IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lipsu, jos nyt oltaisiin aloittettu kierron alusta, niin kuulemma ainakin kortisonia olisi laitettu tasapainottamaan limakalvoa ja myös ovulaatio olisi lääkkeellisesti saatu aikaan aineilla/hormoneilla, jotka ei kiihdyttäisi limakalvoa. Myöskin tuo raaputus saattaa kiihdyttää aktivaatio tilaa kun tulee ärsytystä. Mutta siis ymmärsin että kun limakalvo on tässä tilassa niin alkiolla ei ole ihanteellisin tilanne kiinnittyä ja pysyä siellä, niin siksi nyt edelleen jatketaan lugeja joilla nimen omaan tasapainottava vaikutus, mutta tässä kohtaa nyt tietenkään hirveesti ei ole tehtävissä.

Minulla myös yksi kemiallinen kyllä takana ja nyt raskaus alkoi luonnolliseen kiertoon että ei kai mikään niin täysin varmaa ole vaikka testit sanoisi mitä ;D

Kirjoittelin alkusyksystä ketjuun, kun meillä oli epäonnistunut IVF-yritys lyhyellä kaavalla (stimulaatiolääkkeillä ei vastetta, IVF muutettiin inseminaatioksi).
Nyt on käynnissä uusi yritys pitkällä kaavalla ja pahoin pelkään, että tässä käy samoin kuin edelliskerralla. Munasarjat olivat nollaultrassa lepotilassa ja on ollut vaihdevuosioireita, kuten kuumia aaltoja. Nyt piikitän Gonal-F:ää 200 yksikköä päivässä (viimeksi oli Bemfola 150) ja rinnalla on Synarela yksi suihkaus aamuin illoin. Vaikka Gonal-F on alkanut, selviä vaihdevuosioireita on edelleen, eikä yhtään tunnu siltä, että munasarjoissa jotain tapahtuisi.
Ottaa todella päähän, että vaikka viime kerralla kävi miten kävi, stimulaatiolääke määrättiin edelleen noin pienellä annoksella, kun itse odotin reippaampaa annoksen nostoa, esim. 300 yksikköön. Mun AMH on alle 1,5 ja täytän piakkoin 36, joten noidenkaan arvojen perusteella ei pitäisi olla valtavaa hyperin riskiä. Eka seurantaultra on tiistaiaamuna ja tässä kohtaa olen jo heittänyt kirveen kaivoon koko homman suhteen. Anteeksi tämä itsekeskeinen purkaus, mutta alkaa tuntua todella epätoivoiselta tarpomiselta, kun ei päästä edes yrittämään näitä "kunnon hoitoja". Ja toki sekä aikaa että rahaa menee kankkulan kaivoon, kun tehdään turhia stimulaatioita.

Kirjoittelin alkusyksystä ketjuun, kun meillä oli epäonnistunut IVF-yritys lyhyellä kaavalla (stimulaatiolääkkeillä ei vastetta, IVF muutettiin inseminaatioksi).
Nyt on käynnissä uusi yritys pitkällä kaavalla ja pahoin pelkään, että tässä käy samoin kuin edelliskerralla. Munasarjat olivat nollaultrassa lepotilassa ja on ollut vaihdevuosioireita, kuten kuumia aaltoja. Nyt piikitän Gonal-F:ää 200 yksikköä päivässä (viimeksi oli Bemfola 150) ja rinnalla on Synarela yksi suihkaus aamuin illoin. Vaikka Gonal-F on alkanut, selviä vaihdevuosioireita on edelleen, eikä yhtään tunnu siltä, että munasarjoissa jotain tapahtuisi.
Ottaa todella päähän, että vaikka viime kerralla kävi miten kävi, stimulaatiolääke määrättiin edelleen noin pienellä annoksella, kun itse odotin reippaampaa annoksen nostoa, esim. 300 yksikköön. Mun AMH on alle 1,5 ja täytän piakkoin 36, joten noidenkaan arvojen perusteella ei pitäisi olla valtavaa hyperin riskiä. Eka seurantaultra on tiistaiaamuna ja tässä kohtaa olen jo heittänyt kirveen kaivoon koko homman suhteen. Anteeksi tämä itsekeskeinen purkaus, mutta alkaa tuntua todella epätoivoiselta tarpomiselta, kun ei päästä edes yrittämään näitä "kunnon hoitoja". Ja toki sekä aikaa että rahaa menee kankkulan kaivoon, kun tehdään turhia stimulaatioita.

