IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vauvantuoksuiset terveiset myös minulta, en kauaa ehtinyt tänne kirjoitella vaikka yritystä kestikin kauan ennen plussaa. Silti käyn edelleen lukemassa kuulumisianne säännöllisesti. PAS-tyttömme on nyt 5 vkoa vanha ja täydellinen :dummy1: <3

Tuosta polyyppiasiasta, mulla löytyi myös polyyppi kohdusta IVF-esitutkimuksissa, mutta koska se oli alle 1 cm kokoinen niin ei lähdetty poistamaan. Aiemmin missään ei oltu sellaista huomattu, vaikka takana 4 inseminaatiota kuitenkin vain hieman aiemmin. Olen kuullut että polyypit voivat vaikeuttaa raskautumista mutta ei sitten vaikuttanut lopulta mun kohdalla.

Plussarikasta kesää tänne! :happy:
Mahtuuko tänne mukaan kirjoittelemaan?
Olen ollut myös tuolla raskaaksi -21 -ryhmässä, mutta meillä on jonkinverran haasteita matkassa.

Meillä on ennestään yksi ivf-aikuinen lapsi, jota edelsivät parin vuoden lapsettomuushoidot, ja useita varhaisia keskenmenoja.

Nyt meillä olisi toinen toiveissa, mutta ikää on ehtinyt tulla tässä jo reippaasti lisää. Luomuna ei ole toistaiseksi onnistanut alun korkeista toiveista huolimatta.

Siirryimme takaisin hoitoihin, ja tutkimuksissa minulta löydettiin kohdusta polyyppi, jonka poistamista nyt odottelen. PAS-siirtoon pääsemme vasta sitten syksyllä sulun jälkeen, edellyttäen että mun kohtuleikkaus menee hyvin.

Yritys jatkuu kuitenkin luomuna, lienee sitten toivoa tai ei... Kiva jos pääsen mukaan kirjoittelemaan, ja tsemppiä kaikkien tilanteisiin!

Ihana saada terveisiä kaikilta, joilla hoidot on onnistuneet!

Täällä menossa pp10 ja olo on ristiriitainen. Edellisen raskauteen ja keskenmenoon johtaneen siirron jälkeen oli tiputteluvuotoa jo tässä vaiheessa ja kiinnittyessä olikin muodostunut hematooma, joka vuoteli enemmänkin. Nyt ei ole tullut pisaraakaan verta tai edes haaleaa punertavaa. Jotenkin pessimistinä ajattelen, että voiko olla kiinnittymistä tapahtunut ollenkaan, jos ei ole tullut mitään vuotoa. Myöskään kuukautiskipumaista tai muutakaan kipua ei ole juurikaan ollut, vaikka siirron jälkeen oli, tosin ne oli ehkä vielä punktion jälkimainikeja. Nyt olo on ollut hyvä ja energinen monta päivää. Tekisi mieli jo testailla, mutta pelkään sitä negaa niin paljon, että toisaalta haluaisin viivyttää testaamista mahdollisimman pitkälle, että saisi vielä pitää kiinni toiveikkuudesta.

Onko muilla, joilla yleensä endon takia menkkakivut alkaa jo n. viikkoa ennen kuukautisia, lugesteron pitänyt kivut ja vuodot kokonaan poissa kunnes ne lopettaa?

Niiin, ja ensi lauantaina tehdään muuten myös helppoja siirtoja!" Eli mun nollaodotukset siirtoon pääsystä kääntyivät juuri ihan ympäri :love7 Tai täytyy nyt tietty saada se ovis vielä kiinni, mutta todennäköisyydet päästä siirtoon kasvoivat juuri hurjasti! Hyvä munikset, hyvin tsempattu!! :Heartred

Onpas kiva kuulla, että helppoja siirtoja tehdään lauantaisinkin, onkohan niitä siis tyyliin parina lauantaina kuukaudessa vai mitenhän siellä on työt järjestetty? Mutta toivotaan, että pääsisitte nyt siirtoon ja se toisi toivotun lopputuloksen :)

PRP on platelet rich plasma, eli omasta verestä erotetaan plasmaa ja ruiskaistaan se kohtuun pari päivää ennen siirtoa. Sillä pitäisi olla parantavaa ja tulehdusta lieventävää vaikutusta. Idea on siis täsmälleen sama kuin nk. vampyyrikasvohoidossa. Myös urheiluvammoissa käytetään tätä hoitona.

