Influenssarokotukset

Anu1979

Oman äänensä löytänyt
Mites, meinaatteko ottaa influenssa rokotukset kun ne saa nyt raskaana ollessa ilmatteeks? Mä ajattelin ottaa ettei tarvi olla sitten kauheessa flunssassa kun synnyttää ja sehän kuulemma auttaa vauvaakin ensimmäisen puolen vuoden ettei flunssaa tulis. Multa tänään kysyttiin vaan neuvolassa että otanko :)
 
Mä en aio ottaa, kun oon muutenkin tosi harvoin kipeenä. En o ikin aikasemminkaan ottanut influenssa rokotetta. Mä en oikein usko niihin influenssa rokotteisiin vaik varmasti ne ihan hyviä on :)
 
En aio ottaa nyt enkä ole aiemminkaan ottanut. Sehän on rokote vain tiettyjä influenssakantoja vastaan eikä siis edes ole mikään varma tae siitä, etteikö sitten jossain lenssussa kuitenkin olisi synnytyksen koittaessa. Ja riskinsä niissä rokotuksissakin on.
 
Mä en ole mitenkään rokotevastainen, ja otan ja lapsetkin ottaa kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat tietenkin, ja aina kaikki trooppiseten lomakohteiden suositusrokotteet, mutta tota influenssaa oon jotenki pitäny aina vähän turhana(joo nyt kun sanon näin niin varmasti saan jonkin supertaudin) kun en muutenkaan oo paljon koskaan kunnolla kipeä, mitä nyt nenä vuotelee... Että en varmaankaan viitsi ottaa.
 
Mekin on otettu kaikki yleiseen rokotusohjelmaan kuuluvat ja sitten hepatiitti a ja b, koska matkaillaan paljon.
 
En ottaisi mitään rokotteita raskaana. Oon vähän foliohattu-tyyppi enkä täällä viitsi alkaa niistä paasaamaan mutta kukin tekee päätöksensä tutkimusten yms perusteella :wink annan kyllä lapsille myös ohjelman rokotteet, tosin hieman eri aikataululla.

Sen verran kuitenkin pakko sanoa että tuttujen kokemusten ja kuulopuheiden mukaan influenssarokotteiden ottajat sairastuvat helpommin kuin ne jotka eivät ota. Tiedä sitten..
 
Niin, voihan olla, että rokotuksen ottaa herkemmin juuri sellainen henkilö, jolla on aiemminkin ollut paljon influenssaa, flunssaa ja muuta sairastelua. Tällöin sitten, kun sairastuu johonkin muuhun nuhakuumeeseen, kuin siihen mitä vastaan on rokotettu, niin vaikuttaa siltä, että rokotteen ottajat sairastuisivat enemmän... Kun taas on näitä, joihin lasken itsenikin, jotka eivät juuri sairastu mihinkään ja talven vaivana on korkeintaan joku pieni niiskutus, minkä takia ei kehtaa edes saikkua hakea.
 
Onpa kiva kuulla, että moni muukin ajattelee influenssarokotteesta samaan tapaan kuin ite. Eihän se tosiaan uskon asia ole, mutta pidän rokotetta myös hieman turhana noin niinkun perusterveille ihmisille (ja vähän ehkä rahastuksena noin muuten, lääkefirmojen salaliittoteoriaa jne....)
Rokotusohjelman mukaiset rokotteet otetaan esikoiselle ja kuopukselle myös.
 
Sikainfluenssan sairastin itsekin, se oli kyllä oikeasti rankka. Muistan edelleen kuinka huonossa kunnossa olin ja kuinka melkein pyörryin kun menin lääkärille 200m päähän kävellen. Sen jälkeen en olekaan juuri muuta kuin pikku nuhakuumetta saanut. Tosin tuon taudin jälkeen olen ollut viimeiset 4v raskaana/imettänyt ja immuniteettini on ollut pirun hyvä! En edes muista koska olisin ollut viimeksi kunnolla kipeä.

Silti, en ottaisi helpolla influenssa rokotetta tai muuta vastaavaa. Tosin jos joku supertauti tosiaan leviäisi suomeen ja siihen tulisi rokote niin pitäisi uudelleen punnita hyödyt/haitat.
 
