imetyskeskustelu 2

Sme

Puuhakas puhuja
eli laitetaan nyt tääkin tänne...

jurputunkin jo hikoilusta...vissiin pumppaus aiheuttaa hormonitoiminnan joka aiheuttaa jokaöisen hikoilun...ja jos on vähänkin liikaa päällä kun liikun niin hiki virtaa...ärsyttävää...

muutoin pumppaus sujuu ok...maitoa tulee kyl nyt liikaa kun kiineitä syödään jonnin verran...pitää alkaa pumppaamaan vähemmän niin saan vähennettyä tuotantoa...

Katsotaan nyt kuin kauan jaksan vielä...ainakin niin kauan kuin saan pitää pumppua lainassa...en taida enää alkaa ostamaan omaa...vaikka mieli tekiskin...vois lähteä reissuun kun hommaisi sellaisen jolla voi pumpata sähköllä/pattereilla/manuaalisesti...

poika on nyt 5 1/2 kk vanha...korviketta en oo ostanut varmaan puoleen siitä ajasta kun otan pakastimesta reissuun mukaan niin sse säilyy sen ajan...(8 h max poissaoli ennenkuin pakko pumpata)...
 
Testaan vaan et tuleeko tää näkyviin tonne alkuun tän vastauksen jälkeen..? Löysin tän ihan sattumalta tuolta viimeiseltä sivulta, vaikka päivitin sivun... Ja lisäks myös mun luoma aihe löyty tuolta perältä, outoo...
 
Sme, mulla on kanssa ihan hirmuiset hikoilut!!!!
Iltaisin/öisin tulee oikeen hurjat "kuumat aallot" ja vettä menee miljoona litraa! (ja sitten juostaan vessassa koko yö....)

Huomasin tuon hikoilun jo aika alku vaiheessa imetystä, silloin jotain täällä kyselin että onko muilla samaa, mutta kun kukaan ei mitään kommentoinut, luulin olevani ainoa jolla hormoonit kuumentaa!

 
Mulla on kas nimenomaan yöhikoilua! Päivisin ei juurikaan, mut öisin hikoiluttaa ja on tosi kuuma, vaikka olis kuinka vähän vaatetta päällä... ja iltasin ja aamusin aina paleltaa.. emoticon
 
Hei munkin on kuuma öisin. Mä len vaan ajatellu et meil oli smuka kuuma mut iltasin ku menee sänkyyn nii sillon on kyllä kylmä. Et ehkä se onkin sit toi.
 
Hmph, hmm..musta tuntuu että teillä rupee omat hormonit pukkaa pintaan vaan :)
Tai mistä mää tiiän.
Normisti olen kova hikoomaan varsinkin öisin..sillon siis kun en oo imettävä äiti :)
 
Mulla tätä hikoilua on ollu alusta asti, ja ei siis normaalisti ole... Ja sitten öisin kun imettää, kainalot kutiaa.....? AINA... emoticon
Kaikkia kummallisia juttuja........
 
Haha oon niin tyhmä.emoticon  Mulla kutiaa aina nykyään kainalot imettäessä (ja joskus muulloinkin) enkä yhtään osannut yhdistää tätä imetykseen!
 
ginessa kirjoitti:

Normisti olen kova hikoomaan varsinkin öisin..sillon siis kun en oo imettävä äiti :)


Samma här! Nyt en oo hikoillu juuri yhtään. Lähinnä vaan ollu kylmä kun on joutunu liian väsyneenä heräämään ja usein. Siis ihan selkeetä sellasta väsykylmyyttä. Kenellä siis mitenkin, voi ne hormoonit...
 
Dessa, mulla oli alilämpöä sillon kun ei saanut nukuttua kunnolla, ja sitä kai siis ihan yleisesti tulee univajeesta....

Ihan hurja ajatella että "normaali"tilassa ihminen olisi jo seonnut jos mennyt niin vähillä unilla kuin esim menin sen kolme ekaa kuukautta...... On niistä hormooneista hyötyäkin välillä...
 
En ole kyllä huomannut muutosta hikoiluun imetyksen kanssa. Kuumempi on kyllä nykyään kuin ennen, olin aiemmin tosi vilukissa. Meillä imetetään vielä, tällä viikolla ollaan aloitettu kiinteitä maistelemaan.
 
