IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Miten sulla menee? Tuleeko sulla esim. kortisonia siirron aikaan hillitsemään mahdollista tulehdusta? Mulle siitä kerran mainittiin, mutta ei ole kuitenkaan siirroissa käytetty vielä.
En voi muuta sanoa, kun että itsekin luottaisin lääkäriin tässä. En vois jotenkin uskoa, että luottamus on pientä, koska kuitenkin lähtevät siirtoon. Pakkohan siellä taustalla olisi olla jotain tietoa että endometrioomat ei häiritse raskautumista siirrossa :bookworm:

Toi syöpä.. mä olen siis niin uusi tähän endoasiaan etten ole yhtään tutkinut tuota aspektia asiasta. Pitäs varmaan ottaa selvää...

Lääkäri ei puhunut mitään kortisonista. Aikaisemmin kun olen kysynyt olsiko se mahdollista ottaa käyttöön niin asia on sivuutettu, toki sillä kerralla eri lääkäri kyseessä. Nyt on käytössä Progynova ja Lugesteron x3 päivässä. Muuta ei ole määrätty tai neuvottu.

Mitä olen lukenut niin kystat jotka kasvavat suuriksi, eli 8cm tai isommiksi niin on suurempi (kaksinkertainen) riski muuttua pahanlaatuiseksi. Lisäksi näitä lääkkeitä, esim. Progynova on lääkeselosteessa lueteltu että lisää syöpäriskiä. Ja pakkausselosteessa Progynovassa lukee että tulee olla varovainen ja erikseen konsultoida lääkäriä lääkkeen käytöstä jos on endometrioosi. Ja tähän kaikkeen kun lisää että äidilläni on kahdesti löydetty kohdusta syöpäsoluja ja sitä on leikattu niin voi potentiaalisesti olla perinnöllisestikin kohonnut riski syöpään.
 
Punktio ohi ja ei ollut kivuliasta ollenkaan, hieman inhottavan tuntuista toki.
Itsellä siis munasarjat kääntyneet jotenkin kohdun taakse ja vaikeat ultrata jne. No nytkään ei saanut vasemmasta kaikkia folleja imettyä tämän vuoksi. Aiempi tulehdus talvella ja sen myötä lisääntyneet kiinnikkeet eivät myöskään helpottaneet asiaa.:shy:

Kuitenkin, saldona 11munasolua ja tuoresiirto ensi tiistaina!!!:wideyed: Joka on muuten meidän hääpäivä(siis vuosipäivä)!:Heartpink
Nyt jännätään sitten miten hedelmöittymiset ym.lähtevät etenemään! Kyllä on taival tämäkin, mutta onneksi on tämmöisiä mahdollisuuksia nykypäivänä.

Ihana kuulla että punktio meni hyvin. :happy: ja ihana määrä munasoluja :happy:
 
on tää jännää…:nailbiting:
11sta munasolusta yhdeksän oli kypsiä ja niistä viisi hedelmöittyi. Voi kun edes pari jaksaisi kehittyä vielä ja saisi jotain pakkaseenkin.:inpain:
Tuntuu jotenkin vähältä, mutta kait tuo hedelmöittyneiden tulos on suht keskivertoa!?o_O
Sitä taas miettii ihan liikaa…:hilarious::angelic:

Punktion jälkeisestä olotilasta… mulla siis ollut ihan hyvä olo ja en oo tarvinnu särkylääkkeitäkään enää nyt toisena päivänä. Nesteitä olen yrittänyt juoda paljon.
Mutta mitä kokemuksia teillä, kannattaako levätä useampi päivä ja varoa esim. rasitusta? Ohjeissa olikin tietysti kielto esim. raskaan liikunnan suhteen…
onko riskejä siis johonkin, jos ei ota riittävän”rauhallisesti”?:depressed:
 
on tää jännää…:nailbiting:
11sta munasolusta yhdeksän oli kypsiä ja niistä viisi hedelmöittyi. Voi kun edes pari jaksaisi kehittyä vielä ja saisi jotain pakkaseenkin.:inpain:
Tuntuu jotenkin vähältä, mutta kait tuo hedelmöittyneiden tulos on suht keskivertoa!?o_O
Sitä taas miettii ihan liikaa…:hilarious::angelic:

Punktion jälkeisestä olotilasta… mulla siis ollut ihan hyvä olo ja en oo tarvinnu särkylääkkeitäkään enää nyt toisena päivänä. Nesteitä olen yrittänyt juoda paljon.
Mutta mitä kokemuksia teillä, kannattaako levätä useampi päivä ja varoa esim. rasitusta? Ohjeissa olikin tietysti kielto esim. raskaan liikunnan suhteen…
onko riskejä siis johonkin, jos ei ota riittävän”rauhallisesti”?:depressed:

Omapolun usein kysytyissä lukee näin: "Maljahedelmöitetyistä (IVF) munasoluista kypsiä munasoluja on noin 80 %. Näistä noin 65–70% hedelmöittyy normaalisti ja 95 % lähtee jakautumaan eteenpäin. Normaalisti noin 50 % jakaantuneista alkiosta kehittyy blastokystavaiheen alkioksi päivään kuusi mennessä." Ainakin nuo kypsien ja hedelmöittyneiden määrä näyttäisi noudattavan melkolailla siis keskivertoa :) Itsellä punktioitiin silloin 6 munasolua, joista 6 kypsiä ja 4 hedelmöittyi. Näistä 1 siirrettiin 2-päiväisenä ja kaksi kehittyi blastoksi asti. Tuo tulosten odottaminen on kyllä piinallista!! Peukut pystyssä, että lopullinen saldo on hyvä :)

Ja hieno juttu, että olo punktion jälkeen on hyvä! Mielestäni ohje oli vain kuunnella omaa vointia, eli jos rupeaa tuntumaan ikävältä, niin sitten siirryt vaan taas enemmän lepäilykannalle.
 
Niiiiin ja siis ainut riski taisi olla, että kun munasarjat ovat turpeat, niin jos tekee liian voimakkaita käännöksiä, niin ne saattavat vinksahtaa jotenkin nurinniskoin.
 
Ihanaa kun täällä monella asiat etenevät! :Heartred

Mulla on ollut nyt ovulaation jälkeen jotenkin tunteellinen ja herkistynyt olo, ja tuli tietysti mieleen, että olisiko voinut tärpätä (ei kovin rationaalinen ajatus, ja muutenkin hädin tuskin olisi vielä kiinnittymisen aika)...

Jotenkin surullinen ajatus, meillä saattaa hedelmöitys tapahtua, mutta jos alkioparat eivät pääse kiinnittymään, kun kohtu ei ota vastaan...:sad010
 
Ihanaa kun täällä monella asiat etenevät! :Heartred

Mulla on ollut nyt ovulaation jälkeen jotenkin tunteellinen ja herkistynyt olo, ja tuli tietysti mieleen, että olisiko voinut tärpätä (ei kovin rationaalinen ajatus, ja muutenkin hädin tuskin olisi vielä kiinnittymisen aika)...

Jotenkin surullinen ajatus, meillä saattaa hedelmöitys tapahtua, mutta jos alkioparat eivät pääse kiinnittymään, kun kohtu ei ota vastaan...:sad010

Sama homma täällä, todennäköisesti hedelmöittyy muttei kiinnity, mulla kohdun sisäinen endometrioosi:hungover:

On: ei tullut tärppiä ekasta passista nyt odotellaan että menkat alkaa ja että ovis on joko ihan super ajoissa tai sitten tosi myöhään koska klinikka on kiinni juhannus perjantain ja tietysti viikonlopun. Ja sitten onkin jo heinäkuu ja kesätauko:sorry:
Jos vuoto alkaa jo huomenna niin sit letrot että ovis aikaistuu ja jos vuoto ei ala niin sitten varmaan ihan luomuna ja toivon että ovis on tosi myöhään. Vittumaista tämmönen laskeminen, koko ajan on vähän tulisilla hiilillä ja mieliala menee ihan miten sattuu:smiley-angry007
 
Tilkka ivf-polulla olevat: saitteko tänään omapolulle viestin, jossa kysytään tarvitseeko enää polkua? No laitan kuvan siitä tähän. Jotenkin tosi törkee, nytkö ne on meitä heittämässä jo pois koko hoidosta.. vastaanko tähän jotain?
 

