Influenssarokotukset

...eräs puolituttu eli raivokkaan terveellisesti, ilman mitään päihteitä/nautintoaineita, pääasiassa kasviksilla ja toisiltakin olis innokkaasti ollu grillimakkaroista rapsuttelemassa syöpää aiheuttavia mustuneita kohtia pois kovaan ääneen tuomiten niiden epäterveelliseuuden. Kuoli itse jotain 55v suolistosyöpään...että silleen. Itse syön ja elän muutenkin suht terveellisesti ihan mielelläni enkä hammasta purren, mutta luulen että liika stressaus asiasta olis vain haitaksi. Ei täällä kukaan ikuisesti ole kuitenkaan, että ihan hyvin voi joskus lasin-pari viiniäkin ottaa tai sikarin nauttia tai rasvaa tihkuvaa liharuokaa syödä. Kuka mistäkin sitten nauttii...
 
Kohtuus kaikessa :) nimim.ei-raskaana nautin useinkin lasin tai pari hyvää punkkua juustoilla tai muilla herkuilla. Röökiäkin on palanut. Nuorempana tuli juhlittuakin ihan tarpeeksi. Silti kovin terve ollut aina.
Kyllähän jotkut vetää esim tota röökiä ku korsteeni elämänsä ja elää lähes 100v :wink mä en kyl pystyis, huomaa heti et on jatkuva "nuha" ja varmaan astma puhkeis äkkiä jos sellasta jatkaisin.
nyt meni kyllä ihan off the topic...
 
Joo tiedän sellaisiakin jotka on kaikinpuolin vastoin todennäköisyyttä elintavoista huolimatta eläny pitkään, mutta kyllä tunsin pari keuhkosyöpäänkin kuollutta vanhusta, ja ei se tukehtumiskuolema niin mukavaa katsottavaa ole, että itse viitsis muuta kuin viihdekäyttää. Mutta nimenomaan kohtuudella kaikkea, niin elämästä voi nauttia ilman haittavaikutuksia:) olen lapsesta saakka ollut lievä nuhanenä, mutta aniharvoin jos koskaan oikeasti kipeä, eli se on varmaan mun elimistön 'suojamuuri' tauteja vastaan. Ehkä parin vuoden välein joudun olemaan yhden päivän verran arkimenoista kotosalla parantelemassa, rankasta urheilusta parin päivän tauko kerran vuodessa jos on esim kurkku kipeä, niin ei ne taudit sen enempää puhkeakaan jos malttaa just sen päivän verran himmailla ilman rääkkiliikuntaa.
 
Itse lukeudun myös niihin, joka ei ota influenssarokotetta, huolimatta siitä, että olen hoitoalalla töissä. Nuhakuumeflunssaa olen sairastanut kymmenen vuoden aikana max 5 kertaa. Sikainfluenssa piikki pakotettiin ottamaan koulun puolesta, vaikka sitä olin enemmän vastaan kuin tavallista influenssarokotuksen ottamista. Juurikin sen takia ettei rokotetta oltu tarpeeksi tutkittu mitä oikeasti voi aiheuttaa ihmisille ja perse edellä puuhunhan sitä mentiin ja kovaa.
Muut rokotteet (jäykkäkouristus, polio, hepatiitit ym) olen kyllä ottanut ja ne jatkossakin otan, kun uusintojen aika tulee.
Pitää muistaa ettei tavallista kausi flunssaa pidä sekoittaa influenssaan, puhutaan eri asioista.
Eräs lääkäri minulle kerran sanoi, kun pohdin ääneen influenssarokotteen ottamista/ei ottamista, on se turhaa ns. perusterveellä ihmisellä, joka ei kuulu riskiryhmään, Turhaa sekoittaa oman elimistön puolustusjärjestelmää, jos se toimii moitteettomasti, minkä rokote tekee väkisinkin tunkemalla vierasperäisiä puolustajia elimistöön, joita sen oikea puolustusjärjestelmä ei tunnista, onko vihollinen vai ei jolloin sen kyky esim. normaalin flunssan torjumiseen heikkenee. Tästä syystä usein perusterveet ihmiset alkavat sairastamaan enemmän. Ja tottahan tuo on turissut, kun kanssa ihmisiä on seurannut. Influenssat ovat kuitenkin rakennettu edellisiin pohjiin, miettien mikä mahtaa olla tämän vuotinen kanta oikeastaan. Ne joko toimii tai sitten ei.
Mutta tämä on vain oma mielipiteeni, joten älkää lynkatko. Lapsen kohdalla mietin myös tarkkaan, olen itse kyllä muksuna saanut ja silloin useasti kipeänä ollutkin ja varmaan otankin alkuun, mutta nähtäväksi jää kuinka pitkään.
 
Ei nyt liity influenssarokotuksiin, mutta rokotuksiin kylläkin. Mitenkäs te muut, joilla on jo jälkikasvua. Rupesiko teillekin tippumaan lapsen syntymän jälkeen postiluukusta kutsuja erilaisiin rokotetutkimuksiin? Paikkakunta toki vähän varmaan vaikuttaa, mutta ainakin meille on tässä reilun kolmen vuoden aikana tullut jo useita kutsuja, joissa lasta pyydetään osallistumaan vielä tutkimusvaiheessa olevan rokotteen testaukseen. Tällä Hesassa kun on ainakin sellainen tutkimuspaikka, joten varmaan pääkaupunkiseutulaiset ainakin näitä kutsuja saavat.

Miten olette niihin suhtautuneet ja oletteko menneet mukaan? Meillä kutsut on heitetty saman tien roskikseen. Emme todellakaan halua käyttää lastamme koekaniinina ja ottaa riskejä sivuvaikutuksista.
 
