IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kohta pistän. Mulle ei annettu ohjausta ja edellisestä kerrasta 2,5 vuotta. Toivottavasti muistan. Muistaakseni viimeksi klo 21-22 piti pistää. 5 cm navasta.

Jos nyt ei saakaan aloittaa, menee 390 euroa hukkaan.

Kaiken muun (läheisten vakavat sairaudet ja miehen työttömyys, minun epavarma työtilanne haastavassa työssä) päälle tämä tuntuu musertavalta.

Kohta pistän. Mulle ei annettu ohjausta ja edellisestä kerrasta 2,5 vuotta. Toivottavasti muistan. Muistaakseni viimeksi klo 21-22 piti pistää. 5 cm navasta.

Jos nyt ei saakaan aloittaa, menee 390 euroa hukkaan.

Kaiken muun (läheisten vakavat sairaudet ja miehen työttömyys, minun epavarma työtilanne haastavassa työssä) päälle tämä tuntuu musertavalta.
Mä en itse uskaltais alottaa ennen lääkärin kanssa sopimista. Ihan jo siksi, että en halua 390€ menevän hukkaan. Olikohan lääkärillä ajatus alottaa vasta seuraavasta kierrosta?

Kurja, että lääkäri on niin hätähousu, ettei ehdi edes olla selkeä suunnitelmasta😬 Menis kyllä hermot😵‍💫

Mä en itse uskaltais alottaa ennen lääkärin kanssa sopimista. Ihan jo siksi, että en halua 390€ menevän hukkaan. Olikohan lääkärillä ajatus alottaa vasta seuraavasta kierrosta?

Kurja, että lääkäri on niin hätähousu, ettei ehdi edes olla selkeä suunnitelmasta😬 Menis kyllä hermot😵‍💫

Joo. Tuossa suunnitelmassa kyllä lukee, että aloitetaan 1/2025 alkavasta kierrosta. Lukee myös kontrolli tammikuussa, onko imetys loppunut. No onhan se. Kun 44-vuotissyntymäpäivä lähestyy, ei 390 eurolla ole mitään merkitystä. Silti ahdistaa.

Niin ihanaa, kun kommentoit! On just nyt niin yksinäinen olo.

Joo. Tuossa suunnitelmassa kyllä lukee, että aloitetaan 1/2025 alkavasta kierrosta. Lukee myös kontrolli tammikuussa, onko imetys loppunut. No onhan se. Kun 44-vuotissyntymäpäivä lähestyy, ei 390 eurolla ole mitään merkitystä. Silti ahdistaa.

Niin ihanaa, kun kommentoit! On just nyt niin yksinäinen olo.
Ymmärrän hyvin tunteen❤️
Aika yksinäinen ja ahdistunut oon itsekin välillä. Ja rahallisesti ei ole enää mahdollisuutta tämän kerran jälkeen yrittää. Nyt on jo kauheet velat niskassa näistä hoidoista. Ja mietin, että kuinka pahalta se sit tuntuukaan, jos toivottua lasta ei tule.

Ompas erilaisia käytäntöjä, taitaa riippua hoitokaavasta. Mulla Flare up-kaava ja Synarela alkoi kp2 ja Menopur kp3.

Huominen ultra jännittää🫣 Viime käynniltä jäi vähän kurja fiilis, kun lääkäri, joka on aina aiemmin ollut jotenkin toiveikas jätti nyt hieman pessimistisen kuvan. Ymmärrän, että ei he voi luvata ihmeitä, mutta jos vartin sisällä kolmesti totetaa kuinka mulla/tässä iässä munasolujen laatu on huono ja kuinka siihen ei voida mitenkään vaikuttaa, niin vie kyllä kaikki toivonrippeet itseltäkin. Ihan ku en jo tietäis tässä yli vuoden hoidoissa olleena, että tää ei tule olemaan helppoa tai välttämättä edes mahdollista.