Liitteet

  • Screenshot_20210611-180456__01.jpg
    Screenshot_20210611-180456__01.jpg
    115.1 KB · Katsottu: 151
Jannn, tuo sama tuli mullekin ja vähän oudoksuin, nytkö näin nopeasti plussaamisesta meidät ollaan potkimassa ulos, vaikka mitä tahansa voi tapahtua, eikä hoitava taho ole vielä tehnyt varhaisultraa :hilarious: Ja miten esim. PASeihin sitten tulisi ilmoittautua, entä jos tuleekin tarve kolmannelle hoidolle? Ehkä tuo on sitten tarkoitettu heille, jotka eivät heidän palveluitaan tule enää koskaan ikinä käyttämään, varsinkin jos viesti on laitettu kaikille. Mutta siihen olisi voinut laittaa vähän selventävämmin, että ryhmäviesti :rolleyes:
 
Jannn, tuo sama tuli mullekin ja vähän oudoksuin, nytkö näin nopeasti plussaamisesta meidät ollaan potkimassa ulos, vaikka mitä tahansa voi tapahtua, eikä hoitava taho ole vielä tehnyt varhaisultraa :hilarious: Ja miten esim. PASeihin sitten tulisi ilmoittautua, entä jos tuleekin tarve kolmannelle hoidolle? Ehkä tuo on sitten tarkoitettu heille, jotka eivät heidän palveluitaan tule enää koskaan ikinä käyttämään, varsinkin jos viesti on laitettu kaikille. Mutta siihen olisi voinut laittaa vähän selventävämmin, että ryhmäviesti :rolleyes:

Niinpä. Ja eikö heidän itsensä pitäisi olla kärryillä, kuka on hoidoissa ja kuka ei? Siis sulkea polku kun hoidot loppuvat. Esim niin kuin meillä, ymmärsin että inseminaatiopolku sulkeutui kun menimme ivf jonoon. o_O nojuu, ymmärrän että osalle se jää auki erinäisistä syistä.
 
Jokohan uskaltautuisin tänne mukaan. Oon sivusta seurannut jo pitkään.

Meillä ei miehen kanssa ole taustaa lapsettomuudesta ja luomuna ollaan saatukin kaksi poikaa. Toisella pojallamme todettiin geenivirheistä johtuva syndrooma, joka aiheuttaa kehitysvammaisuutta. Saimme pojan diagnoosin jälkeen mahdollisuuden käyttää alkiodiagnostiikkaa, jos toivoisimme lisää lapsia. Muutama kuukausi mietittyämme otimme yhteyttä ja pääsimme jonottamaan ivf hoitoihin. Päästiin vuorollamme suunnittelukäynnille vuosi sitten. Sen jälkeen oma sairauteni paheni, niin, että jouduttiin taas odottelemaan vuosi, että saadaan minun tilanteeni kuntoon.

Nyt meillä oli ensimmäinen hoitokierto ja eilen ensimmäinen punktio. Saatiin 8 munasolua, joista 7 oli kypsiä. Tänään tuli omapolulle tieto, että 2 oli hedelmöittynyt normaalisti.

Mun fiilis on pettynyt. Odotin suurempaa saalista, kun meillä ei lapsettomuustaustaa ole. Mietin todennäköisyyksiä ja sitä kuinka pienet ne nyt ovat siihen, että nämä 2 kehittyisivät blastoiksi asti ja todettaisiin terveiksi. Ja että sen jälkeen vielä selviäisivät sulatuksesta ja saisivat aikaan raskauden.

Olen ottanut tämän hoidon tähän asti tosi rennolla mielellä. Nyt ei tule itkusta loppua ja alan ymmärtää, miten paljon sen vauvan tosiaan haluaisin. :sorry:
 
Heippa kaikille!

olipa ikävän kuuloinen tuo viesti jonka ilmeisesti Hussilaiset olivat saaneet. Käsitin muualta lukeneena että oli aiheuttanut aika paljon pahaa mieltä jo väärinymmärryksiä joillekin.

