Influenssapiikki

Toi on kyllä niin totta että tutkimusta tulee ja menee... ja esim. THL tuntuu välillä lukevan niitä, anteeksi vain, kuin piru raamattua. Terkkarien mielipiteitä taas on yhtä monta kuin terkkariakin.
 
minäkin asiaa mietittyäni, taidan jättää ottamatta. kun ei varmuutta ole, onko enemmän haittaa vai hyötyä. :/
 
Miekin ilmeisesti jätän ottamatta, koska taijan pähkäillä tätä kyl siihen la:han asti. :color ku ei oo varmaa tietoo..
 
Mä kyllä luotan näihin "vanhoihin" rokotteisiin. Tätä influenssarokotettakin on annettu jo monet vuodet, muutetaan vaan vähän bakteerikantaa. Otin itse eilen rokotteen, käsi oli eilen vähän kipeä mutta muuta ei ole tullut. Edelleen olen hengissä ja päällä oleva yskäkin alkaa helpottaa (vaikka ei sillä vaikutusta nyt rokotukseen ole kun normi-flunssaa tässä poden). :)
 
Minä epäröin rokotteen ottamista, mutta neuvola käynnillä oli mieheni mukana, joka halusi ehdottomasti ottaa itselle rokotteen, joten minäkin otin 15 viikolla. Ajattelin että rokotteesta voi tulla jotain sivuvaikutuksia, mutta myös voi tulla joku influenssan jälkiseuraus jolla on huonot seuraukset. Rokotteen jälkeen oli käsi hetken sen tuntuinen, että olisi kolauttanut sen jonnekkin.
 
Se on todellakin hirmuse kipeä se pistokohta. Muistan itse, kun alkukesästä olin saikulla yötä 8päivää kestävän ja joka päivä pahenevan pääsäryn takia. Kun iltamyöhällä menin saikulle valittaa, kun en meinan kestää tajuissani enää. Niin joku juuri valmistuva sh pisti miulle olkapäähän pari neulaa, en muista mitä ne oli, mut muistan aina sen kivun mitä siitä jäi, että muutenkin oli saikulla vaikee nukkua yönsä niin se kipu ai hhhaakeli! Vielä, kun se vähä väänteli neulaa lihaksen sisällä.. :eek:
 
Mä päätin nyt kuitenkin keskiviikkona neuvolassa ottaa tuon rokotteen, kun mieskin päätti ottaa sen ja neuvolatäti totesi, että ehkä parempi ottaa, kun oon töissä päiväkodissa. No.. Kaduttaa jo nyt et otin ton. Käsi niin kipeä, että ei voi vieläkään nostaa kättä kunnolla, kuume on noussut nyt öisin rokotteen oton jälkeen.. Ehkä tää tästä ja nyt olis sit paras rokotteen suojata siltä influenssalta tai tuun vihaseks. :grin
 
Mä kävin kanssa ottamassa, oon sen muutenkin parina edellisenä vuonna ottanut kun töissä ovat tarjonneet ilmaiseksi. Mulle tää hoitsu sanoi, että ennen 11. raskausviikkoa eivät sitä anna tai suosittele.. en muista kummin päin oli.
 
Toi rv11 voi olla noiden varhaisten keskenmenojen takia rajana, ettei sitten pääse sanomaan, että rokotuksen takia meni kesken. Tai sitten ihan siks, ettei häiritä "turhaan" sikiön kehitystä. Ekojen 12 viikon jälkeenhän kaikki tärkeimmät elimet alkaa olla jo kehittyneet. Mene ja tiedä.
 
Mä en uskalla ottaa, en ottanut silloinkaan kun ensimmäistä odotin enkä ota siis nytkään :)

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Heinäkuisista käväisen tässä keskustelussa... :)

Itse otin influenssapiikin eilen.
En ole koskaan sairastanut influenssaa, joten nyt kun vastustuskyky on heikentynyt hieman, ja olen töissä koko ajan tekemisissä vieraiden ihmisten ja rahojen kanssa, on riski sairastua.
Ja kun ei ole sairastanut ennen influenssaa, tai ottanut rokotetta ennen, voi tauti tulla hyvin voimakkaana, ja sitä en juuri nyt tähän raskauspahoinvointiin kestäisi.
 
Ai niin ja siis mulla nyt rv 12+4.
Rokotuskohta hieman aristaa, mutta ei muuten sen kummempia sivuvaikutuksia tullut (kuten paisetta rokotuskohtaan, tai kuumetta, tai päänsärkyä).
 
Mäkään en tällä kertaa saanut piikistä oireita. Kerran olen ennen ottanut ja silloin tuli muistaakseni pariksi päiväksi flunssainen olo.

Olin sen talven kyllä muutenkin koko ajan kipeänä, mutta en jaksa uskoa että johtui piikistä. Aloin samana syksynä olla tekemisissä miehen muksujen kanssa ja päiväkodissa ne reppanat tuntuu saavan mukaansa kaikki räkätaudit. Mä sitten nappaan ne viikonloppuvierailuilla niiltä kun jompi kumpi tai molemmat on aina vähän kröhässä.
 
Kuulemma tän vuoden piikki on poikkeuksellisen sivuoireeton. Mäkään en saanut mitään, neuvolan mukaan juuri kukaan ei ole saanut.
 
Mun saama erä oli kyllä vielä viime- tai toissavuotista muistaakseni, kun neuvolakortista luin...
 
Eipä ees tullu mieleen että voisivat antaa ylivuotista erää. Eiks ne kuitenkin valmisteta vuosittain eikä silti välttis vastaa nykyhetken tilannetta kun kannat muuntuu? Täytyypä kattoa laitettiiks tosta jotain omaan neuvolakorttiin.
 
Mun neuvolakorttiin on laitettu merkintä
MRSA / VRE : 2011

joten eiköhän se tarkoita että se on niinkin vanhaa erää? Vai käsitänkö vaan väärin?
 
Eiks noi kirjainlyhennelmät tarkoita sairaalabakteeria? Mulla oli korttiin kirjattu vain influ ja päivämäärä, ei ollut edes merkitää että kummalla (kaksi on THL:n mukaan nyt jaossa) valmisteella rokotettiin.
 
Takaisin
Top