IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä rautavalmistetta syöt? Mulla otettiin viime viikolla ferritiini ja oli hurjat 9. :sad001 Saas nähän miten tässä siirrossa käy.

Onko muuten tietoa kauanko ovitrelle voi näkyä testeissä? Ihan huvikseni tein testin tänää et näkyykö ja haalea haamu tuli. Nyt siis pp4 ja ovitrellen laitosta yli viikko.

Minä huvikseni tein testin 5 päivää Ovitrelle pistoksesta (pistos su, testi pe) ja todella hailakka viiva tuli. Olin odottanut vähän selkeämpää viivaa. Jäin miettimään että kertooko se jostain että jos keho "kuluttaa" hormoonia nopeasti.

Useimmilla tuntuu näkyvän pitempään ja ohjeet tai varoitukset vissiin on että voi näkyä jopa 10 päivää pistoksen jälkeen.

Mitä rautavalmistetta syöt? Mulla otettiin viime viikolla ferritiini ja oli hurjat 9. :sad001 Saas nähän miten tässä siirrossa käy.

Onko muuten tietoa kauanko ovitrelle voi näkyä testeissä? Ihan huvikseni tein testin tänää et näkyykö ja haalea haamu tuli. Nyt siis pp4 ja ovitrellen laitosta yli viikko.

Olen syönyt sekä Obsidania että Ferrodania. Joka päivä 200mg eli 2 tablettia ja samalla 250mg C-vitamiini tabletti.
Olen ajoittanut raudan oton, niin ettei sen imeytymistä häiritse esim. maitotuotteet ja kahvit. Eli otan kaikki muut lääkkeet aamulla ja kahvit. Odotan vähintään 2 tuntia edellisestä kahvista tai teestä ja sitten otan vasta raudan. Ja koitan odottaa vähintään 4 tuntia raudan jälkeen etten syö mitään maitotuotteita tai juo kahvia tai teetä. Kun kaikki nuo estävät raudan tehokasta imeytymistä paljon.
Ärsyttävää säätöä, mutta on ainakin nyt auttanut 3 kuukaudessa, kun on jaksanut kiinnittää tuohon huomiota.

Täällä kanssa endometrioosipotilas! Suolioireet alkoi pistosten alettua mutta itselläni pysyivät kohtuullisina. Itselläni on ollut molempina kertoina aika hyvä olo punktioon asti. Pahin endometrioosin ja hoitojen kanssa on kuukautiset. Kaikki hormoonilääkkeet (lääkkeelliset pas:it, munasolukeräykset jne) ovat kasvattaneet endometrioomat ja se tarkoittaa että joka hoidon jälkeen kuukautiskivut ovat pahemmat.

Olen ymmärtänyt että joillakin ja vissiin just endometrioosin kanssa saattaa melko varhaisessa vaiheessa alkaa kertymään nestettä vatsaonteloon. Mutta en lähtisi murehtimaan sitä vielä, ultrassa näkee mikä tilanne on. Ultraan asti pidä huolta itsestäsi :Heartred

Kiitos kun vastasit:)
Keskiviikkona aloin pistää ja torstai aamuna olin niin kipeä että lähdin töistä pois, silloin kivut tuntui endo kivuilta mutta nyt jälkikäteen en enää oo varma että oliko ne sittenkin mahakipua muuteno_O perjantaina soittelin klinikalle ja muistelen että olisin sanonut tuosta IBS lääkkeestä.. ehkä :rolleyes: mullakin yleensä menkat on ollu kivuliaat ja särkylääkettä menee paljon kun pistokset alkoi niin jätin buranan pois luulen että tuo Burana teki sitä ummetusta.. oon ottanu banadolia pari kolme kertaa päivässä et pärjään kotona, pitää nyt koittaa vielä noita nesteytys kapseleita!
Täältä ja muualta kun oon lukenu ivf juttuja niin en osannut varautua että näin aikaiseen alkaa kaikki oireet, luulin että vasta lähempänä punktiota:wideyed: noh, jospa tämä tästä:angelic:

Lääkeohjeissa lukee 10 päviää, mutta minulla tuli haalea haamu vielä 12 päivän jälkeen. Tällä kertaa olin 100 varma, että tulos ei johtunut kemiallisesta, koska tuoresiirtoa ei tehty eikä luomuraskaus ollut mahdollinen.

Minullakin on matala ferritiini (18 helmikuussa) ja syön obsidania joka toinen päivä. Samalla myös c-vitamiini.

