IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nuo punktiopäivän syömis/juomisohjeet riippuvat hoitopaikasta. Esim. Naikkarilla on juuri tuo ettei saa syödä eikä juoda, sitten taas käydessäni yksityisellä hoitaja tarjoutui hakemaan minulle samantien ruokaa juuri ennen punktiota kun kuuli, etten ollut syönyt aamulla -- heillä kun ei mitään syömiskieltoa ollut.

Onpa taas eriäviä toimintatapoja paikasta riippuen. Oletin tuon olevan kerrankin universaali totuus, kun sitä minulle painotettiin todella paljon, ettei missään nimessä saa syödä eikä juoda ja kirjattiin ylös paljon olin aamulla juonut nestettä ja mitä olin juonut. Tuli syyllinen olo pienestä lasillisesta vettä, minkä olin aamulla juonut. :happy118

Mulla alkoi antibioottikuuri pissatulehdukseen. Se ei taida vaikuttaa mihinkään mitenkään? Letrot alkaisi aika paljon kuurin jälkeen.

Mette82 Onko teillä löydetty lapsettomuuteen mitään syytä vai oletteko selittämättömiä?

Selittämättömiä ollaan tai siis tuo hedelmöittyminen on ollut se haaste ja sen jälkeen alkioiden normaali jakautuminen. Ollaan itse ajateltu että siittiöissä on jokin ongelma vaikka normaaleilta ne näyttää ja on normaali määrä. Mulla siis eri miehen kanssa 2 lasta ja miehen exällä uuden miehen kanssa lapsi. Mies ei siis ole onnistunut saattamaan raskaaksi kumpaakaan. Viime hoidosta sain positiivisen testin joka meni sitten nopeasti kesken.

Mulla alkoi antibioottikuuri pissatulehdukseen. Se ei taida vaikuttaa mihinkään mitenkään? Letrot alkaisi aika paljon kuurin jälkeen.

En usko, että vaikuttaa. Mutta kannattaa soittaa ja kertoa siitä kuitenkin klinikalle, sekä kertoa mikä antibiootti sulla käytössä.
Sain itse samasta syystä 3 päivää sitten abtibioottikuurin ja en tajunnut kertoa lääkärille, että yritetään lasta. Kun antibiooteissa on eroa.

Moi! Niistä kahdesta huonommasta ei ollut pakkaseen asti, joten nyt ollaan tämän yhden siirretyn varassa . En varmasti uskalla testata vasta kuin testipäivänä 11.9, jollei vuoto ala tapansa mukaan jo ennen sitä. Jännittää aikalailla, ja kuulostelen tuntemuksiani. Nyt on ollut sellaista pientä kuvotusta kahtena päivänä, ja silloin toivon että se olisi hyvä merkki! kokoajan tuntuu että housuun valuu jotain, ja paniikissa tarkistelen ettei vaan verta. Mutta lugesteroliahan se on. Olisin maailman onnellisin jos tämä nyt onnistuisi :happy:ja eniten pelkää sitä pettymyksen tunnetta joka on niin valtaisan kamala jos epäonnistutaan:angry2. Koska sulla on isabel ja muut piinailijat virallinen testipäivä, ja koska meinasit testata?

Ai ne pakkaseen menijät kuukahti, no voi harmi. :sorry: Nyt vaan tosiaan toivotaan, että tarraa tuo siirretty! Sanoiko tai onko sulla mitään käsitystä, miksi kato oli noin kova?

Mulla myös testipäivä 11.9., mutta tekisi mieli testata aiemmin. Viimeksi kärvistelin testipäivään saakka. En oikein tiedä, kumpi on parempi - tippua suorilta vai valmistella itseään etukäteen. Aiemman testailun puolesta puhuisi sekin, että tuo testipäivä on perjantai, joten olisi ehkä hyvä olla klinikkaan varmuudeksi yhteydessä jo ennen sitä, jos näyttää, että nega tulee, ja jos halutaan heti seuraavassa kierrossa tehdä jotain. Toisaalta olisi hyvä testata vasta perjantaina, kun viikonloppu olisi suoraan edessä. Mutta siihen vielä kokonainen viikko! Nimensä mukaiset piinikset kyllä käynnissä...

Hassusti tunne omasta onnistumisesta on pikkkkkkkuisen salatoiveikas, mutta vahvin tunne vielä on että ei onnistuta, miksi nyt onnistuttais. Kun taas teidän kokemuksia lukee, on paljon toiveikkaampi. Jotenkin helpompi hyväksyä, että jokainen yrityskerta on mahdollisuus.
Joo tää kuvaa hyvin myös omia fiiliksiä!

