Inseminaatio/muut hoidot 2018

Nipanderi Ootko HUSilla?

Luulen, että siellä on käynyt niin, että ennen koronaa oli niin pitkät jonot että ne käännytti selittämättömiä vielä kotiin kokeilemaan, koska niillä ei vaan riittänyt kapasiteetti. Korona aikaan pääsivät purkamaan ensikäyntien yms. jonoja ja nyt sitten ottavat myös selittämättömiä hoitoihin kun kerran on tilaa.. Omaa spekulaatiota toki.
Nyt me tosiaan oltiin yksityisellä insissä, heinäkuu saa olla välikuukausia ja elokuussa soittelen sinne, niin josko me syyskuulle päästäisiin sitten Tilkkaan tekemään ne loput inssit.

jannn: Mulle ekaa kertaa yksityisen lääkäri sanoi että oon "pco tyyppinen" - Tilkassa ei sanottu mitään.. Yksytyinen kyllä myös sanoi että kirjoittaa mut sinne "normaaliksi" kun oon ihan rajoilla. Miten sulla toi PCO näkyy?

Mulle taas yksityinen ei koskaan sanonut mitään, vasta julkisella tehty korkeahko amh viittasi siihen suuntaan..ultratessa näkyi aika paljon munasoluja, mutta ei ihan pco paljon. Ovulointi tapahtuu kyllä lähes aina ja on melkein aina samanpituinen kierto.
 
Mulle taas yksityinen ei koskaan sanonut mitään, vasta julkisella tehty korkeahko amh viittasi siihen suuntaan..ultratessa näkyi aika paljon munasoluja, mutta ei ihan pco paljon. Ovulointi tapahtuu kyllä lähes aina ja on melkein aina samanpituinen kierto.
Paljonko sulla olikaan amh?
 
Mulla AMH 3,89 ja kans paljon munasoluja kummallakin puolella. En oikein koskaan saanu liuskatesteillä ovulaatiota kiinni. Vasta nyt keväällä muutaman kerran digitestillä. En oo koko ajan sitä jahdannutkaan kun ollaan haluttu pitää vähän "rennompia" kuukausia.
 
Moi vaan Tuikku! :)
Ei taida olla uutta ketjua inssi-jutuille, kun tää on pysynyt suht aktiivisena.
Mä enää vaan sivusta seurailen tätä, kun omat inssit on läpikäyty (7 inssiä, 3 lasta).
On silti kiva olla hengessä mukana ja jännäillä muiden hoitoja.

Ootko sä Tuikku jo uudella kierroksella? Eikös teille vauva tässä jossain kohtaa syntynyt? :rolleyes:

Kaikille epätoivoisille ja melkein toivonsa menettäneille tsempit! Kyllä inssillä voi onnistua! Älkää luovuttako! :)
 
Nipanderi Ootko HUSilla?

Luulen, että siellä on käynyt niin, että ennen koronaa oli niin pitkät jonot että ne käännytti selittämättömiä vielä kotiin kokeilemaan, koska niillä ei vaan riittänyt kapasiteetti. Korona aikaan pääsivät purkamaan ensikäyntien yms. jonoja ja nyt sitten ottavat myös selittämättömiä hoitoihin kun kerran on tilaa.. Omaa spekulaatiota toki.
Nyt me tosiaan oltiin yksityisellä insissä, heinäkuu saa olla välikuukausia ja elokuussa soittelen sinne, niin josko me syyskuulle päästäisiin sitten Tilkkaan tekemään ne loput inssit.

jannn: Mulle ekaa kertaa yksityisen lääkäri sanoi että oon "pco tyyppinen" - Tilkassa ei sanottu mitään.. Yksytyinen kyllä myös sanoi että kirjoittaa mut sinne "normaaliksi" kun oon ihan rajoilla. Miten sulla toi PCO näkyy?

