IVF/ICSI-HOIDOT 2022

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja CherryRed
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Moikka 😊

Onko kellÀÀn kokemusta siitĂ€, ettĂ€ punktiossa kypsiĂ€ munasoluja on todella vĂ€hĂ€n verrattuna kerĂ€ttyihin munasoluihin? MeillĂ€ oli eilen punktio, ja munasoluja kerĂ€ttiin 19. NĂ€istĂ€ kypsiĂ€ oli kuitenkin vain 5, ja niistĂ€ 3 hedelmöittyi normaalisti. Kypsien mÀÀrĂ€ tuntuu itsestĂ€ todella pieneltĂ€, verrattuna kerĂ€ttyyn mÀÀrÀÀn đŸ„ș itsellĂ€ pcos munasarjat, joten valmistauduttiin, ettĂ€ vaste pienellĂ€kin stimuloinnilla olisi hyvĂ€.

MistÀ voi johtua, ettÀ kypsiÀ munasoluja oli niin vÀhÀn, olisiko kellÀÀn kokemusta moisesta?
IkĂ€vÀÀ, ettĂ€ hyvĂ€stĂ€ munasolumÀÀrĂ€stĂ€ kato oli noin suuri 😔 voisi johtua juurikin punktion ajoituksesta. Toivotaan, ettĂ€ nuo kolme on kaikesta huolimatta riittĂ€vĂ€ mÀÀrĂ€ tuomaan lapsen syliin ❀

Onko kaikki muuten saanut aina tietÀÀ kypsien munasolujen mÀÀrÀn? Oletan ettÀ yksityisellÀ tÀmÀ kyllÀ kerrotaan, mutta miten julkisella? MÀ en tÀtÀ tietoa koskaan saanu, vaikka koitin kyllÀ kysellÀ. Mun ainut tieto on, ettÀ meillÀ kerÀttiin 7 munasolua ja hedelmöittyi 3. MitÀÀn muuta ei kerrottu. Kiinnostais kovasti tietÀÀ oliko nuista seitsemÀstÀ osa raakoja.

Enteilikö lupaavat oireet teillÀ muuten plussatestiÀ, vai miten kÀvi @Livie? Vai muistanko oikein, ettÀ testipÀivÀ oli tÀllÀ viikolla?

IkĂ€vÀÀ, ettĂ€ hyvĂ€stĂ€ munasolumÀÀrĂ€stĂ€ kato oli noin suuri 😔 voisi johtua juurikin punktion ajoituksesta. Toivotaan, ettĂ€ nuo kolme on kaikesta huolimatta riittĂ€vĂ€ mÀÀrĂ€ tuomaan lapsen syliin ❀

Onko kaikki muuten saanut aina tietÀÀ kypsien munasolujen mÀÀrÀn? Oletan ettÀ yksityisellÀ tÀmÀ kyllÀ kerrotaan, mutta miten julkisella? MÀ en tÀtÀ tietoa koskaan saanu, vaikka koitin kyllÀ kysellÀ. Mun ainut tieto on, ettÀ meillÀ kerÀttiin 7 munasolua ja hedelmöittyi 3. MitÀÀn muuta ei kerrottu. Kiinnostais kovasti tietÀÀ oliko nuista seitsemÀstÀ osa raakoja.
Kiitos, toivotaan ❀

MeillÀ tosiaan yksityisellÀ punktio, kertoivat kypsien ja kaikkien kerÀttyjen mÀÀrÀn siellÀ.

Omapolulla luki kerÀtyt ja kypsÀt munasolut ja sitten ne normaalisti hedelmöittyneet. Esim. meillÀ 10 kerÀttyÀ, 9 kypsÀÀ, 6 hedelmöittynyttÀ. Munarakkuloita oli tyhjennetty muistaakseni 17.

En ole syönyt Ubikinolia, kiitos vinkistĂ€! ❀Mutta voikohan olla ettĂ€ punktio olisi tehty liian aikaisin? 2vp ennen punktiota munarakkuloita oli ultrassa 16kpl, josta 9kpl oli vain 10mm kokoisia đŸ€”

Minusta kyllÀ tuntuu, ettÀ tehty liian aikaisin. Oletko yksityisellÀ vai julkisella?
Minulle sanottiin ettÀ rakkuloiden tulisi olla mielellÀÀn 20mm kerÀysvaiheessa. Mulla oli suurin osa varmaan 15-18mm vÀlillÀ kun irroituspiikki mÀÀrÀttiin seuraavalle pÀivÀlle.