En kyllä edellisiäkään ole ihan helpolla saanut, vaikka ikää on ollut melkein 15v vähemmän. Km, lapsi, km, lapsi ja nyt vielä kolmas km loppuvuodesta. Kukaanhan ei enää tässä kohtaa voi sanoa mikä afc/munasolutilanne sillon on ollut. Tai, että olisko esim 5v sitten tilanne ollut oleellisesti parempi kuin nyt, vaikka tilastot oiskin ollut paremmat.

@Ninnnnni @Pian 41 v.

Jos kerran aloitusannos jo sovittu ja paperissa lukee, että tammikuussa alkaa, kierto säännöllinen ja Alinan kommentit huomioiden, et voi aloittaa vaikka seuraavasta päivästä imetyksen loppumisen jälkeen, niin mä varmaan aloittaisin pistää. Toinen mahis on odottaa huomisaamuun ja aloittaa kp 3 - yleensä ei ole ollut liian myöhäistä sekään. Tämän suhteen vaarana on tosin, että jos ovulaatio tulee yleensä aika nopeesti ennen kp 15, niin follit ei lähde ehkä kypsymään niin nopee/hyvin kuin kp 2 aloituksessa - siksi aloittaisin kp 2. Ja pistoajankohdalla ei ole ollut koskaan omissa hoidoissani väliä - siis aloituksessa - olen aina pistänyt iltaisin, mutta myös vaihdellut ajankohtaa 2 h säteellä tarvittaessa. Jos jäät odottaa kp 3, aloittaisin heti aamulla, jahka lääkäri siunannut asian, et ehtisi vaikuttaa 12 h nopeammin. Lääkäri usein kysynyt minulta juuri ennen keräystä pistänkö ilta vai aamu ja tehnyt jatkosuunnitelman sen perusteella - eli mitään pakollista ohjetta aloitusajankohdasta en ole koskaan saanut - ihan oma valinta.

Tosin sinun/teidän iässä menisin kyllä flare-protokollalla ehdottomasti eikä peruskaavalla - mulla flare tuotti paremman sadon (iällä 40) kuin yksikään muu keräys ennen sitä nuoremmalla iällä. Samoin tekisin ton munasarjojen platelet rich plasma-stimulaation (parilla tonnilla saa mm. Lyypekistä tai Koblenzista) lentoineen edellisessä kierrossa. Mulla oli myös se alla ennen tuota flare-keräystä, jossa tuli kolminkertaisesti munasoluja ja osa niistä myös euploideja vs saman vuoden aiempi kierto ilman flarea ja ilman munasolujen stimulaatiota. Myös DHEA 75 mg/päivä, ubiquinol 800 mikrogrammaa/pv ym oli mulla käytössä kuukausia ennen keräystä.

Sen jälkeen kun hoidoista tullut jo aika tuttuja (7 IVF rundia kokemusta + aiemmin 2 IVF rundia munasolujen keräystä), niin olen itse tehnyt päätöksiä aika oman pään mukaan enkä varmistanut ihan joka liikettä lääkäriltä, silloin kun olen luottanut itseeni riittävästi. Olen mm aloittanut pistää hepariinia alkionsiirtoa edeltävänä iltana, vaikka en ollut vielä saanut siunasta, et voin jo aloittaa ja oli ok. Ilmoittanut kyllä sitten kun on puhuttu, että tein näin. Olen myös esim. jarrulääkkeisiin (alkionsiirto muokattu luonnollinen kierto) pyytänyt ulkomailla reseptin ja hakenut sen ja ilmaissut vaan Suomen lääkärille, et olen varautunut jarruttaa ovulaatiota näillä ja lääkäri ollut ihan ok ja sanonut et aloita ne huomisesta. Usein olen ehdottanut irroituspiikkipäivälle (irroitus illalla), et otan vielä aamulla loput pullosta - yleensä 100-150 yksikköä ja lääkäri aina tukenut tätä ajatusta ehdotukseni jälkeen vaikkei sitä itse olisi esille tuonut.

@Jedi

Mun ymmärtääkseni ainakin yksityisellä ollaan tarkkoja siitä, että kaikki tarvittavat kokeet ja tutkimukset on tehty, ml. infektiokokeet, ennen hoidon aloitusta. Ja siitäkään syystä en alkais itse pistelemään ennen ku on todettu, että nyt hoito voidaan alottaa.