Sivusta huutelen että täysin voi olla jonoista kiinni tuo 2v. Oon aiemminkin törmänny siihen et hus nihkeilee hoitojen aloittamisessa et 2v vasta aloittaa, varsinkin selittämättömillä. Ja se on musta suoraan sanottuna ihan perseestä ja taas yks epätasa-arvokortti husin pöytään lisää.
 
Sivusta huutelen että täysin voi olla jonoista kiinni tuo 2v. Oon aiemminkin törmänny siihen et hus nihkeilee hoitojen aloittamisessa et 2v vasta aloittaa, varsinkin selittämättömillä. Ja se on musta suoraan sanottuna ihan perseestä ja taas yks epätasa-arvokortti husin pöytään lisää.


Joo, onhan tää vähän nurinkurista että siinä ajassa kun me ollaan jonotettu HUS hoitoihin on yksi ystävä saanut jo lapsen hoidoilla TAYSissa vaikka samaan aikaan hakeuduttiin hoitoihin. Jotenkin tähän HUSin meininkiin on jo kyllä turtunut!

En kyllä osaa kuvitella että tää eka inssi tuottais tulosta. Koko operaatio viime torstaina tuntui niin mitättömältä eikä nytkään tunnu mitenkään erilaiselta. Huomenna pitäis alottaa terolutit.
 
Mulla alkoi eilen Lugesteron ja tiedä sitten oliko sattumaa vai ei, mutta viime kierrosta tuttu yövalvominen palasi heti kuvioihin. :shifty: Heräsin joskus kolmelta ja viimeisen kerran katsoin kelloa viiden aikoihin, sen jälkeen onneksi vähäksi aikaa nukahdin. Eipä tämä vapaapäivänä haittaa, mutta työpäivinä on tympeää valvoa yöllä monta tuntia ja mennä silmät ristissä taas töihin. Jospa ei kuitenkaan joka yö tarvisi tässä kierrossa valvoa.
 
Joo, onhan tää vähän nurinkurista että siinä ajassa kun me ollaan jonotettu HUS hoitoihin on yksi ystävä saanut jo lapsen hoidoilla TAYSissa vaikka samaan aikaan hakeuduttiin hoitoihin. Jotenkin tähän HUSin meininkiin on jo kyllä turtunut!

En kyllä osaa kuvitella että tää eka inssi tuottais tulosta. Koko operaatio viime torstaina tuntui niin mitättömältä eikä nytkään tunnu mitenkään erilaiselta. Huomenna pitäis alottaa terolutit.

Tuo on juuri niin epäreilua! :arghh: Miten voikaan vaikuttaa sairaanhoitopiiri siihen miten saat hoitoa. Ymmärtää että eroa on jos käyt yksityisellä tai julkisella. HUSilla on kyllä pitkät jonot ja on kauheaa että jokaiseen hoitopolkuun on omat jonot.

Tässä meidän esimerkki HUSilla jonottamisesta
Yksityisellä oltu 1v 9kk ja kokeiltu Letrozolet 6 kiertoa ->
5/19 Lähete HUS:lle
9/19 Ensikäynti
9/19 Aukiolotutkimus
10/19 Inseminaatio 1
12/19 Inseminaatio 2
1-2/20 Inseminaatio 3
2/20 Asetettu IVF jonoon jossa ollaan edelleen eikä tietoa siitä milloin päästään hoitosuunnitteluun. Ilman Koronaa niin oli arvio että päästäisiin hoitosuunnitteluun kesäkuussa ja vasrinaista hoitoa aloittamaan elokuussa.