ON: täällä aloitellaan tänään pp9:sää, oon alun piinapäivät ollut jotenkin todella toiveikas ja esim rintojen aristus on ollut aivan omaa luokkaansa joka on saanut toivoni nousemaan jo korkealle.

nyt tuntuu että kaikki oireet on hävinneet. Toivo tuntuu valuvan sen mukana. Testipäivään on vielä aikaa(16.6) tuleeko muilla tässä puolivälissä toivoton olo ja miten tässä jaksaa pysyä toiveikkaana.

tavallaan sitä haluaa jo valmistella itsensä ettei pety sitten liikaa ja toisaalta toivoa on niin kauan kun ei vuoto ala tai näe sitä yhtä viivaa testissä.

ketkä muut olikaan nyt piinapäivien keskellä?
 
on tää jännää…:nailbiting:
11sta munasolusta yhdeksän oli kypsiä ja niistä viisi hedelmöittyi. Voi kun edes pari jaksaisi kehittyä vielä ja saisi jotain pakkaseenkin.:inpain:
Tuntuu jotenkin vähältä, mutta kait tuo hedelmöittyneiden tulos on suht keskivertoa!?o_O
Sitä taas miettii ihan liikaa…:hilarious::angelic:

Punktion jälkeisestä olotilasta… mulla siis ollut ihan hyvä olo ja en oo tarvinnu särkylääkkeitäkään enää nyt toisena päivänä. Nesteitä olen yrittänyt juoda paljon.
Mutta mitä kokemuksia teillä, kannattaako levätä useampi päivä ja varoa esim. rasitusta? Ohjeissa olikin tietysti kielto esim. raskaan liikunnan suhteen…
onko riskejä siis johonkin, jos ei ota riittävän”rauhallisesti”?:depressed:

Toivotaa että mahdollisimman moni jatkaa kasvua. :happy: eihä sitä tarvi ku yhen hyvän alkion:Heartred mitä tuohon olotilaan ite ottaisin rauhallisesti vaikka olo olisi hyvä :happy: mut hienoa että et oo niin kipeäksi tullut.
 
Varmasti se HUS viesti aiheuttaa turhaa mielipahaa SEKÄ viestiruuhkaa mitä yrittävät vältellä. Ehkä siitä unohtui kirjoittaa "ryhmäviesti, ei tarvitse vastata jos ei ole ajankohtainen", jospa sieltä tulee uusi ryhmäviesti ensi viikolla :grin
 
Hei, anteeks omanapailu tähän väliin mut pika kysymys letrozolista, mikä vaikutus sillä on aloittaako kierron toisena vai kolmantena päivänä? Joskus jossain oli joku englannin kielinen kuva mut en löydä sitä mistään, siinä kuvassa oli tekstinä selitetty ne kierto päivien vaikutukset.. saiko kukaan kiinni mitä mä taas selitän :laughing014
 
Hei, anteeks omanapailu tähän väliin mut pika kysymys letrozolista, mikä vaikutus sillä on aloittaako kierron toisena vai kolmantena päivänä? Joskus jossain oli joku englannin kielinen kuva mut en löydä sitä mistään, siinä kuvassa oli tekstinä selitetty ne kierto päivien vaikutukset.. saiko kukaan kiinni mitä mä taas selitän :laughing014

En tiedä, mutta yleensä se aloitetaan kp3 tai kp5 :scratch
Mutta tuo kuva olisi mielenkiintoista nähdä!
 
Samaa mieltä, oli kyllä todella omituinen se HUS:n viesti! Luulin kuten Viljakin, että nyt ollaan heti plussaamisen jälkeen potkimassa ulos ennen varhaisultraa ja olin todella hämmentynyt. Hyvä kuulla, että oli ryhmäviesti. Ei ollut kyllä kovin onnistunutta viestintää. Erittäin hämäräksi jäi viestin tarkoitus. Minulle ei ainakaan missään vaiheessa ole sanottu, että hoitopolkuja pitäisi itse pyytää sulkemaan! Päin vastoin, inssien jälkeen mielestäni sanoivat, että inseminaatiopolku SULKEUTUU (tosin meillä se jäi roikkumaan auki, mutta ei tullut pieneen mieleenikään, että minun pitäisi aktiivisesti ilmoittaa, että se pitäisi sulkea. Nyt se oli kadonnut, kun tuo viesti tuli).
 
Takaisin
Top