IVF/ICSI-HOIDOT 2022

@Harmi89 nyt on kyllä kinkkinen mietintä ja hankalia valintoja. Mun mielestä toi raha vs. aika on tosi kinkkinen. Meinasitko tuota julkisella hoitojen jatkumista niin, että PASit olisi jo julkisella vai että koko IVF siirtoineen ensin yksityisellä välissä. Jälkimmäisessä mun on vaikea nähdä mitään ongelmia. Eka voi ollakin sitten julkisella tulkintakysymys.

@Nurppu toivottavasti on hyviä uutisia ultrassa!

Charlotte90 ja @Kultahippi toivon teille onnistumisia todella kovasti!

Mulla näyttäis olevan ihan nätti toinen viiva testissä nyt 2 viikkoa punktiosta. Hankala uskoa, mutta ei siitä voi ehkä enää edes erehtyä. :loudlycrying: :Two-hearts:
Aivan mahtavia uutisia!! ihanaa 🤩 Onnea!

Aloin laskeskella aikatauluja nyt kun punktioaika on tiedossa. Jos jotain tuoresiirrettävää tulee, siirretään se ilmeisesti perjantaina kolmepäiväisenä, ja jos jotain jää vielä viljelyyn sen jälkeen, pakastetaan se mahdollisesti maanantaina kuudentena päivänä. No, en ehkä totellut eilisiä ohjeita, vaan menin googleen. Sieltä löyty tutkimuksia siitä että 6. päivän blastoilla on huonommat tulokset kuin 5. päivän blastoilla PASissa (esim yhdessä oli todari sille että raskautui ja syke löytyi 57.8% 5 päiväisille vs 49.8% 6 päiväisille). Olin jo taas vaihteeks synkkänä että miksi tämänkin nyt piti ajoittua tällee huonosti ja miks ei julkisella vois olla sunnuntainakin jengi pakastelemassa jne. Mut sit tajusin, että noissa tutkimuksissa varmasti 6 päiväisten painotus on täysin niissä alkioissa jotka blastoutuivat vasta 6. päivänä, ei suinkaan siinä että olis väkisin odoteltu 6. päivään muuten vaan (tai siksi että sunnuntai on jonkun korkeamman voiman määräämä lepopäivä)! Eli rauhoituin, koska oletan että noi tutkimustulokset ei päde näihin julkisen 6. päivän pakastuksiin! 😊

Ja jos joku tuosta mun tekstistä huolestui, niin tuo linkkaamani tutkimus totesi että muut asiat vaikuttivat tuloksiin paljon enemmän kuin se, oliko alkio 5. vai 6. päivän blasto.

Lapsettomuushoitojen myötä olen alkanut synkästi tuijotella prosentteja ja toivo on alkanut vaihtumaan ärsytykseen siitä, miksi on koko ajan sillä epäonnistuneella puoliskolla.

Ensin kilpirauhasarvojen korjaantuessa 80% raskautuu.
Inseminaatio toistettuna 3x vastaa noin yhtä IVF-kertaa 35-40%?
IVF-tuoresiirto TAYS yli 30%
4AA blasto 65% tapahtuu raskautuminen.

Tuntuu siltä, että heittää kolikkoa ja koskaan ei tule se oma puoli.

Ymmärrän kyllä, että olemme olleet monessa suhteessa onnekkaita. Meillä on takana hyvin onnistunut IVF, josta saimme 4kpl AA-luokituksen blastoa. Meillä on useampi mahdollisuus. Silti on kipeä ja turhauttava tämä tie, kun kaikki näyttää hyvältä, mutta mikään ei tuo lasta.

Eilinen siirto meni hienosti ja piinapäivät on polkaistu käyntiin.

