IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos kaikille tsempeistä, vaikka omanapaisesti en tässä tuskassa pysty nyt ottamaan muuten osaa keskusteluihin.
Voimia kuitenkin kaikille ja jaksamista tähän loputtomalta tuntuvaan ainaiseen odotteluun.

Zinnia pahoittelut keskenmenosta, se on varmasti raastavaa.

Minulla lähestyy eka ultra pasia varten.

Yksi kysymys, johon toivon vastausta: jos olet kokenut vastaavaa, mikä oli ratkaisusi?

Olen pienessä työpaikassa ja esimies sanoi, että ei voi hyväksyä lapsettomuushoitoihin liittyvää poissaoloa (parin tunnin ultrakäynti onnistuu, mutta ei päivän reissu siirtoihin). Työehtosopimuksessa lapsettomuushoidot pitäisi hoitaa omalla ajalla, mikä on kunnallisella täysi mahdottomuus. Itsestä tuntuu kohtuuttomalta, että joka tuutista toitotetaan, että syntyvyys laskee, mutta silti Suomessa ei lapsettomuushoitokäynnit ole palkallisia. Tasa-arvoako se, että vaikka lapsettomuus olisi miehestä johtuvaa, kaatuu kaikki taloudelliset seuraamukset naisen niskaan. Jos pitää vaikka vaihtaa työpaikkaa (eli jäädä työttömäksi korona-aikana, tuskin heti työllistyy), luultavasti myös ansionmenetystä seuraa. Kalliit hoidot jo itsestäänkin ainakin pienituloisella ottaa osansa palkkapussista, eikä yksityisellä käynti tunnu mahdolliselta. Jotenkin viime päivinä pohtinut näitä ja tuntuu niin epäreilulta. Minullakin lapsi on niin iso toive, että se kyllä menee suorilta työpaikan edelle, hoitojen aika on silloin kun se on. Ei sitä voi työnantaja sanella, että käy sitten kesälomalla.

Hesarin mielipidepalstalla on julkaistu hyvä kirjoitus, joka löytynee lukijoille Googlesta nimellä
"Lapsettomuushoidoista johtuvat poissaolot tulisi säätää palkallisiksi".

Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksianne, jos teillä on jotain vinkkejä tilanteeseen tai kokemuksia samanlaisesta.

Zinnia pahoittelut ja voimia asian käsittelyyn:Heartred

Kissankäpälä onnea plussasta. Toivottavasti arvot nousee ja kaikki menee hyvin loppuun asti:)

Uusille tervetuloa ja toivotaan, että visiitistä tulee lyhyt:grin

Täällä samat "oireet" jatkuu eli ei mitään uutta.. pp 4 siis menossa. Tänään on tuntunutkin ihan piinapäivältä, joten suunnistin kaverin luo eläinterapiaan:joyful: Lampaita, vuohia, ankkoja, kanoja, pupuja,kilpikonnia, kissoja ja koiria (ja hämähäkki jonka terraarion kaveri ystävällisesti peittää, kun siellä käyn:hungover::hilarious:). Ihan parasta ja tietty tuo kaverin näkeminen liki puolen vuoden tauon jälkeen:Heartred:Heartred

Yksi kysymys, johon toivon vastausta: jos olet kokenut vastaavaa, mikä oli ratkaisusi?

Olen pienessä työpaikassa ja esimies sanoi, että ei voi hyväksyä lapsettomuushoitoihin liittyvää poissaoloa (parin tunnin ultrakäynti onnistuu, mutta ei päivän reissu siirtoihin). Työehtosopimuksessa lapsettomuushoidot pitäisi hoitaa omalla ajalla, mikä on kunnallisella täysi mahdottomuus. Itsestä tuntuu kohtuuttomalta, että joka tuutista toitotetaan, että syntyvyys laskee, mutta silti Suomessa ei lapsettomuushoitokäynnit ole palkallisia. Tasa-arvoako se, että vaikka lapsettomuus olisi miehestä johtuvaa, kaatuu kaikki taloudelliset seuraamukset naisen niskaan. Jos pitää vaikka vaihtaa työpaikkaa (eli jäädä työttömäksi korona-aikana, tuskin heti työllistyy), luultavasti myös ansionmenetystä seuraa. Kalliit hoidot jo itsestäänkin ainakin pienituloisella ottaa osansa palkkapussista, eikä yksityisellä käynti tunnu mahdolliselta. Jotenkin viime päivinä pohtinut näitä ja tuntuu niin epäreilulta. Minullakin lapsi on niin iso toive, että se kyllä menee suorilta työpaikan edelle, hoitojen aika on silloin kun se on. Ei sitä voi työnantaja sanella, että käy sitten kesälomalla.