Minusta kyllÀ tuntuu, ettÀ tehty liian aikaisin. Oletko yksityisellÀ vai julkisella?
Minulle sanottiin ettÀ rakkuloiden tulisi olla mielellÀÀn 20mm kerÀysvaiheessa. Mulla oli suurin osa varmaan 15-18mm vÀlillÀ kun irroituspiikki mÀÀrÀttiin seuraavalle pÀivÀlle.
LisÀyksenÀ siis vielÀ, ettÀ oliko osa sinulla jo kasvanut isoksi? Toki sillon on varmaan pitÀnyt tehdÀ etteivÀt isommat pÀÀse karkaamaan.
ItsellÀ oli tosi paljon rakkuloita niin toki siinÀ mÀÀrÀssÀ oli pienempiÀkin.

TÀÀllÀ on ensimmÀinen lyhyt IVF hoitokaava alkanut ja kysymyksiÀ riittÀÀ. Onko kellÀÀn kokemusta Ovaleap lÀÀkkeestÀ? ItellÀ alkanut keskiviikkona ja migreeniÀ pukkaa..auts. EntÀs tuo pelottava punktio, onko se oikeasti niin kamalan kivulias mitÀ sanotaan?

TÀÀllÀ on ensimmÀinen lyhyt IVF hoitokaava alkanut ja kysymyksiÀ riittÀÀ. Onko kellÀÀn kokemusta Ovaleap lÀÀkkeestÀ? ItellÀ alkanut keskiviikkona ja migreeniÀ pukkaa..auts. EntÀs tuo pelottava punktio, onko se oikeasti niin kamalan kivulias mitÀ sanotaan?
Ovaleap hep! Ei tullut itselle mitÀÀn sivuoireita, joten on ihan yksilöllistÀ. TykkÀsin ite tÀstÀ, oli helppo piikittÀÀ eikÀ tuntunut juuri miltÀÀn yleensÀ piston jÀlkeenkÀÀn.

Punktiokin oli itsestÀ ainakin helppo toimenpide! En tiedÀ auttoiko oma rento suhtautuminenkin, mutta kuvailisin vain sanalla hieman epÀmiellyttÀvÀ esim. puudutteen laittoa ja joitakin hetkiÀ tyhjentÀessÀ rakkuloita. Otin rauhoittavan ja hoitaja omatoimisesti lisÀsi kerran kipulÀÀkettÀ vaihdettaessa puolta. Ei jÀÀnyt siis mitÀÀn pahaa sanottavaa toimenpiteestÀ! Tovi seurantahuoneeseen saapumisen jÀlkeen pyysin panadolia suoneen, kun alkoi menkkamaista juilintaa tulla.

TsemppiĂ€, hienosti menee! ❀

MinĂ€kin koin ettĂ€ punktio oli molemmilla kerroilla paljon helpompi toimenpide ku etukĂ€teen kuvittelin! Tokalla kerralla tunsin vĂ€hĂ€n enemmĂ€n, mutta siis, mulla ainakin sattui inssi paljon enemmĂ€n kun piti tarrata kohdunsuusta kiinni 😅 ja siellĂ€ punktiossa on niin hyvĂ€ hoitokin ollut molemmilla kerroilla, mukavat ja ystĂ€vĂ€lliset hoitajat jotka auttaa aina jos mitÀÀn tarvii. Musta siis oikeen mukava tapahtuma se punktio 😄

LisÀyksenÀ siis vielÀ, ettÀ oliko osa sinulla jo kasvanut isoksi? Toki sillon on varmaan pitÀnyt tehdÀ etteivÀt isommat pÀÀse karkaamaan.
ItsellÀ oli tosi paljon rakkuloita niin toki siinÀ mÀÀrÀssÀ oli pienempiÀkin.
ViimesessÀ ultrassa ennen punktiota (2pv ennen) oli kolme oli yli 20mm rakkulaa, loput ainakin 13 kpl pienempiÀ. Sitten samana iltana gonapeptyl. YksityisellÀ ollaan.

Onko kellÀÀn kokemusta, ettÀ alkiot ei kehity kaikki samassa tahdissa? MeiÀn kolmesta alkiosta vain yksi on 4-soluinen niinkuin tÀssÀ vaiheessa pitÀisikin. Yksi on 3-soluinen ja toinen 5-soluinen.

Punktio oli itelle oikeen positiivinen yllĂ€tys, ei lainkaan paha 😁 kun oli kaikennĂ€köisiĂ€ kauhutarinoita lukenut ennalta. Kunnon lÀÀkkeet sai, ja itse toimenpide ei minulla sattunut lainkaan 😊 alkuun tuntui vaan epĂ€miellyttĂ€vĂ€ltĂ€, kun lÀÀkĂ€ri anturilla ”tutki paikkoja”, mutta johtui varmaan rakkuloiden suuresta mÀÀrĂ€stĂ€, kun painetta tuntui muutenkin.

Mutta tosiaan, hyvin se menee ❀ ite menisin uuelleen punktioon paljon mielummin kuin vaikka hammaslÀÀkĂ€riin 😅 tsemppiĂ€!

