IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Keskustelun 'Lapsettomuus' aloitti Kosmos, 1 tammi 2021.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Dreamer21 Peruskäyttäjä Marraskuiset 2021

Tervetuloa mukaan! Itse aloitin kirjoittelut vasta plussasta mutta kovasti auttanut tämän ryhmän olemassaolo tätä alkuraskauden pitkää piinaa.
    • Tykkää Tykkää x 2
  2. dimou Ihastunut foorumiin Helmikuiset 2021

Ivf:ien lukumäärä taitaa, valitettavasti, vaihdella riippuen sairaanhoitopiiristä. Joissain ivf-kierrot lasketaan per lapsi, joissain taas saa vain tuon kolme yhteensä. Sen sijaan uskoisin että pakastealkiot saa aina käyttää loppuun. Minulle on ainakin näin luvattu, vaikka kaksi lasta jo onkin. Alkiot on KYS:ssä. Ikärajasta en tosin tiedä, koska itselläni se ei vielä ole ajankohtainen. Alkiot saa siirtää yksityiselle.
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  3. Tammenterhotar Peruskäyttäjä

Hieman omanapailua: Äh, tänään alkoi voimistuvien menkkaoireiden päälle myös tiputteluvuoto terolutien päälle. (Insseissä) luget pitivät minulla vuodon poissa vielä pari päivää niiden lopettamisenkin jälkeen. Nyt sitten tietty mietin, että toimivatkohan terot yhtä hyvin vai onko tiputteluvuoto merkki siitä, että omalla kohdalla terolutin teho olisi heikompi kuin lugeissa. Minulla tosiaan vaihdettiin luget, koska ne eivät välttämättä sovi pähkinäallergikolle, ja itselleni niiden jäljiltä tuli ärsyttävää kutinaa alapäähän. Täytyy kysyä ajallaan Tilkasta, että voiko tiputtelusta/tiputtelemattomuudesta päätellä jotain tehosta, koska tarvittaessa kyllä kärsin sitten lugekutinat. Minulla muutenkin on ollut lyhyehkö luteaali, joten toimiva keltarauhastuki olisi itselle tärkeä. Harmittaa. Eniten taitaa kuitenkin kaivella se, että ennen kaikkea tämä vahvistaa omaa fiilistä siitä, että perjantain testipäivänä luvassa on negatiivinen tulos. Tuli tästä yllättävän paha mieli, joten oli pakko tulla vähän purkamaan tänne.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 18
  4. elo Tuttu foorumilla Tammikuiset 2022

Tänään kp5.
    Kp10 alkaa oviksen metsästys ja kp12 varattu ultra.

jospa tähän kiertoon onnistuisi tehdä PAS
    :smiley-angelic001 Yhdellä päivällä jos siirtyisi oman kierron O+ niin alkaisi olla jo mahdollisuuksia.
    • Optimistinen Optimistinen x 9
  5. Kosmos Tuttu foorumilla

Voi harmi :sad001 Mikä annostus sulla on Teroja?
  6. Tammenterhotar Peruskäyttäjä

10mg/1tabu x 3 per päivä.
  7. Kosmos Tuttu foorumilla

Onko tää nyt PAS vai tuoresiirto?
  8. Tammenterhotar Peruskäyttäjä

Tämä oli tuoresiirto, ja mulla eka alkionsiirto ikinä.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1
  9. Kosmos Tuttu foorumilla

Sitten voi olla ihan siitäkin johtuvaa että tiputtelee, kun punktioiduista munarakkuloista ei muodostu keltarauhasta. Eli ne eivät eritä estrogeenia ja progesteronia, oot vaan noiden Terojen varassa. Se estrogeenin puuttuminen voi myös aiheuttaa tiputtelua. Jos Terot olisi omaa kiertoa ja keltsiä tukemassa niin tilanne voisi hyvinkin olla eri! Punktion jälkeen vuoto alkaa yleensä viikon sisällä, just siks että keltarauhasta ei ole. Muoks. Toki siis joillain progetuki pitää sen vuodon hyvinkin pois, en usko että itselläni olisi pitänyt ja siksikin toivoin silloin ettei mulle tehdä tuoresiirtoa..
    • Informatiivinen Informatiivinen x 3
    • En ole samaa mieltä En ole samaa mieltä x 1
  10. Tammenterhotar Peruskäyttäjä