Tuosta Era- sun muista ajoitustesteistä minun lääkärini on suunnilleen sitä mieltä että täyttä huijausta. Tekee kyllä jos pyydän, mutta on kuulemma käynyt menetelmän kehittäjän luennoilla ja tulokset ovat hänen mielestään hyvin ristiriitaisia. Tiedä sitten. Mulla todennäkösempää on kohdun jonkinnäköinen lievä tulehdustila, joten laitetaan nyt tällä erää toiveet tuohon PRP:hen.

Munasoluja saatiin tällä erää 13! Aivan huippua, kun olen kuitenkin kohta 39 vee.

Todella hyvä saalis teillä! Toivotaan, että tulisi paljon blastoja Saako kysyä, mikä kaava ja mitkä lääkkeet sulla oli stimulaatiossa? PRP kuulostaa mielenkiintoiselta, olen siitä muistaakseni joskus hiljattain jostain lukenut, mutta en siis mitään kovin syvällistä. Toivotaan, että tämä hoito olisi avain onnistumiseen :)

Omaa napaa...alkoi eilen aamulla Lugesteronin kanssa vehtaaminen... 2 x 400mg per päivä.
Töhnäsirkusta jatkuu tuonne kuun loppuun saakka. Tää liittyy tuohon BeReady testiin sekä seuraavasta kierrosta alkavaan 3.IVF stimulaatioon. Viimeks oli käytössä lugeja vuoden vaihteessa. Äkkiä sitä unohtaa millasta tää olikaan :wtf:
Oli virhe nukkua viime yö ilman pikkuhousuja + pikkuhousunsuojaa.

Jännästi toi luge tuo kaikennäköisiä oireita, kohtua nippaili vähän.
(ei ole mahdollisuutta luomuraskauteen tässä kuussa.)

Koska teillä muuten arviolta olisi seuraava stimulaatio? Eli nyt teillä on se BeReady ja siitä seuraavasta kierrosta sitten uusi IVF? Luget on kyllä joo aika töhnäsirkusta, mä kyllä oon kaikesta huolimatta nukkunut ilman pikkuhousuja, kun haluan alapään hengittävän :smiley-ashamed004 Ens torstaina taisikin olla viimeinen luge-päivä meikällä.

Illusia, tervetuloa mukaan keskusteluun :welcome

Ja olipa kiva kuulla hoidoissa onnistuneiden kuulumisia! Se tuo ainakin itselleni toivoa, että voisi itsekin onnistua :smiley-angelic001

Koska teillä muuten arviolta olisi seuraava stimulaatio? Eli nyt teillä on se BeReady ja siitä seuraavasta kierrosta sitten uusi IVF? Luget on kyllä joo aika töhnäsirkusta, mä kyllä oon kaikesta huolimatta nukkunut ilman pikkuhousuja, kun haluan alapään hengittävän :smiley-ashamed004 Ens torstaina taisikin olla viimeinen luge-päivä meikällä.

Illusia, tervetuloa mukaan keskusteluun :welcome

Ja olipa kiva kuulla hoidoissa onnistuneiden kuulumisia! Se tuo ainakin itselleni toivoa, että voisi itsekin onnistua

Joo seuraavasta kierrosta uusi IVF. Tai itseasiassanyt kun töhnäsirkusta jatketaan tuonne 25.5 niin aloitetaan jo siitä uusi stimulaatio eli ei odoteta kuukautisia. En tiennyt että tälleenkin voi tehdä :confused005 Mutta kaikkee oppii matkan varrella. Tuo aikataulu sen takia, että ehtii tehdä punktion, pitkän viljelyn ja pakastuksen ennen juhannusta.
Pitäs antaa itekkin välillä hengittää, mutta en uskalla. Tai sitten nukun vaikka pyyhkeen päällä :grin

