IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kaihonkukka ihanaa että pääsette huomenna (edit siis tänään, aloitin kirjoittamaan tätä jo eilen niin siitä jäi tuo huomenna) siirtoon ja miten kiva myös, että sen jälkeen on kivaa tekemistä. Mulle on ohjeistettu aina pistämään gonapeotyl seuraavan päivän aamuna ennen sitä siirtoaikaa (eli alle vrk siirrosta).

Mulla on itsellä aina näkynyt pp6 blaston siirrosta herkässä testissä posi, tollaisessa tilanteessa tekisin kyllä varmaan pp7 aamuna sekö herkän digin että jonkun viivatestin. Sit varmasti uskaltaisin luottaa tulokseen.

@Sarsabutt hieno vahva viiva siellä. Mä olen yksityisellä, mutta julkisella taitaa olla aika sama, että vu olisi rv7+ jotain.

Mä olenkin täällä kirjoitellut aiemmin, mutta hyppäsin loppuvuodesta pois palstalta kun koin että tarvitsen vähän muuta ajateltavaa.

Epäonnen tiellä taivalletaan siis edelleen.

Olen pahoillani @Mariamimi ettei yksikään alkio päätynyt pakkaseen asti. Onko niin että Felicitaksella viljellään vain 6. päivään saakka, ja jos silloin ei saada blastoja, loppuu viljely? Dextrassa nimittäin viljellään 7. päivään saakka, ja vaikka 7. päivän alkioista prosentuaalisesti harvempi on kromosomeiltaan validi, on niitä kuitenkin niin paljon että 7. päivän alkioita kannattaa siirtää. Tutkimuksissa jopa 8. päivän alkioista on syntynyt lapsia, mutta Suomessa mikään taho ei viljele yli 7. päivän.

Mä olenkin täällä kirjoitellut aiemmin, mutta hyppäsin loppuvuodesta pois palstalta kun koin että tarvitsen vähän muuta ajateltavaa.

Epäonnen tiellä taivalletaan siis edelleen.

Olen pahoillani @Mariamimi ettei yksikään alkio päätynyt pakkaseen asti. Onko niin että Felicitaksella viljellään vain 6. päivään saakka, ja jos silloin ei saada blastoja, loppuu viljely? Dextrassa nimittäin viljellään 7. päivään saakka, ja vaikka 7. päivän alkioista prosentuaalisesti harvempi on kromosomeiltaan validi, on niitä kuitenkin niin paljon että 7. päivän alkioita kannattaa siirtää. Tutkimuksissa jopa 8. päivän alkioista on syntynyt lapsia, mutta Suomessa mikään taho ei viljele yli 7. päivän.
Hämmennyin aikanaan, kun meillä puolet blastoista oli 7-päiväisiä, kun en ollut täällä palstoilla tai muualla moiseen edes törmännyt🫣 Niistä ei kyllä alkanut raskauksia, mutta siirrettiin kyllä, luokitukseltaan olivat CC ja BC tms ja raskaus alkoi muistaakseni BB-alkiolla ja nyt siirrettävä olisi AB.

Mä sain tiedon, ettei yksikään meidän 12 alkiosta ole pakatuskelpoinen ja päätyivät kaikki roskiin 😭 Juttelin alustavasti lääkärin kanssa lahjasoluihin siirtymisestä. Lääkäri suositteli vielä yhden IVF:n kokeilemista omilla soluilla jonotuksen aikana. Jono Felicitaksella 3-9kk. En vielä tiedä mitä tehdään, tarvii hetki sulatella tätä kaikkea.
Otan osaa. Onko mitään tietoa mikä alkioissa vikana? Onko todennäköisempää, että kaikissa sama vai eri vika? Kyselin tätä eilen biologilta, kun olin varannut soittoajan, kun yksikään alkio ei hedelmöittynyt. Sanoi, että voi olla sattumaa, että joukkoon oli valikoitunut kahdeksan eri syistä epäkelpoa munasolua, mutta piti todennäköisempänä, että kaikissa sama vika. Ilmeisesti se, etteivät siittiöt pääse kuoren läpi. Kertoi seuraavan askeleen olevan icsi, mutta kertoi myös siihen liittyvän enemmän riskejä.

