Influenssapiikki

Nipsumuki

Tietävä tietäjä
Toukokuunmammat 2014
Meinaatteko ottaa influessarokotuksen? Meillä sitä tarjotaan töissä ja kerran olen sen ottanut. Olin silloin koko talven kipeänä (tiedän kyllä että flunssaanhan se ei vastustuskykyä annakaan) ja käteen jäi siitä inhottava patti pistokohtaan.

Nyt en näköjään sitä töiden kautta saisikaan kun ei anneta raskaana oleville. Mutta neuvolassa sen saisi nytkin kai ilmaiseksi.

En ole mitenkään rokotusvastainen mutta mietin mitenhän iso riski olisi olla ottamatta kuitenkin. En ole varmaan ikinä influenssaa sairastanut, mutta ei se tarkoita etteikö se just tänä vuonna voisi iskeä. Ja toki raskaudelle siitä ja mahdollisista jälkitaudeista olisi haittaa. Vaikeaa...
 
En oo ottanu aikasemminkaan enkä aio ottaa nytkään. Mulla on omasta mielestäni surkee vastustuskyky mutta silti en oo ikinä onnistunu tota kausi-influenssaa nappaamaan. En oo yleensä mitenkään hysteeristä tyyppiä niin en aio tästäkään asiasta stressata turhaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En aio, pojan odotuksen aikana otin sikapiikin ja juuri sen jälkeen tuli niitä kauhustooreja lehtiin..
Kun poika aloitti 2 v sitten hoidon päiväkodissa, sain tarpeeksi vastustuskykyä kun oltiin kokoajan kipeänä ;D Tai hyvä se on uskotella :D
 
Meinaan ottaa. Oon töissä kaiken maailman tautien keskellä niin ihan sen takia. Nyt on raskauden takia muutenkin vastustuskyky alhainen niin en ota riskiä.
 
Tämmöistä faktaa asiasta löysin:
Kausi-influenssarokotetta suositellaan kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta. Rokotus voi suojata lasta sekä raskauden aikana että syntymän jälkeen. (THL)

Influenssarokote

Kausi-influenssarokotteiden käytöstä saadut kokemukset raskaana olevilla naisilla eivät viittaa epämuodostumiin tai sikiöhaittoihin. Influenssarokotus on perusteltua raskaana oleville naisille, koska oireet ovat raskauden aikana keskimääräistä vaikeammat ja lisätautien vaara tavallista suurempi. Raskaus aiheuttaa immuunipuolustuksessa muutoksia, jotka lisäävät riskiä sairastua vakavaan influenssaan. Jos äidillä on lisäksi jokin perustauti, hänen riskinsä sairastua vakavaan influenssaan viisinkertaistuu. Ennenaikaisen synnytyksen riski on influenssaan sairastuneilla korkeampi. Rokotteesta on hyötyä myös vauvalle. Ainakin raskauden viimeisellä komanneksella annettu rokote suojaa lasta merkittävästi kuuden kuukauden ikään asti. (Terveyskirjasto)


Itse en aio ottaa, kerran olen varmaankin influenssan sairastanut. En ole ottanut lapsillekaan kun tuon rokotuksen olisi heille saanut. Rokotusohjelman mukaiset rokotukset otetaan kyllä. Valintaani perustelen sillä, että olen kotona (tosin taudinhan voi saada vaikka maitokaupasta) ja olen muuten perusterve. Valinta tulee tehdä yksilöllisesti oman elämän tilanteen mukaan.
 
Mie kysyin tk:stä siitä rokotteesta niin sanoivat, että että joskus viikolla 30 vai oliko myöhemmin jopa rokottaavat vasta että ei nyt....... ?
 
En aio ottaa, en ole ottanut koskaan, en edes silloin ku ootin esikoista.. Ei oteta esikoisellekaan nyt. Oon hoitovapaalla, mut jos esikoinen olis päiväkodissa, niin sit varmaan otettaisiin..
 
Meidän terveyskeskuksessa aletaan jakaa influenssarokotteita ilman ajanvarausta marraskuun puolenvälin jälkeen. Neuvolan täti sanoi, että sopii itse päättää huvittaako käydä. Mulla oli neljä vuotta sitten sikainfluenssa, joten on kuulemma hyvät mahikset että saan siitä suojan kausi-influenssaa vastaan.
 
Mä en meinaa ottaa tota influenssarokotetta. En oo koskaan ottanut, enkä myöskään koskaan influenssaa saanut. Toki tietty nyt se sit tulee, mutta sit sairastetaan se pois. "Anoppi" ihan suuttui, kun sanoin etten meinaa rokotetta ottaa. Hän kun on kuulemma ottanut sen ihan sen takia ettei tartuta influenssaa minuun. Plaah.. Saan kuulla häneltä vielä piiiiiiiiiiiitkään tästä päätöksestä.
 
Heinäkuisista hyppäsin tänne sen verran, että onko jollakin tietoa, voiko influenssarokotteen ottaa missä vaiheessa vain raskautta? Olen itse nimittäin ajatellut rokotteen ottaa. Pitää varmaan vielä kysyä neuvolasta ko. asiasta...
 
Kyllä voi käsittääkseni ottaa missä vaiheessa tahansa, mutta kysy ihmeessä neuvolasta. Vikalla kolmanneksella otettu rokote suojaa vauvaa myös syntymän jälkeen.