Tätä en tiennyt, mielenkiintoista!
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  11. Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa! Punktioiduista folleista muodostuu useita keltarauhasia. Tästä syystä tuoresiirron keltarauhastuki loppuu raskaustestiin, toisin kuin lääkkellisissä alkionsiirroissa joissa sitä keltarauhasta ei muodostu.
    • Informatiivinen Informatiivinen x 3
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
  12. Sofia2016m Rakastunut foorumiin

Mulla on kans alkanut nyt kauhee kutina cycklogesteistä.. Voikohan siihen kutinaan hakee jotain rasvaa mikä helpottaisi..
  13. Sofia2016m Rakastunut foorumiin

Voi ei :arghh: mulla on sunnuntaina testipäivä ja kauhistuttaa testaaminen :bored: oon ihan nyhverö noiden testien tekemisessä. Mutta yritän muistuttaa itselleni että oireettomuus/tai se että olisi oireita ei kerro sitä mikä testitulos on:hilarious:
    • Sympatiaa Sympatiaa x 3
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
  14. Dreamer21 Peruskäyttäjä Marraskuiset 2021

Minulle ainakin on nyt sekä lääkäri että kätilö sanonut, että vielä näilläkin viikoilla 6+5 on vasemmalla folleja ja keltarauhasia useita jäljellä.

Piti tulla päivittämään oma tilanne: Kävimme toisessa ultrassa. Meidän pieni on kovasti vaikea löytää edelleen, mutta siellä hän näkyi ja hänelle saatiin mitta noin 6,6 mm, joka vastaa viikkoja. Siellä se pieni sykekin hakkasi jo todella voimakkaasti ❤ Kai tähän alkaa jo uskomaan.

20210406_172858.jpg
    • Voittaja Voittaja x 24
  15. Kosmos Tuttu foorumilla

Onko se sitten niin että jos raskaus alkaa ja hcg nousee niin se saa ne keltarauhaset muodostumaan/toimimaan?
  16. elo Tuttu foorumilla Tammikuiset 2022

:smiley-angelic003Onnea!
  17. Ne keltarauhaset muodostuvat ihan normaalisti irrotuspiikin stimuloimina. IVF:ssähän tapahtuu ovulaatio. Itse IVF-lääkkeiden aiheuttama ylenpalttinen hormonivaikutus pistosten aikaan saattaa vaikuttaa joskus haitallisesti kohdun limakalvoon, mutta se on eri asia ja koskee lähinnä massiivisia FSH-pistosmääriä. Stimulaation jälkeisten keltarauhasten toiminta saattaa myös vaimeta pari päivää luonnonkiertoa aikaisemmin, siitä syystä keltarauhastuki piinapäivien ajan. Tosin keltarauhastuki annetaan varmuuden vuoksi myös luonnonkierroissa, koska ei siitä haittaakaan ole. Alkava raskaus jatkaa keltarauhasten toimintaa kuten luomunakin tapahtuu.
    • Informatiivinen Informatiivinen x 4
    • Tykkää Tykkää x 1
  18. Kosmos Tuttu foorumilla

Mutta eihän ivf:ssä tapahdu ovulaatiota, koska LH-piikkiä ei tapahdu, vaan munasolut irroitetaan (yleensä) hcg:lla. Ja LHn puuttuminen myös vaikuttaa keltarauhasen toimintaan.
    • En ole samaa mieltä En ole samaa mieltä x 1
  19. Pupsis Peruskäyttäjä

Tapahtuukohan LH piikki kuitenkin? Vaikka munasolut kerätään ennen irtoamista, reaktio ja hormoonitoiminta on silti sama. Mikäli keräystä ei tehdä niin irtoaisi kaikki munasolut. Eli voisiko olla että LH piikki olisi punktiopäivän iltana tai seuraavana päivänä?
  20. Kosmos Tuttu foorumilla

Siis mitä mä oon lukenut jostain tutkimuksesta niin ei tapahdu lh piikkiä.
    • Tykkää Tykkää x 1

Jaa tämä sivu