Tämä tarkoittaa että ensin lähetteestä pitää odottaa 4kk ja vielä jos inseminaatiot eivät tuota tulosta niin pitää olla jonossa IVFään 6kk :sad001 tämä on niin... sanonko mitä! :BangHead Niin voin kuvitella Leppänen että on äärimmäisen huono fiilis jos on kaveri toisessa sairaanhoitopiirissä mihin voi verrata
 
Peruna86
Juu uudella kierroksella ollaan.:happy: Vuoden -19 alussa syntyi meille vauva hoidoista toisesta inssistä!
Nyt toiveissa siis toinen lapsi ja yritystä takana pian vuosi ja ei vaan millään taaskaan tärppää”omin voimin”.:banghead::wideyed:

Meillä meni tarinan alku näin hoitoihin pääsemisessä nyt.
Mulla oli aika TK lääkärille lähetettä varten maaliskuulle ja se peruuntui tämän Korona hässäkän takia. Harmitti. Olisi halunnut jo homman käyntiin ja pyörimään. Ylsityiselle en olisi millään halunnut maksaa vain lähetteen hausta yli satkua.:sorry: No, soitin Terveykeskukseen uudestaan ja vaadin saada jonkun ajan mitä antoivat silloin tällöin kiireettömille ja se ”valitusvirsi” tepsi lopulta. :nailbiting:
-TK Gynen tehtyä huhtikuun alussa lähetteen, tuli samalla vkolla labralähete jo keskussairaalasta naistentautien osastolta.
-kesäkuun alussa sitten vain soitto lääkäriltä, joka antoi jälleen lähetteen yksityiselle inseminaatio-hoitoihin asap. Kun kuulemma viimeksi ne ”toimivat”.
Eli tooooosi helposti ja nopeaa nyt onnistui tämä homma toisella kierroksella, oon jotenkin yllättynyt.:wideyed:

Nyt sitten alkoi tänään menkat ja eka kierto siis inssiä kohti. Pitäisi hakea hormonipistoshoitoon lääke apteekista. Aiemmin määrättiin Pregnyliä ja nyt Gonal F... muistaakseni.
Että täl viistii täällä!

Tästä ryhmästä sai viimeksi vertaistukea ja siksi ajauduinkin uudestaan tänne.:happy:
 
Peruna86
Juu uudella kierroksella ollaan.:happy: Vuoden -19 alussa syntyi meille vauva hoidoista toisesta inssistä!
Nyt toiveissa siis toinen lapsi ja yritystä takana pian vuosi ja ei vaan millään taaskaan tärppää”omin voimin”.:banghead::wideyed:

Meillä meni tarinan alku näin hoitoihin pääsemisessä nyt.
Mulla oli aika TK lääkärille lähetettä varten maaliskuulle ja se peruuntui tämän Korona hässäkän takia. Harmitti. Olisi halunnut jo homman käyntiin ja pyörimään. Ylsityiselle en olisi millään halunnut maksaa vain lähetteen hausta yli satkua.:sorry: No, soitin Terveykeskukseen uudestaan ja vaadin saada jonkun ajan mitä antoivat silloin tällöin kiireettömille ja se ”valitusvirsi” tepsi lopulta. :nailbiting:
-TK Gynen tehtyä huhtikuun alussa lähetteen, tuli samalla vkolla labralähete jo keskussairaalasta naistentautien osastolta.
-kesäkuun alussa sitten vain soitto lääkäriltä, joka antoi jälleen lähetteen yksityiselle inseminaatio-hoitoihin asap. Kun kuulemma viimeksi ne ”toimivat”.
Eli tooooosi helposti ja nopeaa nyt onnistui tämä homma toisella kierroksella, oon jotenkin yllättynyt.:wideyed:

Nyt sitten alkoi tänään menkat ja eka kierto siis inssiä kohti. Pitäisi hakea hormonipistoshoitoon lääke apteekista. Aiemmin määrättiin Pregnyliä ja nyt Gonal F... muistaakseni.
Että täl viistii täällä!