Flare up-kaavalla mennään ja käytössä on ollut sekä DHEA että Ubikinoni.

Mä en itse alkais pistämään hepariinia tai mitään muutakaan ilman ohjeistusta, koska sillä voi aiheuttaa muita ongelmia itselleen. Meillä jokaisella on/voi olla jokin perussairaus, lääkitys, tms, jotka täytyy ottaa huomioon ja silloin samat ohjeet ei toimi kaikille. Ja esim. mun kohdalla jarrulääke oli niin tehokas, että kaikki toiminta lakkasi, hoito jouduttiin keskeyttämään ja kesti pitkään, ennen ku uusi kierto alkoi.

@Ninnnnni

Oot oikeessa mm. noissa infektiokokeissa - en ole varma miten suhtautuvat, jos niistä ei ole tuloksia (alle 2 vuotta vanhoja) hoidan alkaessa et voidaank niitä ottaa heti kierron alussa ja perua tarvittaessa - kai niihin menee hetki, et ne tulokset tulee?

Mulla oli hepariini ollut jo aiemmin käytössä, mutta vasta alkionsiirtopäivästä alkaen - nyt käytännössä aikaistin sitä vain 12 h edellisestä omatoimisesti. Olin myös käynyt erittäin paljon hematologeilla hyvin laajoissa kokeissa, joten tiesin aika lailla veren käyttäytymisen tilanteen. Olin myös saanut samana päivänä aamulla (hepariini shotti illalla) Faktori 13 korvaajaa suoraan suoneen toisessa paikassa ja se vaikuttaa välittömästi ja vähentää mitään verenvuotoriskiä, koska se aktivoi kehon omia hyytymistekijöitä. Otin hepariinin omin luvin edellisenä iltana, koska halusin, et jos se ehtisi hieman paremmin kiihdyttää verenkiertoa (mm. kohdun alueella) vs otto vasta siirtopäivän aikana/siirron jälkeen kuten oli jo sovittu aiemmin. Joidenkin lääkärien mukaan kiihdyttää kohdun verenkiertoa - toisten mielestä ei.

Jarruja mulla oli myös käytetty aiemmin moneen kertaan stimulaatiossa ilman ongelmia - nyt oli vain eka kerta kyseessä alkionsiirron yhteydessä - en kuitenkaan sitä ottanut ennen kuin lääkäri oli sen siunannut, mut olin varautunut ja hommannut sen lääkkeen itselleni (ja reseptin muualta myös) jo etukäteen katsellen kalenteria ja en halunnut, et ovulaatio pääsee yllättää viikonloppuna ja lääke ja aloitus uupuu. En olekaan kuullut tuosta mitä sinulle kävi - hurjalta kuulostaa!

--
Ainahan se on turvallisempi varmistaa ensin, mutta ymmärrän myös tuon tarpeen, ettei mene kierto hukkaan esim. yllättävän aikaisten tulevien menkkojen/pyhien/lääkärin kontaktointi tms ongelmien takia ja siksi olen aika ajoin ensin toiminut ja vasta jälkikäteen raportoinut. Ekoilla IVF-rundeilla tein juuri kuten lääkärit olivat ensin ohjeistaneet, loppua kohden otin enemmän näitä vapauksia. Koskaan ei kiertoa ole peruttu tms tämän omapäisyyden takia - ovat menneet pieleen muista syistä.

Mulla otettiin ivf hoidoissa yksityisellä verikokeet alkukierrossa. Laskivat hoitopaikassa, että tulokset ehtivät tulla keräykseen mennessä.

Tsemppiä @Pian 41 v. ❤️
Mä varmaan kans tökkäisin piikin, ei varmaan yksi annos kroppaa kummemmin sekoita, jos ei saisikaan aloittaa hoitoa ja rahallakaan ei väliä, koska jos tänä vuonna edessä ivf joka tapauksessa niin lääkekattohan siinä paukkuu kuitenkin eli sikäli Menopurin hinta ei ole ollenkaan merkitsevä.

