IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Sitä vaan mietin, että voisko ne menkat jo alkaa🙄 Kipuja on, mutta missä vuoto😬

Kivasti olin pudonnut kärryiltä vuoden alussa tulevien muutosten myötä, kun huomasin 1.1. aamuyöstä, että myös lääkkeiden hinnat nousee. Ja nyt saan maksaa enemmän ivf-lääkkeistä, ku muutama päivä sitten😫 Itsellisenä en ole oikeutettu minkäänlaiseen kelakorvaukseen, joten ihan omasta pussista saan maksaa kaiken🫠

Sitä vaan mietin, että voisko ne menkat jo alkaa🙄 Kipuja on, mutta missä vuoto😬

Kivasti olin pudonnut kärryiltä vuoden alussa tulevien muutosten myötä, kun huomasin 1.1. aamuyöstä, että myös lääkkeiden hinnat nousee. Ja nyt saan maksaa enemmän ivf-lääkkeistä, ku muutama päivä sitten😫 Itsellisenä en ole oikeutettu minkäänlaiseen kelakorvaukseen, joten ihan omasta pussista saan maksaa kaiken🫠
Siis mitä ihmettä, itselliselle ei Kela korvaa IVF-lääkkeitä? Jotenkin ihan pöyristyttävän eriarvoistavaa! En ymmärrä miksi, eikö lapsi ole aivan yhtä arvokas syntyipä hän itselliselle henkilölle tai pariskunnalle? 😳

Siis mitä ihmettä, itselliselle ei Kela korvaa IVF-lääkkeitä? Jotenkin ihan pöyristyttävän eriarvoistavaa! En ymmärrä miksi, eikö lapsi ole aivan yhtä arvokas syntyipä hän itselliselle henkilölle tai pariskunnalle? 😳
Jep, ei korvata penniäkään mistään hedelmöityshoitolääkkeistä. Maksan esim. Menopur 1200IU yhdestä kynästä 390,35€. Tarvin niitä kaks/hoitokierros.

Ja koska niistä ei saa kelakorvausta ne ei myöskään kerrytä lääkkeiden omavastuuta ja maksan sen omavastuun sitten muista reseptilääkkeistä. Ei siis riitä, että maksan vähintään 1000€ ivf-lääkkeitä vaan saan silti maksaa sen 70€ omavastuun muista lääkkeistä.

Muokattu viimeksi:
Täällä toinen itsellinen huutelee tähän väliin. Ne lääkkeet ei tosissaan ole kelakorvauksen piiriin kuuluvia, sillä tää järjestelmä ei tunne sosiaalista syytä. Mutta itse sain korvattavuuden, koska mulla oli myös lääketieteellinen syy.
Mut onhan tää järjestelmä melko eriarvoistava.

Kolmas itsellinen täällä, mun oli pakko mennä oikein arkistosta tarkistamaan että mä olen saanut kaikista IVF-lääkkeistä 40% kelakorvaukset?! Enpä tullut tätä ennen edes ajatelleeksi koko asiaa (eikä tullut missään vaiheessa lääkärin kanssa puheeksi), mutta epäilen että sain ”automaattisesti” jonkun hedelmättömyysdg:n neljän tuloksettoman inssin jälkeen. Mitään syytä näille epäonnistumisille ei todettu eikä edes tutkittu.

Täällä toinen itsellinen huutelee tähän väliin. Ne lääkkeet ei tosissaan ole kelakorvauksen piiriin kuuluvia, sillä tää järjestelmä ei tunne sosiaalista syytä. Mutta itse sain korvattavuuden, koska mulla oli myös lääketieteellinen syy.
Mut onhan tää järjestelmä melko eriarvoistava.
Hyvä, että oot saanut korvattavuuden😊

Mutta kyllä tässä järjestelmässä on jotain isosti pielessä, kun joku saa ja joku toinen ei, vaikka kummankaan ei pitäis saada.

Kolmas itsellinen täällä, mun oli pakko mennä oikein arkistosta tarkistamaan että mä olen saanut kaikista IVF-lääkkeistä 40% kelakorvaukset?! Enpä tullut tätä ennen edes ajatelleeksi koko asiaa (eikä tullut missään vaiheessa lääkärin kanssa puheeksi), mutta epäilen että sain ”automaattisesti” jonkun hedelmättömyysdg:n neljän tuloksettoman inssin jälkeen. Mitään syytä näille epäonnistumisille ei todettu eikä edes tutkittu.
Mun diagnoosi on naisen hedelmättömyys ja en ole saanut mistään lääkkeistä kelakorvauksia. Mulle sanottiin, että itselliset ei voi saada kelakorvausta lääkkeistä koskaan.

Mun diagnoosi on naisen hedelmättömyys ja en ole saanut mistään lääkkeistä kelakorvauksia. Mulle sanottiin, että itselliset ei voi saada kelakorvausta lääkkeistä koskaan.
Mitenhän ne siellä apteekissa reseptistä näkevät kuka on yksin ja kuka kumppanin kanssa... samoilla lääkkeillähän niitä kuitenkin hoidetaan. Luulisi ainakin noiden yksityisen puolen lääkärien jättävän "turhat", asiakkaan kannalta kalliit merkinnät reseptiin tekemättä.

Kummalliselta ja eriarvoiselta kuulostaa. Kela-korvaukset saa käsittääkseni lääkkeistä, jotka sairauden hoitoon. Joissakin tapauksissa naisparin tai itsellisen naisen hoitoja voidaan pitää sosiaalisiin syihin perustuvina, ei lääketieteellisiin. Mutta jos ollaan "jo" ivf-hoidoissa menossa, niin pakosti taustalla myös lääketieteellisiä syitä. Toivottavasti tuohon tulee muutos ja homma yhdenmukaistuu. Voisikohan tuosta kannella jonnekin?

Huomasitteko eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisun liittyen hedelmöityshoitoihin? Siinä otetaan kantaa siihen, että hoitoihin pitäisi päästä yhtäläisesti koko maassa ja hoitoihin pääsyjen kriteerit pitäisi perustua lakiin, ei kunkin alueen määrittelemiin perusteisiin. Myös, että yksilökohtaista harkintaa pitäisi olla. https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/850/2023

Mua jännittää ihan sikana! Perjantaina eka folliultra🫣 Ja jos kaikki menee hyvin, niin keräys on ens viikolla.

Oon käyttänyt nyt 5kk DHEAa ja 2,5kk Ubikinoni 300mg. Ennen edellistä ivf olin käyttänyt 2kk DHEAa ja sillon saaliina 7 follia, 4 munasolua, 2 hedelmöittyi normaalisti, tuoresiirrosta plussa (kkm) ja toinen ei selvinnyt pakkaseen. Toiveissa tietty olis, että tällä kertaa sais jotain pakkaseenkin, niin ois mahdollisuus yrittää useammin ku kerran.

Muokattu viimeksi:
Takaisin