Ooh, täälläpä on ollut vilkasta keskustelua!!
Mullakin oli Tilkassa: meidät oli kutsuttu 8.15 paikalle, jolloin mies meni näytteenantoon ja minä odottelemaan. Samalla punktiosessiolla oli yhteensä 5 leidiä, ja meidät otettiin "heräämöön" (vai miksiköhän sitä odottelu/lepohuonetta kutsuttiin
) tosi pian sen jälkeen. Jokainen ohjattiin omaan verhoilla rajattuun loossiin, käytiin vähän vointia, päivän kulkua yms. läpi ja laitettiin katetri valmiiksi kämmenselkään (tai käsitaipeeseen, kuten itsellä, kun kämmenselät eivät olleet yrityksestä huolimatta yhteistyökykyiset). Noin klo 9.00 alkoivat punktiot, ja jokaiselle oli varattu n. 15 min siihen (etukäteen kerrottiin, missä järjestyksessä mennään). Mies oli punktiossa mukana, ja oman näytteenantonsa jälkeen hän sai tulla odottelemaan punktiohuoneen edessä olevaan odotusaulaan. Punktion jälkeen mies lähti pois. Punktion jälkeen mielestäni sanoivat, että n. 2 tuntia on seuranta-aika ennen kuin pääsee lähtemään ja edellytys tosiaan oli, että pystyy käymään pissalla. Mutta mielestäni kyllä naapuriloosseista lähdettiin jo ennen kuin se kaksi tuntia kunkin kohdalla tuli täyteen. Itsehän pääsin lähtemään vasta yhden jälkeen, koska mulla verenpaine droppasi ja jäin sinne tiputukseen ja ekstraseurantaan, mutta kaikki muut neljä lähtivät kyllä mielestäni ennen klo 12. Mies tuli sitten hakemaan minut.
Suosittelen mahdollisuuksien mukaan autokyytiä, koska etukäteen voi olla vaikea sanoa, millaiset oireet punktion jälkeen on. Minulle näihin hoitoihin liittyvät toimenpiteet eivät tyypillisesti ole olleet yhtään kivuliaita, en ole taipuvainen pahaan oloon tai pyörtyilyyn, joten olin varma, että lähden sieltä hypellen - mutta niin vaan meinasin rojahtaa taju kankaalla lattialle ja olin siellä viimeisenä ekstratoipumisajalla... Toki todennäköisempää on, että lähdet sieltä ihan hyvissä voimissa, jolloin bussimatkakin varmasti toimii, mutta ohjeen mukaan punktion jälkeen pitäisi olla toisen ihmisen valvonnassa seuraavaan aamuun asti.
Nesteytyksestäkin piti vielä sanoa! Tuolla aiemmin sanoinkin, että olisi pitänyt malttaa juoda enemmän - mutta joku toi tuolla hyvän pointin esille: nesteytys kannattaa aloittaa tosiaan jo pari päivää ennen punktiota sillä samoin kuin esim. ennen puolimaratonia, imeytymisessä kestää aikansa. Tai kuvittelisin ainakin, että menee samalla logiikalla
Itsekin ostin niitä nesteytysporetabletteja, mutta käytin niitä tosi varovaisesti, kun olin vähän arka niiden tehon suhteen ja ohjeista oli mielestäni vaikea päätellä oikeaa annostusta tilanteessa, jossa en ole ripulin tai akuutin nestehukan kourissa. Itse taisin juoda yhden 2dl -liuoksen päivässä punktiopäivänä ja seuraavana. En huomannut mitään merkittävää eroa, mutta jotenkin "virkistynyt" olo sen jäljiltä tuli - oli se sitten placeboa tai ei.
Toivottavasti jannn ja Tuikku84 mahdutte hoitoihin tästä kierrosta!