IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Taas tulen kyselemään mieltä askarruttavia asioita :rolleyes: kun pitkä kaava ilmeisesti aloitetaan noin kp21, eli about oviksesta viikon päästä. Niin mitä jos ovista ei ole ollut ollenkaan siihen kp21 mennessä? Tammenterhotar sai aloittaa sumuttelut kp23 koska hänellä oli ovis kp15. Mulla yleensä ovis tyyliin kp18, mutta voi olla että sitä ei edes tule tässä kierrossa.
Mutta siis koska meidän suunnittelukäynnin aikaa mulla on se kp21, suurena toiveenani on, jospa silloin alkais sumuttelut taikka seuraavasta kierrosta lyhyellä kaavalla :rolleyes: mutta myös pelottaa, että on ruuhkaa kovasti taikka viime kierron inssin takia ei saa aloittaa pitkää kaavaa..en tosin ymmärrä miksei saisi, jos munasarjojen toiminta pistetään kuitenkin nollille..
Kun sumuttelu alkaa n. kp21, niin tuleeko siinä siis menkat jossain välissä ennen kuin aletaan kasvattamaan munasoluja?

Mitä muuten Tammenterhottarelle kuuluu?:Heartred

Sumuttelu aloitetaan kp21 (joillekin saatetaan määrätä toinen aloituspäivä esim kp23), mielestäni ei ole väliä onko kierrossa ovuloinut vai ei. Klinikka antaa ajan 0 ultralle mutta se lykätään jos kuukautiset eivät ole vielä alkaneet. Itselläni kävi niin ja 0ultraa siirrettiin viikolla eteenpäin, eli sumuttelin viikon pidempään kuin mitä normaalisti. Tarkoituksena 0 ultralle on että on sumutellut jonkun aikaa ja asettanut munasarjat lepotilaan sekä että on vuoto alkanut/tapahtunut, sen jälkeen saa luvan aloittaa pistokset.

NewMoon toki kirjoitti että sai käydä 0 ultrassa vaikka vuoto ei ollut alkanut, itselläni HUSilla he olivat aivan ehdottomia asian suhteen.

Pitkässä kaavassa voidaan manipuloida punktion ajoitusta, venyttämällä sumuttelua yms sekä tiedetään paljon aikaisemmin mille viikolle punktio sijoittuu jolloin kalenterissa on vielä tilaa varauksille. Lyhyemmässä kaavassa punktio tulee melko pian ja voi olla ettei ole enää tilaa.
 
Sumuttelu aloitetaan kp21 (joillekin saatetaan määrätä toinen aloituspäivä esim kp23), mielestäni ei ole väliä onko kierrossa ovuloinut vai ei. Klinikka antaa ajan 0 ultralle mutta se lykätään jos kuukautiset eivät ole vielä alkaneet. Itselläni kävi niin ja 0ultraa siirrettiin viikolla eteenpäin, eli sumuttelin viikon pidempään kuin mitä normaalisti. Tarkoituksena 0 ultralle on että on sumutellut jonkun aikaa ja asettanut munasarjat lepotilaan sekä että on vuoto alkanut/tapahtunut, sen jälkeen saa luvan aloittaa pistokset.

NewMoon toki kirjoitti että sai käydä 0 ultrassa vaikka vuoto ei ollut alkanut, itselläni HUSilla he olivat aivan ehdottomia asian suhteen.

Pitkässä kaavassa voidaan manipuloida punktion ajoitusta, venyttämällä sumuttelua yms sekä tiedetään paljon aikaisemmin mille viikolle punktio sijoittuu jolloin kalenterissa on vielä tilaa varauksille. Lyhyemmässä kaavassa punktio tulee melko pian ja voi olla ettei ole enää tilaa.

Kiitos! Toivottavasti pääsen sitten heti aloittamaan sumuttelut, mikäli on liikaa ruuhkaa lyhyttä kaavaa ajatellen :) ja ettei viime kierron inssi vaikuta..mietin kerronko edes siitä vai mitä tekis..tai jos sanon että km jälkeen oli yksityisellä inssi, niin jää nähtäväksi kysyvätkö, oliko viime kierrossa (mikäli sillä edes merkitystä on)..
 