On kyllä ihana kuulla onnistumistarinoita hoidoista :Heartred Ja ,@Illusia tervetuloa joukkoon! :hello

Muokattu viimeksi:
Joo seuraavasta kierrosta uusi IVF. Tai itseasiassanyt kun töhnäsirkusta jatketaan tuonne 25.5 niin aloitetaan jo siitä uusi stimulatio eli ei odoteta kuukautisia. En tiennyt että tälleenkin voi tehdä :confused005 Mutta kaikkee oppii matkan varrella. Tuo aikataulu sen takia, että ehtii tehdä punktion, pitkän viljelyn ja pakastuksen ennen juhannusta.
Pitäs antaa itekkin välillä hengittää, mutta en uskalla. Tai sitten nukun vaikka pyyhkeen päällä :grin

On kyllä ihana kuulla onnistumistarinoita hoidoista :Heartred Ja ,@Illusia tervetuloa joukkoon! :hello

Mutta tuohan kuulostaa näin kirjoitettuna loogiselta, jos tosiaankin ei tarvitse välissä antaa kuukautisten tulla. Ja eipä tässä muuten enää pitkä aika ole juhannukseen! Teillä vaikuttaa kyllä nyt hoidoissa olevan hyvä draivi :)

Mutta tuohan kuulostaa näin kirjoitettuna loogiselta, jos tosiaankin ei tarvitse välissä antaa kuukautisten tulla. Ja eipä tässä muuten enää pitkä aika ole juhannukseen! Teillä vaikuttaa kyllä nyt hoidoissa olevan hyvä draivi :)

Draivi on hyvä :) On sellanen olo että josko tää kuitenkin onnistuis...
Toivotaan että se kantaa hedelmää, kupeitten hedelmää :p:grin

Täältä vähän ohi huutelen tuosta lugesta/cyclogestistä vinkkiä, kun mä siitä "valitin" omalle lääkärille, että on niin kauhean sotkevaa, niin sain luvan, että tunteroisen jälkeen lääkkeen laiton jälkeen voi käydä pesulla. Lääkäri lupasi, että kyllä siitä jää sisälle sen verran, mitä tarvitseekin ja että ei se siitä ulkoa enää imeydy muutenkaan. Niinpä nyt laitan cyclogestin iltasuihkun jälkeen ja menen joko sänkyyn tai sohvalle katselemaan telkkua (pikkarit jalassa ja phs housuissa), sit noin tunteroisen päästä pesen valuneet pois, niin voi loppuyön sitten nukkua ilman pikkareita eikä ole sänky tahraantunut ja saa alapää hengittää.

ON: meillä nyt kuudes raskausviikko menossa ja koko ajan pelottaa, että kesken menee, kun viimeksi pieni tuhruvuoto alkoi 7. viikon alussa ja km siitä parin päivän päästä.

Täältä vähän ohi huutelen tuosta lugesta/cyclogestistä vinkkiä, kun mä siitä "valitin" omalle lääkärille, että on niin kauhean sotkevaa, niin sain luvan, että tunteroisen jälkeen lääkkeen laiton jälkeen voi käydä pesulla. Lääkäri lupasi, että kyllä siitä jää sisälle sen verran, mitä tarvitseekin ja että ei se siitä ulkoa enää imeydy muutenkaan. Niinpä nyt laitan cyclogestin iltasuihkun jälkeen ja menen joko sänkyyn tai sohvalle katselemaan telkkua (pikkarit jalassa ja phs housuissa), sit noin tunteroisen päästä pesen valuneet pois, niin voi loppuyön sitten nukkua ilman pikkareita eikä ole sänky tahraantunut ja saa alapää hengittää.

ON: meillä nyt kuudes raskausviikko menossa ja koko ajan pelottaa, että kesken menee, kun viimeksi pieni tuhruvuoto alkoi 7. viikon alussa ja km siitä parin päivän päästä.

