IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko helpottanut jo? Mulla menopurista ja ganirelixistä viikko. Pientä kuvotusta vielä. Ovitrellestä 6 päivP
Pahoinvointi kesti torstai-sunnuntai. Maanantaista lähtien ollut suhteellisen normaali olo. Kävellessä välillä kipuja ja jos rakko yhtään täydempi. Olisi kiva tietää johtuiko pahoinvointi stimulaatiossa käytetyistä lääkkeistä vai punktiossa käytetyistä lääkkeistä. Voisin sitten pyytää toiseen yritykseen eri lääkkeitä.

20250129_064632.jpg

Omasta mielestä haamu olis vahvistunut hitusen, toki valokin voi hiukan vaikuttaa.
Mites muuten IVF:ssä lasketaan raskauspäivät? Mulla siis menkat alkaneet 3.1. ja luomuovulaatio 16.1. (kp14), niin nyt olis siis 13 päivää ovulaatiosta, eka haamu näkyi eilen, sunnuntaina ei vielä mitään. En oo sata varma oliko blasto 5 vai 6 päiväinen, mut siirto oli 20.1. Selvii varmasti kun ilmoitan tyksiin, mut virallinen testipäivä on vasta perjantaina ja oon hätähousu! 😅😜

View attachment 140984
Omasta mielestä haamu olis vahvistunut hitusen, toki valokin voi hiukan vaikuttaa.
Mites muuten IVF:ssä lasketaan raskauspäivät? Mulla siis menkat alkaneet 3.1. ja luomuovulaatio 16.1. (kp14), niin nyt olis siis 13 päivää ovulaatiosta, eka haamu näkyi eilen, sunnuntaina ei vielä mitään. En oo sata varma oliko blasto 5 vai 6 päiväinen, mut siirto oli 20.1. Selvii varmasti kun ilmoitan tyksiin, mut virallinen testipäivä on vasta perjantaina ja oon hätähousu! 😅😜
En osaa vastata kysymykseen, mutta onnittelut! 😊 Meille tehtiin siirto päivän erotuksella eli 21.1. ja alkio oli 5 päiväinen. Joskus kannattaa olla hätähousu!

@Sarsabutt minusta tuo ei ole enää edes haamu, vaan selkeä viiva 🤩 hurjasti onnea! Netistä luin näin: raskausviikot lasketaan kaksi viikkoa alkion siirrosta taaksepäin, koska alkio on viettänyt 2-5 päivää kehon ulkopuolella.

Itse kävin äsken hakemassa viisipäiväisen matkaan mukaan. Kaikki kuulemma on nyt niin hyvin ku vaan voi olla, eli toivotaan kiinnittymistä 🥰

View attachment 140984
Hyvältä viivalta näyttää, onnea! 😊 Hoidoilla alkunsa saaneiden raskauksien kesto lasketaan oviksesta niin, että se on rv 2+0.

@Sarsabutt minusta tuo ei ole enää edes haamu, vaan selkeä viiva 🤩 hurjasti onnea! Netistä luin näin: raskausviikot lasketaan kaksi viikkoa alkion siirrosta taaksepäin, koska alkio on viettänyt 2-5 päivää kehon ulkopuolella.

Itse kävin äsken hakemassa viisipäiväisen matkaan mukaan. Kaikki kuulemma on nyt niin hyvin ku vaan voi olla, eli toivotaan kiinnittymistä 🥰
Kiitos! 🥰
Joo, ton mäkin löysin, mut sit toisaalla luki että tuoresiirrot lasketaan punktiopäivästä 14pv taaksepäin ja pas 16 päivää ovulaatiosta taaksepäin. 😅 Aattelin et jos täällä olis jollain varmaa tietoa! Omapolustakaan en löytänyt vastausta.

@Lilies jes, kiitos! 🤗

Olen kirjoitellut viime syksynä tuonne 2022 ketjuun, mutta nyt löysin tämän ja olen täällä käynyt lueskelemassa.

Viime perjantaina siirrettiin viiden päivän ikäinen alkio luonnolliseen kiertoon ja eilen neljä päivää siirrosta sain testiin kaksi viivaa. Tämä oli toinen pas ja ensimmäisestä kemiallinen raskaus, joten nyt jännitän miten tällä kertaa käy. ”Virallinen” testipäivä on vasta 4.2.

Historiasta sen verran, että takana on viimeisen kemiallisen raskauden lisäksi, kaksi keskeytynyttä keskenmenoa rv 7 ja yksi kohdunulkoinen raskaus.

