Influenssarokotukset

Sitä suuremmalla syyllä en moisia viitsi ottaa vain "varmuuden vuoksi", kun niissä kuitenkin on ne omat riskinsäkin.
 
Tulipa mietittyä asia uudelleen, koska mun äiti sairastui vakavasti. Syöpä potilaan läheisille suositellaan ehdottomasti rokotusta, koska potilaan itse ottama rokote ei suojaa niin hyvin kuin terveelle annettu.. Meillä siis koko perhe otti rokotteen, vaikka alkuun en aikonut edes itse sitä ottaa.
 
Venuska, hyvä että otitte. Jos yhtään on seurannut tiedotuksia influenssasta niin tietää, että tämä kausi on tavallista rajumpi ja kuolleisuus tavallista suurempi. Vaikka rokote ei suojaa kunnolla muuntuneelta viruskannalta, näyttää siltä, että se tehoaa ainakin osittain myös muuntuneeseen viruskantaan. Lisäksi rokote suojaa influenssa B-viruskannalta ja H1N1- virukselta eli sikainfluenssalta. Myös hoitajia kehoitetaan ottamaan rokote, jotta eivät vaaranna potilasturvallisuutta. Noita rokotteita on tutkittu 70-luvulta lähtien, eikä ne sisällä kokonaisia tai eläviä viruksia, ainoastaan viruksen osia. Ja toiste eivät enää koske Pandemrix -rokotteeseen, koska siinä oli mukana mm. tehosteaineita, mitä siis ei ole näissä rokotteissa. Varsinkin heikkokuntoisille tämä rokote voi siis olla elämän pelastus. Pahimmassa tapauksessa influenssakausi kestää huhtikuun loppuun asti, jo nyt sairaaloissa on paljon influenssapotilaita.
 
Ja sitten se tärkein viesti. Venuska, todella ikävä kuulla, että äitisi on sairastunut vakavasti. Toivottavasti hän selviää syövästä, jaksamisia teille kaikille!
 
Takaisin
Top