkin erityisesti? Ilmoittavatko he jotenkin, että hedelmöittyikö yksikään, vai jatkanko oma kannan päivittämistä 😅

Terkuin malttamaton ja jännittää!

Hei @Cha-cha 🤩 muistan sinut! Ikävä tavata täällä taas. Mutta pidän kaikki peukut pystyssä teille!

Jännittävää @mustaruusu! Kerro heti huomenna, kun saat väliaikatietoja

@Pian 41 v. Kiitos tervetulotoivotuksesta 😆 Se sopii tilanteeseen ❤️

Mustaruusu (jostain syystä mulla ei toimi tägäys) Oysissä on saanut määrät tietoon kun on mennyt tuoresiirtoon, joten varmaan sairaalakohtaista, miten sen hedelmöittyneiden määrän saa tietoon.

Alkionsiirtoon ei tarvi varautua kuin se että saisi rakkoon sopivasti pidätettyä (ei liikaa eikä liian vähän) 🤣 ohjeissa on että pari tuntia pissaamatta mutta suosittelen ettei tankkaa kauheasti nesteitä, ettei siirto ole tukala kun se tosiaan riittää että ei ole pissannut, varsinaista kauheaa pissihätää ei tarvi tuntua kun sinne menee. Ja muutenki ku on punktion jälkeen paikat ehkä arkoina ja mua ainakin pissattanut koko ajan niin siirtoaamuina oon yrittänyt juoda sillee ettei tule paniikki siellä 😅

Mulle siirto on ollut yhtä kertaa lukuunottamatta todella helppo toimenpide. Tällä yhdellä kerralla oli selkeästi joki tuuraaja paikalla ja ei meinannut saada katetria kohtuun mutta ne osaston omat lääkärit on mulla ainakin olleet super taitavia ja alkio on tuota pikaa oikeassa paikassa 😍 Tsemppiä siirtoon ❤️

Muokattu viimeksi:
Takaisin