Mulla alkoi Ovaleap-injektiot. Oli ihana, uus, asiaan ottautuva lääkäri nyt julkisella. Mulla meinaa vaan stressata duunin sovitus ja sitten näiden lääkkeiden pistelyt ihan huolella: onko varmasti oikea määrä, onko lääkettä tarpeeksi ja muistinko tilata lisää, muistinko pitää 15 sekkaa neulaa pohjassa yms. 😩

View attachment 140984
Ivf hoidoissa ovulaatio (eli sama päivä kun hoidoissa lasketaan hedelmöittymisen tapahtuneen) on aina raskausviikkot 2+0 ja siirtopäivä siis 2+5. Mun ymmärtääkseni 5 ja 6 päiväisten laskettu aika lasketaan samalla tavalla että siirtopäivä olisi 2+5. Avaan raskauslaskuriin voi ainakin laittaa myös hedelmöityspäivän, ja mä oon ite niin sekaisin et kyllä varmaan aina ennen siirtoa oon jo katsonut mikä laskettu tulis olemaan 🙈

PAS:sta ei siis oo kokemusta, mutta mitä oon lukenut niin siinäkin laskettaisiin noin 🤔 tai että siirtopäivä oliks sit 2+alkion ikä. Kun se hedelmöittymisajankohta kuitenkin on tarkalleen tiedossa (tai siis alkion ikä PAS tapauksessa).

Muokattu viimeksi:
Varovaiset onnittelut @Sarsabutt lle haamusta! Keep us updated 😉 @Evli lle tsemppiä, toivottavasti pääsette siirtoon ja kaikki menee hyvin! @Onnenomena kiitos kirjasuosituksesta, menee ehdottomasti lukulistalle 🤩

Alkionsiirtojen jälkeen Lugesteronia ja Terolutia yhdessä käyttäneet: kuinka nopeasti menkat on alkaneet lääkkeiden lopumisesta? Miulla meni joulukuun PAS:n jälkeen reilu viikko, että kunnon menkat alkoi (pari rusehtavan tuhrun päivää edelsi, yleensä en tuhruttele). Kp-ultran tehnyt lri kotipaikkakunnalla sanoi, että kierto voi viivästyä keltarauhastuen takia, mut eilen oma lapsettomuushoito-lri sanoi, että vuodon pitäisi kyllä alkaa muutamassa päivässä eikä pistäis venymistä keltarauhastuen syyksi 🤔 Tuli puhelun jälkeen mieleen, että oisko joulukuun PAS:n jälkeinen voinut olla jotain kiinnittymisyritystä, mikä viivästytti kiertoa? Testipäivänä puhdas nega, mutta kemiallisen mahdollisuus kaiketi on, koska en testannut ennen virallista testipäivää. Just wondering 🤷🏻‍♀️
Mulla ollut aiemmin usein Luget+Terot ja kyllä ne useamman päivän aina myöhästyttivät menkkoja, tarkkoja päiviä ei tähän hätään ole.

Helou kaikille! Mäkin hyppään nyt tähän ketjuun, kirjoittelin meidän taustaa ja tarinaa pitkässä tekstissä tuolla 2022 ryhmässä niin en tähän sitä uudelleen kirjoita, jos jotain kiinnostaa niin löytyy tuosta https://forum.vau.fi/threads/ivf-icsi-hoidot-2022.1604021/page-264#post-4854398 kohdasta 6.10.2024 :smiling-eyes:

Ensinnäkin suuret onnittelut @Sarsabutt plussasta!:Two-hearts: Ja kaikille muillekin jo aiemmin plussanneille myös!
Kaikille muille tsemppiä omaan vaiheeseen.

Meillä on nyt käytynä toinen ivf-kierros. Ekassa oli lyhyt kaava Gonal-Ganirelix-Ovitrelle-(Terolut)Cyclogest yhdistelmällä, 7 munasolua joista kaksi hedelmöittyi ja vain yksi jatkoi siirtokelpoiseksi. Siitä tuoresiirrosta nega.

Tähän kierrokseen vaihdettiin pitkään kaavaan ja aloitin Synarelan 30.12. Kasvatukseen edelleen määrättiiin Gonal-F mitä vähän ihmettelin, koska edellisessä kierroksessa munasolujen laatu oli huono, olisin ajatellut että olis vaihdettu Menopuriin. Mutta sillä mentiin. Punktio oli eilen. Follikkeleita näkyi ultrassa 21kpl mutta munasolumääräksi jäi lopulta vaivaiset 4kpl. Ei herätä kauheesti luottamusta lopputuloksen positiivisuuteen, kun tietää kuinka kova kato kävi viimeksi, mutta ainakaan en ole saanut tänään puhelua ettei mitään olisi enää hengissä, joten kai siellä ainakin jotain tapahtuu? Minne omapolulle muuten tulee se ilmoitus munasolujen tuloksesta/pakkaseen selvinneistä, jos on tullakseen. En löydä sieltä mitään sellaista kohtaa....?

