IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen kirjoitellut tuolla aiemmassa ketjussa hoitojen ja piinailun ajan. IVF 2 ekasta tuoresiirrosta syntyi meidän poika eka IVF meni mönkään ja muuttui inseminaatioksi. Te ketkä olette jo toista kertas hoidoissa oletteko joutuneet pyytämään uutta lähetettä hoitoihin? Pakkasessa ei jäänyt meille mitään ja tk sanoivat, että 1v yritystä ja uuden lähetteen tarvitseisimme. Onko kokemuksia ja meneeköhän näin, jos menee on vain kai tyydyttävä tähän vastaukseen :sad001 synnytyksestä asti oltu ehkäisemättä siis 1v1kk ja sen kummempaa kotiyritystä ei oo tällä hetkellä mennään kuitenkin ilman ehkäisyä. Hoitojakaan ei nyt anneta eikä uusia oteta HUS:issa vastaan ja hoitoihin ei oltaisiin oltu niin voitu aloittaa

Mulla neuvolalääkäri kirjoitti lähetteen. Hus suoraan asetti IVF jonoon kun vastaanotti lähetteen. Soitin hoitajalle, sanoi et kunhan lähetteessä lukee aikaisempi ivf, lapsettomuus niin riittää..

Piinaavaa odottelua. Mun ystävä kysyi tänään, myisinkö turvakaukalon heidän tulevalle toiselle lapselleen. Tietää, että odotamme hoitoihin. Tuli siinä ajatus mieleen, et näinkö ei edes ystävät usko meidän mahdollisuuksiin...

Toista kiertoa 'luomusti' mennään. Jonkin verran kipuja ollut ovulaation aikana. Tulevia kuukautisia pelolla odottaen...välillä hiipii toivon Ripe, että jos sitä luomusti plussaisi. Sit samassa miettii et 4 vuoden aikana se tapahtui kerran(heti endometrioosi leikkauksen jälkeen, ku kaikki "avattu ja puhdistettu" - > keskenmeno. Ja hoidolla vasta onnistui. Et ei mitkään huimat prosentit ole :D

Sain lääkäriltä valmiiksi jo e-reseptin Estradot nimiseen laastariin. Tarkoitus olisi siis siirtää alkio lääkkeelliseen kiertoon, kun viimeksiki tärppäsi heti. Mutta mulla ei oo laastareista ollu ikinä kokemusta? Onko täällä kellää? Viimeks siis mulla oli jotain emättimeen laitettavia ja suuhun laitettavia lääkkeitä? Pelottaa jotenki toi laastari... :D

Oliko joku saanu vielä vastausta onko Taysissa vieläkää alotettu hoitoja vai meneekö se tosiaan vasta elokuulle? :/

Noi laastarit on melko helpot. Itellä 2 laastaria kerralla ja vaihto 3pvn välein. Kierrätän niitä navan ympärillä parissa eri rivissä. Kun ainakin itselle aiheuttaa punoitusta niin yritän pitää hieman väliä ennen kun samaan kohtaan laitan. Semmonen mikä kannattaa kattoa on mihin kohtaan housut aina osuu ettei laastarin reuna olis just siinä kohtaa. Itellä työhousut hankaa just tiettyyn kohtaan niin pitää siksi välttää sitä tai jatkuvasti saa korjailla niitä.

Niissä on aika kovat liimat reunoissa vaikka laastarin saakin revittyä melko helposti irti. Liimojen irroitteluun oon käyttäny kookosöljyä ja hangannu hetken päästä vanupuikolla niin on lähteny ihan hyvin. :)

Mulla on itsellä kyllä myös luget ja luulen että ne tai vastaavat emätinkapselit tulee lisäksi aina lääkkeellisessä. Mutta ne tulee sitte vasta vähän ennen siirtoa :)

Mulla neuvolalääkäri kirjoitti lähetteen. Hus suoraan asetti IVF jonoon kun vastaanotti lähetteen. Soitin hoitajalle, sanoi et kunhan lähetteessä lukee aikaisempi ivf, lapsettomuus niin riittää..
Kiitos vastauksesta. Hyvä saada saman alueen hus:ilaisen vastaus, että uusi lähete tarvitaan ei näin vain soiteta polille ja jonoon mennä.