En heittäisi vielä kirvestä kaivoon! Mulla on tehty kaksi hoitoa pitkällä ja yksi lyhyellä kaavalla, eikä missään niistä stimulointi oo aiheuttanut mitään tuntemuksia munasarjoissa! Ainoastaan lyhyellä kaavalla pari päivää ennen punktiota vähän alkoi nippailla, mutta pitkällä kaavalla ei koskaan niin mitään. Silti munasoluja on aina saatu, vaikkei suuria määriä (4-10) mutta itsellä myös amh n. 1 joten sen puolesta enempää ei odotettukaan. Jos sulla siis eka seuranta ultra vasta ensi viikolla niin vielä on tosi aikaista!

En heittäisi vielä kirvestä kaivoon! Mulla on tehty kaksi hoitoa pitkällä ja yksi lyhyellä kaavalla, eikä missään niistä stimulointi oo aiheuttanut mitään tuntemuksia munasarjoissa! Ainoastaan lyhyellä kaavalla pari päivää ennen punktiota vähän alkoi nippailla, mutta pitkällä kaavalla ei koskaan niin mitään. Silti munasoluja on aina saatu, vaikkei suuria määriä (4-10) mutta itsellä myös amh n. 1 joten sen puolesta enempää ei odotettukaan. Jos sulla siis eka seuranta ultra vasta ensi viikolla niin vielä on tosi aikaista!
Kiitos viestistä! Joo voi olla, että menen nyt asioiden edelle, kun hermot ovat vähän riekaleina näiden tilanteiden kanssa. Mä siis pelkäsin etukäteen huonoa lääkevastetta jo ekassa hoidossa, kun munasarjoissa ei tuntunut yhtään mitään, vaikka Letroilla tehdyssä ovulaation induktiossa kihelmöi selvästi. Letroilla mulla siis kypsyikin aina pari isoa rakkulaa ja jälkikäteen olen lukenut, että monilla huonon lääkevasteen IVF-potilailla on tismalleen samanlainen tausta: letroilla tai clomeilla vaste on hyvä, mutta IVF:n stimulaatiolääkkeillä ei tapahdukaan oikein mitään.

Pettynyt - vieras. Minulla 10 päivän sumuttelut takana ja ehkä jos oikein ajattelemalla ajattelee niin ehkä vähän väsyneempi olo, mutta vois mennä kyllä vuodenajankin piikkiin. Että kirves on kai kaivon reunalla täälläkin. Missä mun kuumat aallot ja muut vaihdevuosioireet? Kuukautisten pitäs alkaa näillä näppäimillä. Eilen jo vähän tiputteli mutta ei alkanut vielä. Ens viikolla tsekkaus ultra ja tietää että lähetäänkö piikittään vai pillittään.

Pettynyt - vieras. Minulla 10 päivän sumuttelut takana ja ehkä jos oikein ajattelemalla ajattelee niin ehkä vähän väsyneempi olo, mutta vois mennä kyllä vuodenajankin piikkiin. Että kirves on kai kaivon reunalla täälläkin. Missä mun kuumat aallot ja muut vaihdevuosioireet? Kuukautisten pitäs alkaa näillä näppäimillä. Eilen jo vähän tiputteli mutta ei alkanut vielä. Ens viikolla tsekkaus ultra ja tietää että lähetäänkö piikittään vai pillittään.

