IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitenhän muuten oikein pienellä paikkakunnalla asuvat saavat näitä erikoislääkkeitä, joihin liittyy joku tän tyylinen "emme tilaa lääkettä jos sille lopulle määrälle ei ole ostajia" -käänne, saavat kaikki lääkkeet hankittua? :wideyed:
Vaikka nyt en pienellä paikkakunnalla ollutkaan, niin klinikka myi minulle PASsin yhteydessä yhden ruiskun mukaan samana iltana pistettäväksi. Mainitsivat, että yhtä ruiskua voi muuten olla vaikea ostaa.

Ainiin, sain viestin että pitäis mennä labraan viimeistään ens viikolla, ottamaan kilpparit ja veriryhmä. Sitten ihmettelin että eikös labrat pitänyt ottaa vasta myöhemmin ja ei puhuttu kilppareista suunnittelussa :bag: mutta että hyvä jos otetaan. Ja nyt tajusin, että voihan ne infektiolabrat ottaa erikseen myöhemmin :bag: mut juu, vastatkoon huomenna takas :grin eli ens viikolla meen ottaa veriryhmän ja kilpparit. Ehkä ne haluaa katsoa ajoissa, että kilpparit on hoitotasapainossa.

No klinikka menee kiinni juhannuksen jälkeen, ja jos kierto pysyy samanlaisena, niin mulla taitaisi olla punktio viikko ennen juhannusta :) eli hieman pelivaraa vaikka venähtäisikin muutaman päivän. Ellei sitten sielläkin ole jo ihan täyttä, kun ilmoittaudun :sorry: paitsi jos punktio vasta juhannusviikolla, niin mahtaako päästä siirtoon enää :oops: tuskinpa..juhannusviikko lienee nelipäiväinen.. voi oispa punktio viikko ennen juhannusta :smiley-angelic001

Luulisin, että menee samalla tavalla kuin pääsiäisviikolla. Punktiot tehtiin ma ja ti, mutta pitkää viljelyä ei tehty, vaan torstaina oli joko siirto tai kaikki pakastettiin.

Nyt on ekaa kertaa alkio laitettu alkioliiman kera, toivottavasti tärppää. Mahtavia uutisia täällä monella! Tänään oli siirto, testaan ekan kerran ens perjantaina 7.5. 14.5 on virallinen testipäivä. 5 päivän ikäinen blastokysti laitettiin kyytiin. Tsemppiä kaikille ja hermoja piinapäiviin!
Onnea matkaan!
:hello2 :) :joyful:

Vaikka nyt en pienellä paikkakunnalla ollutkaan, niin klinikka myi minulle PASsin yhteydessä yhden ruiskun mukaan samana iltana pistettäväksi. Mainitsivat, että yhtä ruiskua voi muuten olla vaikea ostaa.

Tuohan on hyvä juttu, jos klinikankin kautta on mahdollisuus johonkin erikoisempiin lääkkeisiin :) Pitäisiköhän itse koittaa tilata tuota Gonapeptyliä Yliopiston apteekin verkkokaupan kautta, ihan näin tutkivan journalismin mielessä..?

Täällä pp10 ja ei myöskään oireita. En kyllä yritä niitä tunnustellakaan Viime siirrossa mielikuvitus lähti laukalle ja "oireista" huolimatta nega.

Nyt odottelen rauhassa viralliseen testipäivään. Testi on silloin tehtävä joka tapauksessa, kun on lääkkeellinen kierto, jossa kuukautiset ei ala ennen lääkkeiden lopetusta.

Täällä vasta 4dp5dt. Yöllä hiostutti, mutta voi johtua tukilääkkeistä, ja tissejäkin kolottaa, mikä sekin varmaan johtuu lääkkeistä.

Täällä pp10 ja ei myöskään oireita. En kyllä yritä niitä tunnustellakaan Viime siirrossa mielikuvitus lähti laukalle ja "oireista" huolimatta nega.