Mulla on hirveä stressi mun maidosta. Oon ihan varma, ettei siinä oo enää oikein mitään ravintoarvoa. Se on niin laihan näköistäkin, ihan kun rasvaton maito. Meillä on neuvola ens viikolla ja ajattelin pyytää, jos voisin päästä tutkituttaan mun maidon kun en tiedä onko järkeä imettää, jos lapsi ei täyty siitä maidosta. Niklas on herännyt yli kuukauden alle 2 tunnin sisällä uudestaan syömään kun on mennyt iltaunille. Koko yö menee vähintään 2 tunnin välein heräillen, niin epäilyttää, että voiko tää olla enää normaalia, kun lapsi on jo muutamaa päivää vajaa 5kk. 
Harmittaa kyllä, jos imetys loppuu, mutta haluaisin silti, että lapsi saisi mahansa täyteen. Nukkuu niin paljon paremmin, jos on saanut illalla vaikka korviketta. Jos siis ei oksenna sitä ulos...
 

Höpsistä Madie, ei se maito siitä mihinkään lopu jos usein imee. Meillä yöimut on myös tihentynyt. Voi haluta uudelleen rintaa alle tunti nukkumaanmenosta ja muutenkin on alkanut olemaan levottomampi. Ei kuitenkaan saa vielä juuri muuta kuin rintaa (tällä viikolla aloitettu kiinteiden maistelu) ja paino nousee todella hyvin, joten kyllä se ravintoa saa! Ei siitä kannata huolestua.

Älä missään nimessä lopeta imetystä nyt, jos haluat sitä jatkaa! Puolen vuoden korvilla pitäisi vielä tulla se viimeinen tiheän imun kausi, jotta jaksaa sitten vuoden nurkille imeä!

 
Madie: ymmärrän kyllä sun stressin. En muista oliko tarkemmin puhetta teillä tästä, mutta itteäkin mietityttää tää maidon laatu nykyään. Hugolla alkoi olla yöt levottomia tuossa ennen joulua (ennen kuin aloitin kiinteät) tosin välissä oli pari tosi hyvääkin yötä. 

Ite en pysty kokeilemaan, että auttaisko korvike noihin öihin, kun Hugo ei suostu syömään pullosta. Oon nyt sit antanu myöhään illalla kiinteitä ja eka pätkä onkin ollu nyt parina yönä 3-4h. Tosin loppuyö taas tunnin välein tai tosi huonosti, semmoista ähinää, välillä syö ja välillä ei. En tiedä onko vatsavaivaa vai mikä. Mut kiinteät tuota ei aiheuta kun jo joulukuun puolessa välin alko. 

Karmee ajatus et Hugo olis nälissään...vaikka söishän se toisaalta joka kerta sit yöllä jos olis. Nyt saattaa nukahtaa heti kun vaan viereen ottaa. 
 
Madie, meillä syödään kans 1-2 tunnin välein. Mut aattelen sen johtuvan vaan siitä, että meidän tytöllä on pieni mahalaukku tms., koska vaikka se söisi soseita (puoli purkkia) tai velliä (120-140ml), niin se haluaa jo tunnin päästä ainakin toisen tissin syödä tyhjäksi... Tyttö syö usein, mutta kai aika vähän. Yritän ajatella, että ei kai siitä haittaakaan ole, oppiipahan syömään pieniä aterioita kerralla eikä isona tule samanlaista ahmijaa kuin äitinsä on! emoticon  Selkeästi isäänsä tullut, sekin syö usein ja vähän kerrallaan. Hyvin on silti tyttö kasvanut, hoikka on mutta tasaista kasvua, ja tosi pitkä ikäisekseen!
Meidän tyttö on nyt taas ruvennut puremaan (johan se melkein kuukauden oli purematta pienillä hampaillaan), varmaan tulee lisää hampaita. Se puri mua pari iltaa sitten niin pahasti oikeasta tissistä, että nänni meni ihan haavoille ja nyt se on tosi kipeä ja vissiin vähän tulehtunut. emoticon Sattuu ihan älyttömästi imettää, varsinkin kun maito tulee kauheella suihkulla ja tyttö imee tosi voimakkaasti. Aiaiaiai. Buranaa oon nyt ottanut, ja bebanthenia käyttänyt, toivottavasti alkais pikkuhiljaa helpottaa.. Eikä voi olla imettämättä siitä, kun muuten pakkautuu maitoa ihan hirveesti ja se se vasta sitten sattuukin...
 