@Charlotte90 joo, niinpä 😞 raskasta on aina vaan epäonnistua uudestaan. Teillä on kyllä saatu upea setti pakkaseen. Toivotaan kovasti että tämä siirto nyt toisi teille tulosta ❤️

Aloin laskeskella aikatauluja nyt kun punktioaika on tiedossa. Jos jotain tuoresiirrettävää tulee, siirretään se ilmeisesti perjantaina kolmepäiväisenä, ja jos jotain jää vielä viljelyyn sen jälkeen, pakastetaan se mahdollisesti maanantaina kuudentena päivänä. No, en ehkä totellut eilisiä ohjeita, vaan menin googleen. Sieltä löyty tutkimuksia siitä että 6. päivän blastoilla on huonommat tulokset kuin 5. päivän blastoilla PASissa (esim yhdessä oli todari sille että raskautui ja syke löytyi 57.8% 5 päiväisille vs 49.8% 6 päiväisille). Olin jo taas vaihteeks synkkänä että miksi tämänkin nyt piti ajoittua tällee huonosti ja miks ei julkisella vois olla sunnuntainakin jengi pakastelemassa jne. Mut sit tajusin, että noissa tutkimuksissa varmasti 6 päiväisten painotus on täysin niissä alkioissa jotka blastoutuivat vasta 6. päivänä, ei suinkaan siinä että olis väkisin odoteltu 6. päivään muuten vaan (tai siksi että sunnuntai on jonkun korkeamman voiman määräämä lepopäivä)! Eli rauhoituin, koska oletan että noi tutkimustulokset ei päde näihin julkisen 6. päivän pakastuksiin! 😊

Ja jos joku tuosta mun tekstistä huolestui, niin tuo linkkaamani tutkimus totesi että muut asiat vaikuttivat tuloksiin paljon enemmän kuin se, oliko alkio 5. vai 6. päivän blasto.
Ei varmasti alkioiden anneta mennä "yli" eli jos sunnuntaina ei pakasteta, niin sitten varmasti pakastavat perjantaina tai lauantaina :)

Mulla oli myös erikokoisia rakkuloita ultrissa, ja isoimmat oli just jotain yli 20mm punktiopäivänä tuon laskutavan mukaan, mutta niin vaan oli tosi paljon kypsiä (eikä ylikypsiä ollenkaan 😂) ja munasoluja saatiin 20! Ekassa icsissä taas oli tosi paljon raakoja, koska punktio tehtiin vähän turhan aikaisin, se kerrottiin mulle vasta tän toisen icsin ultrassa... Että mun kropalle ainakin toimii paremmin myöhäisempi punktio! Tsemppiä, tiedän kyllä että sitä analysoi ja pohtii jokaista steppiä 😁

Me nyt eilen miehen kanssa päädyttiin odottamaan sinne tammikuulle julkisen hoitoa, koska ei nyt sitten tiedä, kuinka paljon niitä pakkasukkoja mahdollisesti tulisi tästä yksityisellä tehtävästä hoidosta. Eli toisinsanoen; riittäisikö rahat kuukaudesta toiseen sijoittaa tuota n. 1000e PASiin.

Mä jään nyt vähän niinku taustailemaan ja keräilemään itteeni, mutta olen ehdottomasti hengessä mukana teidän muiden matkalla! 💚
Hyppään taas mukaan, kun sen aika on. 🙂

Ymmärrän @Harmi89 , yllätti tuo PAS hinta mut. Ja teillä ei siellä onneksi tuon pidempi jono ole seuraavaan. Oot ajatuksissa, toivottavasti aika kuluu nopeasti! ❤️

@Kosmos kiitos! Meillä lääkäri tosiaan totesi kans että laitetaan tiistaille koska ICSIssä pitää olla kympsemmät solut ja meillä on ainakin aiempien siittiömäärien perusteella tulossa ICSI. Mut mistä sitä tietää jos tässä välissä onkin laatu parantunut ja tekevätkin IVF, sit onkin liian kypsät 🤔 no ehkä käyttävät järkeä tässä.

On muuten saanut olla aktiivinen joka mutkassa ja toitottaa että meille on kyl ollu puhetta et varmaan on ICSI. Jokanen lääkäri on todennut että meille on kaavailtu IVF, ja pitää selittää että vaikka miehellä alkuperäisessä näytteessä oli normaalit siittiöt (eli normospermia) niin pesussa ollut toistuvasti niin kova kato määrässä että ICSI on todennäkösempi, ja sen takia skipattiin viimeinen inssikin. Lääkäri tän on meille siis aiemmin todennut, en itse keksinyt, mutta vissiin tää tieto ei oo välittynyt sinne meidän tietoihin.