Olen syönyt sekä Obsidania että Ferrodania. Joka päivä 200mg eli 2 tablettia ja samalla 250mg C-vitamiini tabletti.
Olen ajoittanut raudan oton, niin ettei sen imeytymistä häiritse esim. maitotuotteet ja kahvit. Eli otan kaikki muut lääkkeet aamulla ja kahvit. Odotan vähintään 2 tuntia edellisestä kahvista tai teestä ja sitten otan vasta raudan. Ja koitan odottaa vähintään 4 tuntia raudan jälkeen etten syö mitään maitotuotteita tai juo kahvia tai teetä. Kun kaikki nuo estävät raudan tehokasta imeytymistä paljon.
Ärsyttävää säätöä, mutta on ainakin nyt auttanut 3 kuukaudessa, kun on jaksanut kiinnittää tuohon huomiota.

Kiitos infosta. Mulla on nyt vaan 100mg, mutta taidanpa ottaa toisetkin 100mg. Joskus luin hyvänä vinkkinä myös sen että ottais raudan yöllä kun herää! Muistaiskin vain siinä koomassa. :)

Limppu: oho, sehän on kauan näkynyt. Oletko huomannut että imeytyisi paremmin rauta kun joka toinen päivä ottais? Tätä mulle suositeltiin kans.

Muokattu viimeksi:
Kiitos infosta. Mulla on nyt vaan 100mg, mutta taidanpa hakea toisetkin 100mg. Joskus luin hyvänä vinkkinä myös sen että ottais raudan yöllä kun herää! Muistaiskin vain siinä koomassa. :)

Limppu: oho, sehän on kauan näkynyt. Oletko huomannut että imeytyisi paremmin rauta kun joka toinen päivä ottais? Tätä mulle suositeltiin kans.

Ei ole omaa kokemusta, mutta näin lääkäri suositteli.

Jann lyhyellä kaavalla Tilkassa ollaan, marraskuussa oli suunnittelukäynti, jolloin päästiin ivf-jonoon, mutta raskaus- ja kkm-komplikaatiolöydöksen takia jonotus olikin sitten 5kk. En osaa sanoa olisiko ollut näin pitkä jonotus muuten. 3lla ilmottautumiskerralla eli nyt aloitettiin hoidot, progynovat oli tosin pohjalla jo edellisen ilmottautumisen perusteella. Toivottavasti teillä edetään nopeammin!

Tuosta ferritiinistä vielä, minulta ei olla julkisella mitattu tai ollut puhetta tästä, mutta työterveyden kautta otatin alkuvuodesta jäätävän väsymyksen takia ja ferrit olikin 21. Ilmeisen yleistä taitaa olla täällä meidän palstalaisten keskuudessa matalat ferritiinit.

Minä olen myös lukenut todella monta kertaa la-lyhenteen lauantaiksi. Muutama vuosi taaksepäin ei raksuttanut edes siinä kohtaa kun rupesin ihmettelemään, että eihän päivämäärä se-ja-se ole lauantai vaan maanantai. Onneksi en kerennyt ihmettelemään sitä foorumilla silloin. :laughing021
:woot: Saattaa hyvin olla Heheh. Nopeasti katsoin että vika oli laittanut viikonpävän, mutta nyt korjattu

Vihdoin... sain ilmoittautua hoitojonoon, kun menkat alkoivat. Kyllä odottavan aina on pitkä monessa suhteessa, niinkuin kaikki täälä varmasti tietää!:yuck:
Sitten vaan jännittämään, että mahdutaan Husin hoitojonoissa mukaan. Miten se muuten menee, eli ilmoittavatko klinikalta parin viikon sisään, mahtuuko nyt hoitoihin? Meillä siis Hus/pitkä kaava.
Jos ei nyt mahduta, kesäsulku tulee eteen ja eka hoito siirtyisi alkusyksyyn.:hungover:

Vihdoin... sain ilmoittautua hoitojonoon, kun menkat alkoivat. Kyllä odottavan aina on pitkä monessa suhteessa, niinkuin kaikki täälä varmasti tietää!:yuck:
Sitten vaan jännittämään, että mahdutaan Husin hoitojonoissa mukaan. Miten se muuten menee, eli ilmoittavatko klinikalta parin viikon sisään, mahtuuko nyt hoitoihin? Meillä siis Hus/pitkä kaava.
Jos ei nyt mahduta, kesäsulku tulee eteen ja eka hoito siirtyisi alkusyksyyn.:hungover:

Mä oon ymmärtänyt, että vastaavat samana päivänä kun ilmottaudut :wideyed: siis olettaen että on arkipäivä. Pitkällä kaavalla mahtunee paremmin kuin lyhyellä, en toki tiedä tarkalleen mikä tilanne siellä nyt on. Mä oletan että pääsen huomenna ilmoittautumaan lyhyeeseen :nailbiting: tänään siis dpo16 eikä vieläkään alkaneet menkat. Huomenna sitten! Samaa mietin, mahdunko ennen kesäsulkua. Tosin saattaisin ehtiä vielä seuraavista menkoista.