Kanna, on kyllä perseestä :sad001. En ole kuullut että alkioita olisi joku julkiselta yksityiselle (tai toiseenkaan suuntaan) siirrellyt, mutta varmaan yksityiselle soittamalla mahdollisuus selviää aika helposti. Jos se on mahdollista niin eiköhän se ole heillä tiedossa.

Geraldine, voimia sinne. On tämä raskas tie.

Enkelinsiivelle onnittelut hienosta blastojen määrästä! Meitä alkiodiagnostiikkapotilaita on täällä tosi vähän verrattuna esim. kansainvälisiin foorumeihin. Kovasti tsemppiä tulosten odotteluun!

Meitä piinailijoita onkin paljon, itselle tehtiin toissapäivänä ensimmäinen alkionsiirto. Tähän asti oon onnistunut olemaan suht rentona koko hoidon suhteen mutta nyt on selvästi alkanut ihan kunnon piinailu. Toivotaan että Zinnia olisi nyt aloittanut kunnon plussa-aallon :)
Samoin ihmettelen, miksei tuota alkiodiagnostiikkaa suositella (ainakin yksityisellä) enemmän? Säästäisi kuitenkin käsittääkseni monia turhia siirtoja. Mikä teillä Smip ja muut on syynä, että tuo tehdään? Ja vinkkaisitko jotain englanninkielisiä foorumeita, jos sellaisia seuraat?

Muokattu viimeksi:
Kauramaito meille tehty aina icsi. Useimmiten hyvät tulokset niistä tulleet. Yksi lapsi on jo ja toinen vatsassa. Olisin kanssa luottavaisin mielin. :happy:

Isabel meille lääkäri sanoi alkio diagnostiikasta sen että useimmiten se tehdään niille, joilla epäonnistumisia useampi takana. Se kuitenkin maksaa sen 8000€ (yksit.), ja sillä tekee myös useamman siirron. Alkiot tulee olla blastoja. Eli pitää selvitä lisäkasvatuksesta. Tutkimus on aina myös lisäriski alkiolle.
Tällä kerralla meille tarttui 2- päiväinen ja lääkäri myös sanoi, että nykytutkimusten mukaan 2 päiväisillä ja 5 päiväisillä olisi sama prosentti raskautumiselle. Kohtu on alkiolle aina parempi kasvualusta kuin malja. Ei tiedetä, vaikka tämä meidän kaksipäiväinen olisi kuukahtanut maljalle lisäviljelyssä vaikka jatkoikin kohdussa hyvin. Nämä siis lääkärin sanoja.
Nämä kaikki asiat ainakin siinä tulisi punnita, mikä järkevin ratkaisu lähdetäänkö alkiodiagnostiikkaan.

Tsemppiä kaikille piinistelijöille ja tarrasukkia matkalaisen mukaan saaneille! Punktioon meneville sujuvaa operaatiota sekä hyvää saalista! :happy093.

Täällä tänään selvitty punktiosta. Operaatio sujui kivuttomasti, mutta saalis jäi oletettua laihemmaksi. Vain 4kpl punktioitiin, toisesta munasarjasta ei saatu yhtä punktioitua koska munasarja pysytteli liian kauakana neulan tavoittamattomissa ja suolikin tyrkkäsi itseään eteen. Paineltiin mahaa vaikka kuinka mutta ei.:mad: Mikä kuitenkin lohduttavaa kaikista neljästä saatiin munasolu! Maanantaina olisi siirto jollei sitä ennen soitella huonoja uutisia. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin että nuo neljä munista olisi priimaa ja hedelmöittyisi. Tai edes yksi! :smiley-angelic001

Tällä kerralla meille tarttui 2- päiväinen ja lääkäri myös sanoi, että nykytutkimusten mukaan 2 päiväisillä ja 5 päiväisillä olisi sama prosentti raskautumiselle. Kohtu on alkiolle aina parempi kasvualusta kuin malja. Ei tiedetä, vaikka tämä meidän kaksipäiväinen olisi kuukahtanut maljalle lisäviljelyssä vaikka jatkoikin kohdussa hyvin. Nämä siis lääkärin sanoja.
Nämä kaikki asiat ainakin siinä tulisi punnita, mikä järkevin ratkaisu lähdetäänkö alkiodiagnostiikkaan.

