Influenssapiikki

Ei viimevuotista saa antaa. Ne rokotteet "päivitetään" aina viime vuotisen taudin mukaan joten esim meillä töissä kaikki viime vuotiset palautettiin kun jäi käyttämättä. Tänä vuonna tuli sitten uudet. Ja kaikki raskaana olevat saa sitä Vaxigripiä koska Fluarix tehdään samalla tavalla kuin se kohuttu sikarokote joka aiheutti sitä narkolepsiaa. Tosin sen ei silti uskota aiheuttavan narkolepsiaa mutta on ns.varotoimi. Esim muissa pohjoismaissa myös nuoret (alle 65v) saa myös Fluarixia... Ja tosiaan nuo MRSA ja VRE on sairaalabakteereja, tarkottaiskohan että ne on testattu sulta silloin? Luulisi että tietäisit jos olisit sairastanut... Ja onneks harvoin molempia!
 
Katos, ai se onkin siitä... aivan, oon siis v. 2011 ollut verikokeessa jossa todettu ettei sairaalabakteeria ole. Kiitos korjauksesta :oops: Ei siis liittynyt rokotteeseen mitenkään.
 
Influenssa on ihan oikea riski raskaana olevalle ja vauvalle. Olen kokenut sen traagisen menetyksen influenssan seurauksena, joten nyt en miettinyt ottaisinko rokotteen vai en. Jokainen tekee tietenkin sen oman päätöksen, mutta halusin vain kertoa että se influenssa voi raskaana ollessa olla hyvin raju. Enkä halua ketään pelotella, vain esittää oman kokemuksen aiheesta.
 
Vieläkö harkitsette rokotusta? Tein itse sellaisen päätöksen, etten ota ennen kuin influenssa rantautuu Suomeen ja nyt se on rantautunut. Pitänee soittaa neuvolaan, riskit rokotteessa ovat pieniä verrattuna haittoihin joita voi tulla jos influenssa raskauden aikana iskee.
 
Just mietin tuota, mut taian jättää edellee ottamatta.Vanhemmissani on joku influenssa kylläkin, mut ajattelin kärvennellä kotona turvassa.. Pelkään niin kovasti rokotteen mahdollisia haittoja niin paljon, et mieluummin oon kotosalla vankina..
 
Nyt on ollut taas paljon puhetta sikainfuensasta. Onko teillä aikomusta ottaa sikapiikkiä? Taidan tänään neuvolakäynnillä kysäistä suositellaanko sitä otettavaksi nyt.
 
Se kausirokote sisältää "sikapiikin".

Meidän perhettä ei ole rokotettu, vaikka ehkä olis ollut suositeltavaa. Infektioita on niin paljon erilaisia, etten usko edes influenssan olevan sen vaarallisempi kuin esim rs virus meidän sydänpotilaalle. Välttämislinjalla jatketaan ja katsomme riittääkö se.
 
Mulla on tuttavan lapsi saanut aivoihin kystan äitinsä sairastaman influenssan jälkitilana ja sen vuoksi mielessä on että ottaisin. Nyt tosin mulla eilen annettu kortisonia, joka (huoh) myöskin vaikuttaa siihen saako ottaa rokotuksen vai ei ja millä ajalla kortisonin vaikutus häviää. Soitan huomenna neuvolaan, joka saa sitten varmistaa lääkäriltä ennen kun mua pistää, et miten on.

Aikanaan sain työn puolesta sikapiikin ja tulin tosi kipeeksi siitä, se oli hiukan sellainen työnantajan pakottama juttu enkä ois ottanut jos oisin saanu itse valita (meidän piti perustella kirjallisesti jos ei oltais otettu, pikku painostusta...). Jokatapauksessa normi kausi-influenssarokote on hyvinkin turvallinen, en vaan haluaisi ylimääräisiä aineita raskaana ollessani. Riittää jo et oon saanut kortisonit selkään, tulehduskipulääkettä selkäsärkyyn toisella kolmanneksella ym.
 
En ole "ylimääräisiä" piikkejä ikinä saanut, joten en ota nytkään.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
En mäkää oo koskaan aikaisemmin ottanu. Tänään kävin neuvolassa ja kysyin siitä, niin kyllä ne sitä suositteli ja päätin ottaa. Tuskin tosta haittaakaan on.

muoks. Uutisoinnin takia on kuulemma tullut asiasta paljon kyselyitä.
 
