IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyselisin vielä vinkkejä huomista punktiota varten teiltä, joilla siitä on jo kokemusta, jos joku ehtii ja jaksaa vastailla😊
Pitääkö rakon olla tyhjä vai täysi punktiossa vai onko väliä? Ja miten kauan punktion jälkeen olitte seurannassa? Ja oliko vointi kotiutuessa millainen? Miehen on tosi hankala olla töistä koko päivää pois ja mietittiin, että jos käy vaan hoitamassa oman osuutensa ja lähtee sitten takaisin kohti kotia ja menen sitten yksin myöhemmin. Onkohan vointi sellainen, että onnistuu..
Mulla kokemusta yhdestä punktiosta. Rakon piti olla tyhjä, piti käydä vessassa just ennen punktiota. Olin seurannassa 2 tuntia ja sain lähteä kun oli saattaja hakemassa. Ilman saattajaa seuranta-aika ois ollut 4 tuntia. Ja kotona kuulemma pitää olla aikuisen seurana koko ilta. Kotiutuessa olin hyvävointinen, vähän auton tärähdykset mukulakivillä tuntui alapäässä😅

Kyselisin vielä vinkkejä huomista punktiota varten teiltä, joilla siitä on jo kokemusta, jos joku ehtii ja jaksaa vastailla😊
Pitääkö rakon olla tyhjä vai täysi punktiossa vai onko väliä? Ja miten kauan punktion jälkeen olitte seurannassa? Ja oliko vointi kotiutuessa millainen? Miehen on tosi hankala olla töistä koko päivää pois ja mietittiin, että jos käy vaan hoitamassa oman osuutensa ja lähtee sitten takaisin kohti kotia ja menen sitten yksin myöhemmin. Onkohan vointi sellainen, että onnistuu..
Lokakuussa olin ekassa punktiossa ja rakon tulee olla tyhjä ja ne sanoo vielä just ennen toimenpidettä että vessaan pisulle. Seurannassa olin 2 tuntia. Kotimatkalla nukahdin autoon (ikinä en oo kesken päivän nukahtanu) varmaan ne lääkkeet vaikuttaa siihen et väsyttää. Kotiuttaessa pitää olla joko taxi kyyti tai joku kuski kun itse ei saa ajaa. Ja miehen pitää olla mukana kuitenkin. Toivottavasti saatte järjestymään ❤️

@Kirppuliini joo, tänään illalla klo.22 pitäisi irroituspiikki laittaa ja sitten torstaiaamuna ajoissa matka kohti Helsinkiä. Mulle sanottiin, että periaatteessa keräys voisi olla jo keskiviikkonakin, mutta koska itsellä oli toive mieluummin keräys torstaille, niin sanoivat, että se on ihan yhtä hyvä ja voi ne pienemmät follikkelitkin vielä paremmin kasvaakin torstaihin mennessä. Eli uskoisin, että sulle hyvinkin voisi maanantaille tulla keräys. Oliko niin, että olette yksityisellä vai muistanko väärin?
Me ollaan hoidoissa julkisella. Perjantaina ensimmäinen ultraus ja toivon, että siellä näkyy hyvä saalis ja aikatauluttaisivat keräyksen maanantaille. On toki mahdollista, ettei lääkkeet ole tehonneet, kun ei ole ollut väliultria, joissa tsekattaisiin tilanne. Ikävältä tuntuu mennä aivan sokkona ekaan ultraan. Voin kuvitella kuinka paljon se visiitti jännittää.

Otetaanko irrotuspiikkipäivänä enää mitään muita lääkkeitä? Aamulla varmaan vielä Synarela, mutta entäs illalla Synarela ja Gonal? Saan varmasti tiedot ja ohjeet perjantaina lääkäriltä, mutta kiva olisi myös kuulla etukäteen, jotta voin henkisesti valmistautua.

Olen ottanut tähän saakka aamu- ja iltalääkkeet tarkasti samalla kellonlyömällä. Harmittaa, että unohdin tänään aamulääkkeen eli Synarela-suihkeen ja muistin ottaa sen vasta kaksi tuntia myöhemmin. Toivon, ettei tuolla ole vaikutusta.