Palasaippua Kiitos vastauksesta! Tuliko sulle mitään oireita noista muuten? Mullekki määrättiin 2 laastaria kerralla ja ilmeisesti 3pv välein myös vaihto. Eli vatsan seudullako niitä pitää pitää? :)

Palasaippua Kiitos vastauksesta! Tuliko sulle mitään oireita noista muuten? Mullekki määrättiin 2 laastaria kerralla ja ilmeisesti 3pv välein myös vaihto. Eli vatsan seudullako niitä pitää pitää? :)

En kyllä osaa nyt sanoa muuta kun se laastarikohdan punoitus ja pieni polttelu suihkussa (mikä loppu kun päätin että raaputtelen ne tarrajäämät pois vasta kun se alue on saanu olla muutaman päivän).

Joo tosiaan alavatsalla lääkäri sanoi. Ja apteekissa sanoi että ei lähelle rintoja, mutta navanympärillä on hyvä pitää.

Tosin nyt on kamalasti kaikkia oloja, mutta olen myös raskaana 7+2 joten oletan isoimman osan oireista johtuvan siitä :) noita estradotia ja lugeja omalla kohdalla käytän siihen että 10 viikkoa tulee täyteen.

Ei oo totta. Joudutaan sittenkin menemään "kaikki alusta". Käsitin et vaan ivf jonoon. No en tajunnut et tarvitaan tää hoidon suunnittelu käynti. Siihen pitää labrat, pissat yms.. Molemmat paikalle ja ei lapsia mukaan. No kysyin sit miten tehdään ku ei me voida lasta kotiin jättää (1wee) eikä isovanhempia saa käyttää. Nyt sit käynti silleen et toinen jää lapsen kaa sairaalan ulos ja sit vaihdetaan jossain vaiheessa.. Ja miehen pitää viedä uusi siemennestenäyte. Kerran jo tutkittu ja yksi lapsikin niillä saatu aikaan et eikö muka riitä??

(miehelle kova paikka toi näytteen ottaminen /vieminen). Oltiin varauduttu et riittää ne kerrat kun "tehdään lasta". Nyt sit yritän keksiä miten saisin suostultua tohon taas...

Ei oo totta. Joudutaan sittenkin menemään "kaikki alusta". Käsitin et vaan ivf jonoon. No en tajunnut et tarvitaan tää hoidon suunnittelu käynti. Siihen pitää labrat, pissat yms.. Molemmat paikalle ja ei lapsia mukaan. No kysyin sit miten tehdään ku ei me voida lasta kotiin jättää (1wee) eikä isovanhempia saa käyttää. Nyt sit käynti silleen et toinen jää lapsen kaa sairaalan ulos ja sit vaihdetaan jossain vaiheessa.. Ja miehen pitää viedä uusi siemennestenäyte. Kerran jo tutkittu ja yksi lapsikin niillä saatu aikaan et eikö muka riitä??

(miehelle kova paikka toi näytteen ottaminen /vieminen). Oltiin varauduttu et riittää ne kerrat kun "tehdään lasta". Nyt sit yritän keksiä miten saisin suostultua tohon taas...
Voi kökkö :( tätä just mietinkin tarvitaanko mitä kaikkea, kun palaa hoitoihin uudestaan. Tiedätkö mitä kaikkea tarkalleen uudestaan haluavat tutkia ennen, kun pääsee ivf jonoon?

Sain lääkäriltä valmiiksi jo e-reseptin Estradot nimiseen laastariin. Tarkoitus olisi siis siirtää alkio lääkkeelliseen kiertoon, kun viimeksiki tärppäsi heti. Mutta mulla ei oo laastareista ollu ikinä kokemusta? Onko täällä kellää? Viimeks siis mulla oli jotain emättimeen laitettavia ja suuhun laitettavia lääkkeitä? Pelottaa jotenki toi laastari... :D

Oliko joku saanu vielä vastausta onko Taysissa vieläkää alotettu hoitoja vai meneekö se tosiaan vasta elokuulle? :/

Sain vastauksen, että pandemian vuoksi hoidot keskeytetty ja he ilmoittavat taas kun jatkuu. Ja sen verran oli tietoa, ettei ole mitään tietoa milloin sulku voisi päättyä. Eli mitään "lupausta" eivät voi antaa.