Hei kirjoittelen pitkästä aikaa tännekin puolelle. Meillä tosiaan kkm rv 8+4 takana helmikuussa ja nyt välikierto ohi ja siirtoa odotetaan.
Ovis osui kivasti perjantai illalle ja huomenna saan tiedon onko siirto sitten ke vai to (viimeksi su illan oviksesta perjantaina onnistunut siirto joten nytkin ehkä jo keskiviikkona? ) :happy118
Täällä taisi pari samaan aikana piinailijaa ollakin?

Hei kirjoittelen pitkästä aikaa tännekin puolelle. Meillä tosiaan kkm rv 8+4 takana helmikuussa ja nyt välikierto ohi ja siirtoa odotetaan.
Ovis osui kivasti perjantai illalle ja huomenna saan tiedon onko siirto sitten ke vai to (viimeksi su illan oviksesta perjantaina onnistunut siirto joten nytkin ehkä jo keskiviikkona? ) :happy118

Pahoittelut kmsta, mutta lämpimästi tervetuloa taas joukkoomme.
Meillä yritetään siirtoa huomenna. Toivottavasti viimeinen selviää sulatuksesta.

Ikävää että ootte kokenut kkm. Meillä kanssa takana siirto maaliskuussa josta km viime viikolla. Nyt välikiertoa ja sitten toivottavasti ennen kesäsulkua siirtoon. Tsemppiä siirtoon ja toivotaan että tärppää ja raskaus jatkuisi hyvin loppuun asti :happy:

Kiitos tsempeistä :Heartred
Hirveitähän nuo uutiset on, mutta valitettavan yleisiä. Siksi nyt asennoitunut jotenkin hyvin passiivisesti tähän siirtoon. En ole puhunut kenellekään (mieskään ei juuri halua keskustella tai "hypettää" asiaa pettymyksen pelossa) koska tuntuu jotenkin helpommalta kun vain me tiedetään. Toki odotan kovasti ja siksi varmaan tuki vertaisåryhmästä onkin niin isossa asemassa :)

Onnea zinnia huomiseen siirtoon!

Ooh, täälläpä on ollut vilkasta keskustelua!!

Kauanko muuten miehen toimituksesta kestää että punktio alkaa? Jos pari tuntia, niin mietin pitääkö minun mennä sit myöhemmin klinikalle kuin miehen, ja meniskö mies sit töihin joko kokonaan tai siksi aikaa. Ja uskaltaako tulla bussilla kotiin vai kannattaako hommata autokyyti?

Mullakin oli Tilkassa: meidät oli kutsuttu 8.15 paikalle, jolloin mies meni näytteenantoon ja minä odottelemaan. Samalla punktiosessiolla oli yhteensä 5 leidiä, ja meidät otettiin "heräämöön" (vai miksiköhän sitä odottelu/lepohuonetta kutsuttiin :biggrin) tosi pian sen jälkeen. Jokainen ohjattiin omaan verhoilla rajattuun loossiin, käytiin vähän vointia, päivän kulkua yms. läpi ja laitettiin katetri valmiiksi kämmenselkään (tai käsitaipeeseen, kuten itsellä, kun kämmenselät eivät olleet yrityksestä huolimatta yhteistyökykyiset). Noin klo 9.00 alkoivat punktiot, ja jokaiselle oli varattu n. 15 min siihen (etukäteen kerrottiin, missä järjestyksessä mennään). Mies oli punktiossa mukana, ja oman näytteenantonsa jälkeen hän sai tulla odottelemaan punktiohuoneen edessä olevaan odotusaulaan. Punktion jälkeen mies lähti pois. Punktion jälkeen mielestäni sanoivat, että n. 2 tuntia on seuranta-aika ennen kuin pääsee lähtemään ja edellytys tosiaan oli, että pystyy käymään pissalla. Mutta mielestäni kyllä naapuriloosseista lähdettiin jo ennen kuin se kaksi tuntia kunkin kohdalla tuli täyteen. Itsehän pääsin lähtemään vasta yhden jälkeen, koska mulla verenpaine droppasi ja jäin sinne tiputukseen ja ekstraseurantaan, mutta kaikki muut neljä lähtivät kyllä mielestäni ennen klo 12. Mies tuli sitten hakemaan minut.