Nyt odottelen rauhassa viralliseen testipäivään. Testi on silloin tehtävä joka tapauksessa, kun on lääkkeellinen kierto, jossa kuukautiset ei ala ennen lääkkeiden lopetusta.

Olisinpa ihte yhtä kärsivällinen :angelic:

Peukkuja paljon!!!!

Jos kokee olon oikein tukalaksi, niin aina kannattaa olla hoitavaan tahoon yhteydessä :) Varsinkin jokainen kun voi reagoida näihin niin eri tavalla. Mulla oli viime kerralla aika tukala olo, ei mielestäni turvotusta mutta sellainen ärsyttävä 247 ärsytystunne munasarjojen kohdalla. Ja toki vatsa oli pyöreä kuin mikä. Ei kuitenkaan tullut hyperiä, mutta päivä punktion jälkeen nousi kuume. Ja toki jos olo on oikein kamala, niin sitten kannattaa ottaa mahdollisimman iisisti ja harkita esim. sairasloman pyytämistä. /QUOTE]

Kiitos Vilja vastauksestasi! Tiistaina ultrassa mainitsin lääkärille näistä, mutta hänen mielestään oli ainakin silloin vielä normaalia. Itsellä on aavistus, että tämä liittyisi osan kipujen kohdalla endoon, sillä toinen munasarja on kohdun taakse kiertynyt ja kiinnikkeitä oletettavasti sieltä myös löytyy, siten munasarjan kasvu saattaisi kiputuntemuksia luoda. Tai näin itse järkeilen Ja eniten kipuilua tuntuu juuri tuon päin honkia olevan munasarjan seudulla. Huomista 2. ultraa jännittäessä...

Hei sellainen kysymys tuli mieleen, että mitä ihmettä nämä kaikki postauksissa vilisevät kirjainlyhennelmät tarkoittaa? täällä ensi kertalainen ihan pihalla pp, dt, dp yms kanssa

Mites piinailijoilla menee? Mulla tänään pp8, jos huomena testailis jo. Oireita ei oo kyllä yhen mittää..
Ens maanantaina mulla virallinen testipäivä :greet025 vatsa jomotuksia ja poltteluja oli eilen illalla. PC- liuskatestissä hiljalleen vahvistuva viiva, että jospa se hyvää lupaisi :hug003

pp 10 nyt menossa (5 vrk ikäinen blasto siirrettiin).

( nyt dpo 15, jos silleen laskee,
menkat mulla alkaa yleensä antaa merkkejä dpo 16, jospa pysyvät pois).

Haamun tein pp 7, nyt pp 10
Hieman vahvistunut.

Liitteet

• DBB7D52B-6507-4F7F-8BCE-AA5505C76C92.jpeg
    DBB7D52B-6507-4F7F-8BCE-AA5505C76C92.jpeg
    403.3 KB · Katsottu: 280
Muokattu viimeksi:
https://www.vau.fi/vauva/vauvan-hoito/vauvapalstaslangia/ Tuolla on hyvä lista lyhenteistä!
DP viittaa aina "days past", esim dpo on days past ovulation eli kuinka monta päivää ovulaatiosta on, dpt days past transfer (tai suomalaisittain pp eli piinapäivät :) ), eli kuinka monta päivää on alkionsiirrosta. Tuossa Zinnian mainitsema 4dp5dt on siis neljä päivää siirrosta, ja tarkennettu vielä, että kyseessä on 5d, eli viiden päivän ikäinen alkio, joka siirrettiin. Ja esim. tuossa elon ylläkirjoittamassa näkyy, miten nämä suhtautuvat toisiinsa: eli menossa on 15. päivä ovulaation jälkeen (dpo15), siirrosta on 10 päivää (pp10), jolloin siirrettiin 5-päiväinen blastokysta.

Jipiiiii Elo, selvästi on vahvistunut! Lupaavalta näyttää!! Onnittelut, mahtavaa!! :Heartred

Ens maanantaina mulla virallinen testipäivä :greet025 vatsa jomotuksia ja poltteluja oli eilen illalla. PC- liuskatestissä hiljalleen vahvistuva viiva, että jospa se hyvää lupaisi :hug003

pp 10 nyt menossa (5 vrk ikäinen blasto siirrettiin).

