IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle taas ei käy mikään minkä otto pitää ajoittaa syömisten kans just oikeeseen aikaan! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ei vaan ikinä löytynyt sopivaa rakoa ottaa, tai sillon kun ois voinu niin en sitten muistanut. Mulla kaikki mitä kokeilin niin nosti jonkin verran varastoja että varmaan mikä vaan toimis kun ottais joka päivä, eikä mahakaan juonitellut, mutta tosiaan Sideral tuon syömishomman takia. Ja mulla menee kilpparilääke myös aamuisin ja magnesiumia lisäravinteena päivällä niin rautaa ei vissiin niittenkään kans suositella ottaa, kun häiritsevät toistensa imeytymistä (en muista kuka näistä häiritsee ketä) eli siinäkin rajoituksia. Meni liian vaikeaksi!:No Evil Monkey:
En mä kyllä mitenkään aikatauluttanut. Otan kaikki aina aamulla kerralla. Thyroxinia mulla ei ole käytössä, mutta sen kanssa rautaa ei saa ottaa samaan aikaan. Mä kokeilin ainakin 15 eri rautalisää ja osa jopa laski, osa ei vaikuttanut mitenkään ja lopuista tuli niin vaikeat sivuvaikutukset, etten todellakaan pysty käyttämään.

Onko kenelläkään muulla ollut aivan mahdotonta fyysistä väsymystä IVF-hoidon jälkeen? Voisin vain nukkua koko ajan. Tällainen väsymys ei ole normaalia minulle. Tukilääkkeet lopetin alkuviikosta. Ilmeisesti hormonit heittelevät edelleen.

Vähän kiireessä skrollailin kommentteja, mutta joku kysyi rsutainfuusiosta. Ite olin yksityisellä ennen ekaa ivf ja ferritiini silloin 28. Maksoi vajaa 400e ja meni jopa vakuutukseen, mutta ei musta paha hinta näissä geimeissä. Lisäksi synnytyksessä sain lisäverta ja sit viel infuusion. Ei oireita, ei ihme vaikutuksia energiaankaan.

Inseminaatioissa piti käyttää digitaalista testiä, johon ilmestyy hymynaama (Clearblue). Ei tarvitse arvuutella viivojen kanssa (en ole niitä viivatestejä edes ikinä ostanut, täältä vaan lukenut kokemuksia). Digitaalisessa on laite ja kymmenen testitikkua. Hinta muistaakseni noin 30 euroa. Ärsyttävää tuossa on, että aina pitää ostaa kokonaan uusi pakkaus, kun testitikkuja ei myydä erikseen. Melkoinen bisnes.
No elä, mulla on kaapit täynnä testitikkuja ku oon käyttänyt sairaalan suosituksesta pelkästään niitä 😩 Ihan älytöntä hukkaa.

Mulla ois huomenna punktion suunnittelukäynti. Viimeksi oli vähän merkkiä hyperistä, mikä tarkoittaisi tuoresiirron sijaan PASia ja mä nyt toivon, että pääsis kuitenkin tuoresiirtoon 🤞

@HaaveistaTotta Onko lri sanonut että ubikinoli pitää tauottaa hoitojakson ajaksi? Miulla alkoi pistelyt eilen, pitäisköhän miunkin laittaa se tauolle 🤔
Lääkäri ei ottanut tuohon mitään kantaa, jostain luin pohdintaa aiheeseen liittyen. En jaksanut perehtyä tarkemmin, itselleni oli helpompaa tehdä päätös tauosta 😅

Rauta-arvoja olen koittanut nostaa Sideralilla, on kyllä turkasen kallis (hyödyntänyt aina YA:n -25% kampanjat netissä), mutta ainoa valmiste joka ei pistänyt mahaa sekaisin, eikä tarvi pohtia milloin lääkkeen ottaa.

Ohjeissa lukee, että lääkärin kanssa pitäisi keskustella kaikista lisäravinteista ja luontaistuotteista, joita käyttää. Yksikään ei ole kysynyt, eikä ehdottanut käyttöä. Ainoa aiheeseen liittyvä keskustelu käytiin suunnittelukäynnillä, kun kysyin itse ubikinonista. Nämä kokemukset julkiselta.

