Influenssarokotukset

Viralliseen rokotusohjelmaan päästäkseen käy jokainen rokotus läpi tarkan seulan, ja hyödyt ovat selkeästi haittoja suuremmat, eli en ole koskaan harkinnutkaan rokotusohjelmasta poikkeamista. Ylimääräiset, ja etenkin kiireessä väsätyt, kuten sikainfluenssarokote, ovat sitten niitä joiden hyötyjä ja haittoja on punnittava aina erikseen oman tilanteen mukaan. Kaukomaille suositellut rokotteet eli hepatiitit ja vielä pari muuta olen myös aina ottanut, lisäksi ylimääräisen kohdunkaulasyöpärokotteen, koska sitäkin oli tutkittu jo pitkällä aikavälillä ennen markkinoilletuloa.
 
En ole ottamassa, koskaan ennenkään ole ottanut. Enkä varsinkaan nyt raskaana tahdo ottaa mitään rokotetta. :)
Eikö se flunssa rokote suojaa vain joiltan kannoilta, ja kun niitä flunssakantoja on monia niin ei ole mitään varmuutta että et sairastuisi.
Hiukan skeptisesti suhtaudun muutenkin rokotteisiin.

Mulla on vuodessa n. 4-5 poskiontelontulehdusta tullut hirveessä flunssassa, siksi mietinkin että kannattaako se vai ei...

Oletko koittanut flunssan aikana/ ennalta ehkäisevästi ihan sarvikuonokannua? (myydään apeteekeissa n.10€) :) Mulla oli alkuraskaudessa flunssa (ei vuosiin ole ollut) niin oman poskiontelotulehduskin meni ihan sillä ohi, kun sai pidettyä paikat auki.

Se sarvikuonokannu on muutenkin hyvä raskausaikana kun kropan limakalvot ovat turvoksissa ja monilla menee nenä herkästi tukkoon, hengitys kulkee paljon helpommin. :)

http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono/kohje.html
 
Sarvikuono on huippu!
Yleltä tuli taannoin hyvä dokkari rokotuksista. En nyt muista nimeä, mutta siinä punnittiin hyötyjä ja haittoja. Ja kuinka ihmiskokeet ovat tätä päivää: esim.köyhissä Kiinalais kylissä ja niiden kouluissa lääketehtaat testas rokotteita lapsiin, en nyt muista saiko perheet tästä edes mitään, vissiin ei, ja että tiesivätkö vanhemmat edes asiasta. Bisnestä bisnestä...Samaa epäilyttävää ihmistestausta harjoitetaan muissakin kolmansissa maissa.

Hyödyt on selvät monissa rokotteissa. Olen itsekin reissatessa tutustunut mm.polioon lapsena sairastuneeseen tyyppiin, niitähän muuten riittää. Ja yksi ystävän kaveri sai hepatiitin sairaalasta Indonesiassa. Mutta missä menee raja? Mikä on oikeasti tarpeellista jotta ihmisillä olisi kuitenkin omastakin takaa immuniteettia? Areenalla näkyy vissiin edelleen dokumentti bakteereista ym.(Prisma dokkari) joka liittyy hyvin pitkälti rokote asiaankin. Kantsii kattoa jos mielenkiintoa riittää. Eletään ehkä turhankin kliinisesti...
 
. :)
Eikö se flunssa rokote suojaa vain joiltan kannoilta, ja kun niitä flunssakantoja on monia niin ei ole mitään varmuutta että et sairastuisi.

Juuri näin, eli kyse on influenssarokotteesta ja se on vain kolmea eri influenssakantaa vastaan. Niitä on maailmassa paljon enemmän. Ja tavallista flunssaa vastaan rokote ei suojaa lainkaan.
 