Voiskohan tuon testin käydä vaan ottamassa yksityisellä vaikka hoidot ois kesken julkisella..
Ei kukaan varmasti ole kieltämässä, jos käyt yksityisellä testissä. Kannattaa ehkä ottaa puheeksi hoitopaikassasi, että mitä olisivat asiasta mieltä ja varmistaa, että ovatko valmiita muuttamaan alkionsiirron ajankohtaa, mikäli testi antaisi poikkeavan aikaikkunan.

Kysyin siis itse julkisella, että olisiko hyötyä jos kävisin yksityisellä era-testissä ja tähän vastattiin, että kyllä testiä julkisellakin tehdään ja annettiin ymmärtää, että jos jäljellä olleet pakastealkiot eivät tartu, niin voidaan era-testaus tehdä julkisella. Alkiot eivät tarttuneet, mutta eivät sitten kuitenkaan olleet halukkaita era-testiin.

Yksi lääkäri mainitsi, että kun on kaksi kemiallista taustalla, se kertoisi aikaikkunan todennäköisesti olevan oikea. Pisti korvaan sana todennäköisesti, eli ei asia ole ehkä ihan yksiselitteinen. Siksi olisi kiva kuulla tarkempaa tietoa tuosta aikaikkunan merkityksestä ja muiden lääkäreiden mielipiteitä. Hoidoissa tosi moni lähestymistapa tuntuu olevan nimenomaan lääkärin mielipide asiaan, ei fakta.
 
Sellaista mietin, että tietääkö kukaan mikä on julkisella ikäraja pakastetun alkion siirrolle? Onko se silloinkin 40 v (nainen)? Mitäs jos pakastettuja alkioita jää tämän jälkeen pakkaseen - tuhotaanko ne vai voidaanko "siirtää" yksityiselle? Ja sama kysymys jos onnistuisikin saamaan 2 lasta alkioilla (julkisen puolen raja) - voidaanko pas silti tehdä jos alkioita olisi jäljellä?
 
Mun mielestä kaikki omat alkiot saa käyttää, vaikka ikä tulisikin niin sanotusti vastaan.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Kiitos! Toivottavasti pääsen sitten heti aloittamaan sumuttelut, mikäli on liikaa ruuhkaa lyhyttä kaavaa ajatellen :) ja ettei viime kierron inssi vaikuta..mietin kerronko edes siitä vai mitä tekis..tai jos sanon että km jälkeen oli yksityisellä inssi, niin jää nähtäväksi kysyvätkö, oliko viime kierrossa (mikäli sillä edes merkitystä on)..

Kyllä kannattaa kertoa että oot käynyt inssissä. On sitten ainakin heillä oikea tieto sun tän hetkisestä tilanteesta ja hoitoa varten kaikki 100% kunnossa.
 
Ei kukaan varmasti ole kieltämässä, jos käyt yksityisellä testissä. Kannattaa ehkä ottaa puheeksi hoitopaikassasi, että mitä olisivat asiasta mieltä ja varmistaa, että ovatko valmiita muuttamaan alkionsiirron ajankohtaa, mikäli testi antaisi poikkeavan aikaikkunan.

Kysyin siis itse julkisella, että olisiko hyötyä jos kävisin yksityisellä era-testissä ja tähän vastattiin, että kyllä testiä julkisellakin tehdään ja annettiin ymmärtää, että jos jäljellä olleet pakastealkiot eivät tartu, niin voidaan era-testaus tehdä julkisella. Alkiot eivät tarttuneet, mutta eivät sitten kuitenkaan olleet halukkaita era-testiin.

Yksi lääkäri mainitsi, että kun on kaksi kemiallista taustalla, se kertoisi aikaikkunan todennäköisesti olevan oikea. Pisti korvaan sana todennäköisesti, eli ei asia ole ehkä ihan yksiselitteinen. Siksi olisi kiva kuulla tarkempaa tietoa tuosta aikaikkunan merkityksestä ja muiden lääkäreiden mielipiteitä. Hoidoissa tosi moni lähestymistapa tuntuu olevan nimenomaan lääkärin mielipide asiaan, ei fakta.