Miehen työkaveri oli todistanut työterveysasemalla melkein nyrkkitappeluun johtanutta hässäkkää. Siellä oli porukkaa kuin pipoa ja rokotteet loppuivat kesken mikä sai tunteet kuumenemaan.

Ihmiset...
 
Jep meillä oli tänään lähes 300 paniikissa olevaa kansalaista rokotetta hakemassa... Medialla on hirveä voima!
 
Heinäkuisista iltaa:wink
Minä otin itselleni rokotteen ja samalla pojalle. Otan aina kaikki tarjotut rokotteet. Vastustuskyky on korkea ja saan harvoin edes nuhaa, mutta silti ehdottomasti otan kaikki mitä annetaan. Olisin edellisessäkin ottanut, mutta kukaan ei tarjonnut enkä sit osannut kysyäkkään.
Pistoskohta ehkä hieman aristi seuraavana päivänä, ei muita oireita.
Ja toisaalta mitä useampi kansalainen ottaa, ni sitä useampi rokottamaton on sitä myös suojassa.
Eikä mulla pelota millään lailla ne pelotellut sivuoireet, koska ne on pääosin mediassa suurenneltuja ja todellakin erittäin harvinaisia. Mutta jotain kahden viikon tiputus-hoitoa sairaalassa en kestäis!! Eli näin minä perustelen oman päätökseni.
 
Mä oon tyytyväinen, että tulin hakeneeksi rokotteen jo ennen joulua. Sainpa sen ilman hössötystä. Eikä siitä tosiaan mitään sivuoireita tullut, vaikka yleensä saankin ne aika herkästi – kuulemma tämänvuotinen rokote on tosi oireeton.
 
Mä otin rokotteen jotta mies saa mielenrauhan, se raukka pelkää ihan tosissaan sekä mun että pikkuisen puolesta. Oon nyt raskauden aikana sairastanu yhen tavallisen flunssan ja toista sellasta tai varsinkaan mitään mahdollisesti vakavampaa en halua! En saanu mitään neuvolatädin kuvailemista mahdollisista sivuvaikutuksista, pistokohdan viereen pienen ihoreaktion. Ja muuten, kuulemma kaikenlaiset lievähköt reaktiot rokotteisiin on pelkästään hyvästä, kertoo että elimistö reagoi rokotteeseen.
Mä oon aiempina vuosina sairaalassa työskennellessänikin kapinoinu vastaan ja jättäny rokotteet ottamatta mutta nyt kiltisti otin, ihan oman hyvinvoinninkin tähden; jos se rokote edes mahdollisesti pelastaa influenssalta ni kyllä kiitos.
 
Mua kaduttaa etten ottanut piikkiä, toisaalta noi ovat supistaneet neuvolan palveluja niin paljon ettei mulle olla edes tarjottu koko rokotusta..
Kyllähän se unohtuu kun on paljon perhettä!
No, tietää jos vielä tekee lapsia, että seuraavaksi sen ottaa!
Sikapiikin otin esikoisesta, silloin sitä oikein tyrkytettiin :D
 
Mie sairastin tod näk influenssan (olin todella kipeänä päivätolkulla mut lääkärissä en käynyt vahvistamassa) muutama vuos sitten. Vaikka virukset on eri kantoja eikä sairastaminen suojaa kuten rokote niin se antaa kuitenkin osittaisen suojan / lisää immuniteettiä influenssaa vastaan seuraavaksi 10 vuodeksi (joidenkin tutkimusten mukaan). En oo ennenkään influenssarokotuksia ottanut niin en nytkään, vaikka nyt vasta niin paha tauti olis kurja sairastaa ja niin pitkä kuume ja tulehdustila ei takuulla tekisi pienelle hyvää. Syksyllä ois kai ollu tarjolla mut eivät neuvolasta tarjonneet enkä minä kysynyt.
 
Luin juuri tänään että jopa se v. 2010 otettu sikapiikki antaa jonkinlaista suojaa vielä tämänkin vuoden, vaikka tauti onkin muuttunut..
Vähän helpotti mieltä!
 
Takaisin
Top