Suosittelen mahdollisuuksien mukaan autokyytiä, koska etukäteen voi olla vaikea sanoa, millaiset oireet punktion jälkeen on. Minulle näihin hoitoihin liittyvät toimenpiteet eivät tyypillisesti ole olleet yhtään kivuliaita, en ole taipuvainen pahaan oloon tai pyörtyilyyn, joten olin varma, että lähden sieltä hypellen - mutta niin vaan meinasin rojahtaa taju kankaalla lattialle ja olin siellä viimeisenä ekstratoipumisajalla... Toki todennäköisempää on, että lähdet sieltä ihan hyvissä voimissa, jolloin bussimatkakin varmasti toimii, mutta ohjeen mukaan punktion jälkeen pitäisi olla toisen ihmisen valvonnassa seuraavaan aamuun asti.

Nesteytyksestäkin piti vielä sanoa! Tuolla aiemmin sanoinkin, että olisi pitänyt malttaa juoda enemmän - mutta joku toi tuolla hyvän pointin esille: nesteytys kannattaa aloittaa tosiaan jo pari päivää ennen punktiota sillä samoin kuin esim. ennen puolimaratonia, imeytymisessä kestää aikansa. Tai kuvittelisin ainakin, että menee samalla logiikalla :biggrin Itsekin ostin niitä nesteytysporetabletteja, mutta käytin niitä tosi varovaisesti, kun olin vähän arka niiden tehon suhteen ja ohjeista oli mielestäni vaikea päätellä oikeaa annostusta tilanteessa, jossa en ole ripulin tai akuutin nestehukan kourissa. Itse taisin juoda yhden 2dl -liuoksen päivässä punktiopäivänä ja seuraavana. En huomannut mitään merkittävää eroa, mutta jotenkin "virkistynyt" olo sen jäljiltä tuli - oli se sitten placeboa tai ei.

Toivottavasti jannn ja Tuikku84 mahdutte hoitoihin tästä kierrosta!

Ooh, täälläpä on ollut vilkasta keskustelua!!

Mullakin oli Tilkassa: meidät oli kutsuttu 8.15 paikalle, jolloin mies meni näytteenantoon ja minä odottelemaan. Samalla punktiosessiolla oli yhteensä 5 leidiä, ja meidät otettiin "heräämöön" (vai miksiköhän sitä odottelu/lepohuonetta kutsuttiin :biggrin) tosi pian sen jälkeen. Jokainen ohjattiin omaan verhoilla rajattuun loossiin, käytiin vähän vointia, päivän kulkua yms. läpi ja laitettiin katetri valmiiksi kämmenselkään (tai käsitaipeeseen, kuten itsellä, kun kämmenselät eivät olleet yrityksestä huolimatta yhteistyökykyiset). Noin klo 9.00 alkoivat punktiot, ja jokaiselle oli varattu n. 15 min siihen (etukäteen kerrottiin, missä järjestyksessä mennään). Mies oli punktiossa mukana, ja oman näytteenantonsa jälkeen hän sai tulla odottelemaan punktiohuoneen edessä olevaan odotusaulaan. Punktion jälkeen mies lähti pois. Punktion jälkeen mielestäni sanoivat, että n. 2 tuntia on seuranta-aika ennen kuin pääsee lähtemään ja edellytys tosiaan oli, että pystyy käymään pissalla. Mutta mielestäni kyllä naapuriloosseista lähdettiin jo ennen kuin se kaksi tuntia kunkin kohdalla tuli täyteen. Itsehän pääsin lähtemään vasta yhden jälkeen, koska mulla verenpaine droppasi ja jäin sinne tiputukseen ja ekstraseurantaan, mutta kaikki muut neljä lähtivät kyllä mielestäni ennen klo 12. Mies tuli sitten hakemaan minut.

