IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos ❤️

Varmaan kannattaa hommata jotain juotavaa kotiin (punktion jälkeen kannattaa juoda reilusti) ja sit eväät polille :) Tai mun ainakin pitää mennä syömättä sinne!

Ai teillä piti mennä syömättä. Tässäkin siis eroavaisuutta. Mua nimenomaan kehotettiin syömään aamupala ennen punktiota, ettei tule pahoinvointia lääkkeistä. Polin jääkaapista olisi saanut ottaa myös jugurttia toimenpiteen jälkeen. Mä tyydyin vaan juomaan mehua ja vettä. Olin seurannassa vain reilu puoli tuntia toimenpiteen jälkeen ja sitten pääsin kotiin. Halusin lähteä mahdollisimman pian, mutta kauemminkin olisi saanut olla.

Mitä lääkkeitä sun hoitopaikassa annetaan kipuun? Onko rauhoittavaa? Mulla oli suonensisäisesti Rapifenia, joka on tehokas kipulääke ja myös rauhoittava vaikutus. Alkoi kyllä nukuttaa :)

Toi on kyllä ärsyttävää, että toisaalla saa syödä ja toisaalla ei :shifty:

Syömättä punktioon on ollut mullekin ohje, samoin rakko tyhjänä. Klinikalla ovat tarjonneet jälkikäteen juotavia ja olikohan jotain keksejä myös tarjolla, mutta mulla on ollut punktioissa omat pienet eväät, pillimehua ja suolakeksejä. Kotiin on päässyt noin tunnin päästä, kun on ensin päässyt itse omin jaloin pissillä käymään, joten kannattaa juoda heti punktiosta päästyä, jotta pääsee sinne pissillekin. :grin Molemmissa punktioissa on mulla ollut puoliso mukana, mutta varsinkin jos siellä pitää yksin odotella kotiutumista, niin jotain ajankuluksi mukaan tai ainakin varmistaa, et puhelimessa riittää virtaa surffailuun. Särkylääkkeitä en itse kaivannut punktion jälkeen, mutta en kyllä käytä muutenkaan, mutta voisin kuvitella, että vähänkään kipuherkemmällä kannattaa siellä kotona olla jotain. Siitä huolimatta, että mulla on molemmissa punktioissa ollut nelisenkymmentä follia, olo on ollut jo parin päivän päästä normaali, mutta tämäkin on niin kovin henkilökohtaista ja pienemmällä follimäärällä joku toinen voi olla paljon kipeämpi.

On tosi erikoista, että ohjeet ja toimintatavat vaihtelee niin paljon. Minunkin piti mennä punktioon syömättä. Mukaan käskettiin ottaa jotain evästä, jotta voi sitten punktion jälkeen syödä odotellessa, kunhan on ensin saanut syöntiluvan. Esilääkitys oli yhtä kuin Buranaa ja sitä mitä itse punktiossa suoneen laitettiin ei kerrottu. Matkaan ei annettu mitään kipulääkettä/reseptiä. Mulla ei ollu mitään kummoisia kipuja eikä oikeastaan mitään vuotoa, joten ilta meni näppärästi. Lenkin jätin väliin, mutta muuten pysty olemaan ihan normaalisti.

Oho, mulle sanottiin että syö kunnon aamupala :eek: ja kuitenkin jo 8.30 siis alotetaan, eli ei mitenkään kovin myöhään. Omituisen erilaisia ohjeita kyllä! Ja rakon osalta ei sanottu mitään...
No, ehkä nää ei sitten loppupeleissä ole niin tarkkoja juttuja :confused005

Multa oikein varmistettiin kanyylia laittaessa, että kai söit jotain, ettei tule paha olo. Ja hoitaja kehotti vielä pissalle ennen toimenpidehuoneeseen siirtymistä.

Kivun kokeminen on kyllä jännä juttu. Mulle tehty kaksi punktiota, ensimmäisessä punktoitiin 21 follikkelia ja toisessa 14. Olisi voinut luulla, että jälkimmäisestä toipuminen olisi mennyt kivuttomammin, mutta ei...

Täytyykin sit kysäistä suunnittelussa, miksi jossain muualla suositellaan syömään :rolleyes: ymmärrän, jos käyttävät vaikka eri lääkkeitä tmv o_O

Ainiin, vähän jännittää oma ongelma, eli kun jännitän, menee maha ihan sekaisin :hilarious: eli sikäli hyvä jos en söisi, mutta mites onnistun pitämään rakon täynnä :wacky:

Onneksi sulla on ultra vielä tulossa :) Onko sulla yleensä muuten säännöllinen kierto ja ovis samana päivänä joka kierrossa? Milloin yleensä on ollut ovisplussa?

Oli suht säännöllinen kierto ennen punktioo. Yleensä ovulaatio ollut kp14-16.. Osaako ne ultralla katsoa siirto päivän kun en perjantaina tikuttanu jos se on ollu jo sillon plus :nailbiting:

Täytyykin sit kysäistä suunnittelussa, miksi jossain muualla suositellaan syömään :rolleyes: ymmärrän, jos käyttävät vaikka eri lääkkeitä tmv o_O

Ainiin, vähän jännittää oma ongelma, eli kun jännitän, menee maha ihan sekaisin :hilarious: eli sikäli hyvä jos en söisi, mutta mites onnistun pitämään rakon täynnä :wacky:

Siis rakko pitää olla tyhjä! :)

Ai teillä piti mennä syömättä. Tässäkin siis eroavaisuutta. Mua nimenomaan kehotettiin syömään aamupala ennen punktiota, ettei tule pahoinvointia lääkkeistä. Polin jääkaapista olisi saanut ottaa myös jugurttia toimenpiteen jälkeen. Mä tyydyin vaan juomaan mehua ja vettä. Olin seurannassa vain reilu puoli tuntia toimenpiteen jälkeen ja sitten pääsin kotiin. Halusin lähteä mahdollisimman pian, mutta kauemminkin olisi saanut olla.