Tää on kyllä vähän surkuhupaisaa, kun joissain tilanteissa stressiä aiheuttaa oireiden puute ja toisessa tilanteessa taas oireet :D Ei niitä vaihdevuosioireita kaikille ilmeisesti tule ja olen ymmärtänyt, että usein Synarela viivästyttää menkkoja jonkun verran. Omalla kohdalla ei kyllä viivästyttänyt, mutta menkat olivat runsaammat mitä normaalisti eikä vuoto loppunut vaan jäi "tiputtelemaan", mistä (vaihdevuosioireiden ohella) arvasin, että sumute oli toiminut.
Jotenkin vain ärsyttää, miten toimintatavat hoidoissa tuntuvat vaihtelevan hirveästi lääkäreiden välillä. Täälläkin on ollut esimerkkejä, kuinka mun kanssa lähes identtisillä taustatiedoilla on suoraan määrätty vahvempi lääkitys. Omalla kohdalla sitten himmaillaan, vaikka yksi hoito on jo jouduttu olemattoman vasteen takia keskeyttämään. Okei, ymmärrän vielä että ekaan hoitoon lähdetään varovasti, mutta tässä kohtaa himmailu lähinnä turhauttaa ja suututtaa (pahoittelut jälleen, kun tämä on pelkkää omanapaa).

Miten piinailijoilla menee, milloin meinasitte testata?

Madalena, miten meni varhaisultrassa?

Taiia, enpä ole kuullut tuollaisesta, toivottavasti Lugejen jatko riittää nyt.

Ulpu, onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Pettynyt, toivottavasti sulla olisi tuntemusten puutteesta huolimatta folleja kasvamassa. Tuntuu kyllä olevan niin arpapeliä millaisen lääkärin saa... ihme tosiaan ettei sulla nostettu annosta enemmän. En tiennytkään että joillakin Letrot toimii mutta pistoslääkkeet ei, jännä ilmiö.

Mulla tuntuu jo jomotusta munsasarjoissa, varsinkin vasemmalla, niin varmasti siellä jotain kasvaa. Saa nähdä pääsenkö maanantaina jo pistämään irrotuspiikin, niin kuin viimeksi ultrapäivänä.

Mulle tuli taysista paperit ja siinä oli raksi ruudussa, että pas tehtäis lääkehoidetulla kierrolla, mut suunnitelmana on ollu, et se tehään omaan kiertoon.
Ja siinä oli ohjeena, et jos tehään lääkehoidetulla, niin mukana on reseptit lääkkeisiin. No ei ollu. Eikä ollu kannassakaan. Oiskohan menny raksi väärään ruutuun Beaming Face With Smiling EyesClown Face
Täällä ei oo ovistestin viiva tummentunu yhtään. Vatsaa kuitenkin juilii ja jotain limoja tulee. En kuitenkaan usko, että ehtii huomisen aikana hymy ilmestyä Alien- Mut ei se mitään. Oon asennoitunu siihen, et nyt menee kierto sivu suun..

Tsemppiä kovasti tilanteeseesi! Voihan olla, ettei tuntemuksia vielä tuossa vaiheessa ole, vaikka siellä folllit olisikin jo lähteneet heräilemään? Ja olenko ymmärtänyt oikein, että lääkäri voi niissä seurantaultrissa sitten vielä nostaa annostusta, mikäli vaste ei ole ollut toivottu. Pidän kovasti peukkuja, että tuntemuksista huolimatta (tai niiden puutteesta) siellä kuitenkin olisi follleja kasvelemassa! <3

Miten piinailijoilla menee, milloin meinasitte testata?

Madalena, miten meni varhaisultrassa?

Taiia, enpä ole kuullut tuollaisesta, toivottavasti Lugejen jatko riittää nyt.

Ulpu, onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Pettynyt, toivottavasti sulla olisi tuntemusten puutteesta huolimatta folleja kasvamassa. Tuntuu kyllä olevan niin arpapeliä millaisen lääkärin saa... ihme tosiaan ettei sulla nostettu annosta enemmän. En tiennytkään että joillakin Letrot toimii mutta pistoslääkkeet ei, jännä ilmiö.

Mulla tuntuu jo jomotusta munsasarjoissa, varsinkin vasemmalla, niin varmasti siellä jotain kasvaa. Saa nähdä pääsenkö maanantaina jo pistämään irrotuspiikin, niin kuin viimeksi ultrapäivänä.