Mä päätin nyt käydä ottamassa rokotteen. Hoksasin, että mun äidin syöpähoitojen takia meitä perheenjäseniä kehotetaan rokottautumaan, ettei tartutettaisi influenssaa häneen.
 
Voi ottaa missä vaiheessa vaan. Mä kyllä otan etten kanna töistä kotiin sitä influenssaa. Lisäksi meidän töissä vähän niin kuin velvoitetaan henkilökuntaa se ottamaan... Ja suojaahan se muakin toki, varsinkin nyt kun vastustuskyky on alentunut...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä otan omani ensiviikolla mutta luulisi ettei toukokuussa influenssa kausi ole niin päällä että vauvalla olisikaan suojasta hyötyä. Parempi kai tässä vaiheessa itse suojatua ennen kuin epidemia iskee.
 
Mie en TODELLAKAAN tiedä. Haluun olla ihan varma siitä, että siitä on enemmän hyötyä, kuin haittaa kummallekin meille.

En oo ikinä ottan mitää influenssa rokotteita, oon ehdoton kieltäytyjä ollut tähän asti, kun kyse on ollut vain minusta..
 
Mä kun olen tässä kartoittanut kaikenlaista vastaantulevaa tietoa niin en ole löytänyt osoitetun että kausi-influenssarokotteesta olisi mitään todellista haittaa. Ellei lasketa sitä että kroppa voi reagoida rokotukseen kuumeilulla tai flunssamaisella ololla kun puolustusjärjestelmä käynnistyy.

Influenssan sairastamiseen sensijaan liittyy paljon ihan todellisia riskejä, erityisesti raskaana ollessa. Itse pelkään varsinkin jälkitauteja, enkä haluaisi syödä niiden takia antibioottikuureja.

Se todennäköisyys millä influenssa iskee voi kuitenkin olla aika pieni. Itse olen kuitenkin sen verran ihmisten kanssa tekemisissä että mahdollisuus on. Varsinkin kun raskaus kuulemma heikentää vastustuskykyä.

Toisaalta, rokotteen ottaminenkaan ei anna 100% suojaa sillä influenssa kannat muuttuvat kokoajan. Mutta vähän erilaistakin kantaa vastaan rokote suojaa jonkun verran eli tauti ei silloin iskisi yhtä rankkana.

Itse siis punnitsin että rokotteesta on vähemmän haittaa kuin sen ottamatta jättämisestä.
 
Yritin netistä ettiä tietoa, et ite rokotteesta voi tulla kipeeksi, mut sehän rokotteis on aina vaarana se lämpöily. Mietin vaan toi rokote tepsii myös possunuhaan, että siitähän possunuha rokotteesta oli ainakin usasta sillon dokumentti, et moni oli joutunut sen takia pyörätuoliin....... yms.

Pelottaa ottaa, mut pelottaa toisaalta olla ottamattakin! Mie kun oon viel aina se jolle sattuu paskamäihä. Anteeksi kielenkäyttö, mut näin on.
 
Mä en ajatellu ottaa itselleni. Todennäköisesti lapset rokotetaan, mutta itse en aio ottaa. Yleensä olen ottanut, mutta ainakaan viime raskaudessa influenssarokotetta ei edes suositeltu raskaanaoleville.

Sitä paitsi mulla on tällä hetkellä räkätauti päällä enkä ota sitä riskiä, että sairastuisin siitä rokotteesta enemmän.
 
Huh, nyt mä ymmärrän hyvin kun äiti sano että kun hän lapsia odotti niin kaikki oli paljon yksinkertasempaa kun ei tarvinnu murehtia näistä kaikenmaailman riskeistä ja tutkimustuloksista ja ruokarajotuksista :)

Noitahan tulee jatkuvasti uusia tutkimuksia missä kerrotaan mikä kaikki raskausaikana tekemäsi/tekemättä jättämäsi juttu voi aiheuttaa sitä ja tätä.

Mä en edelleenkään aijo ottaa tota rokotusta, ei sen takia ettenkö uskoisi sen olevan vauvalle ihan turvallinen ja niille, jotka on jo ennen raskautta ottaneet kyseisiä rokotteita.
Mutta siksi, koska mä en ole rokotetta koskaan ottanut enkä voi siis tietää miten mun kroppa tuohon rokotteeseen reagoi.
Vierestä seurannut kun perusterve omanikänen ihminen rokotteen otti ja sai siitä hengenvaarallisen reaktion.
Ei hänellä pitänyt olla mitään lääkeaineallergiaa tai estettä rokotteelle.
Niin ja tunnen muutamia joilla just rokotuksen vuoksi iskeny sitten hirveä flunssa, korkean kuumeen kera.
 
Niin joo, ja se että suositukset muuttuvat jatkuvasti, syö mun luottamusta moneen asiaan. Se mitä THL/ terkkari sanoo tänä vuonna turvalliseksi, voi olla vuoden parin päästä taas ihan eri juttu!

Millon rokotetta ei saa otta ekalla kolmanneksella, millon ei vikalla, ja joskus taas saa millon vaan. Samoin nuo ruokarajotukset ym, nekin muuttu parin vuoden välein, ainakin osa niistä.
Ei vaan jaksa...! :)
 
Takaisin
Top