Itse punktio meni huonommin kuin viimeksi, oli paljon kivuliaampi vaikka sain kaikki samat lääkkeet kuin viimeksi. Tuoresiirtoa ei edes alettu varailemaan hypeririskin vuoksi, vatsaontelossa näkyi nestettä, joka ei edellisen kerran kokemusten perusteella yllättänyt ollenkaan. Itseasiassa olisin itse valinnut myös tämän vaihtoehdon mieluummin, edellinen alkionsiirto oli niin järkyttävä kokemus itselle. Ja jotenkin tuntui silloinkin ja nyt vielä voimakkaammin, että mun kroppa ei halua enää vastaanottaa mitään näitten kaikkien hormonilääkkeitten ja alapään ronkkimisen lisäksi. Että parempi tasailla oloa vähän normaalimmaksi ja yrittää sitten PASia.

Eileinen punktio poikkesi muutenkin edellisestä, vuotoa oli paljon enemmän(itseasiaasa vuodan edelleen), olin myös punktion jälkeen vielä kipeä ja sain kipulääkettä pariin otteeseen ja jouduin olemaan tiputuksessa hypeririskin vuoksi. Kotimatka Oulusta Rovaniemelle sujui ihan hyvin mutta voi pojat että mie olin kipeä eilen illalla ja yöllä!! Aamuksi kivut vähän helpotti ja olo on nyt ihan ok, toki vatsa on turvonnut ja hellä edelleen, kaiken kaikkiaan oli kyllä pahempi kokemus kuin viimeksi.

Jotenkin tänään ollu sellainen olo että ei tästä tule mitään, että ei sieltä yksikään varmaan selviä. Toki vertaan siihen edelliseen kierrokseen ja tajuan, että on ihan hyvin mahdollista, että laatu oli nyt parempi vaikka määrä jäi pieneksi. Oon syöny sieltä lokakuusta asti sen 15 sorttia vitamiineja, esim ubikinonia ja E-vitamiinia, folaattia ja foolihappoa. Jouluna join pari lasia punaviiniglögiä mutta muuten alkoholi on ollut täysin poissa kuvioista.

// Viestiä muokattu ylläpidon toimesta

Last edited by a moderator:
@Sarsabutt ja Tiiutau onnittelut! 🥰 Ja myös kaikille siirroissa olleille toivon paljon onnea ja pian toivottavasti plussia ✨

Mulla on punktio maanantaina ja toimenpide jännittää, mutta oon positiivisesti yllättynyt, ettei vielä oo vyörynyt kauheeta ahdistusta siitä päälle. Koska sit en kyllä pysty ajattelemaan mitään muuta, enkä nauttimaan mistään 😅

Ultrassa näytti hyvältä, vaikken enää edes muista määriä. Mut oli sellanen olo, että kasvaako siellä mitään edes niin kyllähän siellä kasvoi. Ja sit toisaalta ei myöskään luultavasti liikaa 😊

@Teijukka tervetuloa mukaan! Paljon tsemppiä punktiosta toipumiseen, ei kuulosta kivalta ololta 😬 Onnea myös sitten aikanaan PASiin!
Alkiotiedot oli itsellekin alkuun vaikea löytää. Ne tulee näin: Siirry polulle > ylhäällä keskellä lukee "seuranta" Ja siinä sitten ammattilaisen kirjaukset soluista

Ai niin! Onko muilla ollut vaikeeta kanyylin laitto? Mulla eilen ensin opiskelija yritti vasemman käden kämmenselkään, mutta puhkaisi suonen, sitten kokeneempi hoitaja koitti toiseen kämmenselkään mutta teki täysin saman jutun. Vähän rupes jo hirvittään että tuleekohan tästä mitään...loppujen lopuksi kanyyli saatiin toiseen kyynärvarteen eikä sekään vissiin kauheen helppoa ollut edes sille kokeneemmalle hoitajalle....:Grimacing Face:

Kiitos @pikkupandanen neuvosta, nyt tietää mitä käydä kyyläilemässä monta kertaa päivässä:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:.
Onko siis niin että jos tästä kierrosta nyt kaikki alkiot/munasolut menisivät roskiin ja mihinkään siirtoon ei päästä niin kierrosta ei lasketa niihin kolmeen julkisella saatavaan?:Nerd Face:

Mulla oli kanyyli vaikea. En kyllä tiedä miksi, sillä mun polvi on leikattu aikanaan 4 kertaa eikä ikinä oo ollu ongelmia kanyylin kanssa. Mutta kävi samoin, suoni puhki eikä kumpaakaan kämmenselkään saatu. Sit vaan kyynärvarteen. Mojova mustelma oli kaksi viikkoa kämmenselässä 😅 Ja oon ymmärtänyt myös noin, yksi kierros lasketaan käydyksi vasta kun on päästy edes yhteen siirtoon.

Takaisin