imetyskeskustelu 2

Kyllä mä kuitenkin vakavasti alan harkitsemaan imetyksen lopettamista. Siina tulee reilun viikon päästä jo 8kk. Eiks se ole ihan tarpeeks pitkä aika? Itestä ainakin alkaa tuntua siltä.
 
Mun  mielestä se on kiitettävä saavutus :) Itse olen ainaki toho 7kk erittäin tyytyväinen. Alunalkain en ois aatellu edes noin pitkään imettäväni mut tietty täs oli pakkokin kun oli maito ongelmia. Mun mielestä kukin imettää sen ajan kun se itselle tuntuu mukavalta väkisin ei kannata. Tärkeintä on että äiti ja lapsi voi hyvin ja lapsi voi ihan yhtä hyvin korvikkeenkin voimalla :) Joskus se imetys on kummiski lopetettava ja ite kuulun tähän sakkiin joka ajattelee että on jotenki outoa jos iso poika roikkuu äitin tississä ;D mutta kukin tavallaan :)
 
Hassua, meillä poika lopetti tissin ollessaan reilun 5kk ja se koko touhu tuntuu nyt jo jotenkin tosi kaukaiselta. En osais enää ees kuvitella imettäväni. Hassua. Ja täytyy sanoo et en kaipaa sitä yhtään. Onhan noitten pullojen kanssa touhuilu tosi paljon vaivalloisempaa, mut oon silti nauttinu tästä ajasta imetyksen jälkeen.

Ja kuinka mä sillon harmittelin et se imetys loppu niin ajoissa...

Vaikka kyllä noi tissit vähän rusinat onkiemoticon...
 
Välillä ajattelen et vois jo lopettaa imetyksen, mutta en tiedä. Olen itse asiassa viime aikoina imettänyt päivällä vähän useammin, kun ei pullosta mene maitoa ollenkaan ja vettä vähän miten sattuu nokkamukista ja lusikasta. Yöllä imetän ainakin kahdesti. Välillä ärsyttää koko touhu, mutta en tarvitse ainakaan pullosta vierottaa sitten joskus. Mutta miten saan menemään riittävästi nestettä kaverille?  Tai siis kai nyt lapsen pitäis maitoakin saada... no katsotaan! 
 
Noh mä sit menin ja lopetin sen imetyksen. torstaina yöllä olen syöttäny vikan kerran. Vain ja ainoastaa pe aamupäivä oli hyvin kitunen. Mut sen jällkeen on menny ihan ongelmitta. Ja meille kävi myös samalla lailla kuin Necculle eli yösyötöt jäi siinä samalla pois emoticon . No siis nytän pn menny vasta kaks yötä mut ei ollu edes mitään ongelmia. Ekana yönä ku alko itkeen otin syliin tarjosin pullosta vettä, ei kelvannut laitoin tutin suuhun nii nukku taas. Siis näin tapahtu kerran. ja tokana yönä kävin kerran nostamas tutin suuhun neljän aikaan. Ja kun tähän mennes ollaan tissitelty vähintään kaks kertaa yössä. Eli huima edistys. mut katotaan jatkuuko näin.

Nyt siis kelpaa pullomaitokin ilman ongelmia. Paljon vähemmällä selvittiin mitä oletin.

Omat tissit oli kyllä vuorokauden lopetuksen jälkeen hyvin pinkeet. Nyt sekin ytilanne jo helpottamaan päin.
 
Hieno juttu Eemi :) 

Huomena mennään msas analyysiin lukan kans, saa nähä mitä siellä selviää. Oon aika epäilevällä kannalla sen suhteen mutta kiva kokeilla. Kerron sit lisää ku ollaan käyty mut siellä pitäis selvitä allergiat ilman mitään piikkejä tai muuta inhottavaa :) Avoimella mielellä mennään kokeilemaan. 3kk onki aikaa odotettu.
 