Tästä ryhmästä sai viimeksi vertaistukea ja siksi ajauduinkin uudestaan tänne.:happy:


Ihanaa että meni noinkin kivuttomasti ja nopeasti päästä toisen kerran hoitoon! :happy: Pidän peukkuja pystyssä että teillä tällä kertaa onnistaisi jo ensimmäinen inssi. Itsellä ei ole kokemusta Pregnylistä mutta Gonal-F oli mun mielestä hyvä lääke, suht helppo pistää, antoi vastinetta ja ei ollut sivuvaikutuksia muuta kun että oli hormoonihirmu :playful:
 
Mäkin oon kuullut että toiselle kierrokselle on päässyt aika kivuttomasti :)

Aloitin terolutit eilen. Oon vähän hämmentynyt kun mun mielestä mitkään lääkkeet (gonal, irrotus, terolutit) ei tunnu miltään :grin En oo hormoonihirmu, eikä mitään kummempia oloja muutenkaan.

Nyt sitten henkisesti valmistautumaan juhannukseen. Mies lupasi juoda salaa mun skumppalasilliset ja tänään käydään ostamassa alkoholittomia oluita. Vähän alan kallistumaan siihen että jos miehen vanhemmat kauheasti kyselee/ihmettelee niin sanotaan sitten vaan suoraan mikä tilanne.
 
Aloitin terolutit eilen. Oon vähän hämmentynyt kun mun mielestä mitkään lääkkeet (gonal, irrotus, terolutit) ei tunnu miltään :grin En oo hormoonihirmu, eikä mitään kummempia oloja muutenkaan.

Mulla oli sama! 7 inssiä (Letrozol, Pregnyl/Ovitrelle, Lugesteron/Lutinus), 3 luovutettujen munasolujen punktiota (Menopur/Gonal plus paljon muita mömmöjä minkä nimiä en muista) ja 2 raskautta (toinen niistä kaksosraskaus) eikä mitkään lääkkeet tuntunut miltään eikä hormonit heitellyt missään vaiheessa! :D
 
Ihana Tuikku84 ja peruna86 kun olette täällä kertomassa inssionnistumisista! :Heartpink Luo niin paljon itsellekin toivoa, että inssillä voi myös onnistua. Päätin muutenkin ottaa nyt superpositiivisen asenteen tähän loppukiertoon, turha se on synkistellä etukäteen. Tiputaan sitten korkealta jos tarvii :biggrin
 
Tuikku84 Onnea vauvasta ja toivotaan nopeaa uutta tärppiä! :)

Ja kaikille muillekkin tietysti tärppionnea! Meidän perheen 8 peukkua on pystyssä teidän puolesta! :Heartred
 
:love7Kiitos kaikille ja onnea jokaiselle yritykseen!!
:sign17:sign19:Heartblue:Heartred:Heartpink

Pakko vielä kertoa teille aiemmasta:
Meillä ekassa inssissä kaikki oli niiiiin hyvin kohdillaan kuin vain voi inssin koittaessa. Miehen sperman tasokin kuulemma ”Tanskalaisten luovuttajien”tasoa ja sillee. heh! No ei tärpänny ei.
Seuraavassa inssi yrityksessä miehen sperman taso jostain syystä suorastaan romahtanut ja rajoilla oli olisiko luokiteltu tasoltaan huonoksi jopa. Sitten tais olla hieman ajoitusongelmaakin inssissä ja kaikkea. Fiilis oli hieman skeptinen silloin. No mites kävikään... toisesta inssistä tuolla pinniksessä tuhisee terve pieni poika!:Heartblue
 
Mun ystävä TAYSin alueella kertoi, että on törmännyt parikin kertaa siihen että HUS alueelta ihmiset pyytää lähetteitä saada hoidot TAYSissa, koska haluavat hoitoihin nopeammin - esimerkiksi ilman erillistä IVF jonoa. Mitä mieltä ootte tästä?

Itse tavallaan ymmärrän ihmisiä, sillä tärkeä asia on kyseessä itselle, ja onhan se järkevääkin tasapainottaa hoitotarvetta sairaanhoitopiireittäin. Toisaalta taas jos asuisin TAYSin alueella niin en välttämättä olisi turhan innoissani siitä että HUS-alueen ihmiset tulee ruuhkauttamaan omaa aluetta...
 