Mitä lääkettä sulla käytetty hoidoissa? Oliko pitkä vai lyhyt? Mulla Gonal, mutta mietin parantaisiko Menopuriin vaihto mahdollisuuksia.

En tiennyt, että yksityiselläkin jonoa hoitoihin. Olen koko ajan olettanut, että kun lyö rahat tiskiin, niin pääsee vaikka heti hoitoihin.

Muokattu viimeksi:
Mä sain tiedon, ettei yksikään meidän 12 alkiosta ole pakatuskelpoinen ja päätyivät kaikki roskiin 😭 Juttelin alustavasti lääkärin kanssa lahjasoluihin siirtymisestä. Lääkäri suositteli vielä yhden IVF:n kokeilemista omilla soluilla jonotuksen aikana. Jono Felicitaksella 3-9kk. En vielä tiedä mitä tehdään, tarvii hetki sulatella tätä kaikkea.

@Kaihonkukka mulle ohjeistettu pistämään Gonapeptyl blaston siirrosta seuraavana aamuna, tarkkaa kellonaikaa ei ole määritelty.

@Ninnnnni olen pahoillani 💔 Meinaatko vielä lähteä kokeilemaan sen Clomi-vaihtoehdon?
Oon tosi pahoillani @Mariamimi ❤️

Mä vielä mietin sitä Clomi-vaihtoehtoa tai sit lähden suoraan luovutetun alkion/munasolun jonoon. Ehkä jos jonotusaika on pitkä, niin voin kokeilla Clomit siinä odotellessa. Tosin oon melko varma, että omista soluista ei ole enää mihinkään😞

@Epäonnen Elli en oo varma viljelläänkö ylipäätään pidemmälle vai oliko tää linjaus mun solujen kohdalla näin. Mun hoitosuunnitelmaan oli kirjattu pakastus D5/D6. Biologi kertoi eilen solujen jakautuvan hitaanlaisesti, viidentenä päivänä joukossa oli varhaista blastoa ja morulaa ja halusivat vielä seurata kehitystä. Lääkäri kertoi laadun olleen tänään sitä luokkaa, että herättäisi turhia toiveita pakastaa ja siirtää niitä. Ehkä siis jatkoviljelykään ei ois asiaa auttanut, en tiedä.

@Kirppuliini mulla on ollut kummassakin hoidossa käytössä Menopur ja lyhyt kaava. Soluja saadaan paljon ja ne hedelmöittyykin kohtalaisen hyvin, mutta hidas jakautuminen vaikuttaa olevan ongelma. Kertoo kai jotakin alkioiden laadusta, joka taas ehkä on vaan iästä johtuvaa (40). Viimeksi saatiin 8 hedelmöittyneestä 2 blastoa, kolmas heitettiin silloinkin kuudentena päivänä roskikseen.

Lahjasoluhoitojen jonotilanne taitaa vaihdella vähän klinikoittain, mun käsityksen mukaan jossain voi päästä ilman jonoakin. Toisaalta ois ehkä helpoin jäädä omalle tutulle klinikalle jonosta huolimatta. Jos lahjasoluhoidoista kokemuksia pk-seudulla, suosituksia otetaan vastaan 🙋🏼‍♀️
Me ollaan näköjään samassa paikassa hoidossa. Mun lääkäri sanoi, että munasolujen jono on muutaman kuukauden (oisko ollut 3-4kk) ja alkion voi saada nopeammin, riippuen toki kuinka tarkat omat kriteerit on luovuttajille.