@Kumma onnea ja paljon tarrasukkia mukaan 😍

@Nurppu Hyvälle kuulostaa, rentoa oloa ja googlee pannaan 🤭

@Harmi89 Hankalia päätöksiä on sinulla, toivottavasti ajatus selkenee ja saisitte homman rullaamaan.

Ihana kuulla kaikkien kokemuksia ja fiilistellä mukana.
Täällä olen taustaillut, kun ei ole oikein vielä ollut sumuttelu vaiheessa asiaa. Tiistaina oli 0 ultra. Kaikki muuten ok, mutta Vasemmalta löytyi nestekysta. Lääkäri päätti jatkaa hoitoa. Keskiviikkona alkoi sitten Ovaleap pistokset. Tiistaina kontrolli uä ja vk47 arvioitu punktio, jos kaikki menee hyvin. Olikohan muita samassa rytmissä?
Minkäkokoinen kysta sulta löytyi? mullahan löytyi iso, 9cm… Olen ajatellut mennä vielä yksityiselle sitä tutkituttamaan. mulla näitä tosin ollut ennenkin.

Kp 8- tilanne oli itsellä tuossa IVF-stimulaatiossa:

Oikealla 7 vähintään 10 mm follikkelia, jotka kooltaan 13 x 2, 12, 11 x 2, 10 x 3, lisäksi muutamia 9-millisiä, andraalifollikkeleita lisäksi.
Vasemmalla kuusi follikkelia, jotka kooltaan 14, 13 x 2, 12 ja 10 x 2

Ja kp 11
Oikealla 11 follikkelia jotka kooltaan 20, 16, 15 x 2, 14 x 2, 11 x 3 ja loput 3 mm. Vasemmalla vähintään 10 mm 6, ne kooltaan 18, 13, 12 ja loput 10 mm. Lisäksi pari 8-9 mm

Punktio tehtiin kp15 ja silloin saatiin 16kpl kypsiä soluja. Lääkäri ei ollut mitenkään huolissaan, että kypsemmät menetettäisiin vaan siirsi punktion alkuperäisestä kp13 suunnitelmasta kaksi päivää eteenpäin.

Ymmärrän @Harmi89 , yllätti tuo PAS hinta mut. Ja teillä ei siellä onneksi tuon pidempi jono ole seuraavaan. Oot ajatuksissa, toivottavasti aika kuluu nopeasti! ❤️

@Kosmos kiitos! Meillä lääkäri tosiaan totesi kans että laitetaan tiistaille koska ICSIssä pitää olla kympsemmät solut ja meillä on ainakin aiempien siittiömäärien perusteella tulossa ICSI. Mut mistä sitä tietää jos tässä välissä onkin laatu parantunut ja tekevätkin IVF, sit onkin liian kypsät 🤔 no ehkä käyttävät järkeä tässä.

On muuten saanut olla aktiivinen joka mutkassa ja toitottaa että meille on kyl ollu puhetta et varmaan on ICSI. Jokanen lääkäri on todennut että meille on kaavailtu IVF, ja pitää selittää että vaikka miehellä alkuperäisessä näytteessä oli normaalit siittiöt (eli normospermia) niin pesussa ollut toistuvasti niin kova kato määrässä että ICSI on todennäkösempi, ja sen takia skipattiin viimeinen inssikin. Lääkäri tän on meille siis aiemmin todennut, en itse keksinyt, mutta vissiin tää tieto ei oo välittynyt sinne meidän tietoihin.

Kyllä hoidoissa joutuu olemaan skarppina ja oman hoidon advokaatti. Tai sanotaan näin että mielestäni se kannattaa, koska siinä voi pitää kiinni jostain jo sovitusta, jos muut eivät sitä näe. Niinkuin teille tuo ICSI.
Mutta se on ihan sama jokaisen sairauden kanssa, että tarkka saa olla. Itekin lukenut Maisasta jotain viestejä käynnin yhteenvedosta ja siellä on välillä vääriä asioita ja niitä pitää pyytää oikomaan. Varsinkin jos hoitava lääkäri vaihtuu niinkuin julkisella vissiin monesti on, niin pitää olla extra tarkka. Mulla on erillinen muistio hoitoasioille ja kannan sitä mukana tapaamisilla. Kirjataan siihen kaikki kysymykset mitkä ennen tapaamista tulee mieleen ja ne käydään läpi tapaamisella ja toinen kirjaa niitä vastauksia kans sinne muistioon. Muuten ei voi muistaa kaikkia yksityiskothia. Tapaamisen jälkeen vielä kattotaan muistiinpanot että saihan toinen kaiken sen ylös mikä oli tärkeetä, koska joskus kirjoittaessa voi mennä jotain ohi niin toinen pystyy paikkaamaan sitä "tietoaukkoa".