Mun ystävä TAYSin alueella kertoi, että on törmännyt parikin kertaa siihen että HUS alueelta ihmiset pyytää lähetteitä saada hoidot TAYSissa, koska haluavat hoitoihin nopeammin - esimerkiksi ilman erillistä IVF jonoa. Mitä mieltä ootte tästä?

Itse tavallaan ymmärrän ihmisiä, sillä tärkeä asia on kyseessä itselle, ja onhan se järkevääkin tasapainottaa hoitotarvetta sairaanhoitopiireittäin. Toisaalta taas jos asuisin TAYSin alueella niin en välttämättä olisi turhan innoissani siitä että HUS-alueen ihmiset tulee ruuhkauttamaan omaa aluetta...
Mun mielestä toi on aika kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ymmärrän joo että halutaan nopeasti hoitoihin, mutta silti tavallaan koen sen tosi vääränä, että hankkiudutaan hoitoihin toisen sairaanhoitopiirin alueelle vain saadakseen hoitoja nopeammin. Se on epäreilua niitä kohtaan, jotka oikeasti kuuluvat kyseiseen shp:iin. Eri asia, jos omasta sai sairaanhoitopiiristä jostain syystä ohjataan toisaalle.
Itse en kehtaisi noin tehdä.
 
Mitäpä tänne kuuluu? Mulla kp 21, inssistä tänään viikko. Oviksen epäilen tapahtuneen inssiä seuraavana päivänä, koska oviskivut loppuivat silloin kuin seinään. Pari päivää sitten oli pariin otteeseen noin minuutin ajan tosi kovaa kipua alavatsalla. Heti innostuin että oliko tää kiinnittymistä mutta taisi olla vähän aikaista sille. Siispä yritän pitää innostukseni hallinnassa (ja varustaudun henkisellä laskuvarjolla, että jos ja kun taas tiputaan kovaa ja korkealta....). Oireita ei ole oikein mitään puoleen tai toiseen. Rinnat tuntuu sivuilta vähän aroilta. Ajattelin viikon päästä lauantaina testata jos ei menkat ennen sitä ala.

Hyvää juhannusta kaikille, yritetään nauttia ja rentoutua sekä unohtaa surut ja murheet!
 
Mitäpä tänne kuuluu? Mulla kp 21, inssistä tänään viikko. Oviksen epäilen tapahtuneen inssiä seuraavana päivänä, koska oviskivut loppuivat silloin kuin seinään. Pari päivää sitten oli pariin otteeseen noin minuutin ajan tosi kovaa kipua alavatsalla. Heti innostuin että oliko tää kiinnittymistä mutta taisi olla vähän aikaista sille. Siispä yritän pitää innostukseni hallinnassa (ja varustaudun henkisellä laskuvarjolla, että jos ja kun taas tiputaan kovaa ja korkealta....). Oireita ei ole oikein mitään puoleen tai toiseen. Rinnat tuntuu sivuilta vähän aroilta. Ajattelin viikon päästä lauantaina testata jos ei menkat ennen sitä ala.

Hyvää juhannusta kaikille, yritetään nauttia ja rentoutua sekä unohtaa surut ja murheet!

Plussatuulia toivottelen!

Mä murehdin kun ei vieläkään ovulaatiota, eli sitä myöhemmäksi menee ens kuun inssi sit.. :sad001 toivotaan et kerkeis vielä mun lomalla siihen. Ja sit vaik piti tää kuukausi viel ennen inssiä ottaa rennosti, ni mietin koko ajan et kannattaako nytkään juhannuksena juoda pahemmin alkoholia jne :facepalm: ainaki vois myöhästyttää ovulaatiota ja toki ei terveellistä muutenkaan, mut en voi elää joka vkloppu kuin ois jo raskaana, ties vaikka ois vuodenkin päästä vielä lapseton..:oops:

Hyvää juhannusta kuitenkin kaikille:Heartred
 
Takaisin
Top