Sain kuulla et mun serkku odottaa toista lasta. Olen kyllä hänen puolesta onnellinen, hienoa että kaikilla ei ole näin hankalaa homman kanssa. Josko mekin joskus tuohon odottavaan porukkaan päästäis :angel1

En oo varma. Meillä ensi viikolle lääkäri aika. En usko, että mies kerkiää viedä näytettä edes näin nopealla varoitusajalla. Multa ainakin verikokeet, mieheltä siemennestenäyte...sukupuolitaudit varmaan sit viel päälle lähempänä. Tosi hankala järjestää ees labrassa käyntiä, kun ei voi lasta ottaa mukaan. Kaverin sain sovittua et tulee autolla meidän auton viereen :D :D jätän lapsen sinne ja käyn labrassa. Näin ei lapsi "jää yksin autoon".. Et jos alkaa huutaa menee laittaa tabletin vaikka päälle :D

En oo varma. Meillä ensi viikolle lääkäri aika. En usko, että mies kerkiää viedä näytettä edes näin nopealla varoitusajalla. Multa ainakin verikokeet, mieheltä siemennestenäyte...sukupuolitaudit varmaan sit viel päälle lähempänä. Tosi hankala järjestää ees labrassa käyntiä, kun ei voi lasta ottaa mukaan. Kaverin sain sovittua et tulee autolla meidän auton viereen :D :D jätän lapsen sinne ja käyn labrassa. Näin ei lapsi "jää yksin autoon".. Et jos alkaa huutaa menee laittaa tabletin vaikka päälle :D

Onpas kyllä hankalan kuuloista ettei voi lasta mukaan ottaa :confused004 hyvin keksitty etälähihoitaja :hilarious:

Munkin mies oli ekoissa inseminaatioissa aika kurjana siitä näytteenannosta. Vissiin ei sekään kovin mieltä ylentävää ole, ja kun stressaa jne ei meinaa tulla mitään. Hällä helpotti se harjoituskertojen myötä. Ikävä kuulla et sun miestä vielä harmittaa. Itellä oli silloin voimaton olo kun näki miten toinen oli siitä vaikeena :sorry:

Meillä riitti hoidon suunnittelukäynnille se että mä menin sinne yksin ja mies sitten kävi vaan allekirjoittamassa paperit kansliassa toisena päivänä kun kerkesi. Voisitko ehdottaa tällaista?

Tuokin on jännä miten eritavoilla hommat menee. Ei meilläkään oltu innoissaan siitä näytteen antamisesta, mutta olisko tokaan (varsinaiseen ivf touhuun tarkoitettuun) näytteeseen helpottanut se että vika oli mun kropassa eikä hänellä. Ja varmaan se ettei tarvinnut itseään piikitellä. Tuossa vois minusta hieman muistuttaa varovasti ettei se homma tule sullekaan herkkua olemaan :/

Mies kokee, että on "turhaa" viedä näytettä, kun on kerran jo todettu että ei ole vikaa hänessä. Tiedetään täysin syyn olevan mussa (endometrioosi tuhoja tehnyt..)...On sitä mieltä, että hoidossa näyte "menee tarpeeseen". Nyt ärsyttää se, kuinka tästä ei hyödy mitään..

Mies kokee, että on "turhaa" viedä näytettä, kun on kerran jo todettu että ei ole vikaa hänessä. Tiedetään täysin syyn olevan mussa (endometrioosi tuhoja tehnyt..)...On sitä mieltä, että hoidossa näyte "menee tarpeeseen". Nyt ärsyttää se, kuinka tästä ei hyödy mitään..