Hesarin mielipidepalstalla on julkaistu hyvä kirjoitus, joka löytynee lukijoille Googlesta nimellä

Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksianne, jos teillä on jotain vinkkejä tilanteeseen tai kokemuksia samanlaisesta.

Blaaah, mikä esimies! Itse tekisin varmaan niin, että ilmoittaisin olevani flunssassa tms. Ei niin rehellistä, mutta jos tuollainen esimies on. Jos siis et tarvitse jokaisesta poissaolosta lääkärintodistusta.

Tsemppiä pas:iin!

Ei kai kukaan voi vaatia lääkärikäyntejä tehtäväksi omalla ajalla?? Toki sitä mahdollisuuksien mukaan toivotaan, mut lääkärissä saa käydä vaikka syy olis mikä.
Ite oon kyllä jokaisesta työajalle sattuneesta lääkärikäynnistä saanu valitusta ja monesti joutunu ottaa palkatonta koko päivän kun en vaan jaksa tapella. Toki lääkärissäkäynnin ajalta ei tarvii maksaa palkkaa, ei myöskään näihin liittyvistä saikuista niin epäreilua kun se onkin.
Omalla alalla vielä hankalaa, kun ollaan yksin kohteessa ni sijainen hetkeks on sula mahdottomuus, kun meillä pitää palkka maksaa vähintään viideltä tunnilta, vaikka vaan tunnin kävis tekemässä töitä..
En tiiä saiko tästä väsyneillä aivoilla kirjotetusta ajattelusta mitään selkoa, mut vastaan silti:wtf:

Zinnia Olen pahoillani ja voimia sinulle :Heartpink

Ornament Jo on tympeä esimies sinulla. Jotenkin tosiaan odottaa vastaantuloa, kun syntyvyyden lasku on nyt ollut niin tapetilla. Että jos joku nyt niitä lapsia hankkii niin kaikkien tulisi tukea heitä. Ihme ajatus, että hoitoon ei pääse menemään. Tulee sellainen olo, että työnantaja sanelee oman elämän sisällön. Se ei käy päinsä. Me teemme työtä elääksemme emme elä tehdäksemme työtä. Ymmärrän kyllä hyvin, jos teet omat ratkaisusi työn suhteen.

Kissankäpälä

Mulla ainakin jankattiin aina, että muista juoda ja sitten vielä nimenomaan vichyä, koska se imeytyy kuulema paremmin (etsinkin sitten sellaista, joka sisälsi myös suolaa).

Tää on kyllä jännä, ihmettelen tosi kovasti, miks mä en oo tätä informaatiota saanut, tai onko se mennyt näin pahasti ohi (jos ne sano jotain maaliskuussa suunnittelukäynnillä, niin se on taatusti unohtunut, silloin jo tiesin, että korona ja kesä tuo tauon tähän prosessiin). Ootko sä yksityisellä vai julkisella? Mulla on hoidot julkisella, TYKSissä, mut ultrat on tehty HUSissa.

Eilen laitoin ensi alkuun suolaa tavan hanaveden joukkoon. Tänään suuntaan ettimään kaupasta vichyä ja apteekista niitä Henskukan mainitsemia nesteytysporetabletteja. :) Josko saisin niillä nesteytyksen kuntoon...

Tää on kyllä jännä, ihmettelen tosi kovasti, miks mä en oo tätä informaatiota saanut, tai onko se mennyt näin pahasti ohi (jos ne sano jotain maaliskuussa suunnittelukäynnillä, niin se on taatusti unohtunut, silloin jo tiesin, että korona ja kesä tuo tauon tähän prosessiin). Ootko sä yksityisellä vai julkisella? Mulla on hoidot julkisella, TYKSissä, mut ultrat on tehty HUSissa.

Eilen laitoin ensi alkuun suolaa tavan hanaveden joukkoon. Tänään suuntaan ettimään kaupasta vichyä ja apteekista niitä Henskukan mainitsemia nesteytysporetabletteja. :) Josko saisin niillä nesteytyksen kuntoon...

Julkisella oyssissa. Toinen mitä itse kannustan tekemään on ulkoilu ihan kävelyn merkeissä. :) Ainakin itsestä tuntui, että kevyt liikunta auttoi siihen ettei tullut suuremmin tukala olo. Ihan piikittelyn loppu ajasta toki oli melko turvottava olo ja silloin olinkin jo etukäteen poissa töistä, koska työni on vaihtelevasti fyysisesti raskasta.