Suosittelen mahdollisuuksien mukaan autokyytiä, koska etukäteen voi olla vaikea sanoa, millaiset oireet punktion jälkeen on. Minulle näihin hoitoihin liittyvät toimenpiteet eivät tyypillisesti ole olleet yhtään kivuliaita, en ole taipuvainen pahaan oloon tai pyörtyilyyn, joten olin varma, että lähden sieltä hypellen - mutta niin vaan meinasin rojahtaa taju kankaalla lattialle ja olin siellä viimeisenä ekstratoipumisajalla... Toki todennäköisempää on, että lähdet sieltä ihan hyvissä voimissa, jolloin bussimatkakin varmasti toimii, mutta ohjeen mukaan punktion jälkeen pitäisi olla toisen ihmisen valvonnassa seuraavaan aamuun asti.

Nesteytyksestäkin piti vielä sanoa! Tuolla aiemmin sanoinkin, että olisi pitänyt malttaa juoda enemmän - mutta joku toi tuolla hyvän pointin esille: nesteytys kannattaa aloittaa tosiaan jo pari päivää ennen punktiota sillä samoin kuin esim. ennen puolimaratonia, imeytymisessä kestää aikansa. Tai kuvittelisin ainakin, että menee samalla logiikalla :biggrin Itsekin ostin niitä nesteytysporetabletteja, mutta käytin niitä tosi varovaisesti, kun olin vähän arka niiden tehon suhteen ja ohjeista oli mielestäni vaikea päätellä oikeaa annostusta tilanteessa, jossa en ole ripulin tai akuutin nestehukan kourissa. Itse taisin juoda yhden 2dl -liuoksen päivässä punktiopäivänä ja seuraavana. En huomannut mitään merkittävää eroa, mutta jotenkin "virkistynyt" olo sen jäljiltä tuli - oli se sitten placeboa tai ei.

Toivottavasti jannn ja Tuikku84 mahdutte hoitoihin tästä kierrosta!

Kiitos paljon :) täällä odotellaan edelleen menkkoja. Vähän jo nippailee, mutta harmi jos menee huomiselle. Plus en tykkää arpoa, onko tänään vai huomenna kp1, jos menkat alkaa vaikka klo 16-18 epämääräisesti. Mahdanko vielä tänään saada vastausta mahtuuko vai ei :shifty: tai pääsenkö edes ilmoittautumaan. No eipä ole minun käsissä tämä. Jospa seuraavasta kierrosta edes mahtuisi..

Miten sulla, pääsetkö pas milloin?:rolleyes:

Kiitos paljon :) täällä odotellaan edelleen menkkoja. Vähän jo nippailee, mutta harmi jos menee huomiselle. Plus en tykkää arpoa, onko tänään vai huomenna kp1, jos menkat alkaa vaikka klo 16-18 epämääräisesti. Mahdanko vielä tänään saada vastausta mahtuuko vai ei :shifty: tai pääsenkö edes ilmoittautumaan. No eipä ole minun käsissä tämä. Jospa seuraavasta kierrosta edes mahtuisi..

Miten sulla, pääsetkö pas milloin?:rolleyes:

Toivottavasti ne menkat nyt sieltä alkaisi! On tää niin nurinkurista, että näiden hoitojen aikana aina silloin kun haluaisi, että menkat alkavat niin sitten niitä ei kuulu millään!

Odottelen menkkoja alkavaksi n. viikon päästä, silloin pääsen ilmoittautumaan passiin! Tosin tässä laskeskelen, että erittäin todennäköisellä skenaariolla tulevan kierron ovulaatio sattuu just silleen, että PAS osuisi viikonlopulle, eli menisi ohi o_O Toivon munasarjoilta hyvää pelisilmää tulevaan kiertoon.

Tiedostan, että ehkä vähän turhaa on etukäteen laskelmoida noita mahdollisia siirtopäiviä, kun tää edellinen kiertokin on vielä kesken, eli tässä on vielä uuden kierron alkupäivä ja sen ovulaatio ihan auki. Mutta ei vaan voi olla mietittämättä, kun ei tässä odotellessa oikein muutakaan voi :wink Mietin sitä, että mun pakkasblastojen kohdalla ikänä lukee 5-6 päivää, eli en ole ihan varma, että kumman ikäisiä ovat. Eli onko se siirto sitten 5 vai 6 päivää ovulaatiosta. Jos siinä olis sitten vähän pelivaraa!

Pitää tosiaan olla saattaja, en saanut lupaa mennä yksin 10 min taksilla kun mun mies oli kotona etäpalaverissa. Minun piti jäädä klinikalle kunnes mies pääsi iltapäivällä hakemaan. :grin Bussilla voi varmaan mennä saattajan kanssa jos olo on OK.

Takaisin