Huomasin muuten eilen illalla kuudentena pistospäivänä ovulaatiolimoja. Tänään myös selkeästi. Olen täältä lukenut, että muilla samaa, eikä tarvitse säikähtää, että munasolut karkaisi ennen aikojaan.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini Irrotuspiikkipäivänä mulle ei ainakaan ole tullut enää muita. Jarrut ja Menopurit on loppuneet edellispäivään.

Inssi tehty. Ultrassa näkyi se yksi folli, oli nyt 20-21mm eli edelleen kasvanut🥳 Nyt kaikki sormet ja varpaat ristiin.

Sain jo varalta ohjeet sitä Clomifen hoitoa varten, jos/kun sitä haluan kokeilla. Siinä lääkkeet näytti olevan ainakin sata kertaa halvempia😅 Lääkäri oli samaa mieltä, että joillain mun kaltaisilla se on toiminut. Puhuttiin myös lahjamunasolusta/alkioista jo lisää.

Mutta nyt jännätään ensin tän inssin tulosta. Wish me luck🤞🏻❤️

Kiitos vastauksista punktioon liittyen❤️
Ohjeet löytäisin varmasti sähköisesti myös omapolulta, mutta omasta sairaalasta en ohjeita saanut ja hus:ssa en siis tämän ivf-asian tiimoilta ole fyysisesti aiemmin käynyt. Täytyypä miettiä tuo huomisen aikataulutus, että miten kotimatka onnistuu parhaiten😊

@Kirppuliini , mulle tuli ultrapäivälle eli maanantaille vielä yksi pistos gonalia iltaan ja synarela jatkui tiistaina vielä eli eilisillan irrotuspiikkiin saakka. Tänään siis ensimmäinen lääkkeetön päivä ja huomenna aamulla punktio.

Mulla oli että synarela 4 krt päivässä (2 aamulla × 2 illalla) ja gonal f piikit kun tuli niin sit enää 2 krt päivässä (1 x aamulla ja 1 x illalla) ja sit viimeisen ultran päivänä vielä synarela normaalisti ja seuraavana päivänä irroituspiikki illalla ja silloinkin synarelat. irroituspiikin jälkeen ei enää mitään eli seuraava päivä oli lääkkeetön päivä ja sitten punktio. Ja ennen punktiota sai syödä aamupalaa.

Me ollaan hoidoissa julkisella. Perjantaina ensimmäinen ultraus ja toivon, että siellä näkyy hyvä saalis ja aikatauluttaisivat keräyksen maanantaille. On toki mahdollista, ettei lääkkeet ole tehonneet, kun ei ole ollut väliultria, joissa tsekattaisiin tilanne. Ikävältä tuntuu mennä aivan sokkona ekaan ultraan. Voin kuvitella kuinka paljon se visiitti jännittää.

Otetaanko irrotuspiikkipäivänä enää mitään muita lääkkeitä? Aamulla varmaan vielä Synarela, mutta entäs illalla Synarela ja Gonal? Saan varmasti tiedot ja ohjeet perjantaina lääkäriltä, mutta kiva olisi myös kuulla etukäteen, jotta voin henkisesti valmistautua.

Olen ottanut tähän saakka aamu- ja iltalääkkeet tarkasti samalla kellonlyömällä. Harmittaa, että unohdin tänään aamulääkkeen eli Synarela-suihkeen ja muistin ottaa sen vasta kaksi tuntia myöhemmin. Toivon, ettei tuolla ole vaikutusta.

Huomasin muuten eilen illalla kuudentena pistospäivänä ovulaatiolimoja. Tänään myös selkeästi. Olen täältä lukenut, että muilla samaa, eikä tarvitse säikähtää, että munasolut karkaisi ennen aikojaan.
Moi ja onnea punktioon :)

Mullakaan stimulaatiolapussa ei lukenut viimeisen päivän synareloja vaikka niitä piti ottaa. Gonal f ei oteta enää irroituspiikki päivänä. Ei haittaa että otit yhden synarelan vähän myöhässä.