Kiva kuulla tuo, että onnistumis% olisikin sama nuoremmillä ja vanhemmilla alkioilla. Mulle nyt siirretty 4 päiväinen kaksi kertaa. Meillä kun tehtiin puolelle icsi ja puolelle ivf, niin en tiedä kummanlaisia alkioita sain matkaan. Pitää kysyä jälkikäteen!

toisesta munasarjasta ei saatu yhtä punktioitua koska munasarja pysytteli liian kauakana neulan tavoittamattomissa ja suolikin tyrkkäsi itseään eteen. Paineltiin mahaa vaikka kuinka mutta ei.:mad: Mikä kuitenkin lohduttavaa kaikista neljästä saatiin munasolu! Maanantaina olisi siirto jollei sitä ennen soitella huonoja uutisia. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin että nuo neljä munista olisi priimaa ja hedelmöittyisi. Tai edes yksi! :smiley-angelic001

Voi ei, voiko noinkin käydä. Onneksi tuli ne neljä ja toivottavasti tulee hyviä uutisia. Yhden hyvän se vain vaatii, täällä monta esimerkkiä siitä :)

Onpa taas eriäviä toimintatapoja paikasta riippuen. Oletin tuon olevan kerrankin universaali totuus, kun sitä minulle painotettiin todella paljon, ettei missään nimessä saa syödä eikä juoda ja kirjattiin ylös paljon olin aamulla juonut nestettä ja mitä olin juonut. Tuli syyllinen olo pienestä lasillisesta vettä, minkä olin aamulla juonut. :happy118

Joo mä ihmettelin kun sun kuvausta luin, et noinko jo olin unohtanut että punktiossa olis pitäny nälissään olla :joyful: mun punktio oli kyl aamulla heti muistaakseni, et hyvinkin onvoinut olla syömättä ja vaan unohtanut koko homman

Voi ei, voiko noinkin käydä. Onneksi tuli ne neljä ja toivottavasti tulee hyviä uutisia. Yhden hyvän se vain vaatii, täällä monta esimerkkiä siitä :)

Näköjään voi. Kyllä tuntui et oli niin mun tuuria tuo että munasarjat karkaa.:banghead: Tuota kyllä käynyt välillä ultrissakin. Mulla näkyi ekassa ultrassa alkuja jopa reilu 20kpl mutta näin ne vaa kerkee kierron aikana karsiutua. Mun AMH on 5,5 joten olisi luullut saaliin olleen vähän parempi. Ja totta, yksi riittää ja toivon että noiden neljän joukossa se yksi onnekas tyyppi on.:Heartred Jos täytyy toiseen keräykseen ryhtyä niin lääkäri väläytteli että lääkeannosta nostetaan. Pitäisi nyt vaan malttaa mieli kun kuitenkin vasta ensimmäistä IVF:ää viedään.

Hei,täällä kirjoittelee uusi kauan seurannut jo näitä eri keskusteluita :) Meillä nyt ensimmäinen ivf menossa eilen oli uä-käynti ja maanataina on punktio.Meidän tilanteessa hyperin riski oli suuri joten kaikki alkiot kuulma pakastetaan suoraan. Onko muilla ollut näin oletteko päässeet jo mahdollisesti heti seuraavasta kierosta siirtoon ja onko kestänyt keholla palautuminen kuinka kauan?Ja vielä siitä punktio päivästä saako silloin illalla/aamulla esim syödä normaalisti vai onko jotain rajoitteita? En hokassut eilen kysellä.:dead:

Mulla punktioitiin liki kolmekymmentä follikkelia. Meillä ei siis ollut tuoresiirtoa hyperiuhkan vuoksi ja yksi välikierto piti olla ennen pasia.

Heipä hei!

Kertaan oman viikkoni tapahtumat; maanantaina punktio josta saatiin 14 munasolua, niistä 10 oli kypsiä ja 5 hedelmöittyi.
Alkion siirron oli tarkoitus olla torstaina mutta aamulla sain viestin että 4 alkioista ois niin samankaltaisia ettei osata valita parasta siirtoon vaan mielellään viljellään vielä seuraavaan päivään.

No, sitten koitti siirtopäivä selvisi että meidän kohdalla munasolu ja siittiö eivät hedelmöity omatoimisesti vaan näillä neljälle oli kaikille tehty ICSI. Oli erityisen huojentavaa saada edes jonkinlainen selitys sille miksi aiemmin raskautta ei ole kuulunut.
Annan itseni olla jopa hieman toiveikas nyt tämän onnistumisen suhteen. Pettymys tulee jos on tullakseen. Helpottaa hirveästi tietää että pakkasessa on alkioita odottamassa.