@Mariamimi oon niin pahoillani❤️‍🩹

mun kokemuksellakin feli viljelee vaan kuusipäiväiseksi. Dextra tosiaan taitaa olla ainoa joka seuraa vielä päivään 7. Mä en oo näihin tilastoihin tai tietoihin perehtynytkään, niin mielenkiintoista kuulla myös näitä @Epäonnen Elli

@Ninnnnni oon todella pahoillani💔

@Kirppuliini mitäköhön riskejä se biologi on tarkoittanut? Ilmeisesti solujen/alkioiden näkökulmasta kuitenkin jos biologi toi sen esiin🤔 Hoidettavallehan se ei eroa mitenkään ivf:stä. Meillä siis suoraan ollut hoitomuotona ICSI enkä oo kuullut mistään lisäriskeistö syntyvään lapseen liittyen, siksikin kiinnostaa. Äskettäin oli kyllä se suomalainen tutkimus tuore vs pakastetunna siirretyistä ja siinä tuoresiirrosta saattoi olla kohonnut riski tiettyihin asioihin. Lisäksi mun mielestä jos munasolut ei hedelmöity normaalisti niin lähes aina ratkaisuna kokeillaan ICSIä se kun tosiaan ohittaa tuon vaiheen. Toki munasolujen tulee icsiä varten olla täysin kypsiä, kun taas IVF:ssä ne saavat ilmeisesti jatkaa maljalla vielä kypsymistä.

En ole hetkeen kerennyt mitään tänne kirjoittelemaan tai kommentoimaan, kaikki viestit olen kyllä käynyt lukemassa, mutta en enää muista, kenelle kaikille olin ajatellut kommentoida.
@Sarsabutt :ille ainakin onnea plussasta😍 ja pahoittelut negatiivisen testin saaneille.
@Mariamimi olipa harmillisia uutisia, tsemppiä päätöksen tekoon, kokeiletteko vielä ivf:ää vai lähdettekö lahjasoluhoitoihin.

Täällä on ohjelmassa vaan odottelua, helmikuun lopulla pitäisi tulla soitto testauksen jälkeen, onko yksikään kolmesta alkiota siirtokelpoinen. Ekat menkat punktion jälkeen oli normaalia runsaammat, kaksi ekaa päivää oli aikamoiset🙈

Dextralla seurataan ainakin seitsämänteen päivään asti. Meille sanottiin että blastoksi voi kehittyä 5-7 päivässä ja vaikka olisi hitaammin kehittynyt blastoksi niin se ei tarkoita että alkio ois huono. Tuoresiirtoon ei pääse jos ei ole viidessä päiväksi blastoksi kehittynyttä koska muuten limakalvo ja alkio on eri synkassa.

@Mariamimi oon niin pahoillani❤️‍🩹

mun kokemuksellakin feli viljelee vaan kuusipäiväiseksi. Dextra tosiaan taitaa olla ainoa joka seuraa vielä päivään 7. Mä en oo näihin tilastoihin tai tietoihin perehtynytkään, niin mielenkiintoista kuulla myös näitä @Epäonnen Elli

@Ninnnnni oon todella pahoillani💔

@Kirppuliini mitäköhön riskejä se biologi on tarkoittanut? Ilmeisesti solujen/alkioiden näkökulmasta kuitenkin jos biologi toi sen esiin🤔 Hoidettavallehan se ei eroa mitenkään ivf:stä. Meillä siis suoraan ollut hoitomuotona ICSI enkä oo kuullut mistään lisäriskeistö syntyvään lapseen liittyen, siksikin kiinnostaa. Äskettäin oli kyllä se suomalainen tutkimus tuore vs pakastetunna siirretyistä ja siinä tuoresiirrosta saattoi olla kohonnut riski tiettyihin asioihin. Lisäksi mun mielestä jos munasolut ei hedelmöity normaalisti niin lähes aina ratkaisuna kokeillaan ICSIä se kun tosiaan ohittaa tuon vaiheen. Toki munasolujen tulee icsiä varten olla täysin kypsiä, kun taas IVF:ssä ne saavat ilmeisesti jatkaa maljalla vielä kypsymistä.
Mikä se riski on, tuore vs pakastesiirto? Vai liittyykö siihen todennäköisyyteen että raskaus johtaa synnytykseen saakka?