Olen käsittänyt, että joka vuosi pyritään ennustamaan mikä noista influenssakannoista olisi tulossa Suomeen ja siihen sitten väsätään suojaa. Tosiaan tavalliselta flunssaltahan se ei suojaa vaan nimen omaan juurikin influenssalta, joka siis on se rajumpi muoto flunssasta. Itse tosiaan kestän tavalliset flunssat, mutta juuri rajummat influenssat aiheuttavat suuria ongelmia. Mietin vain sitä, että jos itse reagoin noin voimakkaasti niin miten ihmeessä esim. taapero voi sen kestää :confused004 Tuo kuollut lapsikin oli jo kouluikäinen niin tästä syystä olen rokotuttamassa omaa lastani ainakin näillä näkymin. Mutta toisaalta kaikelta ei voi omaa lastaan suojata ja sairaudet kuuluu elämään.
 
THL:n sivuilta:
"Maailman terveysjärjestö WHO valitsee vuosittain rokotteeseen ne viruskannat, jotka todennäköisimmin tuona vuonna aiheuttavat influenssaa.
Rokotteen viruskannat influenssakaudella 2014 - 2015 ovat
  • A/California/7/2009 (H1N1)pdm09 -kaltainen kanta (Vaxigrip), johdettu A/Christchurch/16/2010-kannasta (Fluarix)
  • A/Texas/50/2012 (H3N2)-kaltainen kanta
  • B/Massachusetts/02/2012 -kaltainen kanta.
Rokotteiden viruskannat ovat samat kuin viime kaudella. Rokote antaa suojaa myös sikainfluenssaa vastaan."

Ja lähde http://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/kausi-influenssarokote
 
Mörri-Möykky, kiitos tiedosta ja linkistä! Tuli vielä semmoinen asia mieleen, että te joilla on jo lapsia niin miten paljon pienet lapset sairastelee? Kuulema päiväkotilapsilla pöpöt kiertää tiuhaan tahtiin ainakin päiväkodin aloittaessa..miten on? Entäs sairasteleeko kotihoidossa oleva lapsi vähän? Toki tähän varmaan vaikuttaa myös oma sosiaalisuus esim. miten paljon vierailee jne. Mutta tosiaan tällaiset asiat mietityttää, kun ei ole pieniä lapsia lähipiirissä ja vasta ensimmäinen lapsi tuloillaan. Itse olen ajatellut olla kotiäitinä sen 3 vuoden ajan, kun ei työhön ole kiirettä palata. Mietityttää vaan, että suojaisiko kotona olo pientä lasta esim. influenssalta paremmin. Tämä nyt on ehkä vähän liian aikaista kysyä, kun ei vielä edes vauvaa :oops:
 
Meillä on poika saanut perus rokotteet mitä rokotusohjelmaan kuuluu, mutta en ole hakenut hänelle influenssa rokotetta tai mitään muutakaan "ylimääräistä". En ole itseasiassa edes miettinyt pitäisikö ottaa... Tottakai tullaan ottamaan perus hepattirokotteet sun muut suositeltavat jos ulkomaille lähdetään. Poitsu on nyt toista vuotta päiväkodissa ja ollut kaksi kertaa kiepänä joten tuo flunssa muutenkaan ei ole meille mikään "tuttu juttu"
 
Vähän asiasta poiketen, musta on vähän hassua, että kun ekassa neuvolassa kysyin jäykkäkouristusrokotuksesta (joka olis mun alalla työskennellessä kohtalaisen tärkeä olla olemassa ja voimassa) ni täti sano et "ei, ei, ei mitään ylimääräisiä rokotuksia raskauden aikana". Nyt sit kuitenkin sama täti suositteli kovasti ottamaan tuon influenssarokotteen.. o_O Toki ymmärrän, että se influenssa voi olla oikeasti vaarallinen sikiölle yms, mut mullakin on kyllä ollut tosi hyvä vastustuskyky enkä oo tänäkään syksynä sairastellut ollenkaan, vaikka on ollut vaikka mitä tautia liikkeellä ja meilläkin asiakkaat aika härskisti räkii päin naamaa ja suunnilleen niistää niihin seteleihin millä ne sit maksaa ostoksensa. Jännä vaan oli huomata, et miten erilainen asenne silläkin emännällä oli eri rokotteisiin.
 