Aiemmin olen lukenut, että ennen leikkausta pitäisi lopettaa omega-valmisteiden käyttö. Lopetin tuohon lukemaani viitaten ubikinonin ja omegan käytön pari viikkoa ennen munasolukeräystä. Jatkoin sitten muutama päivä punktion jälkeen, kun selvisi, ettei ole mitään siirrettävää ja joudutaan uudelle hoitokierrokselle.

Itse käytin ubikinolia 200mg ihan punktioon asti, lopetin sen jälkeen. Omegat ja e-vitamiinin lopetin ehkä viikkoa ennen juuri tuon verenvuotoasian takia. Miehelle kans syötin 100mg ubikinolia, siitäkin taisi joku kysellä.

Uskon, että lisäravinteista oli apua munasolujen (ja miksei siittiöidenkin) laatuun, vaikka tämä oli mulle ensimmäinen IVF ja täten vertailukohtaa ei löydy. Saatiin kerättyä 7 munasolua, joka oli yllättävän pieni määrä kun AMH kuitenkin hyvä (yli 3) ja AFC tais olla 18. Olisi ilmeisesti pitänyt lähteä isommilla lääkemäärillä liikkeelle kun varsinkin toisen puolen munasarja sitten lääkärin mukaan "laiskotteli". Mutta lopulta näistä muniksista 6 hedelmöittyi ja kaikki kehittyi blastoiksi asti, eli katoa ei sitten matkalla oikeastaan tapahtunut - tunteet kyllä veti vuoristorataa kun odotteli niitä tuloksia. Tuoresiirrosta tuli sitten se kkm, mutta onneksi on pakkasessa mistä jatkaa yrittämistä kunhan vaan limakalvo todettaisiin tarpeeksi hyväksi.

Oisko täällä vinkkejä, miten harhauttaa itseään nyt kun seuraavaa siirtoa joutuu ainakin kuukauden tai useammankin odottelemaan? Miten olette saaneet ajan kulumaan?

Hei mites nämä testien laadut nyt oikein menikään? Niin harvakseltaan tarvinnut tehdä, että en muista. Aatelia ovat kai clearbluen viikkodigitestit ja oliko rsfut helposti valehtelevia? Kuvassa olevat alemmat halpiksia tai ilmaisia ja muistan että niitä myös parjattu. Luulin tilanneeni ihan hyviksi kehuttuja pregcheckejä, mutta muistinko nyt vaan väärin? Oletin et paketissa on muovikotelollinen testi, mutta onkin samanlainen surkea liuska kuin nuo kaupanpäälliset. Nämä kuitenkin nyt ainoat kotoa löytyvät ja pääsevät käyttöön, mutta mielelläni kuulen, ovatko nuo pregcheckitkin surkeita halpiksia vai eivät. Niissä lukee herkkyys 25 ja tuossa alemmassa 10, mikä hämmentää entisestään. Ai että tuo ilmaisnäyte olisi herkkätesti? Ja mitä siis kuuluu ostaa, jos haluaisi ostaa jotain perustestejä?

Liitteet

• 1000120177.jpg
    1000120177.jpg
    1.6 MB · Katsottu: 110
Ferritiini-arvosta: Keväällä -24 lapsettomuus-tutkimusten yhteydessä tulos 26. Nyt 10 kk kuuliaisen raudan popsiminen jälkeen arvo huimat 34 😂 Itkiskö vai nauraisko. Oletteko saaneet ferritiini-arvojanne nousemaan rautatableteilla, jos niin millä valmisteella? Minulla ollut käytössä Ainoa Rauta 100 mg + C-vitamiini 100 mg 1 kaps. joka toinen päivä, kuulemma imeytyy paremmin niin. Onko kukaan saanut rauta-infuusiota lapsettomuuteen, jos niin millä ferritiiniarvolla?
Sideral on saanut ferritiini hieman nousemaan, mutta todella hitaasti. Vatsa ei ole kestänyt muita valmisteita.