Koska @Evli blastoilla päivä 6? Toivottavasti kehittyvät blastoksi.

Meillä PAS ensi kuussa.

Biologi kuulema kertoo vasta sitten, että mitä tuo geenivirhe merkitsee, jos tuo alkio siirretään. Mietin asiaa nyt vain siksi, kun minulle ei enempää keräyksiä tehdä. Nämä ovat kaikki mitä meillä tulee olemaan.
Blastot arvioidaan ilmeisesti viimeistään sunnuntaina, joka siis 6.pvä

Luin uutisen kyseisestä tutkimuksesta ja tässä oma muistikuvani asiasta. Tuoresiirrossa hormonitoiminta ja -tila on lääkkeiden takia poikkeuksellinen. Pakastesiirroissa yleensä normaalimpi, mikä vähentää tiettyjä riskejä. Tutkimuksessa taisi olla ainakin syntyvän lapsen ennenaikaisuus ja pienikokoisuus. Liittyivät muistaakseni istukkaan.

Icsin riskit liittyvät lapsen kehityshäiriöihin ja googlettelin asiaa biologin kanssa puhuttuani. Hänen mukaansa tutkimustuloksia monenlaisia, eikä hän ottanut riskejä esille ennen kuin kysyin eli ei ilmeisesti pitänyt riskejä kovin isoina. On tuloksia, että icsillä isommat riskit kehityshäiriöihin ja vammaisuuteen. Ei ole tosin varmuutta liittyykö hedelmöitystapaan vai äärimmäisen valikoituneeseen tutkittavien joukkoon. Icsissä biologi yrittää valita parhaat yksilöt, kun luonnossa tapahtuu että nopeimmat ja parhaiten liikkuvat pääsee sisään munasoluun. Icsissä siittiö voi olla sellainen, joka ei olisi luonnollisesti ominaisuuksiensa takia päässyt sisään. Voi myös olla, että erot kehityshäiriöiden ja epämuodostumien määrissä johtuu siitä, että icsiin päätyvillä haasteita hedelmöittyä ja usein ikää enemmän. Useillahan sitä käytetään hoitomuotona, jos sperman laadussa toivomisen varaa.

Jäi käsitys, että vanhemmissa artikkeleissa epäiltiin tällaisen uuden hedelmöitystavan turvallisuutta ja seurauksia. Uudemmissa ei niinkään. Yhdessä oli raflaava otsikko montako prosenttia icsillä alkunsa saaneista kehittynyt epänormaalisti, mutta kuin luin läpi, niin ei ero luonnollisesti alkunsa saaneisiin ollutkaan iso. Oli myös jännä tulos, että icsin jälkeen luonnollisesti alkunsa saaneella lapsella korkeammat riskit. Vetivät johtopäätöksen, ettei liittyisi hedelmöitystapaan, vaan sukusolujen laatuun.

Muokattu viimeksi:
@Mariamimi oon pahoillani alkiotilanteesta :(

Mulla oli tosiaan eilen se viisipäiväisen siirto ja nyt illalla alkoi menkkakivut, hyvin maltilliset sellaiset mutta kuitenkin. En tiedä miten päin tässä pitäisi olla kun jokaista kehon tuntemusta yrittää kuulostella...

Luin uutisen kyseisestä tutkimuksesta ja tässä oma muistikuvani asiasta. Tuoresiirrossa hormonitoiminta ja -tila on lääkkeiden takia poikkeuksellinen. Pakastesiirroissa yleensä normaalimpi, mikä vähentää tiettyjä riskejä. Tutkimuksessa taisi olla ainakin syntyvän lapsen ennenaikaisuus ja pienikokoisuus. Liittyivät muistaakseni istukkaan.