Mitä lääkkeitä sun hoitopaikassa annetaan kipuun? Onko rauhoittavaa? Mulla oli suonensisäisesti Rapifenia, joka on tehokas kipulääke ja myös rauhoittava vaikutus. Alkoi kyllä nukuttaa :)

Esilääkitys kotona 800mg ibuprofeiinia. Ei mitään tietoa mitä tulee suonensisäisesti, kai ne sen kertoo :grin Ja emättimeen puudutus.

Esilääkitys kotona 800mg ibuprofeiinia. Ei mitään tietoa mitä tulee suonensisäisesti, kai ne sen kertoo :grin Ja emättimeen puudutus.

On kyllä todella erilaiset ohjeet mitä itse olen saanut. Burana kiellettiin ehdottomasti, koska voi lisätä mahdollista verenvuotoa. Esilääkityksenä oli parasetamoli 1 g.

Oli suht säännöllinen kierto ennen punktioo. Yleensä ovulaatio ollut kp14-16.. Osaako ne ultralla katsoa siirto päivän kun en perjantaina tikuttanu jos se on ollu jo sillon plus :nailbiting:

Hei tuli muuten vielä mieleen, että noi liuskatestit on mulla ollut joskus kp 7-8 jo suht tummia (eli samanlaisia kuin tuo sun kp8 liuskatesti, mutta ei kuitenkaan riittävän tummia, että olis +) ja sitten lähteneet vaaleneen, kunnes tummentuneet uudelleen ja plussaksi asti oikean oviksen tapahtuessa kp 11-12. Mutta mä tosiaan oon liuskaillut aina siihen asti, kunnes siellä plussa (koska mulla tähän asti aina liuskat sen näyttäneet) ja sitten vasta oon varmistuksena tehnyt digin. Mutta siis: ehkä on myös mahdollisuus, että toi digi näyttää plussaa vaikkei ovis vielä olisikaan, vaan vielä vois olla tulossa?

Joka tapauksessa huomisen ultrassahan ne näkee tilanteen. Jos näkyy, että ovis on jo mennyt, niin ite tulkitsisin ton kp8 testin positiiviseks. Mutta eihän näillä testeillä ilman ultraa oikein kuitenkaan voi koskaan olla varma oviksen ajoittumisesta. Ainakin mulla ultran avulla todistettu ovis on välillä tapahtunut vuorokauden sisällä ovisplussasta ja välillä vielä lähes 2 vrk jälkeen ollut folli paikallaan.

Mutta tosiaan saattaa myös olla, että ovis ei olekaan vielä tapahtunut ja folli kehittymässä (ja lh vaan ollut koholla aiemmin).

Joka tapauksessa haluaisin uskoa, että sulla hyvät mahkut päästä siirtoon tässä kierrossa ❤

Hoitaja sanoi että todennäköisesti tässä kierrossa ei päästä siirtoon kun perjantaina en tehnyt testiä.. Kysyy kuitenkin vielä lääkäriltä ja soittelee takaisin.. Mä en jaksa enään odottaa :sad010

Hei tuli muuten vielä mieleen, että noi liuskatestit on mulla ollut joskus kp 7-8 jo suht tummia (eli samanlaisia kuin tuo sun kp8 liuskatesti, mutta ei kuitenkaan riittävän tummia, että olis +) ja sitten lähteneet vaaleneen, kunnes tummentuneet uudelleen ja plussaksi asti oikean oviksen tapahtuessa kp 11-12. Mutta mä tosiaan oon liuskaillut aina siihen asti, kunnes siellä plussa (koska mulla tähän asti aina liuskat sen näyttäneet) ja sitten vasta oon varmistuksena tehnyt digin. Mutta siis: ehkä on myös mahdollisuus, että toi digi näyttää plussaa vaikkei ovis vielä olisikaan, vaan vielä vois olla tulossa?

Joka tapauksessa huomisen ultrassahan ne näkee tilanteen. Jos näkyy, että ovis on jo mennyt, niin ite tulkitsisin ton kp8 testin positiiviseks. Mutta eihän näillä testeillä ilman ultraa oikein kuitenkaan voi koskaan olla varma oviksen ajoittumisesta. Ainakin mulla ultran avulla todistettu ovis on välillä tapahtunut vuorokauden sisällä ovisplussasta ja välillä vielä lähes 2 vrk jälkeen ollut folli paikallaan.

Mutta tosiaan saattaa myös olla, että ovis ei olekaan vielä tapahtunut ja folli kehittymässä (ja lh vaan ollut koholla aiemmin).

Joka tapauksessa haluaisin uskoa, että sulla hyvät mahkut päästä siirtoon tässä kierrossa ❤

Mulla tekee lh samaa. Digitesti on liian herkkä siksi mulle. Voin käyttää sitä liuskatestin varmistuksena, kun liuskassa ensin on tasavahvat viivat. Ainoana testinä en voi sitä käyttää. Nämä taitaa olla yksilöllisiä juttuja.

Sofia voi ei :sorry: On tää kyllä persiistä, että aina voi tulla jotain mikä myöhäistää hoitoja ja siirtoja..

Mä oon täällä seurannassa, punktio ohi :) 31 follia tyhjennettiin, nyt jännätään munasolumäärää ja miehen näytteen laatua :eek: Punktio ei ollut paha! Lääkkeet on niin hyvät :hilarious:

Vau mikä follikkelimäärä! Kerro sitten kun kuulet munismäärän :)

Takaisin