Päiväkotia aloitettaessa pöpöt kyllä kiertää ja tartuntoja tulee, jos lapsi on siihen asti ollut lähinnä kotihoidossa eikä ole jo saanut näitä tartuntoja esim. leikkipuistoista tms. Pienessä tilassa bakteerit pääsevät helposti leviämään ja kyllä meillä ainakin ekana vuotena sairasteltiin useamman kerran. Sen jälkeen neiti on kyllä pysynyt hyvinkin terveenä, vaikka päiväkodissa on kaikenlaista pöpöä liikkunut. Lähinnä vain vuotava nokka on ollut ajoittaisena riesana, mutta ei siis edes kuumetta tms.

Kotona oleminen suojaa pöpökierteeltä vain sen aikaa, kun pysyy toisista eristyksissä. Hyvä on kuitenkin huomata, että sairastelu parantaa vastustuskykyä. Siitähän on tehty tutkimuksia, että pienenä päiväkotielämän aloittaneet, jotka ovat silloin päiväkotiuransa alkuvaiheessa sairastelleet, ovat sitten terveempiä koulua aloitettaessa, kun taas kotona pysyneet aloittavat sairastelukierteensä ja vastustuskyvyn kehittämisen vasta kouluiässä.
 
Tyttö aloitti reilu vuosi sitten päiväkodin ja lopetin samoilla main imetyksen, ja ennen joulua ei typy ollu kertaakaan kipeä, vaikka on tosi sosiaalinen, kova halimaan muita yms. Kevätpuolella lähinnä vuotavaa nenää välillä, ja pari korvatulehdusta, mutta vaan kerran kuumetta niin että joutui olemaan kotona päivän pari muistaakseni. Kesällä sairasti vesirokon, jonka nappasi sitten ihan jostain kaupungilta mistälie, kun oli just sillon ollu päiväkodista jo pitkään lomalla ja kellään kaverillakaan ketä lomalla nähtiin ei ollu koko kesänä sitä tautia... että aika hyvä vastustuskyky, kun ei päädy paljon koskaan petipotilaaks. On kyllä paljon tuttuja joiden lapset tuntuu olevan koko ajan kipeänä:/
 
Niin, riippuu varmaan ihan lapsesta. Meillä esikko meni tarhaan n.1v7kk ja toinen 1v 3kk, molemmat tuli aika nopeasti aloituksen jälkeen kipeäksi: antibioottikuuriin päätyi molempien taudit. Tämän jälkeen olleet terveitä, eikä juuri poissaoloja. Herkästi tosin olen pitänyt kotona jos vaikuttanut siltä että tulossa kipeäksi, ehkä välillä turhaankin mutta kun voin tehdä töitä kotoa niin parempi mieli itsellä kun antanut poikien huilia. Kunnolla eivät ole olleet kipeitä, muutakuin nyt molemmilla silmässä bakteeritulehdus, toisella myös flunssaa. Ihan varmasti tullut tarhasta. Sitä hoidellaan ja kotona ollaan oltu pari päivää. Itselläkin toista päivää kurkku kipeä ja vetämätön olo, kyllä tämä tästä tuoreella valkosipulilla, nokkosella ja hunaja/inkivääriteellä menee.

Vauva aikana molemmat kävi läpi vauvarokon parin kk iässä ja muutaman kerran nuhakuumeen. Mutta Paracetamolilla näistä selvittiin. Ei korvatulehduksia. Meillä oli koira(buustasi varmaan vastustuskykyä), ulkoiltiin paljon mm.kävin ahkerasti vauva jumpassa ja leikkipuistoissa, ja kylässä tuttujen lapsien kanssa leikkimässä. Kaikki taudit ei ole sairastettu, jotkut noi on läpäissyt vaikka esim.tarhassa tai entisen kodin pihan muilla lapsilla ollut mahatautia. Voi luoja muuten ekaa mahatautia odotellessa!! :D