Icsin riskit liittyvät lapsen kehityshäiriöihin ja googlettelin asiaa biologin kanssa puhuttuani. Hänen mukaansa tutkimustuloksia monenlaisia, eikä hän ottanut riskejä esille ennen kuin kysyin eli ei ilmeisesti pitänyt riskejä kovin isoina. On tuloksia, että icsillä isommat riskit kehityshäiriöihin ja vammaisuuteen. Ei ole tosin varmuutta liittyykö hedelmöitystapaan vai äärimmäisen valikoituneeseen tutkittavien joukkoon. Icsissä biologi yrittää valita parhaat yksilöt, kun luonnossa tapahtuu että nopeimmat ja parhaiten liikkuvat pääsee sisään munasoluun. Icsissä siittiö voi olla sellainen, joka ei olisi luonnollisesti ominaisuuksiensa takia päässyt sisään. Voi myös olla, että erot kehityshäiriöiden ja epämuodostumien määrissä johtuu siitä, että icsiin päätyvillä haasteita hedelmöittyä ja usein ikää enemmän. Useillahan sitä käytetään hoitomuotona, jos sperman laadussa toivomisen varaa.

Jäi käsitys, että vanhemmissa artikkeleissa epäiltiin tällaisen uuden hedelmöitystavan turvallisuutta ja seurauksia. Uudemmissa ei niinkään. Yhdessä oli raflaava otsikko montako prosenttia icsillä alkunsa saaneista kehittynyt epänormaalisti, mutta kuin luin läpi, niin ei ero luonnollisesti alkunsa saaneisiin ollutkaan iso. Oli myös jännä tulos, että icsin jälkeen luonnollisesti alkunsa saaneella lapsella korkeammat riskit. Vetivät johtopäätöksen, ettei liittyisi hedelmöitystapaan, vaan sukusolujen laatuun.
Kiitos tästä ja kuulostaa ihan järkeen käyvältä!

