Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Onnea matkaan pakkasukolle!Nyt on kotiuduttu 5 päiväinen pakkasukko kyydissäPari kunnon vihlasua kohdunsuulla ja nipistys alavatsalla kotiin päin ajellessa... Voisko ehkä merkitä jotain en muista tuoresiirrossa olleen vastaavaa
Mulla oli käytössä lugesteron 200mg viikolle 12 asti!.. että on tosiaan käytännöissä eroja.. muistaakseni määrääkin tiputettiin ihan rauhalliseen tahtiin. Tämä vuonna -17Uusi palstailija täällä. Ikää 34 ja taustalla PCOS ja endo. Miehellä ei ongelmia ja ikää 33. Yritys alkanut 2015. Munasolujen luovutus 2014, josta tuloksena 12 solua (kysyessäni 2017 olivat kaikki vielä pakastimessa). Lukuisia induktioita ja inssejä yksityisellä ja julkisella vuosina 2016-2017.
Vuonna 2017 kaksi IVF : ää Väestöliitossa. Toisesta saatiin 4 solua, kaikki hedelmöittyivät ja jakaantuivat 2-päiväisiksi 1-luokan alkioiksi. 1 tuoresiirto ja 2 PAS:ia (toisessa siirrettiin 2 alkiota). Aloitin testaamaan varhain, mutta ei plussia. Toisesta IVF:stä 9 follia ja 3 solua - yksikään ei hedelmöittynyt normaalisti. Jäimme tauolle hoidoista ja tiputin reilusti painoa.
2020 alkuvuonna julkiselle lähete hoitoihin. Koronan takia hoito siirrettiin. Kesällä aloituskäynnillä todettiin suuri kysta (10cm) oikealla ja se leikattiin. Samalla poistettiin muualta endo-pesäkkeitä. Menetin puolet oikeasta munasarjasta. Johtimet kuitenkin vielä auki. Endo-diagnoosi siiis varmistui 2020. Kohdussa on lisäksi 3 myoomaa, näitä ei operoitu. Endo ei oirehdi mitenkään. Kystat ovat myös oireettomia.
Uudestaan hoitojonoon leikkauksen jälkeen. Aloituskäynti joulunalusviikolla ja kolmas IVF alkoi helmikuussa. Ensimmäisellä seurantakäynnillä vasemmassa munasarjassa paljon pieniä folleja, muutama 10mm ja yksi lähes 20mm. Lisäksi vasemmalla on nyt myös 26mm kysta. Oikealla oli 3 pientä follia. Seuraavassa seurannassa vasen munasarja oli villiintynyt. Yli 15 kpl >15mm follia, lähemmäs sata pientä. Oikealla enää yksi pieni. Takana oli vasta 8 päivää Gonal-pistoksia, mutta niin suuri hyperin riski, että ovitrelle määrättiin samalle illalle ja punktio 2 päivän päähän.
Folleja punktioitiin 16 (kaikki vasemmalta), niissä 6:ssa oli solu ja niistä 5 kypsää. Jokainen hedelmöittyi ja 5-päiväisinä neljä oli huippulaatuisia ja 1 hyvälaatuinen. 1 tuoresiirto, kolme pakkaseen 5-päiväisinä ja yksi 6-päiväisenä.
Testasin eilen illalla 9 päivää siirrosta herkällä testillä. Tänään testasin aamulla uudestaan. Testit alla. Ensimmäinen plussani 6 vuoteen. Meidän pikku huippuyksilö vaikuttaa tarttuneen endokohtuuni ❤
IVF oli lyhyellä kaavalla. Gonal F 187,5 + ovitrelle + lugesteron 200mg 3 kert. päivässä. Virallinen testipäivä ensi tiistaina ja luget loppuu jo sunnuntaina. Vuonna 2017 lugeja piti käyttää viralliseen testipäivään ja sen ylikin, jos olisi tullut plussa. Kai tämä on uusi käytäntö, mutta vähän hirvittää niiden lopetus näin aikaisin - onko kellään tästä kokemusta tai tietoa? View attachment 101085
Mulla lyhyt kaava Tilkassa, lugesteronit alotettiin 2 päivää ennen siirtoa ja kokonaisuudessaan kestää 12vrk. Kuuri loppuu 4 päivää ennen virallista testipäivää.
Mulla lugesteron oli ”paikallisesti” eli tunkasin koko kuurin tuonne alakertaan ilmeisesti silloin mahdolliset lääkkeen haittavaikutukset pysyy pienempänä yms.Tilkassa lyhyt kaava minullakin ja tosiaan 2 päivää ennen virallista testipäivää loppuu luget. Aloitus 2 päivää ennen siirtoa ja 15 vrk yhteensä. Tai no olen jonakin päivänä ottanut yhden liikaa, koska laskujeni mukaan sunnuntaille jää 2 kpl Ilmeisesti tämä on ainakin näissä lyhyissä Tilkan siirroissa tapana siis, mutta sitten myös tapauskohtaisesti kuinka monta päivää niitä käytetään.