Ei pitäs tuuletella liian ajoissa. Viime yönä Siina heräs neljältä ja sen jälkeen nukku vaan pätkiä ku olis halunnu sitä ruokaa. No kuudeltä olin jo aiemmin päättäny et annan sit maitoo pullosta jos on sitä vailla nii pitihän sitä sitten antaa silloin. Ja muutenkin ku toisella jo masu kurni. Söi eilen illalla aika huonosti ja kävi yöunille jo ennen kasia. Et olihan siinä aikas pitkä pätkä yöunta.

Tissit on edelleen sellaset turpeet mut ne enää pakkaudu. Kaks kertaa koko lopetuksen jälkeen olen vähän tyhjännyt käsin rinnasta maitoa pahimman kiristyksen hellittämiseksi. Ja nämä niinä kahtena ekana päivänä. Eli tämän jälkeen suuntana rusinat emoticon .

Toisaalta on muutamaan otteeseen ollu sit vähä sellanen haikee olo. Mut aika aikaansa kutakin. Ja nyt juuri tänä iltana ekan kerran isi hoiti koko iltatoimet ja tytön nukkumaan sänkyyn. Mä vaan istuin täällä koneella emoticon .
 
Meidän tytöllä on meneillään jonkinlainen tiheän imemisen kausi. On nyt muutamana yönä herännyt kahteen kertaan syömään, ja päivisinkin viihtyy pidempään rinnalla imemässä tyhjää tissiä.

Itse vielä nautin imettämisestä, enkä ole miettinyt lopettamista. Mitään tavoitetta ei ole (tyyliin imetän vuoden ikäiseksi), tykkään vaan homman helppoudesta, kun ei tarvitse pelata korvikkeiden kanssa :-)
 
Täälläkin vielä imetetään, päiväimetykset on kivoja mutta yöimetykset alkaa tökkiä. Tai lähinnä ne heräilyt, kun ei rauhotu muuhun kuin siihen tissiin. En nyt kuitenkaan oo vielä lopettamassa, mutta yövieroitusta harkitsen vahvasti! Toi on vaan niin voimakastahtoinen kaveri, että huutaa varmaan vaikka pari tuntia, jos ei sitä tissiä saa.
 
Joo sama täällä. Jotenkin mä en vaan jaksais alkaa vierottaa niistä yösyötöistä. Tykkään nukkumisesta ihan liikaa ja en kestä, jos pitää valvoa tunteja, kun ei saa  poikaa rauhoittumaan muuta kun tissille. Siihen se iltaisinkin vielä nukahtaa melkein joka kerta vaikka tiedän, ettei pitäis. Jos laittaisin viikoks miehen pojan huoneeseen niin saisivat siellä vierottua tissistä ;) Siis ei mun miehen tarvii vierottua vaan se sais olla se vierottaja, heh.
 
Imetys on nyt meidän osalta historiaa :) On ainakin vielä hyvä fiilis, saa nähdä iskeekö kaiho jossain vaiheessa :) Meni loppujen lopuksi tosi kivuttomasti, Hugolle vain yhtäkkiä kelpasi pullo, ollaan kyllä aina välillä kokeiltu aiemminkin. 

Itse asiassa vähän kaduttaa kun imetin niinkin pitkään. Tuntuu nimittäin, että maitoa tuli mulla varmasti ainakin loppuvaiheessa liian vähän, nimittäin nyt on maitopullot vähän vaikuttaneet ruuan maistumiseen ja vaipat painavampia. Ei mun imetykset enää loppuvaiheessa kiinteiden maistumiseen mitenkään vaikuttaneet, eli vähän on vaan maitoa saanu. Ei tosin ikinä jääny itkemään lisää, ei varmaan jaksanu nyhtää, vaikka maitoa kuitenkin tuntui tulevan vielä. Luulen että tuli vähän hitaasti lopussa. Toivottavasti ei kovin vakavasti ole kalsiumin puutoksesta poika kärsinyt! Oon kyllä antanu päivittäin vauvajogurttia tai -rahkaa, että sais vähän lisää kalsiumia, kun on toi maidon määrä mietityttäny. Vettä ollaan ruuan kanssa aina annettu, että pitäis olla nestettä saanu. Vähän oli vaan vaikeaa seurata niitä pissavaippojen määriä, kun Hugo kakkaa 4-5 kertaa niin ei siinä nyt sit niin hirveän montaa pissavaippaa tullu lisäksi. 