Mutta yksi asia ihmetyttää, miksi sua ei ultrattu 3 kertaa ennen punktiota. Käsittääkseni se on normikäytäntö.. No eihän se tietenkään siihen punktion vaikuta eikä siihen montako saadaan mutta olisi hyvä tietää ettei tule hyperiä/ onko liian isoja tai pieniä folleja/onko lääkkeet vaikuttaneet ylipäätään ja pitäähän se siihen lappuun laittaa et montako on tulossa ja miltä puolelta että sit tietää onko tullut muutosta, mut vikassa ultrassa ne soittaa sinne punktio sairaalaan kyllä ja ne kertoo vielä ne löydökset. Ota se paperikin mukaan sinne, mulla ne kysy sen ja piti itsellään.

Moi ja onnea punktioon :)

Mullakaan stimulaatiolapussa ei lukenut viimeisen päivän synareloja vaikka niitä piti ottaa. Gonal f ei oteta enää irroituspiikki päivänä. Ei haittaa että otit yhden synarelan vähän myöhässä.

Mutta yksi asia ihmetyttää, miksi sua ei ultrattu 3 kertaa ennen punktiota. Käsittääkseni se on normikäytäntö.. No eihän se tietenkään siihen punktion vaikuta eikä siihen montako saadaan mutta olisi hyvä tietää ettei tule hyperiä/ onko liian isoja tai pieniä folleja/onko lääkkeet vaikuttaneet ylipäätään ja pitäähän se siihen lappuun laittaa et montako on tulossa ja miltä puolelta että sit tietää onko tullut muutosta, mut vikassa ultrassa ne soittaa sinne punktio sairaalaan kyllä ja ne kertoo vielä ne löydökset. Ota se paperikin mukaan sinne, mulla ne kysy sen ja piti itsellään.
Olen hoidossa julkisella Helsingissä eli kaikki tehdään samassa paikassa (ainoastaan labra eri paikassa). Multa katsottu Gonalin aikana kertaalleen estradioli-arvo, ei toistaiseksi muuta. Perjantaina ensimmäinen ultra. Veikkaan, että yksityisellä olisi tarkempaa seurantaa. Nyt tässä vedetty minimiin ja oletetaan ja toivotaan, että kroppa toimii keskiarvojen ja suunnitelmien mukaan. Nyt takana kuusi pistospäivää, eikä juurikaan oireita. On joo ollut päänsärkyä, unettomuutta ja itkuisuutta, mutta ei mitään vatsaan ja munasarjoihin liittyviä tuntemuksia. Tavallaan hyvä, ettei ole oireita, mutta toisaalta epäilyttää tapahtuuko mitään ja toimiiko lääkkeet toivotusti.

Kiitos kaikille lääkitystä koskevista vastauksista! Olin hassusti ajatellut, että irrotuspiikkipäivänä laitettaisiin vielä Gonal. Että melkein samaan syssyyn laitettaisiin Gonal ja Ovitrelle. Helpottavaa, jos tuona päivänä ei tarvitse pistää kuin toista. Jos perjantaina ultrassa tilanne hyvä ja keräys ajoitetaan maanantaille, niin Gonalia tarvitsisi pistää enää perjantai-iltana ja lauantaina vain Ovitrelle. Mulla on Gonalia varattuna torstai-illan pistokseen saakka, mutta määrä ei mene tasan, vaan lääkettä jää 100. (Itseasiassa ensimmäisessä kynässä piti olla 900, mutta oli 950 eli torstain jälkeen lääkettä jää 150.) Jos perjantai viimeinen pistopäivä, niin sitä varten pitänee hakea pieni täydennys, varmaan 150. Yliopiston apteekissa Gonalia oli neljässä eri koossa eli käyn sitten hakemassa sen pienimmän. Tämä kaikki tietenkin vain spekulaatiota, kun perjantaina tarkentuu, mutta omaa oloani rauhoittaa, että ennakoin tulevaa ja koitan saada jonkinlaista hallinnan tunnetta.