Oon ottanu muutaman kerran ja niinä vuosina kun olen sen ottanut niin olen sitten jonkun toisen influenssan sairastanut... joten en kyllä tässä tilassa sellaista huoli :)
 
Joskus 10 v sitten sairastin influenssan ja se oli aika rankka ja ajattelin että pienempi paha sellanen rokote. Muutaman vuoden otinkin sit rokotteen mutta neljä vuotta sitten rokotteen ottaessani olinkin kipeä (tietämättäni) ja sain sellasen riesan siitä taudista että ei voi kun epäillä että se rokote jotenkin aiheutti sen taudin pitkittymisen. Nyt neljättä vuotta siis putkeen meinaan olla ottamatta.
 
Näin astmaatikkona ja opettajana (lasten parissa) aion ottaa rokotteen. Olen herkkä infektioille ja kerran joutunut sairaalaankin infektiosta alkaneen astman pahentumisen takia. Sen jälkeen kun aloin ottamaan vuosittain rokotteen on astmani ollut paremmassa kunnossa ja lääkitystä pystytty ajamaan jopa ihan minimiin. Eli ihan perusterveelle vuosittainen rokotus ei varmaan ole välttämätön (mieheni ei ota ikinä ja ei ole ikinä kipeä). Mutta näin kroonisesti sairaana uskon tulevan vauvani olevan paremmassa turvassa, kun äiti pystyy hengittämään normaalisti :wink
 
Mä otin viime raskaudessa sen rokotteen. Vaikka oon ollu aina kielteinen ylimääräisille rokotteille. Mut en kyl huomannu eroa, sairastin joka tapauksessa kovan flunssan. 2viikkoa rokotteen jälkeen ja alkuvuodesta toisen flunssan, vauva kun oli 2viikkon ikäinen sairastuttiin koko perhe uudellen. Nyt painin saman asian kanssa otanko vai en. En ole päättänyt asiaa vielä.. mutta mietintään jää...
 
Mulla on vuodessa n. 4-5 poskiontelontulehdusta tullut hirveessä flunssassa, siksi mietinkin että kannattaako se vai ei...
 
En ota vaikka astmaatikko olenkin.Työskentelen myöskin lasten parissa mutta tarttuu ne kuitenkin mitä on tarttuakseen :) Muutenkin olen suhteellisen rokotus vastainen, ihan normi rokotukset ohjelman mukaan pieni tulee saamaan mutta mitään ylimääräisiä ei.
 
Anu1979, sinuna ottaisin ja kokeilisin auttaako se. Itse jätin yhtenä vuonna ottamatta rokotteen, sinä vuonna jouduinkin terveyskeskukseen avaamaan keuhkoja kunnon tropeilla kun influenssa pahensi taas astmaa. Eli itse voin aivan mainiosti juurikin tuon rokotteen ansiosta. Mutta juuri siksi se onkin aina ilmainen riskiryhmille.

Niin ja aion kyllä rokottaa omat lapseni tulevaisuudessa, koska kaverin rokottamaton kummilapsi kuoli sikainfluenssaan. Vaikka esim. narkolepsiatapaukset on nostanut esiin kysymyksen rokotteiden turvallisuudesta niin kuolema pelottaa minua enemmän. Tosin kukaan ei pysty sanomaan olisiko lapsi pysynyt hengissä rokotteen ansiosta, koska nämä nyt ovat niin vaikeita asioita muutenkin ja kukaan ei halunnut koskaan lähteä syyttämään ketään. Kun lapsi on kuollut ei jäljelle jää kuin suru :sad001
 
Niin muuten, jos viitsisit kirjoittaa syitä miksi rokotteet ovat mielestäsi huono asia niin se olisi kiva. Itse olen siis kuullut vain noista narkolepsiatapauksista, jotka ovat olleet uutisissa, ja siis kaverin kautta tuosta kuolematapauksesta. Mutta mielelläni kuulisin lisää ja oppisin uutta. Lähinnä siis kiinnostaa tietää kannattaako lapset rokottaa tulevaisuudessa vai ei. En nyt halua aloittaa tappelua asiasta kumpi on oikein vaan haluaisin, että tulisi julki toinenkin puoli :)
 
Musta rokotteet ei ole huono asia ollenkaan mutta kauheen moni on sitä mieltä että ne on ihan turhia tai niistä tulee jotain ongelmia. Siks kyselinkin muiden mielipiteitä asiasta tottakai loppu pelissä itse teen omat johtopäätökset otanko vai en. Se on vaan kiva kuulla muidenkin kokemuksia asiasta. Ja siis olen rokottanut omat lapset aina ja mitään ei ole tapahtunut :wink
 
Takaisin
Top