No, jos sitä olisi tämän kakkosen kanssa viisaampi :) Hugolle tosiaan alkoi maistua kiinteät heti tosi hyvin, niin jäi vähän kakkoseksi maito aika pian, vaikka yritinkin imettää useamman kerran päivässä ja yöllä olen imettänyt viime aikoihin asti 2-4 kertaa yössä. Viime yönä annoin Hugolle vain vesipullon neljältä, joi siitä jonkin verran (pärisytteli myös höppänä) ja nukkui sillä tavalla 22-06. Kuudelta annoin maitopullon kun virkkuna höpötteli sängyssään niin jatkoi sillä sitten puoli yhdeksään. Jos sitä pikkuhiljaa siirtäis tuota maitopullonkin antamista :) 
 
täällä pyörii kanssa aihe ajatuksissa… erityisesti nyt kun on uudelleen raskaana että mitäs teen.. Tällä hetkellä imetän vielä ihan kunnolla - siis ruoan päälle sen verran kun ottaa. Yhteensä n. 5 kertaa vuorokaudessa. Alkuperäinen suunnitelma oli että vuoden ikään asti jatkan mutta mitäs nyt sitten jos alkaa kunnon oksentelu taas. En tiedä kestääkö kroppa sitä että oksennan, kasvatan masua, ja imetän yhtäaikaa. No näin mennään nyt vielä ainakin… Oikeestaan allergioiden takia olen jatkanut imetystä, eli Juliuksella on ollut pitkään huono iho - tosin nyt viikon kun oon käyttänyt aloevera voidetta niin yhtäkkiä alkaakin oleen kunnossa, ei nyt mikään huippuiho, mutta sentäs ei ihottumia :) Ne ainoat kaksi kertaa jollon olen tarjonnut korviketta, sitä on mennyt ehkä suullinen jonka jälkeen on sitten oksennettu kaaressa (ja koskaan muuten ei oo oksentanut) - että sekin hurjistuttaa.

Tosi vaikeaa miettiä että kenen kannalta nyt asiaa ajattelisi… 

Sen olen kuullut että viidennellä raskauskuukaudella imeväinen lopettelee itse maun muuttuessa, ja se menis siihen vuoden ikään, mutta saa nähdä jaksaako tää äiti sinne asti...
 
Päätin eilen lopettaa imetyksen (hammaslääkäri suositteli, tuskin mä pääsisin muuten ikinä eroon imetyksestä :-D). Vähän kyllä tuntuu hassulta, kun tissit on ihan pinkeät maidosta, ja vähän väliä tulee mieleen, että siinä ne hyvät rintamaidot menee ihan hukkaan.

Nyt mietin, että kuinka usein kannattaa pumpata, että maidon tuotanto lakkaisi, ja olo olisi silti siedettävä? Pumppasin tänään aamulla kahdeksan pintaan sen verran, että olo vähän helpottui ja nyt puol ykstoista toisen rinnan osalta alkaa olla vähän tukalat oltavat.. Lähinnä mietityttää mahdolliset rintatulehdukset ja tukokset, pitäisikö sittenkin pumpata rinta tyhjäksi pari kertaa päivässä?