Lisäksi olen antanut metsässä maalla ja lähimetsissä lenkeillä lasten aina maistella vähän kaikkea mahdollista. Eräs biologi kerran mainitsi että lapsenlastansa vie metsään mutustelemaan ympäristöä jotta saa kunnon bakteerikannan vastustuskykyä varten. Tiesittekö että useimmat antibiootitkin on keksitty maaperästä? :wink
Ei siis kannata ulkoillessa olla liian hysteerinen kun vauva/taapero tunkee kaikkea luonnostaan suuhun: se kerää itselleen vastustuskykyä. (tietty nyky ympäristössä usein paljon riskejä ja vaarallisiakin aineita, ihmisten aiheuttamia. maalla/metsässä syvällä tosin eri juttu)
 
Meillä on lapsi vielä kotona 1v10kk, eikä ole sairastanut mitään koskaan, käymme kyllä kerhoissa ja puistossa ja tapamme muita lapsiperheitä, enkä ole menemisiämme toisten flunssista/kuumeista huolimatta muuttanut, ainoastaan silloin perun/jätän menemättä jos jollain vatsatauti (inhoan oksentamista yli kaiken).
Kun taas kaverin lapsi samanikäinen myöskin kotona ja vähän väliä ollut kipeänä, et ei se kotona olo mitenkään takaa etteikö tulisi kipeäksi ellette täysin lukittaudun sinne neljän seinän sisään. ;D
Itse olin lapsena kotona koulun aloitukseen saakka enkä koulun alkaessakaan sairastellut.

Itse uskon, että ravinnolla on paljon merkitystä jos keho saa kaiken tarvitsemansa niin se ei sairastele niin paljoa kuin toinen joka syö huonosti/ei saa välttämättömiä ravintoaineita.
 
AadaEveliina, eikös just joku "infektiolääkäri" kehoittanut altistamaan lasta ensimmäisen vuoden aikana mahdollisimman monille asioille. Puhui juurikin siis eläimistä ja luonnosta ja miten ei kannata pelätä lapsen maisteluita. Eli me emme kyllä aio vältellä luonnollisia asioita, päin vastoin.

MaMamma, olen samaa mieltä ravinnon merkityksestä, sillä on todella suuri merkitys. Mutta olen huomannut, että se ei aina auta. Esimerkiksi syömme mieheni kanssa samaa ruokaa eli yritämme syödä terveellisesti ja urheilemme kumpikin. Mutta siltikin mieheni ei ole koskaan kipeä, mutta minä tunnun saavan välillä kaiken mitä on liikkellä (ei ole reilua). Mielestäni juurikin sairaudellani on asian kanssa tekemistä, kroppani vaan on herkempi kuin monen muun. Olen esimerkiksi hyvä kumppani asunnon ostossa, koska alan voimaan pahoin, jos sisäilmassa on jotakin outoa :grin
 
MaMamma: siis eikö ikinä koskaan ollut yhtään kuumetta tai esim.räkää edes vuotanut lapsesi nenästä? Ei siis millään tasolla mitään merkkejä kipuiluista tai mistään? Edes maha löysällä tms.? Kuulostaa niin oudolta. Siis kaippa tuokin mahdollista mutta ei kyllä mene pelkästään ruokavalion piikkiin, vaikka olen toki samaa mieltä, että ravinto+liikunta kaiken A ja O. Hirveän helppoa vanhemmillekin jos ei kerta kaikkiaan ikinä ole ollut yhtään mitään :) jotenkin vain utopistiselta kuulostaa.
 
MaMamma, täytyy muistaa, että kaikki lapset eivät synny ilman epämuodostumia (esim. äidin alkoholinkäytön takia). Eli jos jossakin tutkimuksessa on kerrottu, että lisätutkimuksia kaivataan niin se on juurikin siitä syystä, että tiedettäisiin miksi epämuodostumia tulee. Tämä ei vielä tarkoita, että rokotukset ovat siihen syynä. Toki kaikissa vieraissa ainessa on riskinsä, myös minun astmalääkkeissä. Kyse on riskien minimoimisesta ja tämä jokaisen on tehtävä oman tilanteensa mukaan.