Joo no ymmärrän kyllä tuon. Mut varmaan haluavat testata jos edellisestä testistä yli vuosi tai jotain vastaavaa. Koskaanhan kun ei tiiä mitä kaikkia muutoksia kropassa on tapahtunu vaikkei niitä ole ite huomannu. Itelläki tuli kilpparin vajaatoiminta ihan puskista vuosi sitten. Kaipa haluavat vaan varmistaa just että kaikki tarpeellinen tulee huomioitua sitte kun on tositilanne, siinä vaiheessa kun eivät oikeen käsittääkseni ehdi mitään tutkia kun pitää siirtoon/pakkaseen menevät hedelmöittää :/

Onhans tietysti turhauttavaa, mutta palkinto on sitten niin iso kuitenkin lopuksi :)

Minä kyllä tuossa tilanteessa muistuttelisin miestä siitä, että ei se naisenkaan osuus hoidoista ole mitään mieltäylentävää, saati sitten neljän kuukauden päivittäinen oksentelu. Että ryhdistäytyy ja toimittaa tavaransa purkkiin mutinoitta.

Meillä hoidettiin homma kotona näyte purkkiin...minkä mä laitoin sitten villasukan sisään ja tissien väliin ihoa vasten ja ajoin nilkkasuorana 60min sisään sen labralle... Ja näytteessä ei ollu mitään moitittavaa.. :pompus: et onnistuisko teillä semmonen?

Meillä hoidettiin homma kotona näyte purkkiin...minkä mä laitoin sitten villasukan sisään ja tissien väliin ihoa vasten ja ajoin nilkkasuorana 60min sisään sen labralle... Ja näytteessä ei ollu mitään moitittavaa.. :pompus: et onnistuisko teillä semmonen?

Kiitos vinkistä. Tätä voisi kokeilla. Ehkä just ja just tunnin sisällä kerittäisiin ajaa hoitopaikkaan...

Meillä tätä ensimmäistä tehtiin 4 vuotta. Aina ei ole niin yksinkertaista et sanoa et, nyt hiljaa ja vie näyte. Asioilla on erilaisia puolia. Miehelle sairaalat ei ole kauhean mukavia paikkoja. joutunut pelkäämään mun hengen puolesta. Siellä on mm. tehty mulle vaikea endo leikkaus, kaavinta joka ei sujunut hyvin, sektio jossa vuosin ja vuosin eikä saatu tyrehymään jossa oli lääkäreitä lopulta pilvin pimein (mies mukana salissa) . Astuessa samoista ovista ei välttämättä ole helpoin paikka viedä näytettä.. Ei se ole kaikille vain että purkki ja spruits..Ja tämän takia ei sitä haluaisi "turhaa" viedä..

Meillä tuetaan molemmat toisia, parhaimmalla tavalla. Hyväksytään, että toiselle tuntuva pieni asia, voi olla toiselle todella vaikea. Ja mies tuki kokoajan edellisen hoidon ja 12 viikon oksentamisen (+20 kertaa päivässä). Mielestäni on myös mun tehtävä tukea tässä häntä. Esim itselle ei ollut ollenkaan paha piikittää itseäni. Jollekki toiselle voi olla paha paikka tämä..

Olitte keskustelleet miten näytteiden anto luonnistuu. Meillä ei oo pulmaa ollut asiaan liittyen ehkä enemmänkin turhautumista, kun on joutunut moniin hoitokertoihin näytteen antamaan. Noihin uudelleen hoitoihin hakeutumiseen ja niin sanottuihin tutkimuksiin ymmärrän sen jos sukupuolitautitestit otetaan koska laki sen vaatii ja pvk jos sekin on nyt aivan vältämätön, kun samasta voi ottaa mutta mietin tarviiko oikeasti sperma-analyysia jos kerta ekalla kerralla on jo todettu diagnoosi ja siittiötkin, kun uusiutuvat normaalisti ja hyvä todiste se kun kerran yks lapsi ainakin kotona löytyy jo. Mietin myös sitä täytyyköhän noita fsh,estrogeeni ja amh labroja uudelleen käydä läpi toisellä kierroksella? Koska hormoonilabroja on myös seurattu ja otettu jo ekoissa kerroissa hoitoja.

Takaisin