Täällä odotellaan ainokaisen alkion siirtoa. Menkat pitäisi alkaa joskus viikon päästä (minipillereiden jälkeen ollut vasta kahdet, tosi niukat (aiemmin superrunsaat) ja kiertokin tuntuu pidentyneen, ennen noin 25 päivää, nyt ainakin 28. Olin just ostamassa junalippuja odotettuun kaveritapaamiseen 24.1., mutta laskin että kun kp5 on suunniteltu ultra niin en uskallakaan! Hitsi! Menkat saattavat alkaa jo ensi vkl, mutta se tuskin auttaa, kun vasta maanantaina sitten vastaavat siitä ultrasta ja jos ei päivä olekaan niin tarkka niin jos osuu sittenkin perjantaille, vaikka olisikin kp 6 tai 7🫥🤷🏼

Kiitos paljon kaikille vastauksista ❤️ pistin. Olipa jännää ilman ohjausta, kun 2,5 vuotta sitten oli erilainen pullo ja piikki. Nyt on kynä.

Kelakorvauksia en saa, että omasta pussista menee.

Harmi @Kaihonkukka, että jää lippu hankkimatta :*/

Mielestäni mulla oli AFC pienempi silloin pari vuotta sitten. Nyt oli 6+6/7. Ennustaako tuo AFC kerättyjen määrää?

Soittivat klinikalta ja oikein tein. Hoitaja sanoi, että mun suunnitelma on niin sekava, että ei ihmettele, että hämmennys vallalla. Sain hänelle vähän sitten siinä purkaakin sitä, että lääkäri oli aivan liian kiireinen ja hätäinen. (Hän on aina, mutta tällä kertaa oli vielä pahempi.) Lääkärikin oli siinä paikalla ja sanoi, että aloitetaan ihmeessä.

Siis nyt ottaa niin päähän!

Lääkäri oli tehnyt jo reseptit ivf hoitooni viime vuoden lopussa, en saanut tästä mitään tietoa, kun en älynnyt katsoa reseptejä erikseen kannasta, olen vain lukenut kirjaukset eikä niissä mitään mainintaa.

Menin vuoden lopussa joulukuussa apteekkiin. Kysyin onko resepteissä kelakorvattavia lääkkeitä ja otin ulos kaikki mitkä sain, kun maksukatto täynnä. Ei puhunut mitään ivf lääkkeistä joista jo reseptit ja olisin ne saanut sillä 2,5e hintaan, kävi kyllä kaikki muut lääkkeet läpi! Voiko tästä valittaa johonkin? On niin vedätetty olo.

Vituttaa 😔

Muokattu viimeksi:
Siis nyt ottaa niin päähän!

Lääkäri oli tehnyt jo reseptit ivf hoitooni viime vuoden lopussa, en saanut tästä mitään tietoa, kun en älynnyt katsoa reseptejä erikseen kannasta, olen vain lukenut kirjaukset eikä niissä mitään mainintaa.

Menin vuoden lopussa joulukuussa apteekkiin. Kysyin onko resepteissä kelakorvattavia lääkkeitä ja otin ulos kaikki mitkä sain, kun maksukatto täynnä. Ei puhunut mitään ivf lääkkeistä joista jo reseptit ja olisin ne saanut sillä 2,5e hintaan, kävi kyllä kaikki muut lääkkeet läpi! Voiko tästä valittaa johonkin? On niin vedätetty olo.

Vituttaa 😔
Voi ei :*( Pitääkö sun tänä vuonna ostaa paljon lääkkeitä? Onko niin, että sitä ei voi etukäteen tietää? Meinaan, että jos lopputulos olisi sitten sama...

Voi ei :*( Pitääkö sun tänä vuonna ostaa paljon lääkkeitä? Onko niin, että sitä ei voi etukäteen tietää? Meinaan, että jos lopputulos olisi sitten sama...
Viimeinen ivf hoito kyseessä, eli tuskin tarvitsee ostaa paljoa. Ellen jatka yksityisellä mikä epätodennäköistä..

Takaisin