Liityn uutena mukaan :Smiling Face With Smiling Eyes: Tuoresiirto tehty tÀllÀ viikolla ja eka IVF menossa. Tuoresiirto tehtiin 2-pÀivÀisellÀ ja yksi pakastettiin, loppuja tÀytyy vielÀ odotella viikonlopun yli miten moni sieltÀ selviÀÀ blastoiksi.. Saalis oli vaatimattomat 5 munasolua, joista kaikki kypsiÀ ja kaikki lÀhti kuitenkin kehittymÀÀn.

Punktio ei ollut niin paha kuin miltÀ se kuulostaa, siinÀ saa tosi tehokkaat kipulÀÀkkeet. Tosin kotona sitten jouduin napsimaan Panadolia maksimit eli se jÀlkioireilu vÀhÀn yllÀtti, mut oli sellasta vÀhÀn kovempaa menkkajomottelua lÀhinnÀ. Ei kuitenkaan mitÀÀn sellaista mistÀ ei selviÀisi :Heavy Black Heart:

1. ja 3. punktio oli ihan ok, ei mitÀÀn valitettavaa.
Toinen punktio meni vÀhÀn kipulÀÀkityksen takia vituiks, kun kanyyli ei ollut kunnolla ja lÀÀke pakkautu vaan palluraks kÀsivarteen (eivÀt saaneet kanyylia kÀmmenselkÀÀn).
TÀmÀ huomattiin vasta lopuks, ja sit hieroivat palluran imeytymÀÀn eteenpÀin. Sen jÀlkeen sitten nuppi rupeski tutiseen kun koko kaikki toimenpiteen aikana annetut annokset imeyty yhtÀaikaa.
Mutta toimenpide teki tosi kipeÀÀ, koska lÀÀkitys ei toiminu. SiitĂ€kin kuitenkin selvittiin. 😊

Mulla ekassa punktiossa ei tuntunut yhtÀÀn mitÀÀn, mutta olin aika sekaisin niistÀ kipulÀÀkkeistÀ ja toisessa halusin vÀlttÀÀ sen sekaisin menemisen, joten otin ainoastaan emÀttimen puudutuksen. Itse toimenpiteessÀ tuntui kunnon menkkajomottelulta ja jÀlkeenpÀin lievÀltÀ jomottelulta, johon mulla auttoi kotona hyvin lÀmpöpussi.

IkÀvintÀ vaihe molemmissa kuitenkin se kanyylin laitto, joka on minusta superinhortavaa

ViimesessÀ ultrassa ennen punktiota (2pv ennen) oli kolme oli yli 20mm rakkulaa, loput ainakin 13 kpl pienempiÀ. Sitten samana iltana gonapeptyl. YksityisellÀ ollaan.

Onko kellÀÀn kokemusta, ettÀ alkiot ei kehity kaikki samassa tahdissa? MeiÀn kolmesta alkiosta vain yksi on 4-soluinen niinkuin tÀssÀ vaiheessa pitÀisikin. Yksi on 3-soluinen ja toinen 5-soluinen.
Kai se on aika yleistÀ, ettÀ jotkut alkiot on vÀhÀn hitaampia, kuin toiset. Sen takia blastojakin viljellÀÀn vielÀ kuudenteen pÀivÀÀn asti.

Liityn kanssa keskusteluun kun vihdoin löysin uudemman ketjun mikĂ€ kĂ€ynnissĂ€ 😊
MeillĂ€ menossa nyt toinen IVF julkisella puolella. EnsimmĂ€inen oli kesĂ€kuussa, silloin saatiin kerĂ€ttyĂ€ 8 joista vain 2 kypsiĂ€. Lopulta vain 1 pakkaseen (ei voitu tuoresiirtÀÀ kun kohdun limakalvo oli niin ohut) Alkion siirto pĂ€ivĂ€nĂ€ tuli soitto, ettĂ€ ei ollut selvinnyt pakastuksesta 😔

Nyt sitten toinen yritys ja tuoresiirto, kerÀttyÀ saatiin 5 joista 4 oli hyviÀ. 2 pÀivÀinen, 4-soluinen siirrettiin tiistaina ja loput 4 jatkoviljelyyn ja ilmeisesti sitten pakkaseen. Nyt jÀnnitetÀÀn miten kÀy.

Itse punktiot sujui hyvin ja ainoastaan puudutepiikit hieman tuntui mutta pyysin reilusti lÀÀkettĂ€ ja sitĂ€ onneksi sain 🙏😊
Henkisesti raskaammaksi olen kokenut pistÀmisen vaikka siihenkin kyllÀ alkaa jo tottumaan. EnsimmÀisellÀ kerralla oli Bemfola ja Ganilerix ja toisella kerralla Bemfolan tilalle tuli Menopur.
Ennen siirtoa Ovitrelle ja Gonapeptyl. Tuo Ganilerix ja Gonapeptyl on todella kurjia pistettÀviÀ. Tuntuu, ettÀ neulat ovat jotenkin tylsiÀ ja itse aine kirvelee kurjasti.