Mutta kyllä muista juoda, sillä pärjää pitkälle! Tsemppiä hoitoon!

Tervetuloa kaikille uusille! :greet025

Onko muilla piinailijoilla taikka jo plussanneilla ollut kuukautiskipuja siirron jälkeen? Mulla alkoi sunnuntaina pp4 ja jatkuu eritasoisena päivittäin. Myös häntäluu tuntuu aralta (outoa). Pelottaa niin paljon koko aika, että tiputtelu alkaa :nailbiting:

On kyllä Ornament87 inhottava tilanne. Esimieheltä odottaisi kyllä ymmärrystä tällaisessa tilanteessa. Itse olen myös stressannut poissaoloja. Minulla sen osalta hyvä tilanne, että voin aika vapaasti olla pois kunhan oma työtilanne sen sallii, mutta siinä onkin sitten aika sumpliminen. Toivottavasti sinulle löytyy ratkaisu. Täytyypä lukea tuo artikkeli!

Mä en ole edes kertonut töissä näistä hoidoista, mulle liian yksityinen asia. Toki, jos kysyttäisi, niin pomolle voisin kertoa. Oon vaan sanonut, että mun pitää olla tossa poissa :grin Mulla on kyllä silleen helppo, että teen neljäpäiväistä työviikkoa ja oon voinut siirrellä vapaapäivääni tarvittaessa. Oon siis omalla ajalla hoitanut nämä.

Mutta ihan kamalaa, että teillä suhtaudutaan tympeästi asiaan. Tsemppiä sen kestämiseen!

Onpa harmillinen tilanne, mutta näin se tosiaan on. Päivän poissaolosta tulee työnantajalle lasku "omaan piikkiin", joten ymmärrän myös työnantajasi näkökulman, etenkin, jos hän on pienyrittäjä. Näihin juttuihin liittyvät poissaolot pitäisi saada esim. kelan kautta korvattua, niin tämä olisi reilua jokaiselle osapuolelle. En halua kuulostaa ilkeältä tai julmalta, mutta pienyrittäjän puolisona tiedän karun totuuden myös työnantajana olemisesta.

Itse en ole kertonut töissä kuin edelliselle esimiehelle ja hänen kanssaan ei ollut keskustelua miten tunnit kirjataan jne., mutta itsenäisessä asiantuntijatyössä kukaan ei katso niin tarkkaan perään ja olen käynyt ns. työajalla hoidoissa enkä ole välttämättä tehnyt tunteja sisään, ellei työtilanne ole sitä vaatinut. Laitoin myös punktion palkalliseksi poissaoloksi (meillä saa olla kolme päivää omalla ilmoituksella pois) ja uusi miespuolinen esimies ei kysellyt aiheesta sen enempää, kun vihjasin, että "naisten jutuissa" piti olla se yksi päivä. En tiedä onko tällaiset valkoiset valheet sallittuja vai ei, mutta ison firman taloutta minun yksi poissaolopäivä ei onneksi kaada. :smiley-angelic006

Olen alkuvuodesta aloittanut uudessa tehtävässä talon sisällä ja minua hävettää, koska lääkärikäynnit tms. ajoittuvat AINA sellaiseen kohtaan, kun meillä on päämiehen kanssa tärkeä palaveri. Viimeksi eilen häivyin kesken kokouksen pois. Taitavat pitää minua melkoisen monisairaana tyyppinä. :whacky011

Muokattu viimeksi:
Ikävä kuulla kyllä tuollaisesta suhtautumisesta työpaikalla. :inpain: Uskoisi asian voivan jollakin tavalla neuvotella kumpaakin osapuolta helpottavaksi. Toki ymmärrän itse myös toista puolta, kun yrittäjänä toimin. Ei nimittäin itsekkään oikein onnistu olla työstä pois, hoidot tarkoittaa vaan aikaisempia aamuja tai yölle venyviä töitä, kun ei tässä työssä voi siirtää hommia. Ne on vaan tehtävä. Toivoisi sitä kyllä silti, että asiassa voisi toimia kuin ihminen ihmiselle.

Mukavia uutisia tuli labrasta 4/5 oli hedelmöittynyt. Toivottvasti nyt jaksavat kehittyä eteenpäin. Isoja hurraahuutoja tässä ei ole uskaltanut ilmoille luoda, kun viimeksi saatiin 2/8 hedelmöittymään ja passiin asti, muttei kumpikaan tarttunut. Nyt sitten kovasti mietityttää voiko sitä mitenkään perjantain tuoresiirtoon valmistautua, että olisi otolliset olot kohdussa? Teroluttia käskivät jo aloittaa tänään 2tbl ja seuraavat päivät 1 + 2tbl.

