Itse tehtyä vauvalle <3

Mä en myöskään ole mikään tekstiilitöiden tekijä, mutta ajattelin, et jos yrittäisin sukat kutoa vauvalle, kun kuitenkin talvea vasten syntyy. Jos epäonnistuu, niin onneksi mun äiti paikkaa sukkavajeen. :)
Menin ostamaan jo kirppikseltä (kun halvalla sai :) ) unipesän, mutta väritys on vähän sellainen, että pojalle ei välttämättä uni tulis siinä, et jos poika tulee, niin täytyy koittaa jotenkin häivyttää sitä kaikkea vaaleanpunaista siitä.
 
Täytyy kai sitä jotain tehdä tällekin lapsosekle sitten. Esikoiselle tein unipesän, pinnasuojan päällystin uudelleen, virkkasin pöllöpeiton ja töppöset ja neuloin pipon. Ainakin nuo. Syntymän jälkeen on tehty vähän isompi virkattu peitto ja sukkia kasa.
 
Tokalle muksulle tein aikanaan oman kastemekon. Kolmoselle ompelin kestovaippoja, unipesän (vihreä jossa valkoisia tähtiä) ja neuloin muutamat villasukat ja parit tumput. Peittoakin aloitin mutta taidan sen purkaa ja virkata isoäidinneliöiksi ja päiväpeitoksi pinnasänkyyn. Ois näitä projekteja vaikka muille jakaa, kun kesken on serkun vauvalle villasukat, omiin varastoihin parit villasukat, maton virkkausta, verhojen ompelua, vaatteiden korjausta... Lankojakin on kyllä sen verran ettei tarvitsisi niitä enempää hamstrata. :D Kaikki on nyt vain jäänyt tauolle tuon jäätävän pahoinvoinnin vuoksi, mutta jos tänään jo jatkaisi jostain.

Tälle tulokkaalle voisi jotain kivaa kans väsätä. Pitää vielä keksiä että mitä. Ehkä puolipotkuhousuja, kun olisi kivaa joustofroteeta kaapissa ja niille oisi ollut tarvetta mutta harvassa paikassa enää myydään. :)
 
Maatuska83, kuulostaa niin tutulta! :hilarious:
Itelläkin ois ompelu/neulomis projekteja vaikka muille jakaa. Toivottavasti alkais iskeä sellainen siivous kuume, että sais raivattua paikan ompelukoneelle. :rolleyes: (Ja toivottavasti muillekkin muuttotavaroille siinä sivussa :depressed:)
 
Mä en oo vielä omalle tulevalle muksulle tehnyt mitään, mutta suunnitteilla on neuloa vauvanpeitto ja jotain muuta pientä sitten syksymmällä. Haluisin myös kovasti neuloa jonkinlaisen nutun pikkuiselle, mutta tiedä sitten riittääkö taidot mulla sellaiseen. :p Miehen äiti ajatteli kanssa jotain pikkuiselle taituroida ja kunhan kerrotaan mun omalle mummolle niin eiköhän sieltäkin suunnalta ala kaikenlaista kudottua vaatetta tulemaan. :grin

Oon kuitenkin itse tehnyt käsitöitä viime aikoina, kun virkkasin tulevalle kummipojalle unipupun ja nyt on tekeillä toisen ystävän vauvalle meduusa virkkuutyö. Vois sanoa, että oon kirjaimellisesti jäänyt koukkuun... :hilarious:
 
Mä löysin kauan kaivatun käsityökerhon, jos siellä sais keskeneräisiä ja uusia projekteja valmiiksi. Isoäidin neliöitä tein yhteen väliin jämä langoista ison kasan, jos niistä peiton sais tehtyä ja toi unipesän tekeminenkin kiinnostaa ja ja ja :) toi virtahepolelu oli ihan ylisöpö!!!
 
Niin ja on se varmaan toisellekin lapselle virkattava Happypotamus :)
46b66be5c698850e7c8fc3f49e62e9e2

Aivan ihana!! Jos nyt aloittaisin, niin saisinkohan jouluksi valmista... oon ihan aloittelija, tosin esikoiselle virkkasin tilkkutäkin :) Jotakin tekisi mieli tehdä nytkin. Suunnittelin jo sellaisten lohtulonkeroiden virkkaamista, mutta tämä olisi kyllä aika mieletön otus, jos vaan osaisin tehdä!
 
Happypotamuksesta haaveilevat: ei ole mahdottoman vaikea! Tein ihan kuvien perusteella tämän blogin kuvien avulla: http://ainaonaikaa.blogspot.fi/2014/01/happypotamus-isosiskon-versiona.html?m=1

Afrikan kukkiin ja yhdistämiseen löytyy ohjeita kuvallisina ja videoina netistä, kun vaan googlettaa.