Kiitos kysymästä Beisla, en ollut varma onko tämä oikea paikka kirjoitella vielä plussauksen jälkeen kuinka kuulumisia, mutta meillä ultrakäynti ei siis ihan vienyt vielä selville vesille. Kävin siis maanantaina kun piti olla rv 6+0 ja ultrassa näkyi sikiöpussi mutta ei oikein mitään muuta. Lääkäri näki lisäksi jotain, joka saattoi olla ruskuaispussin alkua, mutta ei itse alkiota. Hän oli sitä mieltä ettei vielä kannata huolestua, vaan että nyt nähtiin se mitä pitikin; raskaus on oikeassa paikassa, ja kahden viikon päähän varattiin uusi ultra missä sitten tarkistetaan onko alkio lähtenyt kasvamaan. Huoli on suuri ja pelottaa että jääkö tämä tuulimunaksi Anxious Face With Sweat- Toki pitäisi pysyä positiivisena ja keskittyä olemaan raskaana kunnes toisin todistetaan, mutta näillä taustoilla se ei ole ihan helppoa. Tänään tosin oireet on taas ollut astetta voimakkaammat, etovaa oloa ollut melkein koko päivän. Vaikka eihän sekään sitä takaa että kaikki on hyvin, mutta rauhoittaa jotenkin mieltä edes vähäsen. Piinailu siis sen kuin jatkuu täällä!

Täällä piinailija päivittää kuulumisia

Tänään pp8/dpo10. Tein eilen illalla ja tänä aamuna testin. En osaa sanoa onko siellä haamujen haamu vai onko se vain toiveajattelua. Kaksi päivää sitten menkkajomotukset muuttuivat, ne ovat taas aika tarkasti kohdun seudulla eikä pitkin vatsan seutua.

Nyt ei auta kun laittaa jäitä hattuun ja odottaa. Ensi viikon perjantaina on virallinen testipäivä. Yritän odottaa ja testata seuraavan kerran tiistaina tai keskiviikkona

Kiitos kysymästä Beisla, en ollut varma onko tämä oikea paikka kirjoitella vielä plussauksen jälkeen kuinka kuulumisia, mutta meillä ultrakäynti ei siis ihan vienyt vielä selville vesille. Kävin siis maanantaina kun piti olla rv 6+0 ja ultrassa näkyi sikiöpussi mutta ei oikein mitään muuta. Lääkäri näki lisäksi jotain, joka saattoi olla ruskuaispussin alkua, mutta ei itse alkiota. Hän oli sitä mieltä ettei vielä kannata huolestua, vaan että nyt nähtiin se mitä pitikin; raskaus on oikeassa paikassa, ja kahden viikon päähän varattiin uusi ultra missä sitten tarkistetaan onko alkio lähtenyt kasvamaan. Huoli on suuri ja pelottaa että jääkö tämä tuulimunaksi Anxious Face With Sweat- Toki pitäisi pysyä positiivisena ja keskittyä olemaan raskaana kunnes toisin todistetaan, mutta näillä taustoilla se ei ole ihan helppoa. Tänään tosin oireet on taas ollut astetta voimakkaammat, etovaa oloa ollut melkein koko päivän. Vaikka eihän sekään sitä takaa että kaikki on hyvin, mutta rauhoittaa jotenkin mieltä edes vähäsen. Piinailu siis sen kuin jatkuu täällä!
Madalena, jos yhtään lohduttaa niin mulla sillon tammikuisessa tuulimunassa ei näkynyt mitään muutakun iso, musta, ammottava aukko ultrassa. Mitään muuta sisällä ei näkynyt. Eli uskoisin sen olevan hyvä merkki, että lääkäri siellä jotain muutakin näki :)