Valitettavasti näissä hoidoissa ei aina ole olemassa täysin tutkittua faktaa. Sen huomaa mm. siinä että meillä on niin hurjan erilaisi ahoitopolkuja. Kustomoidut hoitopolut on toki hieno asia, kun ollaan kaikki erilaisia, mutta kun meidän kehon toimitoja on vaikea tutkia, niin ei ole kaikesta luotettavaa tutkimustulosta. Mutta tästä sinunkin hoidosta voi päätellä, että pitää itse pitää kiinni tosi kovaa omasta tahdosta ja siitä että hoito toteutetaan kunnolla.

Itse taivuin myös viime vuonna kahteen turhaan 3-päiväisen siirtoon, mutta en enää, kun meni hermot silloiseen hoitavaan lääkäriin, joka ei mun mielestä ottanut iän tuomaa kiire aspektia huomioon hoidoissa. Onneksi vaihdettiin paikkaa ja lääkäriä!
Julkisella ei tietenkään voi tehdä tällaista vaihtoa, mutta aina voi vaatia sitä hoitoa ja muistuttaa, että kuinka monta turhaa siirtoa on tehty ja että mennyt data edellisistä hoidoista ei herätä luottamusta uusiin hoitoihin, jos ei testata muuttujia tai muuteta jotain. Muutenhan hoidot toistaa itseään.

Se on harmi, että potilaalle jätetään vastuu omista hoidoista, mutta olen huomannut monessa paikkaa asian olevan näin. Eli jos alkaa tulla montaa turhaa siirtoa, niin ihmeessä vaikka inttäkää että lisätestaukset kirjataan heti lähetteellä tehtäväksi. Älkää taipuko kyseenalaistamatta lääkäriä. Säästää oikeasti kaikkien aikaa, turhautumista, sydänsuruja ja rahaa. Myös säästää sen lääkärin aikaa, kun ei tehdä jatkohoitoija tuloksettomalla kaavalla.
 
Taas tulen kyselemään mieltä askarruttavia asioita :rolleyes: kun pitkä kaava ilmeisesti aloitetaan noin kp21, eli about oviksesta viikon päästä. Niin mitä jos ovista ei ole ollut ollenkaan siihen kp21 mennessä? Tammenterhotar sai aloittaa sumuttelut kp23 koska hänellä oli ovis kp15. Mulla yleensä ovis tyyliin kp18, mutta voi olla että sitä ei edes tule tässä kierrossa.
Mutta siis koska meidän suunnittelukäynnin aikaa mulla on se kp21, suurena toiveenani on, jospa silloin alkais sumuttelut taikka seuraavasta kierrosta lyhyellä kaavalla :rolleyes: mutta myös pelottaa, että on ruuhkaa kovasti taikka viime kierron inssin takia ei saa aloittaa pitkää kaavaa..en tosin ymmärrä miksei saisi, jos munasarjojen toiminta pistetään kuitenkin nollille..
Kun sumuttelu alkaa n. kp21, niin tuleeko siinä siis menkat jossain välissä ennen kuin aletaan kasvattamaan munasoluja?

Mitä muuten Tammenterhottarelle kuuluu?:Heartred

Joo, näin tosiaan meni minulla! Ja tarkennan vielä siis tuohon ovulaation vaikutukseen sumujen aloitusajoituksessa (siihen mun suunnittelukäyntiin perustuen): jos sumut aloittaa liian myöhään, on riski siitä, että seuraavan kierron johtofollikkeli on jo aloittanut kasvunsa. Siksi se, että ovis oli kp 15 (eikä aikaisemmin) oli hoidon aloituksen kannalta positiivinen asia. Tosin täytyy sanoa, että lääkärin pohdinnoista päätellen olisivat todennäköisesti tehneet saman päätöksen, vaikka minulla ei olisi ollut oviksesta tietoa, mutta tuossa tilanteessa tämä seikka tuki sumujen aloituspäätöstä. Sanoi muistaakseni, että sumuja on joskus aloitettu vasta menkkojen alkamisestakin. Mutta jos ehditään aloittaa "nollaus" ennen johtofollikkelin valikoitumista, niin sen parempi. Eli uskoisin kyllä, että jos teillä tuo pitkä kaava aikataulujen puolesta natsaa, niin on varmasti hyvät mahdollisuudet päästä aloittamaan heti :)