Kuinka pian olette saaneet plussan alkion siirron jĂ€lkeen? TiedĂ€n ettĂ€ en malta sitĂ€ koko kahta viikkoa odottaa 🙈

Toivottelen kaikille tsemppiĂ€ jotka ovat tĂ€ssĂ€ samassa prosessissa mukana 🙏😊

TÀÀllĂ€ ensimmĂ€inen punktio oli ihan jĂ€rkyttĂ€vĂ€n kivulias, mutta ilmeisesti suoniyhteys oli silloin huono ja kipulÀÀkkeet ei vaikuttaneet lainkaan. Vasta lihakseen laitettu kipulÀÀke auttoi. Silloin ei myöskÀÀn mielestĂ€ni puudutettu emĂ€tintĂ€ đŸ€” Nyt toisella kerralla kokemus oli aivan erilainen. Jo esilÀÀkitys oli tosi hyvĂ€ ja toimenpiteen aikana sai tosi hyvĂ€t lÀÀkkeet ja puudutuksen, niin meni hienosti 👍 Toipuminen on ollut nyt hitaampaa ja hankalampi olo nyt kuin ensimmĂ€isellĂ€ kerralla. Mut taitaa johtua siitĂ€, ettĂ€ rakkuloita oli nyt melkein kolme kertaa enemmĂ€n. Eka kerta tehtiin yksityisellĂ€ ja tĂ€mĂ€ toinen julkisella puolella. Oma kokemus siis se, ettĂ€ julkisella parempi kipulÀÀkitys, kun sai esilÀÀkkeitĂ€ ja toimenpiteen jĂ€lkeenkin suoraan suoneen kipulÀÀkettĂ€ ja pahoinvointiin myös lÀÀkettĂ€ đŸ€”

Muutama pĂ€ivĂ€ pitĂ€isi vielĂ€ jaksaa odottaa tietoa, ettĂ€ saatiinko meidĂ€n saaliista mitÀÀn pakastimeen đŸ€© Jos ei niin edessĂ€ sitten taas uusi ivf-kierros ja kyllĂ€ kai kaikki vaivat, toimenpiteet ja lÀÀkkeet sitten taas kestÀÀ â˜ș

TsemppiÀ kaikille!

Liityn kanssa keskusteluun kun vihdoin löysin uudemman ketjun mikĂ€ kĂ€ynnissĂ€ 😊
MeillĂ€ menossa nyt toinen IVF julkisella puolella. EnsimmĂ€inen oli kesĂ€kuussa, silloin saatiin kerĂ€ttyĂ€ 8 joista vain 2 kypsiĂ€. Lopulta vain 1 pakkaseen (ei voitu tuoresiirtÀÀ kun kohdun limakalvo oli niin ohut) Alkion siirto pĂ€ivĂ€nĂ€ tuli soitto, ettĂ€ ei ollut selvinnyt pakastuksesta 😔

Nyt sitten toinen yritys ja tuoresiirto, kerÀttyÀ saatiin 5 joista 4 oli hyviÀ. 2 pÀivÀinen, 4-soluinen siirrettiin tiistaina ja loput 4 jatkoviljelyyn ja ilmeisesti sitten pakkaseen. Nyt jÀnnitetÀÀn miten kÀy.

Itse punktiot sujui hyvin ja ainoastaan puudutepiikit hieman tuntui mutta pyysin reilusti lÀÀkettĂ€ ja sitĂ€ onneksi sain 🙏😊
Henkisesti raskaammaksi olen kokenut pistÀmisen vaikka siihenkin kyllÀ alkaa jo tottumaan. EnsimmÀisellÀ kerralla oli Bemfola ja Ganilerix ja toisella kerralla Bemfolan tilalle tuli Menopur.
Ennen siirtoa Ovitrelle ja Gonapeptyl. Tuo Ganilerix ja Gonapeptyl on todella kurjia pistettÀviÀ. Tuntuu, ettÀ neulat ovat jotenkin tylsiÀ ja itse aine kirvelee kurjasti.

Kuinka pian olette saaneet plussan alkion siirron jĂ€lkeen? TiedĂ€n ettĂ€ en malta sitĂ€ koko kahta viikkoa odottaa 🙈

Toivottelen kaikille tsemppiĂ€ jotka ovat tĂ€ssĂ€ samassa prosessissa mukana 🙏😊
NÀköjÀÀn meillÀ sama aikataulu ja 2 pÀivÀiset molemmilla kyydissÀ! Mietin kans milloin uskaltaa testata ekan kerran, itse ehkÀ yritÀn sinnitellÀ ensi viikonloppuun :No Evil Monkey:

Takaisin