Muoks. Päätin sittenkin tehdä asian vähän helpomman kautta, ja vähennän imetyskertoja vähitellen. Vauvalle on varmaan vähän se ja sama, mistä maito tulee, mutta oman olon kannalta vähitellen lopettaminen taitaa olla helpompaa :-)
 
Kuinka monta kertaa vuorokaudessa imetit vielä eilen?
Ajattelin vaan, että olisiko parempi sekä sulle, että Emilialle, jos vaan vähentäisit imetyskertoja vaikka 1 päivässä niin maidontulokin vähenisi ja ei olisi niin tuskaisaa lopettaa. Mä tein niin, että vähensin pikkuhiljaa ja lopussa mun rinnat ei edes pingottunut, joten oli tosi kivuton lopetus :) Eikä Niklaskaan oo kaivannut rintaa, kun pikkuhiljaa vähensin.
 
Pitää kirjoittaa jotain, että saisin tuon sun vastauksen näkyviin!
No ei se näykään, vaikka tää väittää, että olisit vastannut...
 
Näköjään väittää, että oon vastannut, kun muokkasin sitä viimeksi lähettämääni viestiä..

Jätin nyt iltaimetyksen pois. Eilen tyttö heräsi n. tunnin päästä nukahtamisesta, eikä meinannut millään rauhoittua. Onneksi mies sai tytön nukahtamaan, kun minulta hän olisi halunnut vaan rintaa. Heräsi myös yöllä, ja nukahti vain, kun otin viereen. Siinä sitten pyöri ja hyöri, nousi välillä konttausasentoon ja kierähti siitä selälleen niin, että pää oli tyynyllä ja hartiat mun käsivarteni päällä jne. Rauhoittui kyllä vielä omaan sänkyynsä nukkumaan, onneksi.

Saapa nähdä, miten tämä ilta menee. Uskoisin, että tottuu aika pian siihen, ettei saa iltaisin tissiä. Viimeisenä ajattelin jättää aamuimetyksen, kunhan sinne joskus päästään..
 
Oho olinpa tyhmä, kun sun muokkauksessa olikin se vastaus periaatteessa :)
Tsemppejä teidän imetyskertojen vähennykseen!

Miksköhän Niklas ei ikinä protestoinu, kun ei saanutkaan tissiä... Kai se maito oli lopulta niin paljon huonompaa, kun korvike. Ainakin itestä tuntuu siltä.
 
Kiitos tsempityksestä :-) Kaipa se oli meidänkin tytöltä jotain ensimmäisen illan "järkytystä". Onneks hän ei ole sinänsä mikään tissitakiainen, kun välillä ei maidon juomisesta tule oikein mitään, kun ympärillä on kaikkea paljon mielenkiintoisempaa.

Meille hammaslääkäri sanoi, että pitkään imettäessä rintamaidon laktoosipitoisuus kasvaa, jolloin maidosta tulee makeampaa, jonka jälkeen siitä eroon pääseminen on vaikeampaa. Eipä meidän neitiä tunnu iltapuuron jälkeen haittaavan, vaikka maito tuleekin pullosta, mutta nukahtamisen jälkeen näköjään herää melko pian. Onneksi tänään meni veden juomisella nopeasti ohi, ja nukahti uudelleen.
 
Meillä meni edellisyö ihan huutamiseksi, kun en antanut tytölle yöllä tissiä ollenkaan. Viime yö meni jo paaaaljon paremmin, toki tyttö heräsi ja uudelleen nukahtamiseen meni aikaa, mutta oli paljon rauhallisempi kuin edellisenä yönä.

Nyt on niin hyvä fiilis, ehkä me sittenkin päästään yösyömisistä eroon :-)

En ole nyt muutamaan päivään antanut rintamaitoa iltapuuron jälkeen, vaan tyttö on saanut korviketta. Hyvin uppoaa, nokka ei tuhise kauaa, kun maitoannos on juotu.
 
Ja mä kun menin Haniböökille sanomaan melkein kaks viikkoa sitte tiistaina ku olivat kylässä et en kyllä tuota imettämistä kaipaa yhtään niin    . Sitä saakin jatkaa viel yhen täys laidallisen.
 
Takaisin
Top