Julkisella tuskin saa infuusiota lapsettomuuteen, ei ainakaan HUS:lla. Minulla taisi olla 32 ja lääkäri totesi, että arvo on oikein hyvä... Yksityisellä olen käynyt kolme kertaa infuusiossa. Viimeksi loppukesästä, 1,5 kk ennen punktiota. Onneksi kävin, koska ensimmäinen kolmannes menossa ja ferritiini on taas 30 ja hemoglobiini anemian rajoilla.

Mutta kysymys ovistesteistä! Oon aiemmin luomukierroissa + letrokierroissa testaillut ihan semmosilla halppisviivatesteillä, muistaakseni apteekin omilla, ja ne toimineet ihan ok. Mutta kuitenkin nyt suositeltiin digitestejä, minkä ymmärrän hyvin ja haluaisinkin niitä käyttämällä varmistella että tulos on oikeasti luotettava, mutta eikös ne ole ihan sikakalliita? Vai mitä testejä te olette käyttäneet?
Raskauskeijulta olen tilannut suoraan Clearbluen 20 ovistestin paketteja. Kirpaisee tilatessa, mutta halvin niin. Taitaa se tikkuhinta kuitenkin yli 2€ olla.
Jos olet tottunut testailemaan liuskatesteillä, voithan jatkaa niillä testaamista ja sitten varmistaa positiivisen tuloksen digitestillä. Itse tein näin PAS-kierrossa, joten digitestiliuskoja kului vain yksi.

En tosin tiedä, tuliko tuolla tavalla oikeasti säästettyä, koska nyt minulla on jäljellä 9 liuskaa eikä mitään käsitystä, tuleeko laitteessa olemaan virtaa sitten kun digitestailu on jälleen ajankohtaista. Osaako joku sanoa, kauanko laitteella on käyttöikää tai voiko siihen vaihtaa paristoa?
Mulla ei toiminut aloitta halpistesteillä ja jatkaa digeillä. Halpikset alkoi näyttää viivan vahvenemista vaikka digissä näkyi vain hailura. Toki yksilöllistä ☺️ Laitteessa kestää paristo hyvin, oon joskus jatkanut vanhan pakkauksen laitteella ja hyvin on toiminut. Paristoa ei todella saa vaihdettua, yritin kerran kuuliaisesti ohjeen mukaan irtoittaa sitä ennen kierrätykseen vientiä, mut ei ollut toivoakaan saada irti 😂
Lääkäri ei ottanut tuohon mitään kantaa, jostain luin pohdintaa aiheeseen liittyen. En jaksanut perehtyä tarkemmin, itselleni oli helpompaa tehdä päätös tauosta 😅
Kysäisin nyt lääkäriltä ubikinolin tauottamisesta ja hänen mukaansa ei tarvii ☺️
Aiemmin olen lukenut, että ennen leikkausta pitäisi lopettaa omega-valmisteiden käyttö. Lopetin tuohon lukemaani viitaten ubikinonin ja omegan käytön pari viikkoa ennen munasolukeräystä. Jatkoin sitten muutama päivä punktion jälkeen, kun selvisi, ettei ole mitään siirrettävää ja joudutaan uudelle hoitokierrokselle.
Apua, hyvä kun mainitsit Omegan! Sehän se piti tauottaa, olin unohtanut 🙈

Kiitos kaikille ferritiini / rauta-asiaan vastanneille! Täytyypä harkita tuota Sideralia seuraavaksi. Kiinnostaisi tuo, ettei tarvitse säätää ruoan kanssa.

Mitä lääkkeitä teillä käytetty Gonalin kanssa lyhyessä kaavassa? Kävin katsomassa, että lääkäri määrännyt Gonal F:n lisäksi Fyremadel ja Ovitrelle. Gonal ja Ovitrelle olivat käytössä pitkässä kaavassa ja silloin jarruna Synarela-suihke. Ilmeisesti tuo Fyremadel on jarrupiikki, mutta itselleni ihan vieras, enkä muista täältä lukeneeni muiden kokemuksia. Onko jollain ollut se käytössä?