Mulla kans alakertaan Oon ymmärtänyt, että vaikuttava-aine imeytyy paremmin myös paikallisesti, kun ruuansulatuselimistön kauttaMulla lugesteron oli ”paikallisesti” eli tunkasin koko kuurin tuonne alakertaan ilmeisesti silloin mahdolliset lääkkeen haittavaikutukset pysyy pienempänä yms.
On kyllä tosiaan eroja tukikuurien pituuksissa
Onko kellään tullut lugeista hengästymistä? Aloitin luget dpo3 ja dpo4 alkoi samanlainen hengästyminen kuin tärppikierrossa. Tosin tärppikierrossa hengästyminen alkoi vasta noin dpo9. Epätoivoinen täällä kyselee ennen mulla ei ole pelkästään lugeista tätä oiretta ollut. Mutta ilmeisesti on mahdollinen oire lääkkeestä.
Minä olen ollut vaan kotona enkä ole huomannut hengästymistä (tosin harvemmin sitä sohvalla hengästyykään) Aktiivisisuusrannekkeesta huomaan, että sekä kehon lämpötila että leposyke ovat koholla. Lämpö on minulla aina oviksen jälkeen koholla, mutta tuo leposykkeen nousu oli uutta. Kävin jo viime viikonloppuna koronatestissäkin, kun en keksinyt mikä untani häiritsee ja rannekkeeseen kytketty ohjelma varoittelee joka aamu, että olenko sairaana Lämpö siis nousi heti ovitrellen jälkeen ja on pysynyt ylhäällä siitä lähtien. Leposyke nousi vajaa viikko siirrosta eli viime viikonloppuna. Muuten tämä kierto on kuin mikä tahansa negakiertoni. Saa nähdä alkaako muut oireet ja jos, niin milloin.
Onko kellään tullut lugeista hengästymistä? Aloitin luget dpo3 ja dpo4 alkoi samanlainen hengästyminen kuin tärppikierrossa. Tosin tärppikierrossa hengästyminen alkoi vasta noin dpo9. Epätoivoinen täällä kyselee ennen mulla ei ole pelkästään lugeista tätä oiretta ollut. Mutta ilmeisesti on mahdollinen oire lääkkeestä.
Mullakin lämmöt ja hieman sykkeetkin aina koholla luteaalissa. Ei näin paljoa sykkeet koholla/hengästynyt paitsi raskaana..mut ehkä sain lugeista uuden oireen. Aika näyttää nyt vasta dpo8
Ihan omiin oireisiini verraten kuulostaa kyllä lupaavalta Toivottavasti olisi enemmän oire kiinnittymisestä kuin lugeista. Itse googlailin ja sykkeen nousu EI ollut lugejen sivuvaikutus-listassa (Raskauden alkuoire kylläkin.)
Ainakin tän lugesteronin kohdalla oli että voi ottaa kummin vain ( lääkekuvauksen mukaan). Mutta tosiaan ”haitat” pysyy varmasti minimissään paikallisesti käytettynä.Alakertaan minullakin. Hoitajan mukaan suhteellisen usein naiset erehtyvät niitä syömään ja ei ole vaarallista - lääke vaan toimii paremmin alakautta eikä rasita maksaa ym. turhaan Onpa tosiaan erikoista kuinka paljon vaihtelee käytännöt miten kauan niitä käytetään. Luotan kyllä asiantuntijoihin - ongelma on siinä, etten luota omaan kroppaani ilman näitä lääkkeitä.
Eli estrogeeni laastarein tai pillereinä kasvattaa kohdun limakalvoa, mutta demppaa oman hormonituotannon ja ovulaation. Kun kohdun limakalvon paksuus on sopiva, voidaan päättää siirtopäivä, ja sitten riippuen alkion iästä aloitetaan progesteroni 3-5 vrk ennen siirtoa jolloin kohdun limakalvo on alkionsiirtovaiheessa sopiva ja vastaanottava. Eli ei ole pelkoa siitä että ovulaatio osuisi väärälle päivälle ja menetettäisiin siirtomahdollisuus. Huono puoli lääkkeellisessä kierrossa on se, että kun omaa keltarauhasta ei ovulaation puuttuessa ole, lääkkeitä pitää jatkaa noin rv 10 asti, jolloin viimeistään istukka tuottaa riittävästi hormoneja itse.Osaako joku kertoo miten noi laastarit toimii, tuleeko ovulaatio silti ja miten siirto voidaan tehdä niin vapaammin verrattuna luonnolliseen kiertoon?