Onko muilla piinailijoilla taikka jo plussanneilla ollut kuukautiskipuja siirron jälkeen? Mulla alkoi sunnuntaina pp4 ja jatkuu eritasoisena päivittäin. Myös häntäluu tuntuu aralta (outoa). Pelottaa niin paljon koko aika, että tiputtelu alkaa :nailbiting:

On kyllä Ornament87 inhottava tilanne. Esimieheltä odottaisi kyllä ymmärrystä tällaisessa tilanteessa. Itse olen myös stressannut poissaoloja. Minulla sen osalta hyvä tilanne, että voin aika vapaasti olla pois kunhan oma työtilanne sen sallii, mutta siinä onkin sitten aika sumpliminen. Toivottavasti sinulle löytyy ratkaisu. Täytyypä lukea tuo artikkeli!

Jotakin munasarja kipuja oli ekoina pp. Tänään on pp8 ja en muista, että aiemmin ois ollu näin kovia hetkittäisiä menkkakipuja. Särkylääkettä jo harkihin. Muuten ei kyllä oo mitään oireita paitsi paleltanu varmasti melkein viikon jo. Ja jäätävä turvotus, joka tulee aina terolutin kanssa. :shifty:

Itse olen lääkärikäynnit hoitanut kertyneistä ylityötunneista, koska asun niin lähellä sairaalaa. Toisaalta työni on onneksi myös tosi joustavaa.

Mulla on molemmat ivf-hoidot tuottaneet niin pitkät sairaslomat (tänä vuonna jo yht. 21pv) huonon onneni takia, että jotenkin en kehtaa vaatia edes lääkärikäyntiä työajalle, koska superihana ja ymmärtäväinen pomoni (60v mies) luultavasti suostuisi siihen vielä. Tiedostan olevani hieman tossu asiassa, mutta en vaan pysty olemaan nyt itsekäs. Toisaalta aika usein olen voinut tehdä töitä vaikka bussissa matkalla hoitokäynteihin eli lopulta miinusta työtunneistani on tullut tosi vähän.

Onhan tämä epäreilua naisen kannalta taloudellisesti, ei siitä mihinkään pääse. Meilläkin syy näihin hoitoihin on miehessä, mutta toisaalta taas hän ei ole tilannettaan valinnut, eikä pysty tilannetta korjaamaan. Eli se syyttely ja märehdintä on turhaa. Ja lopulta vika on silti meidän yhteinen: me olemme tahtoneet ja valinneet jakaa elämämme toistemme kanssa ja olemme hyväksyneet, että tämäkin asia kuuluu parisuhteeseemme. Meillä asia on ollut tiedossa jo aivan seurustelun alusta saakka. Minä vaan kärsin taloudellisesti (ja myös ruumiillisesti) ja mies potee syyllisyyttä omasta "viallisuudestaan". Menee mielestäni riittävän tasan, koska henkinen kärsimys ei ole mitenkään kadehdittavaa.

Viime hoidoissa kikkailin vapaapäivien kanssa & vuoronvaihtojen kautta. Punktio päivän sain ja sen jälkeen palkallisena, kun sairasloman syyksi kirjoitettiin :"vatsakipu". Missään ei mainittu lapsettomuushoidot. Tämä oli lääkäreille myös fine, koska ei se ole heiltä mitään pois...

Mulla oli kuukautiskipujen tyylisiä tuntemuksia siirron jälkeen, ehkä eniten pp5-14 ja sen jälkeen enää yksittäisiä kramppeja vuorokaudessa. Ne muistuttivat juurikin sellaisia suht mietoja kramppeja, mitä mulla yleensäkin on muutama päivä ennen menkkoja ja olin aika huolissani, mutta eivät ne lopulta koskaan voimistuneet kunnon kuukautiskivuiksi (mulla tyypillisesti aika kovat).

Tsemppiä piinailijoille ja ihana huomata täällä pientä plussa-aaltoa!

Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista <3 lämmittää etenkin kun nyt taitaa iskeä pintaan synerelan ekat sivuvaikutukset eli joku ihme melankolia iski päälle tänään.