Täällä vaikuttaa siltä, että tuoresiirrosta ei tullut tärppiä. Viime viikolla oli kyllä kaikennäköisiä lupaavantuntuisia nippailuja alavatsassa ja nännit olivat tosi arat. Nyt on kuitenkin kaikki ihan perusmenkkaoireet pamahtaneet päälle päänsärkyineen ja nippailut kadonneet sekä tissit normalisoituneet. Tein eilen aamulla (dpo11) negatiivisen raskaustestin herkällä testillä. Tänään en testannut, enkä varmaan testaakaan enää ennen kuin virallisena testipäivänä (9.4.). Voi toki olla, että dpo11 oli liian aikainen, ja tästä voi vielä tulla iloinen yllätys, mutta kyllä ajatukset ovat jo vähän karanneet tuonne ensimmäiseen PASiin.
 
Mä sopisin julkisen kanssa etukäteen eran tekemisestä että varmasti ottavat sitten tuloksen huomioon. Me tehtiin niin (meillä tulee aina olemaan vain pas). Luonnonkiertoon ja letrozol kiertoon suostuivat mutta kokonaan lääkkeellisessä kierrossa eivät olisi suostuneet vaan silloin kuulemma heidän biologi olisi laskenut oikean siirtohetken. Siellä yksityisellä sanottiin että he suosittelee aina eraa kun tehdään alkiodiagnostiikkaa koska alkioille tulee niin paljon hintaa että halutaan olla ihan varmoja ettei ns heitetä hukkaan niitä väärään ajoituksen takia.
Yksityisillä on tietysti aina eri kannustimet heidän toimintaan mutta sitten taas julkinen ottaa uusia menetelmiä käyttöön vasta kun niistä on tarpeeksi tutkimusnäyttöä ja hoito on kustannustehokasta.
 
Sellaista mietin, että tietääkö kukaan mikä on julkisella ikäraja pakastetun alkion siirrolle? Onko se silloinkin 40 v (nainen)? Mitäs jos pakastettuja alkioita jää tämän jälkeen pakkaseen - tuhotaanko ne vai voidaanko "siirtää" yksityiselle? Ja sama kysymys jos onnistuisikin saamaan 2 lasta alkioilla (julkisen puolen raja) - voidaanko pas silti tehdä jos alkioita olisi jäljellä?

Minuakin kiinnostaa tämä! Hyvä Dreamer21 kun kysyit. Minä en ole Omapolusta tai muualta löytänyt vastausta näihin kysymyksiin

1. saako alkiot käyttää loppuun julkisella vaikka täyttänyt 40? eli onko se ikäraja vain että uutta hoitokiertoa ei aloiteta.
2. jos on saannut 2 lasta ja pakkaseen jää alkioita, tuhotaanko ne vai saisiko yrittää kolmatta tai vaihtoehtoisesti siirtää alkiot yksityiselle klinikalle yrittämään kolmatta lasta?
3. kun julkinen tarjoaa 3 IVFää niin alkaako lasku uudestaan toisen lapsen kohdalla? eli jos ensimmäiseen lapseen menee 2 IVF hoitoa niin onko seuraavaa lasta yrittäessä 1 vai 3 IVF hoitoa käytettävissä?
 
@Tammenterhotar harmi jos ei napannut nyt, mutta voihan olla ettei vielä näy testissä

on: tänään käväisin päivystyksessä kun hyperin oireet taas vahvistuivat, mutta päädyin silti kotiin lepäämään. Samalla vahvistui positiivinen raskaustesti:joyful:. Mutta varmasti kuten monet muut kauan lapsettomuudesta kärsineet ja km kokeneet tietävät fiiliksen ettei tästä uskalla vielä iloita:nailbiting:
 
@Tammenterhotar harmi jos ei napannut nyt, mutta voihan olla ettei vielä näy testissä

on: tänään käväisin päivystyksessä kun hyperin oireet taas vahvistuivat, mutta päädyin silti kotiin lepäämään. Samalla vahvistui positiivinen raskaustesti:joyful:. Mutta varmasti kuten monet muut kauan lapsettomuudesta kärsineet ja km kokeneet tietävät fiiliksen ettei tästä uskalla vielä iloita:nailbiting:

Onnea kuitenkin plussasta, ja toivotaan että tarraa lujaa kiinni :Heartpink
 
Osaisiko täällä kukaan sanoa, aiheuttaako sairastettu koronainfektio puolen vuoden esteen ivf-hoidoille?
 