Maksullinen ohjekin tähän löytyy: http://www.ravelry.com/patterns/library/happypotamus-the-happy-hippo-crochet-pattern

Tarvittavat palat: 4 kulmaista 2kpl, 5 kulmaista 28kpl (tein korvat näistä), 6 kulmaisia 10kpl, 7 kulmaisia 2kpl ja 8 kulmaisia 2kpl. Yhteensä siis 44 kukkaa.


Ja kukkia jos haluaa tehdä etukäteen valmiiksi ja sitten yhdistellä kerralla, niin kannattaa huomioida tapa jolla ne kiinnittää. Jos virkkaat ne samantien kiinni toisiinsa menetelmällä (join-as-you-go), niin älä tee etukäteen kuin tuohon kukan terälehtien osaan saakka (mun hipossa värilliseen osaan saakka). Jos taas haluat yhdistellä palaset neulalla ja langalla, niin kukat voi tehdä valmiiksi saakka eli myös tuon valkoisen reunuksen. Ite tein palat sitä mukaa kun yhdistelin, jotta en vahingossa tehnyt ihan vierekkäin tismalleen samanvärisiä kukkasia. Jokainen tavallaan.
 
Suosittelen tuota join-as-you-go menetelmää, oli kätsy. Mulla lankoina seitsemän veljestä ja täytteenä ikean halvan tyynyn sisusvanu.
 
Ostin just käsityöläismuseolta vähän villalankaa, jos jotain pientä neulois:) ihan ku ei lankoja ja muita olis nurkat täynnä:)
 
Ihana ketju! Määki tuun tänne pyörimään :). Mulla on jo leikattuna bodyja ja housuja. Äiti "lupas", ettei lastenkankaiden ostaminen ja -vaatteiden ompelu vaikuta hedelmällisyyteen :grinAiemmin oon neulonu jo nutun, myssyn ja muistaakseni tumput ja sukat, mutta nuttu ja myssy on vielä kasaamattomana. Unipesän haluaisin tehdä myös. Varmaan keksin vielä vaikka mitä!
 
Minulla on kesken epätoivoinen pikkupeiton virkkaus vaunuihin tms. :facepalm: Myöhemmin, ehkä rakenneultran jälkeen ajattelin kokeilla tehdä ainakin muutaman bodyn ja housut, ehkä jopa sen unipesänkin :happy:
 
Happypotamusta miettiville aloittelijoille vinkki:
Mä tein kukat kokonaan yhdestä langasta (jokin monivärinen lanka) ja sitte toisena lankana se, jolla liitetään yhteen (yksivärinen).

Kuva ehkä selventää
IMG_0240.JPG

Nopeuttaa ja helpottaa projektia, kun langanvaihtoja tulee vähemmän.
 
Happypotamusta miettiville aloittelijoille vinkki:
Mä tein kukat kokonaan yhdestä langasta (jokin monivärinen lanka) ja sitte toisena lankana se, jolla liitetään yhteen (yksivärinen).

Kuva ehkä selventää
View attachment 58325

Nopeuttaa ja helpottaa projektia, kun langanvaihtoja tulee vähemmän.

Olipa hyvä idea!! Mun hippo alkaa olla jo puolessa välissä. Mut toi kasaaminen ihan tuskaa!! Alotin alusta 3 kertaa ku miehen kaa (joo kyllä! :D ) pähkäiltii et menikö oikein. :D Tehääkö noi korvat 4 lehden palasta?
 
Eeeei mä en kestä miten ihania noi nennan hipot!! :Heartred harmittaa ku oon niin huono tekee mitää enkä osaa :sad001 pistin kyl äitille vinkkii et voisko opetella! :D
 
Muokattu viimeksi:
Olipa hyvä idea!! Mun hippo alkaa olla jo puolessa välissä. Mut toi kasaaminen ihan tuskaa!! Alotin alusta 3 kertaa ku miehen kaa (joo kyllä! :D ) pähkäiltii et menikö oikein. :D Tehääkö noi korvat 4 lehden palasta?

Kuuden terälehden kukista tein korvat. Ne on kaksinkerroin taitettu ennen kiinnittämistä, ni on sisäkorvakin nätti :)
 
Mä tein korvat viisiterälehtisistä, kun ne kutoset näytti niin valtavilta. Itse en koe langanvaihtoa ongelmana, kun päättelen vanhan langan heti uudella värillä aloittaessani (eli jätän langat virkattuja silmukoiden alle ja katkaisemaan hetken päästä). Ei siis tule yhtään pääteltävää.
 
Nenna miten kauniita!! Vitsit kun en osaa virkata. Oppisi varmaan nopeasti jos viitsisi vaivautua, mutta.....
Osaan vain ommella ja neuloa, mutta en virkata juurikaan. Jotain yksinkertaista ehkä.
Tietääkö kukaan ketään, kuka myisi noita? Oon nähnyt ihmisten tekemiä erilaisia tuollaisia (afrikankukka??) virkattuja eläimiä ja ne on ihania
 
Takaisin
Top