Rupesi jossain kohden ärsyttämään, että saletisti Gonalin iso pakkaus suhteessa edullisempi kuin pieni. Että olisi parempi ostaa isompia pakkauksia kuin monta kertaa pieniä, mutta ainakin minulle ohjeistettiin, että ostan alkuun vain tietyn määrän. Katsoin Yliopiston apteekista neljän eri koon hintoja, niin ei niissä ollut onneksi suurta eroa yksikköhinnassa (millihinta).

Muokattu viimeksi:
@Saaruski ja @Kirppuliini mulla myös ultrat ollut ainoastaan ennen pistosten aloitusta ja sitten ultra, jossa kerrottiin punktiopäivä, eli kaksi ultraa siis ennen punktiota. Eikä mitään verikoetsekkauksia tms.välillä.
Mulla ihan sama kuin @Lillannalla, mutta lisäksi estradioli tsekattiin neljän pistospäivän jälkeen. En yhtään tiedä miksi, mutta kuulemma se arvo oli ok ja lääkitystä jatkettiin samalla annoksella. Oliko sulla @Lillanna oireita ja tuntemuksia ennen ultraa? Kiinnostaa, kun meillä sama hoitokaava ja menet noin viikon edellä mua. Ymmärrän, että jokaisen kroppa reagoi eri tavalla, mutta kiva olisi kuulla kokemuksia.

@Kirppuliini ei mullakaan ihmeempiä tuntemuksia ole ollut, nyt parina päivänä ainoastaan vähän turvotusta ja jollain lailla epämukavaa oloa vatsassa. Ennen ultraa ei ollut käytännössä mitään tuntemuksia ja oli folleja kuitenkin 13, kooltaan 15mm-26mm, eli oli siellä jotakin tapahtunut, vaikka itseäni pelotti myös, onko esimerkiksi annostus liian pieni, kun sanoivat etukäteen, että tällä ekalla kerralla kokeillaan maltillisella gonal-annoksella (225) ja sen sitten näkee, miten munasolut siihen reagoi.

Tsemppiä punktioon @Lillanna @ElinaHelmi @Kirppuliini ja muut, ja piinailuun @Ninnnnni ! @Sarsabutt miulle tehdään PAS nyt perjantaina ni piinaillaan sit suht samaan aikaan 🤩

@Anisiina täällä käytössä ubikinoli 2 x 100 mg / pvä. Aloitin joskus lokakuulla ensimmäisen IVF:n jälkeen (saalis vain 3 munasolua) mahdollista toista IVF-kierrosta ajatellen. Lääkäriltä kun kysyin niin vähän sama kokemus kuin @Kirppuliini lla, eli eivät sanoneet oikein juuta eikä jaata. Suositteli jotain fertiliteetti-pilleriä, jossa pieni määrä ubikinolia ja lisäks eri vitamiineja joita kaikkia saan muualtakin. Päädyin sit pelkkään ubikinoliin. @Mariamimi kerro sit oliko ubikinolilla vastetta! @Limppu lla näyttänyt ainakin blastot lisineen, vau 😯

@Kirppuliini ei mullakaan ihmeempiä tuntemuksia ole ollut, nyt parina päivänä ainoastaan vähän turvotusta ja jollain lailla epämukavaa oloa vatsassa. Ennen ultraa ei ollut käytännössä mitään tuntemuksia ja oli folleja kuitenkin 13, kooltaan 15mm-26mm, eli oli siellä jotakin tapahtunut, vaikka itseäni pelotti myös, onko esimerkiksi annostus liian pieni, kun sanoivat etukäteen, että tällä ekalla kerralla kokeillaan maltillisella gonal-annoksella (225) ja sen sitten näkee, miten munasolut siihen reagoi.
Kiva kuulla, kiitos kun vastasit. Tuntuu melkein mystiseltä, että miten kroppa voi olla lähes oireeton, kun normaalin munasolumäärän sijasta kasvaa moninkertaisesti. Toivon niin kulkevani sinun jalanjäljissä etenemistahdissa ja oireissa. Toistaiseksi väittäisin päässeeni aika helpolla, vaikka toki sivuoiretta ollut ja henkinen kuormitus isoa. Varsinkin, kun samaan syssyyn osunut läheisen vakava sairastuminen ja toisen raskausuutinen.