Punktion ajoitus. En vielä varmaan osaa etsiä tietoa foorumilta joten pahoittelut jos tästä on ollut paljonkin keskustelua. Minulle on punktio ajateltu vkolle 43. Ymmärrän toki että moni asia vaikuttaa ja ei pysty povaamaan mikä päivä se oikeasti on ja 16.10 olisi ajoitusultra. Yritin kysyä klinikalta sitä että onko jotain suurinpiirtein ajatusta monen päivän päästä ultrasta tuo saattaisi olla niin vastaus oli että se katsotaan sitten 16.10. ja "teille on annettu ohjeeksi ettei punktioviikolle pidä suunnitella matkoja tms"

Tietysti menen silloin kuin pitää, mutta koska vko 43 on syyslomaviikon jälkeen on sille vkolle pärähtänyt kaikki mahdolliset työjutut ja stressailen niitä kun en tästä projektista ole mitään töissä kertonut- nyt tosin voisin kertoakin kun minut vasta vakinaistettiin. Mietin kovasti sitä että miten saisin nämä hoidettua siististi. Tietysti saattaisihan sitä sairastua tms yllätyksellistä ja asiat anyways lykkääntyy. Toki olen siitä onnellisessa asemassa että ollaan nyt etänä koska korona ja sekin antaa joustoa. Ja vain pari asiaa olisi sellaista mihin olisi sitten nakitettava kollega.

Summa summarum millaisia aikoja ultrasta punktioon on ollut? Lähinnä haen sitä kulmaa että onko kyse 3 päivästä vai 7 päivästä.

Toki tosiaan ymmärrän että vaikea ennustaa jne mutta jotenkin tuo kaikki viestintä/tiedonsaanti on ollut toooosi heikkoa. Esim vasta maanantaina tiesin että oikeasti hoito aloitetaan kun oltiin taas yhdellä suunnittelukäynnillä - meille aika oli siis varattu nimenomaan suunnitteluun mutta sieltä lähdettiin sitten kotiin suihkuttelemaan ekat lääkkeet. Eli jos olisi aikaisemmin ollut sanottu selvästi se että hoito pyritään aloittamaan tästä ajankohdasta niin olisin voinut jo paremmin ennakoida. (kauhee kun kuulostan siltä etten priorisoi tätä asiaa yhtään...ei tosiaan ole siitä kiinni ja kai tämä on vähän myös pakkomielteistä hallintaa asiassa mitä ei voi hallita)

Viime hoidoissa kikkailin vapaapäivien kanssa & vuoronvaihtojen kautta. Punktio päivän sain ja sen jälkeen palkallisena, kun sairasloman syyksi kirjoitettiin :"vatsakipu". Missään ei mainittu lapsettomuushoidot. Tämä oli lääkäreille myös fine, koska ei se ole heiltä mitään pois...

Oo toivottavasti myös HUSS kirjottaisi tuollaisen vastakipu diagnoosin! mulla käynyt nyt munkki varattujen aikojen kanssa että ne on niin aamusta että ehdin ennen töitä käymään. Punktiopäivä tosiaan arveluttaa että mihin kohtaan sattuu ja miten siitä luikertelee töiden suhteen.

Onpa ikäviä kokemuksia työnantajista :inpain:

Mä olin edelliselle esimiehelle (nainen 45v.) avoin hoidoista, ja aina oli fine olla lyhyelläkin varoitusajalla pois hoidoista. Meillä ensikäynti ja itse hoidot 200 km päässä yksityisellä, mutta ultrat onnistuu omassa keskussairaalassa. Ultrapäivinä olen usein etänä ja kirjaan itseni vain tuoksi ajaksi pois töistä, eli menee saldoista.

Inssi- ja punktiopäivinä oon ollut palkattomalla ja se on OK. Jonain päivinä olen tehnyt pari tuntia töitä ennen iltapäivän aikaa ja entinen esimies siirsi nämä saldoille jollekin toiselle päivää (tästä ei ehkä meidän hr niin tykkäisi, jos tietäisi) ja merkkasi koko päivän palkattomaksi.

Nyt uusi esimies (myös nainen noin 45v.), jolle kerroin myös avoimesti hoidoista. Sain aivan ihanan vastaanoton, hän on myös käynyt läpi lapsettomuuden ja tsemppasi todella lämpimästi! En tiedä miten kävi tämmöinen säkä kahdesti :oops:

Työskentelen siis globaalissa yrityksessä ja joudun itsekin joustaa esim. tekemällä iltatöitä aikaerojen takia. Meidän yrityksen arvoihin kuuluu myös work-life balance, joten vaikkei esimies olisi näin tsemppaava, luulen että viemällä asiaa eteenpäin, olisi poissaolot onnistuneet. Mutta ymmärrän ettei pienissä yrityksissä ole sama asia.

Tsemppiä kaikille hoitojen ja arjen yhteensovittamiselle, se ei ole helppoa!

Edit: punktiosta tosiaan kolme päivää sairaslomaa klinikalta diagnoosilla vatsakipu.

Takaisin