Nyt siirryn siis teidän piinailijoiden joukkoon!
Onko muita joilla tehty icsi?
Tsemppiä jokaisella hoitoihin ja piinailuihin!
Meillä 3x icsi. Ekassa oltiin ivf tekemässä, mut heti punktion jälkeen ilmoitettiin, et kuitenkin icsi ja seuraavat kaks siis suunnitellusti samoin.
Kaikki vähät kerätyt munasolut (4-9) on ollu kypsiä ja hedelmöittynyt.
Ekasta vaan tuoresiirto 3pv. Tokasta tuoresiirtona varhainen blasto ja muita kasvateltiin seuraavaan päivään ja kaks pakkaseen. Kolmannesta tuoresiirtona blasto ja yks pakkaseen, jonka siirtoa on nyt tammikuusta asti yritetty..

Ennen näitä kokeiltiin kuus inssiä vaikka kerrasta toiseen miehen vähäiset simppamäärät vaan laski. Ja kaikki muu odottelu, eksyneet lähetteet jne ei välttämättä oo auttanu asioita...

Itellä siis amh 3.01 mut siitä huolimatta niitä antraarifolleja ei oo läheskään sitä mitä pitäis/luulis olevan.. heikko vaste lääkkeille (mikä on ihan tuttua vaivasta ja lääkkeestä riippumatta).

Pikatiivistelmä...

Tsemppiä kaikille piinistelijöille ja tarrasukkia matkalaisen mukaan saaneille! Punktioon meneville sujuvaa operaatiota sekä hyvää saalista! :happy093.

Täällä tänään selvitty punktiosta. Operaatio sujui kivuttomasti, mutta saalis jäi oletettua laihemmaksi. Vain 4kpl punktioitiin, toisesta munasarjasta ei saatu yhtä punktioitua koska munasarja pysytteli liian kauakana neulan tavoittamattomissa ja suolikin tyrkkäsi itseään eteen. Paineltiin mahaa vaikka kuinka mutta ei.:mad: Mikä kuitenkin lohduttavaa kaikista neljästä saatiin munasolu! Maanantaina olisi siirto jollei sitä ennen soitella huonoja uutisia. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin että nuo neljä munista olisi priimaa ja hedelmöittyisi. Tai edes yksi! :smiley-angelic001

En siis oo ainoa.. ekassa punktiossa jäi vasen puoli punktioimatta vaikka siellä parhamillaan hääräs kolme tyyppiä painelemassa. Tokassa ei ongelmia ja kolmanessa onnistu, vaikka jokaisen punktioidun solun jälkeen piti alottaa alusta, kun munasarja painamisesta huolimatta aina karkas:wtf:

Uudet tervetuloa joukkoomme!

Kanna Silloin, kun aloitin hoidot niin TSH-arvo oli ensin 0,09 ja sitten 0,56, kun lähdettiin ekaan inssiin. Tavoitearvo oli muistaakseni 2-2,5. Ja kun tärppäsi arvoni oli 1,86 eli aika lähellä tuota tavoitetta. En oikein tiedä, mikä näitä mun arvoja heittelee... Viime syksynä mulla oli 7,42 ja muistaakseni sitä viime kesänä jotain 0,5. En vaan löydä kannasta (siis Kanta.fi :Stä :) )kaikkia mulle tehtyjä labrakokeita, kummallista.
Nyt vihdoin arvot ovat tasaantuneet monen vuoden seilaamisen jälkeen.

Meillä piinailun eka viikko käynnissä. Tällä kertaa ei ole optimistinen olo kuin edellisellä kerralla. Toivon kuitenkin salaa!

Kissankäpälä

Muokattu viimeksi:
Kauramaito meille tehty aina icsi. Useimmiten hyvät tulokset niistä tulleet. Yksi lapsi on jo ja toinen vatsassa. Olisin kanssa luottavaisin mielin. :happy:

Isabel meille lääkäri sanoi alkio diagnostiikasta sen että useimmiten se tehdään niille, joilla epäonnistumisia useampi takana. Se kuitenkin maksaa sen 8000€ (yksit.), ja sillä tekee myös useamman siirron. Alkiot tulee olla blastoja. Eli pitää selvitä lisäkasvatuksesta. Tutkimus on aina myös lisäriski alkiolle.