Sellaista mietin, että tietääkö kukaan mikä on julkisella ikäraja pakastetun alkion siirrolle? Onko se silloinkin 40 v (nainen)? Mitäs jos pakastettuja alkioita jää tämän jälkeen pakkaseen - tuhotaanko ne vai voidaanko "siirtää" yksityiselle? Ja sama kysymys jos onnistuisikin saamaan 2 lasta alkioilla (julkisen puolen raja) - voidaanko pas silti tehdä jos alkioita olisi jäljellä?

Kysyin tätä omassa hoitopaikassani ja vastaus oli, että omia pakastealkioita siirretään 45-vuotiaaksi asti. Kun pakastesopimus päättyy, voidaan sopia, että alkiot hävitetään, annetaan lääketieteen tutkimukseen tai annetaan jollekin hoidoissa olevalle parille.
 
Moikka kaikille! :woot: Mahtuisinkohan vielä mukaan keskusteluun? Olen seurannut tätä ja muita samantyyppisiä foorumeita jo reilut kaksi vuotta. Nyt olisi vertaistuki enemmän kuin tervetullutta. :nailbiting:
Meidän tilanne on, että ollaan tunnettu mieheni kanssa vasta reilut pari vuotta, ollaan naimisissa. Miehellä kolme teini ikäistä lasta. Yhteistä ollaan haluttu jo melkein alkumetreiltä asti.. Tämä siksi, kun itse olen myöhäisherännäinen tähän lapsi asiaan ja ennen miestäni en edes halunnut lapsia.. Mutta iän puolesta kohta alkaa olla jo myöhäistä..
Viime vuonna meille tehtiin 4 tuloksetonta inssiä, nyt on menossa 1. IVF-hoito. Synarelaa sumutellut jo 23.3. asti, huomenna olisi ultra ja selviää pääsenkö pistelemään. Selittämättömiä ollaan.
Nyt mietityttää, kun tyhjennysvuoto alkoi 1.4. ja kesti normaalisti reiluna pari-kolme päivää, mutta outoa on, kun vieläkin tiputtelee vaaleanpunaista/ruskeaa tuhrua. o_O Aina ennen menkkojakin tiputtelee monta päivää ja kierto vain 25 pvää.
No huomennahan voin lääkärissä kysyä onko normaalia vielä tiputella kunnon vuodon loputtua, minulle tämä on uutta, mutta voi tietysti johtua synarelastakin..
Mutta tässä nyt nopeasti ja tiivistettynä meidän tarina. :oops:
 
Niin ja hirmuisesti onnea plussanneille :Heartbigred ja muille pettymyksiä kokeneille tsemppihalit :love7 !

Tuntuu hassulta kirjoittaa tänne, kun kaikki tunnutte jo niin tutuilta, kun olen myötäelänyt kanssanne jo niin pitkän aikaa.. Ja samalla luoneet toivoa itselleni, että IVF:llä voisi onnistua.. :happy118
 
Tuntuu hassulta kirjoittaa tänne, kun kaikki tunnutte jo niin tutuilta, kun olen myötäelänyt kanssanne jo niin pitkän aikaa.. Ja samalla luoneet toivoa itselleni, että IVF:llä voisi onnistua.. :happy118
:smiley-angelic003 Keskustelemaan vain. Ja tsempit hoitoihin!:)
 
Muokattu viimeksi:
Tervetuloa mukaan Martta82! :)
Minullakin synarela aiheutti sen, että vuoto jatkui tavallista pidemmälle ärsyttävänä tiputteluna.
 
Takaisin
Top