Tsemppiä kovasti tilanteeseesi! Voihan olla, ettei tuntemuksia vielä tuossa vaiheessa ole, vaikka siellä folllit olisikin jo lähteneet heräilemään? Ja olenko ymmärtänyt oikein, että lääkäri voi niissä seurantaultrissa sitten vielä nostaa annostusta, mikäli vaste ei ole ollut toivottu. Pidän kovasti peukkuja, että tuntemuksista huolimatta (tai niiden puutteesta) siellä kuitenkin olisi follleja kasvelemassa! :Heartred
Kiitos ❤️ itse kyllä luulen että jotain pitäisi tuntua, kun tosiaan ovulaation induktiossa tuntui ihan selvästi ja silloin kasvoi vain pari follia. Minäkin olin aiemmin luullut että lääkeannostusta voidaan tarvittaessa nostaa seurantaultran jälkeen, mutta viimeksi tosiaan kävi niin, että punktiossa olisi saalis joka tapauksessa ollut maksimissaan kaksi follia. Eli ei ollut mitään järkeä jatkaa hoitoa.
Huomaan, että tässä vaiheessa yritän jo etukäteen varautua tiistain pettymykseen, vaikka ihan hirveä romahdushan se tulee taas olemaan. Miehelle olen kypsästi kiukutellut, miksi meillä pitää olla noin surkeat lääkärit ja muutenkin touhu alkaa olla sellaista, että sama olisi tehdä pihalle nuotio ja polttaa siinä satasen seteleitä. Pian meillä tulee 2 vuotta lapsettomuuspolin ensikäynnistä, eikä olla keretty tekemään muuta kuin tuloksettomat inseminaatiot.
Madalena: toivotaan että siellä etenee kaikki jatkossakin hyvin ja kyytiläinen pysyy matkassa mukana Beating Heart ja samat toiveet toki rosegoldille!

Mulla oli ihan samat fiilikset 5+6 ultran jälkeen, ultrauksen alkuun näkyi vain raskauspussi, mutta lopussa siellä näkyi jotain sisällä. Kuvat on molemmista hetkistä. Mutta seuraavaan ultraan asti mietin, olikohan siellä sisällä todella mitään. Raskauspussin koko oli oikean kokoinen päiviin nähden.

Älä huoli Madalena, ei meilläkään tuossa vaiheessa näkynyt vielä alkiota tai sykettä, myöhemmin vasta. : ).
Sehän on oikein hyvä uutinen että siellä näkyi pussukka oikeassa paikassa, ja vaihe on juuri se mitä tuolloin voikin näkyä. ❤️

Kiitos että jaoitte kokemuksenne Illusia, rosegold ja jannn Beating Heart ja samoin kiitos tsempeistä ja toivotuksista kaikille muillekin! Beating Heart Tulee jotenkin aivan tippa linssiin kun täällä palstalla saa aina niin kannustavia viestejä aivan tuntemattomilta ihmisiltä, mutta jotka niin hyvin ymmärtää mitä tunteita tässä itse käy läpi. On tämä vaan mahtava yhteisö Blue Heart Yritän tosiaan pitää ajatukset positiivisina ja uskoa yllä, kun ei siihen lopputulokseen kuitenkaan enää voi oikein itse vaikuttaa, sitten reilun viikon päästähän se selviää onko alkio vielä kyydissä.

Paljon tsemppiä kaikille piinailijoille ja hoitoja odottaville! Toivon niin että jokainen teistä tällä saisi sen toivotun lopputuloksen!

Kiitos ❤️ itse kyllä luulen että jotain pitäisi tuntua, kun tosiaan ovulaation induktiossa tuntui ihan selvästi ja silloin kasvoi vain pari follia. Minäkin olin aiemmin luullut että lääkeannostusta voidaan tarvittaessa nostaa seurantaultran jälkeen, mutta viimeksi tosiaan kävi niin, että punktiossa olisi saalis joka tapauksessa ollut maksimissaan kaksi follia. Eli ei ollut mitään järkeä jatkaa hoitoa.
Huomaan, että tässä vaiheessa yritän jo etukäteen varautua tiistain pettymykseen, vaikka ihan hirveä romahdushan se tulee taas olemaan. Miehelle olen kypsästi kiukutellut, miksi meillä pitää olla noin surkeat lääkärit ja muutenkin touhu alkaa olla sellaista, että sama olisi tehdä pihalle nuotio ja polttaa siinä satasen seteleitä. Pian meillä tulee 2 vuotta lapsettomuuspolin ensikäynnistä, eikä olla keretty tekemään muuta kuin tuloksettomat inseminaatiot.
Madalena: toivotaan että siellä etenee kaikki jatkossakin hyvin ja kyytiläinen pysyy matkassa mukana Beating Heart ja samat toiveet toki rosegoldille!