Noi km & kkm viikot jää kyllä tehokkaasti kummittelemaan. <3 Nyt vaan pää niin kylmänä kun pystyt ja älä stressaa liikaa. Helpompi sanoa kun toteuttaa, tiedän, mutta esim. joku hengitys/mindfulness harjoitus voisi olla hyvästä, aina kun alkaa ahdistus nostaa päätä. Itse olen opetellut hengitys/rentoutustekniikoita stressaavan työn ja kkm yhdistelmän jälkeen. Olis ollut avuksi silloin kun tilanne oli päällä, mutta ei ollut osaamista vielä.

Ihana saada terveisiä kaikilta, joilla hoidot on onnistuneet!

Täällä menossa pp10 ja olo on ristiriitainen. Edellisen raskauteen ja keskenmenoon johtaneen siirron jälkeen oli tiputteluvuotoa jo tässä vaiheessa ja kiinnittyessä olikin muodostunut hematooma, joka vuoteli enemmänkin. Nyt ei ole tullut pisaraakaan verta tai edes haaleaa punertavaa. Jotenkin pessimistinä ajattelen, että voiko olla kiinnittymistä tapahtunut ollenkaan, jos ei ole tullut mitään vuotoa. Myöskään kuukautiskipumaista tai muutakaan kipua ei ole juurikaan ollut, vaikka siirron jälkeen oli, tosin ne oli ehkä vielä punktion jälkimainikeja. Nyt olo on ollut hyvä ja energinen monta päivää. Tekisi mieli jo testailla, mutta pelkään sitä negaa niin paljon, että toisaalta haluaisin viivyttää testaamista mahdollisimman pitkälle, että saisi vielä pitää kiinni toiveikkuudesta.

Onko muilla, joilla yleensä endon takia menkkakivut alkaa jo n. viikkoa ennen kuukautisia, lugesteron pitänyt kivut ja vuodot kokonaan poissa kunnes ne lopettaa?

Ei nyt ihan sama ole, mutta Mulla ei ainakaan Cyclogestit oo pitänyt endokipuja poissa. Mulla alkoi tutut kohtu ja alavatsakivut lauantai illalla. Eilen illalla tuli useampi kipupiikki joiden läpi sai hengitellä aika syvään.

Tänään kp26/26, ja täydet pms oireet päällä:banghead: jatkuva väsymys, lievä pahoinvointi, aaltomaisia kipupiikkejä alavatsaan, ripuli, kuumat aallot ja finnit, ai että:hilarious:
Usko tähän tuoresiirrosta raskautumiseen on täysi 0.

Laitetaanko aina kaikille siirtojen jälkeen virallinen testipäivä 2-3pv menkkojen oletettujen alkamispäivän jälkeen? Vai oliko tämä vain mun kohdalla? Tuntuu hassulta, että jos nyt normaalisti kerta menkat alkaa huomenna, että testi pitäisi tehdä vasta torstaina.

Onpas kiva kuulla, että helppoja siirtoja tehdään lauantaisinkin, onkohan niitä siis tyyliin parina lauantaina kuukaudessa vai mitenhän siellä on työt järjestetty? Mutta toivotaan, että pääsisitte nyt siirtoon ja se toisi toivotun lopputuloksen :)

En tajunnut suoraan kysyä, mutta kuulosti siltä, että automaattisesti ei ole joka lauantai. Hoitaja nimittäin ensin ääneen mietiskeli, että olikohan nyt lauantaina siirtoa, eikä lääkärikään heti muistanut, ja tarkistivat asian sitten koneelta.

ON: La-siirtoon ei meidän osalta tarvitse nyt sittenkään turvautua, sillä sain ovisplussan vielä samaisena pe-iltana sen mun ultrakäynnin jälkeen. :) Yleensä tikutan vain aamuisin, mutta kun ultrassa se follikkeli oli niin muhkea, niin rupesin tietty heti pelkäämään, että missaan plussan. Sitten nukuin huonosti koko yön, kun jännitin, että näkyyhän se vielä seuraavana aamunakin :grin Mutta la-aamunakin vielä piirtyi hymynaama ja ilmoittauduin siirtoon! Jos nyt oikein ymmärsin, niin se tulisi ensi torstaille (saan tänään varmaan sen siirtoajan). Tähän asti oon saanut työasiat järjestymään tosi sujuvasti näiden hoitojen alta, mutta torstaina ekaa kertaa tulee sellainen tilanne, että joutuu ehkä vähän järjestelemään ja selittelemään. Täytyy nyt katsoa, mille kellonajalle siirto tulee ja pähkiä sitten sen mukaan, että mitä teen.