Madie: maidon laatu ei muutu! Älä huoli. Mä oon just lukenut aiheesta kirjaa ja siinä oli, että lapsi pärjää pelkällä rintamaidolla yksivuotiaaksi saakka, joten nou hätä!! Se maito on sellasta laihan näköstä, mulla kanssa. Ja meillä myös on syöty nyt tiheämmin: lataa ilmeisesti rintoihin uuden tarpeen verran maitoa. Joten mä yhdyn edelliseen kuoroon: älä vaan lopeta imettämistä nyt JOS haluat jatkaa rintamaidolla!! Meillä haaveena edelleen tuo puolen vuoden täysimetys. Hulda liikkuu kanssa ihan hirveästi: punkeaa itseään käsillä ylös vatsallamaatessaan, samoin nostelee peppua. Joten ihme, jos ei mennä taas käyrällä alas.. :( Nyt mä aion kuitenkin pysyä tiukkana ja jatkaa rintamaidolla edelleen. Ugh. :)
 
Arvatkaa olenko mä paniikissa?

Varattiiin syksyllä laivamatka meille kahdelle ,mies ja minä.
Mummo jää hoitamaan Unnaa..
JA MÄ IMETÄN!!!!
Eli siis lähetään viikon päästä.

Apua,ei muuta keinoo kuin että mies auttaa mua laivalla... vähänkö kiero tilanne mutta en nyt tahdo lopettaakaan reissun takia!
Pumppu tulee mukaan mutta vaik rinnoissa olisi ollut maito 6 h,ei välttämättä enään saa pumpattua saati että maito edes herahtaisi tulemaan.Eli en oo oikeen pystynyt pumppaamaankaan..
Joskus se ei Unnan imiessäkään nouse ihan heti..välillä kestää ja kestää..
onko neuvoja ja vinkkejä/apuja tilanteeseen?
 
rinnat lämpöiseksi vaikka kauratyynyn tai miehen hieronnan avulla niin pitäisi herua paremmin...pumpulla pumpata pois oisko helpointa?
 
ginessa: Mulla on ollut kans ongelmia herumisen kanssa, varsinkin pumpatessa. Välillä tyttö imee ja imee eikä millään meinaa lähteä herumaan, vaikka kuinka rentoutuisin ja keskittyisin. Hyvä, ettei tyttö oo vielä hermostunut! Mutta siis mulla nää on toiminut:
- imetys "nurinkurin", eli silleen että vauvan jalat on mun päätä kohden
- imetys kävellessä (ottaa käsille kannatella vauvaa, mutta yleensä lähtee herumaan nopeammin kuin istualtaan/makuultaan)
- ennen pumppaamista pieni jumppa, esim. muutamia haarahyppyjä tai vatsalihasharjoituksia
- pumppaaminen kaikessa rauhassa, eli jos on vaan 10min aikaa, niin en edes enää harkitse pumppaamista
- asennon vaihtaminen pumpatessa, eli aloitan istualtaan mutta jos ei muutaman minuutin kuluessa lähde herumaan, niin sitten nousen ylös, aika usein toi nousu saa jotenkin sen herumisen käynnistymään
- joskus auttaa ihan sekin, että lopettaa pumppaamisen hetkeksi (minuutiksi-kahdeksi) ja sitten jatkaa. Vauvankin kanssa joskus otan pienen "aikalisän", eli tyttö pois rinnalta, pari syvää hengitystä ja uusi yritys.
- niin ja usein toimii sekin, että vähän "höllentää" sitä pumppausta, eli välillä huomaan painavani pumppua turhan kovaa rintaa vasten, ja kun vähän kevennän niin lähtee herumaan

Aika fyysisiä nää mun vinkit emoticon . Jotenkin vaan suihkut ja lämpö ei oo mulla toiminut. Ai niin, hieronnan jälkeen (siis ihan ammattihierojalla kävin) lähti aika vauhdilla herumaan. Pyydä miestäs antamaan sulle kunnon selkä/hartiahieronta!
 
Takaisin
Top