Yliopiston apteekin sivujen mukaan Fyremadel pistetään reiteen. Tekstissä mainittu ganireliksi, joten lienee Ganirelix-lääkkeen rinnakkaisvalmiste.

Mitä lääkkeitä teillä käytetty Gonalin kanssa lyhyessä kaavassa? Kävin katsomassa, että lääkäri määrännyt Gonal F:n lisäksi Fyremadel ja Ovitrelle. Gonal ja Ovitrelle olivat käytössä pitkässä kaavassa ja silloin jarruna Synarela-suihke. Ilmeisesti tuo Fyremadel on jarrupiikki, mutta itselleni ihan vieras, enkä muista täältä lukeneeni muiden kokemuksia. Onko jollain ollut se käytössä?

Yliopiston apteekin sivujen mukaan Fyremadel pistetään reiteen. Tekstissä mainittu ganireliksi, joten lienee Ganirelix-lääkkeen rinnakkaisvalmiste.
Mulla oli just noi Gonal F, Fyremadel ja Ovitrelle viimeks ja on seuraavassakin.

Fyremadel on tosiaan jarru ja kurja pistettävä. Siinä on vähän paksumpi neula ja se aine kirvelee mulla aina jonkun aikaa. Mut kaikesta selviää.

Mulla oli just noi Gonal F, Fyremadel ja Ovitrelle viimeks ja on seuraavassakin.

Fyremadel on tosiaan jarru ja kurja pistettävä. Siinä on vähän paksumpi neula ja se aine kirvelee mulla aina jonkun aikaa. Mut kaikesta selviää.
Kiitos vastauksesta! Kysyin lääkäriltä ja hän sanoi tismalleen samoin sanoin.
Lyhyt kaava itselleni ihan uusi tuttavuus, kun kertaalleen kokeiltu pitkää. Ajattelin hakea lääkkeet yliopiston apteekista jo nyt, kun viimeksi oli vaikeuksia löytää joitakin lääkkeitä. Otan varmaan kaikki Gonalit kerralla, kun tiedän tarvitsevani kaikki kirjoitetut, mutta mietin kannattaako muita ottaa vielä, jos lääkitykseen tuleekin muutosta hoidon aikana. Hiukan "houkuttelisi" ottaa kaikki jo nyt, kun niitä näyttää olevan saatavilla, ja kun lääkekatto täynnä, niin ei tarvitse miettiä kustannuksia. (Ihan pöhköä, että Gonal ja Fyremadel kela-korvattavia, mutta Ovitrelle ei, kun niitä käytetään yhdessä.)

Musta ganirelixin ohjeessa luki myös reiteen pistämisestä mutta hoitava taho ohjasi pistämään vatsaan. Ganirelix on se tyypillisin jarru lyhyessä kaavassa mutta siinä on nyt saatavuus ongelma. Oon kuullut että terolutteja on myös käytetty jarruna mutta niissäkin on tällä hetkellä saatavuusongelma.

Mulla vaihdettiin se Fyremadel Ganirelixiin ku se ei ilmeisesti kirvelee, mutta siinä on kyllä ollut nyt saatavuusongelmia et sain ite varmuuden vuoksi reseptit molempiin.

Sairaala ohjeisti pistämään vatsaan kaikki. Fyremadelia piti painaa vähä kovempaa, että meni ihosta läpi, mutta mielestäni hitaasti painaminen sattui vähemmän kuin nopea "isku". Kannattaa kokeilla mikä itselle mukavin (jos piikitystä voi ikinä mukavaksi sanoa). Kirvely meni suht nopeasti ohi, pistoskohdan painaminen auttoi siihen vähän.

Mahaan mä oon pistänyt myös fyrelin..
Olikohan se muistaakseni se ruisku missä mua neuvottiin vetää vähä taakse päin ensin et liikkuu si helpommin myös etee..

Tietenkin ne ilman mitä vedät sinne niin ottaa pois

Takaisin