Mutta mielenkiintoista tuo siirron ajankohdan lasku. Itse olen aina mieltänyt, että ovisplussa on DPO-1 ja sen jälkeinen päivä varsinainen ovulaatio (ja tämän laskutavan takia myös etukäteen arvelin siirron venyvän vkl:lle). Tuo Tilkan siirtoaikataulu puolestaan kuulosti perustuvan siihen, että ovisplussapäivä on myös ovulaatiopäivä. Tässä tilanteessa se tosin kyllä osunee paremmin kohdalle, kun tosiaan se ovisplussa näkyi jo edellisenä iltana. Ensimmäistä kertaa myös ikinä koin jotain, minkä luulen olevan ovulaatiokipu! Lauantai-iltana oli hyvin samantyyppistä jomottelua kuin miltä tuntui punktion jälkeen, vähän lievempänä vain.

Laitetaanko aina kaikille siirtojen jälkeen virallinen testipäivä 2-3pv menkkojen oletettujen alkamispäivän jälkeen? Vai oliko tämä vain mun kohdalla? Tuntuu hassulta, että jos nyt normaalisti kerta menkat alkaa huomenna, että testi pitäisi tehdä vasta torstaina.

Tilkassa virallinen testipäivä lätkäistiin itselle 14pv tuoresiirron jälkeen (=16pv punktion jälkeen). (MUOKS: myös juuri tuli tieto, että tulevassa PAS:ssa testipäivä 14pv siirron jälkeen, eli DPO19) Ilmeisesti laittavat testipäivät melko pitkälle siksi, että siinä vaiheessa testin tuloksen pitäisi olla jo selkeä, kun vaihtelee ilmeisesti aika paljon, miten aikaisin kenelläkin raskaus testissä näkyy. Hormonistimulaatio ja erityisesti siirron tukilääkkeet voivat myös aiheuttaa menkkojen aikaisemman tai myöhäisemmän alkamisen ja jossain tapauksessa vuoto voikin olla kiinnittymisvuotoa.

Muokattu viimeksi:
Kommentoin lugesirkuksesta sen verran, että hyvä hygienia on todella tärkeää. Olen varma siitä, että PASsissa sain virtsatietulehduksen ihan vain siitä, että lugesirkusta jatkui se 12 viikkoa, kaiken aikaa terveysside hautoi alapäätä, ja luget piti laittaa välillä sellaisissakin paikoissa, joissa ei ollut mahdollisuutta alapesuun. Antibioottikuuri kesken hoitojen tai kesken raskauden ei ole sellainen juttu, jonka huvikseen ottaisi juuri siihen kohtaan, ja raskauden aikainen antibioottikuuri nostaa riskejä esim. allergioihin. Meillä lapsi olikin sitten allerginen lehmänmaitoproteiinille, ja olen monesti miettinyt, että vauvan allergian olisi ehkä voinut välttää yrittämällä huolehtia lugesirkuksen hygieniasta ekstratarkasti.

Onko muilla muuten mitään ohjeita lugen laiton jälkeen? Tarviiko olla paikoillaan maaten vai voiko jatkaa päivää normaaliin tapaan?

Ekassa siirrossa pötköttelin aina puolituntia laiton jälkeen, mutta muissa en.

Voi olla vähän höntti kysymys, mutta välistä epävarmuus nostaa päätään ottaako näitä lääkkeitä oikein:wacky:

Onko muilla muuten mitään ohjeita lugen laiton jälkeen? Tarviiko olla paikoillaan maaten vai voiko jatkaa päivää normaaliin tapaan?

Ekassa siirrossa pötköttelin aina puolituntia laiton jälkeen, mutta muissa en.