@Nurppu jos blastoa kasvatetaan 6-päiväiseksi, niin se edelleen siirretään, kuten 5-päiväinen jotta kohdun normaali aikaikkuna ei mene liian myöhäiseksi. Itsellä on ollut nyt 3 raskausta ja 2 niistä on alkanut 6-päiväisillä. Mutta meillä oli hitaanpuoleisia alkioita ylipäätään, että suurin osa blastottui 6.päivänä, mutta niissä ne terveet silti oli <3. Kahden IVF:n ainoa 5-päivän blasto oli kormosomiviallinen. Linkkaamasi tutkimuksen lopputuloksissa oli ihan hyvä lause: Although clinical outcomes are higher with D5 blastocysts, CPR FHB+ is more affected by endometrial thickness, patient age, BMI, and ICM grade C rather than biopsy day or endometrial preparation protocol.
Eli tutkijat antavat enemmän painoarvoa noille muille variaabeleille prosentteina sykkeen läytymiseen, kun oliko blasto 5 vai 6 päiväinen siirrettäessä. Mutta prossia itsekin katselleena, niin ymmärrän sen halun optimoida kaikkea hoidoissa. <3

Meillä vuosi sitten Tyksissä (oltiin tekemässä toista ivf/icsi-hoitoa, ekasta oli 5 vuotta) sattui itse ylilääkäri hoidon suunnitelukäynnille. Eka oli tehty icsillä, koska spermassa oli paljon valkosoluja (ja saatiin esikoinen passilla). Mutta edes ylilääkäri ei voinut luvata tässä uudessa hoidossa icsiä, koska kuulemma biologi tekee aina sen ratkaisun itsenäisesti, kun näkee solujen tilanteen. Minua tämä yllätti, mutta kaipa ne biologit on sitten ylimpiä tietäjiä solujen tasolla. No, icsi tehtiin ja ekasta passista raskaus ja nyt viikko 28 menossa.

Sen verran huonosti on molemmissa hoidoissa alkioita tullut runsaasta solujen määrästä huolimatta, että olisikohan tullut alkion alkiota, jos olis jätetty itsekseen hedelmöittymään 🤔

Lisäksi jossain sivulauseessa mainittiin, että ekassa icsissä biologi oli kirjannut munasolujen kuoren olleen vaikeasti läpäistävä (joka mun päässä selittänee osan luomuraskauksien puutteesta.) Mutta tätä tietoa ei silloin heti meille edes kerrottu ja nytkin tosiaan tuli vähän vahingossa ilmi...

Tsemppiä ja valoa kaikille hoidoissa rimpuileville ❤

Minkäkokoinen kysta sulta löytyi? mullahan löytyi iso, 9cm… Olen ajatellut mennä vielä yksityiselle sitä tutkituttamaan. mulla näitä tosin ollut ennenkin.
8cm taisivat sanoa ja 1,5dl nestettä. Verikokeen ottivat ja tiistaina 2 ultran yhteydessä kuulen tuloksen onko aihetta huoleen. Ilmeisesti yleensä nämä hyvälaatuisia, mutta joku varotoimenpide.

Onko sinulla hoidot käynnissä vai estikö kysta sen?

Mulla oli pakastettu vissiin sekä sekä 5 ja 6 päiväisiä sanoi lääkäri, ja tosiaan 3 päiväisiä. Mutta mulle mun mielestä tuli omapolkuun kyllä pakastettujen määrästä jo viikonloppuna niin se 6. päiväisyys tieto tuntui epäloogiselta, koska punktio oli maanantaina. Se lääkäri oli vähän söhlä muutenkin joka niistä jatkoista ja tuloksista soitteli 😅. Labrassa hus:lla ovat tosiaan töissä kyllä viikonloppuna, että kyllä ne silloinkin niitä pakastelee. Siirtoja vaan ei tehdä. Paitsi ehkä alkavat tekee siirtoja myös lauantaisin PAS porukalle jos saavat homman pyöriin.