On tullut useampi kutsu, asutaan myös Hkissä. Veikkaan että se rahapalkkio(100-200€?) minkä niistä saa, houkuttaa joitakin perheitä. En ole lähtenyt mukaan, roskiin lentänyt kaaressa kutsut. Lähinnä herättänyt hyvää keskustelua ystävien kanssa asiasta...
 
Meille ei ole tullut kutsuja, vaikka helsingissä asutaankin. Miksiköhän? Mut aika tarkkaan miettisin ja sevittäisin taustat, esim missä vaiheessa tutkimusta ollaan menossa, ennen kun suostuisin. En todellakaan muutaman satasen takia riskeerais lapsen terveyttä!
 
Meille ei ole tullut kutsuja, vaikka helsingissä asutaankin. Miksiköhän?

Niissähän on aina jotkut ikäkriteerit tutkimukseen osallistuvan lapsen osalta, joten josko sitten vain sinun jälkikasvu olisi ollut niihin nähden "väärän" ikäistä.
 
Meille on tullut kutsuja ainakin kolmet, mutta suoraan roskiin on mennyt. Itselle voisikin aatella jotain rokotetutkimus juttuja ottaa mut en lapsilleni. Ja asustellaan maalla etelä-pohjanmaalla..
 
Meille tippuu myös kutsuja vähän väliä ja asuttiin ennen Naantalissa ja nyt Nousiaisissa. Ei olla lähdetty mihinkään tutkimuksiin mukaan kun en ole pojalle muutenkaan mitään perus rokotusohjelman ulkopuolisia rokotteita ottanut...
 
Enpä sitten ottanut rokotusta, neukkutäti sano et voin ottaa sen vaikka vielä joulukuussa jos muutan mieleni. Eihän siinä ollu muuta kun se että olisi puoleksi vuodeksi suoja vauvalle syntymän jälkeen minkä takia mietin tuon ottamista.
 
Joo mä oon kans kuullu niistä koekaniini rokotteista. Ja kuulin et kaveri oli ottanut lapselle sen 5 vuotta sitten. Se oli kysynyt siitä lääkäriltä , ja päättänyt sen perusteella ottaa. En nyt muista mikä rokote se oli mut joku mihin oli sekoitettu monta eri rokotetta. Ja nyt sitä muuten tarjotaan neuvoloissa ihan normi rokotteena. ... itse en kyl halua mitää ylimääräisiä rokotteita lapsiini työntää. Ne tavalliset. Kuten mä aikaisemmin kirjoitin niin ite otin 2011 kun kolmatta odotin sen infulenssarokotteen. En tiedä oliko siitä mitään apua. En huomannu et olis vaikuttanut lapseenkaan mitenkään erikoisemmin. Mut siitä voin olla varma et en laita enään sitä rokotetta kenellekkään lapsilleni. Sori kirjoitus virheistä.
 
En meinaa ottaa rokotetta. En ole ikinä ottanut, vaikka olen hoitsu. Ihme ettei ole vielä tuputettu mistään vaikka rokote on nyt ajankohtainen.
 
Juttelin neuvolassa tuosta influenssarokotteesta. Juuri on kuulema tullut uusi tutkimus, jonka mukaan rokotteen saaneilla ei ollut todettu yhtään enempää keskenmenoja kuin rokottomattomilla, sama koski sikiön kehityshäiriöitä. Tämä oli hyvä uutinen ja tuosta nykyisestä rokotteestahan on poistettu tehosteaineet. Sain myös kuulla, että perussairailla (esim. astmaatikoilla) on 5 kertaa suurempi riski sairastua influenssaan kuin muilla raskaanaolevilla, joilla siis jo ennestään kohonnut riski. Sovittiin, että otan rokotteen viime tipassa joulukuussa niin sikiö ehtii kasvamaan mahdollisimman paljon, tämä siis oma toive. Yksi tuttu (hoitoalalla oleva) otti rokotteen juuri ennen laskettua aikaa, jotta sai suojan vauvalle puoleksi vuodeksi. Itselleni ainakin tuo uusi tutkimustulos oli hyvä kuulla, koska olen kaivannut kunnon tutkimusta asiasta. Käsitin, että kyse olisi samasta rokotteesta kuin nyt, koska se on toista vuotta käytössä.
 
Mä kans ajattelin että otan ehkä joulukuun lopussa sitten ni on vauvalle se suoja ainakin. Hyvä kuulla jotain positiivistakin siitä
 
Itsekkin pähkäillyt tuon rokotteen ottamista. Butterfly kirjoitti hyvin, hirmusen huonosti on tietoa ollut vaikuttavista seikoista puolin jos toisin.
 
Heh, olen nyt ihan kelkankääntäjä, kun otinkin rokotteen. Pääsin pitkästä aikaa omalle neuvolatädille ja se möi sen mulle niin hyvin et lopulta olin vaan silleen et whatever, tuikkaa se nyt sitten samalla kerran täällä ollaan...se nyt selvästi halus sen laittaa, lähinnä jotta se suojais vauvaa ekat kuukaudet, mikä nyt sinänsä kuulostaa ihan kivalta, kun 3v tuo kuitenkin kaikki pöpöt päiväkodista. Itseäni varten en tod olis ottanu, mut jotenki se täti oli sen tarpeellisuudesta vauvan osalta. Varmaan aika yhdentekevää loppujen lopuksi.
 
Mua "huvitti" kanssa tuo uutinen ^

Jotenkin kertoo, että ei noista ole mitään sataprosenttista takuuta, että tuollainen rokotus auttaa yhtään mitään. On vaan tehty rokote ja toivotaan, että se auttaa ja toimii.
 
Takaisin
Top