Eräässä haastattelussa infektiolääkäri sanoi, ettei lapselle ole mitään hyötyä sairastamisesta ja hän nimenomaan kehoitti välttämään lapsen tahallista altistusta infektioille. Tästä syystä itsekin välttelen sairaita ihmisiä ja infektionaiheuttajia ja aion tehdä niin jatkossakin. Tämä ei tarkoita lukittautumista kotiin tai välttelemästä normaaleja bakteereja tai elämäntilanteita. Jos joku muu haluaa tehdä toisin muun tiedon valossa niin se ei ole keneltäkään pois.

Kuten tieteessä yleensäkin, tutkimuksiin täytyy suhtautua kriittisesti. On olemassa hyvin luotettavia tutkimuksia ja sitten vähän etukäteen lopputulokseen hakeutuvia tutkimuksia. Itsekin olen kuullut maksetuista tutkimuksista, joissa tutkimuksen tilaaja sanelee käytännössä lopputuloksen. On myös olemassa normista poikkeavia ihmisiä, joten kaikki tulokset eivät päde kaikille (esim. ruoan lisäainetutkimukset). Toivonkin että jokainen hyväksyy muiden ratkaisut niitä arvostelematta, sillä eiköhän jokainen ole oman elämänsä paras arvioija ja jokainen varmana tekee sen mitä kokee parhaaksi niin itselleen kuin lapselleenkin.
 
Toki eivät synny kaikki laspet ilman epämuodostumia ja tuossakin artikkelissa myönnettiin että täytyy vielä tutkia onko siitä mitn haittaa, mitään tarkempaa en itse tutkimuksesta lukenut, kunhan nyt linkkasin kun tuli vastaan. :)

Hui, täytyi oikein miettiä ja meinasin sanoa ettei ole, mutta joo on kerran ollut vatsataudissa kun lentokoneesta saatiin kaikki se, mut muuten ei mitään ei räkää yms. Emme miehenkään kanssa mitenkään sairastele (mulla nyt alkuraskaudesta flunssa, muuten ei vuosiin mitn) niin en itse pidän sitä mitenkään outona/utopiana. :) Vatsa on ollut pienempänä löysällä jos on syönyt tiettyä/tiettyjä ruokia mut en sellaista laske sairasteluksi(?) ne kun ruuat kun on vaan pois jättänyt/ei tarjonnut. Ja hampaita tullessa on ollut joskus kiukkuinen/itkuinen mut ei kai sekään sairastelua ole? Tai sit oon itse vaan niin lepsu laskemaan asiota sairasteluksi. :)

Jotenkin hassu et joutuu selittelemään ihmisille miksei meillä esim. flunssaa yms. (kerhoista kun ei olla koskaan pois oltu sairastelun vuoksi) niin eräskin tuttu äiti sieltä vain tokaisi että hänkin tietää muutaman lapsen jotka eivät sairastelleet ja molemmat saivat myöhemmin syövän. Vähän jäi sellanen olo et kiva, ja miksi toi tarvi kertoa(?)
 
No joo aika erikoista, siis tuo syöpä-vertaus. Uskoisin että meillä kaikilla yksilöinä omat heikkoutemme ja voimakkuutemme, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin ja eri tasoilla. Nuha nyt on hyvin yleinen varsinkin pienten lasten "vaiva", räkänokiksihan niitä jotkut haukkuukin :D hehheh...
Sehän on vain hieno homma jos teillä säästytty rään valumiselta. Tosin en allekirjoita väittämää että puhdas ja ns.täydellinen ruokavalio estäisi sen esiintymisen kaikilta yksilöiltä. Äitini kertoi aikoinaan myös entisestä poika naapuristamme joka sairastui ensimmäisen kerran kunnolla vasta armeijassa! Tosin hänen siskonsa oletettavasti eli aika lailla samalla ruoalla, ympäristössä, ym.mutta sairasteli ns."normaalisti" lapsena. Uskaltaisin väittää että tähän vaikuttaa monen moni tekijä.
 
Takaisin
Top