Muokattu viimeksi:
Itselläkin ubikinoni käytössä ollut nyt lokakuun lopusta alkaen. Siihen päälle 15 eri vitskua ym...rautaa ja omega 3 jne...:D
Digihoitopolulle tuli että tammikuulle kaavailtu IVF on nyt sitten maaliskuussa...harmittaa mutta kai näissä on se että pitää 2 normikiertoa olla keskenmenon jälkeen että saa mennä, vai miten teillä muilla? Onko hoitojen kesken saatu luomu plussa joka päättynyt suruun ja siten vaikuttanut hoitoaikatauluun? Mua pelottaa että noi mun munasolut on jotakin tyhjiä tuulimunia kaikki :/
Mulla tuli luomuplussa lokakuussa. Mulle toki on punktio tehty jo, mutta sain luvan ilmoittautua Pas:iin heti tyhjennysvuodon jälkeisistä kuukautisista. Onneks, kun sitä ekaa siirtoa onkin sit kohta vuosi odoteltu 💁‍♀️Toki punktioon on ehkä hyvä, että kroppa ehtii palautua, että munasolut olis sitten priimaa 🥰

Eikö iherbistä tilatessa tule jotain veroja? jenkkikauppa? miten se toimii?
On jenkkikauppa joo, mutta lopullinen hinta näkyy tilausvaiheessa, kunhan tilaa max 150 eurolla. Kannattaa tilata 100-150 edestä tavaraa, jolloin toimitus on ilmainen.

iHerb is registered in the Import-One-Stop-Shop (IOSS) and will collect, declare, and pay the VAT to the tax authorities for distance sales of imported goods with a value not exceeding €150.

Tsemppiä punktioon @Lillanna @ElinaHelmi @Kirppuliini ja muut, ja piinailuun @Ninnnnni ! @Sarsabutt miulle tehdään PAS nyt perjantaina ni piinaillaan sit suht samaan aikaan 🤩

@Anisiina täällä käytössä ubikinoli 2 x 100 mg / pvä. Aloitin joskus lokakuulla ensimmäisen IVF:n jälkeen (saalis vain 3 munasolua) mahdollista toista IVF-kierrosta ajatellen. Lääkäriltä kun kysyin niin vähän sama kokemus kuin @Kirppuliini lla, eli eivät sanoneet oikein juuta eikä jaata. Suositteli jotain fertiliteetti-pilleriä, jossa pieni määrä ubikinolia ja lisäks eri vitamiineja joita kaikkia saan muualtakin. Päädyin sit pelkkään ubikinoliin. @Mariamimi kerro sit oliko ubikinolilla vastetta! @Limppu lla näyttänyt ainakin blastot lisineen, vau 😯
Kiitos! ❤️ Mua jännittää ja ahdistaa ihan kamalasti.

Tsemppiä punktioon @Lillanna @ElinaHelmi@Kirppuliini ja muut, ja piinailuun @Ninnnnni ! Ja @pääskyläinen tsemppiö siirron odotteluun!
Mulla on tehty myös perus lyhyt kaava, silloin ennen punktiota irrotuspiikki oli sen päivän ainoa lääke, mutta nyt kun käytössä on synarela, oon vielä ovitrelle päivänä suihkinut yhden aamulla ja toisen 2h ennen ovitrelleä. Ja punktiota edeltävä päivä on sitten aina ollu lääkkeetön.

@Saaruski & @Kirppuliini mä oon hoidoissa yksityisellä eikö mulla ole ikinä otettu verikokeita ivf kierron aikana. Samoin väliultrien määrä on vaihdellut, mutta oon ymmärtänyt että aloitus, välivuotta jossa punktio aikataulutetaan ja sit punktio on ihan tavallista. Lisäultria tulee sitten jos punktion ajankohtaa ei voida varmuudella tuossa ekassa päättää.

Täällä on nyt estrogen priming meneillään ja näyttää siltä että kierto on alkamassa vähän ajoissa ja pistelytkin alkaisi sit jo tällä viikolla.

Muokattu viimeksi:
Takaisin