Mulla oli pakastettu vissiin sekä sekä 5 ja 6 päiväisiä sanoi lääkäri, ja tosiaan 3 päiväisiä. Mutta mulle mun mielestä tuli omapolkuun kyllä pakastettujen määrästä jo viikonloppuna niin se 6. päiväisyys tieto tuntui epäloogiselta, koska punktio oli maanantaina. Se lääkäri oli vähän söhlä muutenkin joka niistä jatkoista ja tuloksista soitteli 😅. Labrassa hus:lla ovat tosiaan töissä kyllä viikonloppuna, että kyllä ne silloinkin niitä pakastelee. Siirtoja vaan ei tehdä. Paitsi ehkä alkavat tekee siirtoja myös lauantaisin PAS porukalle jos saavat homman pyöriin.
Okei, kiitos! Mistä ihmeestä mä keksin ton että sunnuntaina ei pakasteta 😅 Sitä paitsi, jos meiltä tulisi tuo 7, niin siitä ei välttämättä kukaan edes selviäisi pakkaseen. Mutta ei näitä kyllä kannattais turhaan tässä kohtaa murehtia, vaan vasta sit kun on enemmän tietoa. Mut minkäs teet 😅

Miten ootte päätyny tekemään testailun kanssa siirroissa? Ootteko ootellu virallista testipäivää vai testaillu joka päivä ja seurannu tilannetta?

Mietin ite että jos nyt tulis jotain siirrettävää niin miten siitä odottelusta selviää parhaiten 🤔 kun ymmärrettävästi odotukset on korkeammalla ku ikinä varsinkin ekalla kerralla ja pudotus yhtä kova, teki sitä mitä vaan. Toisaalta vois olla kiva jos onnistuis irrottamaan ajatuksia tästä. Toisaalta taas tuntuu kivalta sekin ajatus että näkis jos sieltä aluks tulikin plussan alkua mutta viivat ei tummuis niin kuin pitäis - sit ei tulis tulkittua virallisen testipäivän plussaa liian optimistisesti ja putois vielä korkeemmalta.

Miten ootte päätyny tekemään testailun kanssa siirroissa? Ootteko ootellu virallista testipäivää vai testaillu joka päivä ja seurannu tilannetta?

Mietin ite että jos nyt tulis jotain siirrettävää niin miten siitä odottelusta selviää parhaiten 🤔 kun ymmärrettävästi odotukset on korkeammalla ku ikinä varsinkin ekalla kerralla ja pudotus yhtä kova, teki sitä mitä vaan. Toisaalta vois olla kiva jos onnistuis irrottamaan ajatuksia tästä. Toisaalta taas tuntuu kivalta sekin ajatus että näkis jos sieltä aluks tulikin plussan alkua mutta viivat ei tummuis niin kuin pitäis - sit ei tulis tulkittua virallisen testipäivän plussaa liian optimistisesti ja putois vielä korkeemmalta.
Mä en odottanut testipäivää 😅 mutta tein tyhmästi ja testasin pp7 eli dpo9 kun halusin nähdä näkyykö ovitrelle vielä. Haamuhan siihen tuli silloin ja sit alkoikin jokapäiväinen testaus ja viiva tummui aika vauhdilla sit pp10 alkaen. Olihan se tuskaa odottaa sitä testipäivää. Mutta joko testaa alusta asti päivittäin tai sit odottaa kiltisti testipäivää 😄 musta tuntuu et plussasin ikuisuus sitten mut testipäivästä vasta 1,5 vk 😂

Ootteko varanneet lääkkeitä ennakkoon apteekkiin odottamaan? Jos ootte, niin voisiko joku valaista miten se käytännössä onnistuu? Yritin YA:n sivujen kautta tehdä varausta, mutta lääkkeet eivät säily varattuina kuin 48h. Saako soittamalla varattua pidemmäksi aikaa?
Meillä siis ensimmäinen IVF/ICSI alkamassa todennäköisesti noin viikon kuluttua ja yritän varautua :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: En haluaisi hakea lääkkeitä ennakkoon, kun ei ole varmuutta mahdutaanko mukaan tässä kierrossa. Lisäksi mulle tulossa työmatka Helsinkiin ja täytyy katsoa mistä kaupungista lääkkeet sitten loppujen lopuksi on järkevintä hakea...