Olipas kiva löytää tuoreempi ketju kun olen näitä tutkaillut mutta keskustelut ollut vuodelta nakki ja papu. Itsellä kaksi poikaa päälle 20vuotiaita nyt. Monen vuoden jälkeen tuli haave vielä pienestä nyytistä ja miehen piuhat kun on poikkastu kauan sitten ei luonnollisesti se ollut mahdollista. 8 vuotta haave pyöri päässä kunnes aattelin että nyt on se hetki. Marssittiin Mehiläinen Felicitakseen 28.6.2023 kun julkinen oli pois suljettu koska ikää 47 :No Evil Monkey: homma lähti rivakkaasti käyntiin ja hoitona oli siis IVF. Psykan kanssa keskustelut siitä verikokeet, miehen kiveksistä ongittiin siittiöitä ja sit munasoluja odottamaan kun mä niin vanha että paremmat mahikset lahjasoluilla. päivä koitti kun munasolut saatiin 10kpl 4 hedelmöittyi ja 2 jäi käteen. Eka siirrettiin tuoresiirtona 5.9.2023 tulos negatiivinen. Seuraava siirto omaan kiertoon 9.10.23 ja testi POSITIIVINEN jeee no onnea ei kauaa kestänyt kun 5vko varhaisultrassa sydän löi mutta kamu pienempi kuin pitäisi. Viikon päästä uusi stekkaus ja sydän ei enää lyönyt =( Periksi ei annettu ja uusi kierros kehiin. Tästä saatiin siis oikeesti 6 siirrettävää alkiota no laskukin oli vajaa 12th :Money Mouth Face: ajattelin jepulis mulla nyt sitten vuosi aikaa 2024 kun olen 48v. niin hoitoja ei enää tehdä mutta meillä 6 mahista. Tammikuussa 2024 aloitettiin siirrot eri lääkeversioin eli kaikki jipot testattiin koska negaa vaan pukkas. Kesällä oli 2 jäljellä niin tutkittiin sitten jo siirron aikataulukin ja se oli oikea. Nega tuli viidennestäkin. Yksi jäljellä ja lokakuun toinen päivä oli viimeinen mahdollisuus. Kaikki meni hyvin paitsi siirto aamulla lääkäri soitti että alkio ei ollut selvinnyt ja siirtoa ei tule. Tie loppui siihen kun ikää 48v. Rahaa paloi tässä reissussa n.35000 kiitos hei näkemiin. Mietein sitten, että en ole ikinä helposti luovuttanut ja jos nyt luovutan voin myöhemmin sitä katua. Netti auki silmät kosteena koitin etsiä pelastusta. Netin syövereistä eksyin monen keskustelun kautta Viroon josta löysin, että siellä ikäraja on 51v. ajattelin että tässä on mun viimeinen oljenkorsi jonka katson loppuun ja jos ei onnistu tiedän että kaikkeni yritin ja tyydyn siihen. Soitin numeroon jonka löysin ja sieltähän nainen vastasi viroksi. Minä söpöttämään enkuksi että puhutko englantia.... kolmas puhelun siirto jollekkin niin sain vihdoin henkilön luurin päähän jolla enkku taittui. 28.10.24 oli eka käynti Ida-Tallinna Keskhaigla sairaalassa lääkärillä. Naislääkäri joka oli oikein miellyttävä ja puhui englantia. kaikkiaan 5 käyntiä siellä ennen siirtoa ja 29.1.25 siirrettiin kaksi alkiota. Toivon että nyt parin viikon päästä saisi taas plussaa nähdä testissä. Ostimme 6 munasolua joista jäi 3 ( 2 siirrettiin ja 1 jäi pakkaseen) siittiöt koska nyt ei käytetty miehen siittiöitä. Mulle annettiin lista josta sain valita munasolun luovuttajat (näitä voi siis ostaa ihan yksittäin) ja sperman luovuttajat. Heillä on ohjelma jonne syöttävät naisen tiedot ja kone antaa luovuttajat jotka sopivat naiselle. Näistä saa tietää hiusten värin, pituus, paino, ammatti, kansalaisuus, verityyppi ja ammatti. Munasoluista oli 4 eri luovuttajaa ja spermasta 25. Siinä sitten mietein ja tutkailin mutta lopun viimeksi se sperman valintameni miehen ammatin mukaan. Munasolun luovuttaja oli helppoa. Tämä reissu Virossa on matkoineen, lääkkeineen ja lääkärikuluihin tullut nyt maksamaan 5330,- Kaikkiaan voin Tallinnan sairaalaan suositella jos joku sitä miettii. Toki Felicitas on myös hyvä ja ihania ihmisiä mutta kyllä Virossa on paljon halvempaa koko hoito ainakin tässä sairaalassa. Hienointa Virossa on se että kaikille alle 41vuotiaille hoito on täysin ilmaista =)

Onnea kaikille omiin vaiheisiin :). Tuli mieleen, et osaako kukaan sanoa, koska irroituspiikki pistetään yleensä pas:sissa? Tarkoituksena olisi siis tehdä pas siten, että kp 2 alkaa letrotsoli, ovulaatiotestaus kp 8 ja ultra olisi kp 9.

Kuinka nopeasti teillä alkaneet kuukautiset munasolukeräyksen jälkeen? Itsellä ovulaatiosta kestänyt yleensä 15-16 päivää, että kuukautiset alkaneet, mutta nyt kroppa varmaan sekaisin lääkkeistä. Kyseessä pitkä kaava ja olen lukenut niitäkin kauhutarinoita, että hormonitoiminta ei olekaan palautunut. Yleensä kuukautisten alku on pettymys, mutta nyt kun tietää ettei raskaus ole mahdollinen ja keho ollut kovilla, niin olen todennäköisesti vain helpottunut jos ja kun ne alkavat.
Lyhyen kaavan punktion jälkeen 18. päivänä alkoi, kierto oli 32 pvää eli 3-4 päivää pidempi kuin yleensä.

@Kaihonkukka Minulle Gonapeptylille on annettu vain pistopäivä, klo-ajalla ei kuulemma merkitystä 🤷🏻‍♀️ Yleensä olen laittanut aamulla.

Takaisin