Voi olla vähän höntti kysymys, mutta välistä epävarmuus nostaa päätään ottaako näitä lääkkeitä oikein:wacky:

Mulla ei ainakaan ollut mitään ihmeempiä ohjeita! Ajoitin laitot aina vessakäyntien yhteyteen, jotta sain ensin hoidettua asiat, sitten pesaistua alapään ja sitten luge paikoilleen. Mutta ihan normaalisti jatkoin tekemisiä laiton jälkeen.

Mullekin on lugesta sanottu että kunhan noin tunnin ehtii olemaan, koska jos käyn kakkosella niin tulee kyllä ulos enempi kuin pissalla käydessä :bag: mutta yritän tietty ennen lääkettä hoitaa suurimmat vessakäynnit :rolleyes:

Ei nyt ihan sama ole, mutta Mulla ei ainakaan Cyclogestit oo pitänyt endokipuja poissa. Mulla alkoi tutut kohtu ja alavatsakivut lauantai illalla. Eilen illalla tuli useampi kipupiikki joiden läpi sai hengitellä aika syvään.

Tänään kp26/26, ja täydet pms oireet päällä:banghead: jatkuva väsymys, lievä pahoinvointi, aaltomaisia kipupiikkejä alavatsaan, ripuli, kuumat aallot ja finnit, ai että:hilarious:
Usko tähän tuoresiirrosta raskautumiseen on täysi 0.

Tsemppiä olotiloihin! Mulla ainakin ollut testipäivä aina 14 vrk siirrosta riippumatta alkion iästä.

Täällä myös tänään hyvin menkkamainen olo. Kohtua kramppaa ajoittain, vatsa aivan turvoksissa, päätä särkee, väsyttää ja muutenkin v*****aa. Mulla myös alkaa olla sellainen olo, että peli menetetty. Vuotoa ei oo tullut pisaraakaan, mutta yleensä näitä olotiloja seuraa tuhru ja joidenkin päivien kuluttua menkat...

Jos nyt testaisi, niin näkyisikö jo jos olisi plussa (pp11)? Muistaakseni olen täältäkin lukenut, että osalla ainakin jo tässä kohtaa näkynyt..

Varmasti on pelot päällä jos on jo yksi keskenmeno takana. Vaikea varmastikin olla rennosti ja luottaa, että kaikki menee hyvin. Hengittelyä vaan ja me täällä pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin!

Pidän täällä peukkuja teille Lilium, Lillati ja Vilja että plussat pamahtaisi :smiley-angelic001

Aiempaan blastokeskusteluun mielenkiintoinen tiedon murunen. sain HUSista vähän lisäinfoa kun kyselin meidän alkioiden laadusta kun ei olla saatu mitään infoa muuta kuin lukumäärä moniko päätyi pakkaseen. en tiedä olenko ollut ihan idari kun olen ajatellut, että kaikki blastoksi asti kehittyvät pakastettaisiin. Näin ei kuulemma ole, blastojenkin välillä on eroja ja pakkaseen päätyy vain hyvälaatuiset blastot, tiedä sitten mitä se tarkoittaa. Mä jotenkin olin optimistisesti ajatellut, että jos blastoksi selviää niin pakkaseen päätyy. Väärin oletettu :eek:

Omaa napaa sen verran, että täällä olotila alkoi loppuviikosta VIHDOIN tasoittua, kivut on kadonneet thank gooooood! Turvotus vielä on ja pysyy mutta on sekin vähän helpottanut, ainakin jos optimisesti tilannetta tarkastelee:) Eli ilmeisesti tilanne vaati tasoittuakseen punktion jälkeen tyhjennysvuodon kuten joku täällä kertoikin omalla kohdalla olleen.

Varmasti on pelot päällä jos on jo yksi keskenmeno takana. Vaikea varmastikin olla rennosti ja luottaa, että kaikki menee hyvin. Hengittelyä vaan ja me täällä pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin!

Todellakin. Viimeksi iloittiin heti plussatuloksen jälkeen. Nyt vaan odotellaan pessimistisin mielin, mitä tapahtuu. Ei ole osattu vielä iloita ollenkaan eikä kenellekään ole vielä kerrottu. En tiedä, uskaltaisiko kertoa ekan ultran jälkeen. Se on 8. viikolla.