Ootteko varanneet lääkkeitä ennakkoon apteekkiin odottamaan? Jos ootte, niin voisiko joku valaista miten se käytännössä onnistuu? Yritin YA:n sivujen kautta tehdä varausta, mutta lääkkeet eivät säily varattuina kuin 48h. Saako soittamalla varattua pidemmäksi aikaa?
Meillä siis ensimmäinen IVF/ICSI alkamassa todennäköisesti noin viikon kuluttua ja yritän varautua :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: En haluaisi hakea lääkkeitä ennakkoon, kun ei ole varmuutta mahdutaanko mukaan tässä kierrossa. Lisäksi mulle tulossa työmatka Helsinkiin ja täytyy katsoa mistä kaupungista lääkkeet sitten loppujen lopuksi on järkevintä hakea...
Mä varasin niin että soitin apteekkiin ja ilmoitin että ens perjantaina pitäis olla nämä jutut :)

@Harmi89 Voih ja äh! Rahajutut on vaikeita, varsinkin kun ei oo tullut lottovoittoa niin ymmärrettävästi pitää miettiä mihin niitä ois järkevää laittaa 💸💸💸 Mutta lehmänhermoja nyt tää loppuvuos sulle ja miehelle, otatte vähän kuin loman kannalta nytten ja pianhan se tammikuu sit kuiteskin tulee 🤗💖

Ja @Nurppullakin jänniä hetkiä parin päivän sisään, tsemppiä punktioon! 🍀

Toivottavasti myös @Kefir90 sais hyviä ultrauutisia tiistaina 👍

Ja sit omaa napaa: oon käynyt lueskelemassa ja reaktionappuloita painamassa tässä keskiviikon punktion jälkeen, mut muuten oon ollut T O D E L L A väsynyt 🥱 En tiiä johtuuko et en oo yli kahteen viikkoon syönyt rautalisää ku loppui enkä oo päässyt(lue:jaksanut) lähteä kaupasta hakeen, vai voiko 10 munasolun kerääminen aiheuttaa 10 keltarauhasrakkulaa ja siitä johtuu tää outo olo? Maha on turvoksissa ja suoli toimii laiskasti, kauhee nälkä heti aamusta mut sit ku tuntuu et ruoka jämähtää vatsalaukkuun ni tulee ahdistava olo koko loppupäiväks 😮‍💨 Kipuja ei kuitenkaan oo, pientä tuikkimista niissä kohdin mistä punktioneulalla lääkäri meni läpi.

Niin, se punktio: en tiiä montako follia kerättiin mut 10 munasolua löytyi yhteensä.

Vasemmalla puolella meinas suolenmutka tulla operoinnin eteen mut sai ujutettua sen ohi. Oikealla puolella sit piti mennä virtsarakon läpi neulalla, mut siitäkin selvisin. Humautusainetta/kipulääkettä sain kolme annosta punktion aikana. Kipeiten kävi ennen operointia kohdunpohjan puuduttaminen mut sekin oli ihan siedettävä ja nopeasti ohi ✌️

Ja sit löytyi epäilys hydrosalpinx l.a susp oikeasta munanjohtimesta eli jonkinlainen nestekertymä, jonka haluavat tähystyksessä poistaa koska tutkimusten mukaan se haittaa ensinnäkin ovulointia ja toiseksi vaikuttaa myös muutenkin raskauden jatkumiseen tjsp.

Eli ens viikolla toivottavasti tulis kiireellinen aika omaan keskussairaalaan tähystykseen, ja siitä sit yksien(ehkä?) kuukautisten jälkeen PASsiin. Toivottavasti tekevät julkisella tuon ku 4-kymppiset kolkuttaa Loppiaisena ovella.. 🙄😬

Tiiän et Harmille kirjoitin tammikuun tulevan pian: mun kohdalla se tulee ehkä liiankin pian 🤥

Takaisin