Joo, näin olenkin käsittänyt, että lisäriski alkiolle. Ja turha tosiaan varmaan tehdä, ennen kuin epäonnistumisia takana.

Enpä tiennyt, että 2-päiväisillä ja 5-päiväisillä sama prosentti raskautumiselle?! Luulin, että 5-päiväisillä aina parempi. Mulla viljelty (yritetty) kaikki blastoiksi, miksihän näin. Olisi paljon enemmän yrityksiä, jos olisi pakastettu ennen blastovaihetta. Nyt kuukahti neljä kuudesta. :sorry:Täytyykin selvitellä ja kysyä lääkäriltä tästä.

Samoin ihmettelen, miksei tuota alkiodiagnostiikkaa suositella (ainakin yksityisellä) enemmän? Säästäisi kuitenkin käsittääkseni monia turhia siirtoja. Mikä teillä Smip ja muut on syynä, että tuo tehdään? Ja vinkkaisitko jotain englanninkielisiä foorumeita, jos sellaisia seuraat?

Meillä alkiodiagnostiikkaa tehdään puolison periytyvän ja vakavan sairauden takia, mikä on vähän eri asia vaikka sama tekniikka käytössä onkin. Toki samalla muut yleiset kromosomipoikkeukset tsekataan. Luulen, että ensisijaisesti sitä ei tehdä, koska alkiodiagnostiikka on tosi kallista ja ainakin meidän tapauksessa hoitopolku on kestänyt tosi kauan. Ja siis alkioita tarvitaan paljon kun kyseessä on voimakkaasti periytyvä sairaus, sillä keskimäärin vain joka kolmas tutkittu alkio on terve (1 muu poikkeavuus, 1 miehen sairautta kantava, 1 terve).

Meidän tapauksessa kuulemma yksityisellä olisi maksanut yli sen 10000€, koska geenitestit ja ns viallisen geenin löytäminen tapauksessamme ovat hieman monimutkaisia (mikä onkin syy pitkiin odotusaikoihin). Noita alkioiden geenejähän ei myöskään tällä hetkellä pystytä edes Suomessa tutkimaan vaan näytteet lähetetään aina ulkomaille ja niistä saa tulokset noin viidessä viikossa.

Arvelen myös varovasti, että tätä pidetään Suomessa jollain tapaa vielä eettisesti kyseenalaisena ("rodunjalostusta").

Meillä on taustalla kromosomien translokaatio. Periaatteessahan se on vain yksi kromosomipoikkeama muiden joukossa, mutta toki nostaa viallisten alkioiden määrää (tilastollisesti meillä 3/4 alkioista on poikkeavia).

Lääkäreitä on varmaan tässäkin asiassa useampaa koulukuntaa, meidän yksityinen lääkäriasema on julkisuudessakin esiintynyt alkiodiagnostiikan (ja pitkän viljelyn) puolestapuhujana. Kustannukset ovat toki kovat, meidän kuudelle blastolle koromosomiseulonnan hinnaksi tuli noin 5000e muiden IVF-maksujen päälle, joten kyllä hyötysuhdetta kannattaa punnita kunkin yksilöllinen tilanne ja taustat huomioiden. Julkisella alkiodiagnostiikkaa ei käsittääkseni edes saa, jos taustalla ei ole jotain periytyvää. Me päädyimme koronan vuoksi yksityiselle, mutta jos tämä hoito ei natsaa niin jatkamme julkisella.

Me olemme olleet tosi tyytyväisiä tähän mahdollisuuteen. Kolmantena päivänä jäljellä oli 11 alkiota, olisi tuntunut aika hurjalta lähteä niitä yksi kerrallaan siirtelemään tietäen, että noin 75% ei tosiasiassa ole elinkelpoisia. Ehdimme tavata aika monta lääkäriä ennen päätymistämme nykyiseen ja he kaikki pitivät biopsiasta aiheutuvaa lisäriskiä nykytekniikoilla erittäin pienenä, enemmän painotettiin sitä, että tuloksiin liittyy aina pieni virheen mahdollisuus.

Hyvä kv-foorumi on mielestäni Redditin Infertility-yhteisö, https://www.reddit.com/r/infertility/. Mulla meni hetki tottua sääntöihin ja sisäistää miten tuo "pyörii", mutta looginen kokonaisuus, paljon hyvää asiaa ja keskustelu sielläkin erittäin korkeatasoista.

Muokattu viimeksi:
Takaisin