Hei taas pitkästä aikaa, olen ollut täällä omassa ahdistuskuplassa ja synkissä vesissä jonkin aikaa, mutta ajattelin nyt aktivoitua taasen.

Viimeviikkoisiin viesteihin palaten, kyllä otti täälläkin ehkä ensimmäistä kertaa aika rankasti lapsettomien lauantai sekä äitienpäivä heti perään. Lapsettomien lauantaista raskaamman teki vielä se, että loppukesällä alkaneen ja keskeytyneen raskauden la oli juurikin tuo lapsettomien päivä :sad001. Mullahan se keskeytynyt alkio/sikiö ei meinannut millään tulla pois, vaan jouduin lopulta kaavintaan. Pari päivää sen jälkeen miehen veli laittoi kuvan ultrasta heidän tulevasta esikoisestaan. Aika raskaasti otan tämän edelleen, vaikka kaikkea hyvää heille toivonkin.

Täällä oli puhetta myös 2 päiväisen alkion siirrosta, kysyin tästä lääkäriltä, miksei kaikkia kasvateta blastoiksi asti, sain vastaukseksi juuri kuin täälläkin oli kommentoitu, että näin menetellään, jos munasolusaalis on pieni, kohdussa on paremmat mahdolliset alkion selvitä kuin inkubaattorissa.

Mutta on nämä omat fiilikset ja tunteiden heittelyt kyllä olleet nyt hyvin kummallisia tässä ivf-aikana. Mullahan alunperin oli vain ne 2 pientä munarakkulaa, punktiopäivänä kuitenkin 4 rakkulaa tyhjennettiin. Saalis 1 munasolu. Seuraavana päivänä sitten jännitin, oliko se edes hedelmöittynyt, ja olihan se. Siirto sitten siitä seuraavana päivänä, koko päivän odotin soittoa ettei ole tulemista, ei se jakaantunut. No soittoa ei kuitenkaan tullut, klinikalla sitten labran luukulla ennen siirtoa biologi kertoi että oli hieno 4-soluinen alkio, jakaantunut niinkuin pitääkin, ja tästäkin menin ihan hämilleen.

Tunteet on heitelleet, tänä aamuna tuli taas sitten totaalinen romahdus, kun aloin kalenterista laskemaan sitä seuraavaa hoitokiertoa (tää oli jo viime vuonna ihan sama kaava, jotenkin tosi vaikea elää tämän hetken hoitokiertoa..) ja sehän taitaa mennä alkusyksyyn. Julkisella ovat hyvin vahvasti ilmoittaneet, että tämä on meidän eka ja vika ivf, amh on niin matala ja ikää on jo 38v.

Rankkaa näistä hoidoista ja niiden venähtämisestä tekee myös mun hormonaalinen migreeni, joka ehkäisyn jäätyä pois räjähti ihan käsiin ja olin heti ekalla omalla kierrolla sairaalassa tiputuksessa kohtauksen takia. Taas kun yrittää raskautta, ei migreeniä kovilla lääkkeillä voi hoitaa, eikä sitten voi käyttää tasaseen esim. keltarauhashormonia, mikä mulla pitää migreenit poissa. Aktiiviurheilijana liikunta on jäänyt hyvin vähälle kovien särkyjen takia. Että semmoinen dilemma. Kyllä tässä jo pikkuhiljaa miettii, kauan tätä enää jaksaa. Pitäisi kuitenkin jaksaa muistaa nyt, että tyyppi haettiin kyytiin ja yrittää pysyä positiivisena. Testipäivä kyllä pelottaa jo :sorry:.

Zinnia pystyn niin hyvin samaistumaan noihin tunteisiin. Jotenkin tuntuu, että niistä positiivisista asioista ei oikein uskalla iloita.

Pahoittelut, että tuli näin pitkä valitusvirsi. Itsellä ei oikein ole ketään lähipiirissä, kuka ymmärtäisi näitä fiiliksiä ja ajatuksia, koska ei ole samaa kokenut. Täällä on kyllä ollut mukava lukea teidän onnistumisia ja juttuja muutenkin, ja on saanut elää hengessä mukana, kuinka teidän hoidot on menneet :)

Takaisin