( nyt dpo 15, jos silleen laskee
menkat mulla alkaa yleensä antaa merkkejä dpo 16, jospa pysyvät pois).

Haamun tein pp 7, nyt pp 10
Hieman vahvistunut.

Mahtavaa! :happy: onko muita oireita ollut?

https://www.vau.fi/vauva/vauvan-hoito/vauvapalstaslangia/ Tuolla on hyvä lista lyhenteistä!
DP viittaa aina "days past", esim dpo on days past ovulation eli kuinka monta päivää ovulaatiosta on, dpt days past transfer (tai suomalaisittain pp eli piinapäivät :) ), eli kuinka monta päivää on alkionsiirrosta. Tuossa Zinnian mainitsema 4dp5dt on siis neljä päivää siirrosta, ja tarkennettu vielä, että kyseessä on 5d, eli viiden päivän ikäinen alkio, joka siirrettiin. Ja esim. tuossa elon ylläkirjoittamassa näkyy, miten nämä suhtautuvat toisiinsa: eli menossa on 15. päivä ovulaation jälkeen (dpo15), siirrosta on 10 päivää (pp10), jolloin siirrettiin 5-päiväinen blastokysta.

Jipiiiii Elo, selvästi on vahvistunut! Lupaavalta näyttää!! Onnittelut, mahtavaa!! :Heartred

Ah, kiitos paljon selvennyksestä ja linkistä! Alan opiskella

Tuo apteekki.fi on kyllä tosi hyvä, sitä kautta olen itsekin varmistanut lääkkeiden saatavuuksia ja tarvittaessa sitten soittamalla varannut niitä :) Katsoinkin, että ainakin jossain apteekeissa tuota Gonapeptyliä näyttäisi olevan. Mutta tosiaankin täytyy etukäteen soittaa ja varmistaa, onko heidän GP:t sellaisia, että ne ovat paketista jaettavissa.

Mitenhän muuten oikein pienellä paikkakunnalla asuvat saavat näitä erikoislääkkeitä, joihin liittyy joku tän tyylinen "emme tilaa lääkettä jos sille lopulle määrälle ei ole ostajia" -käänne, saavat kaikki lääkkeet hankittua? :wideyed:

Minä sain pienestä apteekista 2 Gonapeptylia mutta joutu kyllä kysymään esimieheltään että onhan ok hajottaa pakkaus. Tilasin myös Pergoveristä etukäteen, niinkin ettei ollut vielä reseptiä enkä edes tiennyt minkä kokoinen piikki mulle kirjoitetaan. Mutta ainakin tässä lääkkeessä pystyvät palauttamaan tuotteen takaisin jos minä en sitä olisi hakenutkaan. Kannattaa toki varmistaa oman apteekin toimintatavat, soittamalla helppoa, ettei tule kiire lääkkeiden saamisessa.

...DP viittaa aina "days past", esim dpo on days past ovulation eli kuinka monta päivää ovulaatiosta on, dpt days past transfer (tai suomalaisittain pp eli piinapäivät :) ), eli kuinka monta päivää on alkionsiirrosta. Tuossa Zinnian mainitsema 4dp5dt on siis neljä päivää siirrosta, ja tarkennettu vielä, että kyseessä on 5d, eli viiden päivän ikäinen alkio, joka siirrettiin. ...

Jep! Luen paljon englanninkielisiä keskusteluita, joten itselle noi englanninkieliset termit on tutumpia + musta toi tapa ilmoittaa montako päivää minkä ikäisen alkion siirrosta on parhaiten kuvaava.

Paitsi, että itse elin jo perjantaissa (ja ihmettelinkin aamulla, kun työtyypit ei tulleet sovittuun palaveriin, mut se on siis vasta huomenna!), meillä siis 3dp5dt, eli blastosiirto oli kolme päivää sitten maanantaina. :hilarious:

Takaisin