Mä ymmärrän sun tuskastumisen. Seuraavalla käynnillä ota ihan suoraan toi puheenaiheeksi. Kysy vaikka että onko syy miksi annos on vain 200. Että alhaisemmalla AMH:lla kai joillain laitetaan heti isompi annos. Ja onko esteitä isommasta annoksesta. Perustele sitä niin että et halua että käy niinkuin viimeksi ettei vastinetta ole ja hoito on tehty turhaan, koska hoidot on rankkoja. Lääkärit on välillä niin syvässä päässä sitä itse lääketiedettä, että unohtavat potilaan. Joskus niidne pitää kuulla että olet turhautunut ja haluat nyt jonkun toimivan heti eikä seuraavalla kerralla että tämäei ole mikään huviajelu. Tsemppiä!!

Tosiaan tuntemuksia ei mullakaan 3:ssa IVF:ssä ollut kun ihan vasta punktioita ennen, kun follit kasvaa kunnolla.

Täällä piinailija päivittää kuulumisia

Tänään pp8/dpo10. Tein eilen illalla ja tänä aamuna testin. En osaa sanoa onko siellä haamujen haamu vai onko se vain toiveajattelua. Kaksi päivää sitten menkkajomotukset muuttuivat, ne ovat taas aika tarkasti kohdun seudulla eikä pitkin vatsan seutua.

Nyt ei auta kun laittaa jäitä hattuun ja odottaa. Ensi viikon perjantaina on virallinen testipäivä. Yritän odottaa ja testata seuraavan kerran tiistaina tai keskiviikkona

Mulla nyt pp9 en oo testailu, mutta eilen ei ollut enää rintojen arkuutta, kohdun nippailuja toisin kuin ennen punktioita ja punktiosta pp7 asti. To pp5 tuli viiltävät kivut hetkeksi lenkin jälkeen, perjantaina pp6 kävin vessassa useasti, välillä tuntui et nytkö ne menkat sitten alkaa... Mut ei.. Lauantaina olis ollu normi kierron eka vuoto pv. Synarela viivästytti viimeks menkkoja 1viikolla. Tänään ei mitään oireita paitsi jano, sammumaton jano.. Luget käytössä, mutta niitäkään ei valu mihinkään.

Perjantaina olis virallinen testi pv ja tässä kamppailen ajatuksen kanssa jaksanko odottaa sinne asti...

Mulla nyt pp9 en oo testailu, mutta eilen ei ollut enää rintojen arkuutta, kohdun nippailuja toisin kuin ennen punktioita ja punktiosta pp7 asti. To pp5 tuli viiltävät kivut hetkeksi lenkin jälkeen, perjantaina pp6 kävin vessassa useasti, välillä tuntui et nytkö ne menkat sitten alkaa... Mut ei.. Lauantaina olis ollu normi kierron eka vuoto pv. Synarela viivästytti viimeks menkkoja 1viikolla. Tänään ei mitään oireita paitsi jano, sammumaton jano.. Luget käytössä, mutta niitäkään ei valu mihinkään.

Perjantaina olis virallinen testi pv ja tässä kamppailen ajatuksen kanssa jaksanko odottaa sinne asti...

Hyvä kun olet malttanut olla testaamatta. Olen jo tehnyt neljä testiä perjantai illan ja sunnuntai päivän välillä ja olen tulossa hulluksi. Yritän väkisin saada väsytystaktiikalla positiivisen testin mutta ei. Tsemppiä HoPe ja kerro jos testaat ennen perjantaita tai jos oireet muuttuvat.

Omat oireet ovat vatsatuntemukset jotka nyt alkavat lieventyä. Hammasvälejä tänään putsatessa ikenet olivat vähän veriset. Nännipihat ovat mielestäni vähän laajentuneet mutta ovat edelleen vaaleat. Hetkittäin koen lievää pahoinvointia.

Takaisin