imetyskeskustelu 2

Mites muilla on, vieläkö imetetään tai kuinka tissiltä vieroitus on sujunut?

Mulla oli suunnitelmissa lopettaa imetys vuoden ikäisenä ja aloin jo hiljalleen 10kk iässä vieroittaa kun ajattelin olevan mahdoton homma. Aluksi aloin antamaan korviketta aterioilla ja vähitellen lopetin imetyksen päivällä. Viikko sitten päätin lopetella yöimetyksiä ja jättää viimeiseksi ennen nukkumaan menoa imetyksen. No tyttö lopetti syönnit yhden yön jälkeen ja kuuden päivän jälkeen illallakaan ei enää halunnut tissiä. Olin varautunut että imetän vielä pari kolme viikkoa, mutta viimeisestä imetyksestä on jo neljä päivää joten kai tämä nyt sitten oli tässä!

Aika povipommi olen tällä hetkellä, mutta ei mitenkään tukala olo. Vähän sattuu jos tyttö on rajulla päällä ja tulee iskua, mut yritän nauttia näistä päivistä ku ens viikolla on sit varmaan enää rusinat jäljellä..
 
Mä imetän viellä 2-3 krt päivässä. Yleensä vaan 2 aamulla ekaks ja sit seiskan aikaa illal. Tai ainakin ennen puuroo ettei imetys yhdistyis nukkumaan menoon. Mut lopetus niin en mä oo jaksanu suunnitel sen enempiä. Vuoden ikäseks aattelin ainaki imettää.. Mut saattaa ol et imetän vielä siitäkin eteenpäi. Ite kyl olisin valmis sinänsä lopettaa mut tuntuu olevan pojal tärkeetä ni en sit oo tullu lopettaneeks. Ihmiset kyllä kommentoi asiaa.. Huvittavaa vaan kun poika ei oo viel ees sitä vuotta ja kai se o iha mun asia kaua imetän.
 
Mä imetän vielä 3 kertaa päivässä, aamupalalla, lounaalla ja välipalalla (aloitettiin vähentäminen "vaikeimmista", eli yösyömisistä ja iltaimetyksestä). Eilen imetyksiä oli vain 2, eikä aamulla tissit pingottaneet ollenkaan.. Saapa nähdä, lopettaako tyttö tissittelyn hetken päästä kertarysäyksellä, kun tottuu, että pullosta saa nopeammin/enemmän.

Olen vähentänyt kertoja noin viikon välein, ja nyt 3 viikossa on imetyskerroista jäljellä vain puolet. Aina vähentäessä tuntuu vähän haikealta, mutta seuraavana päivän on jo ihan tyytyväinen, että tyttö juo yhdet maidot lisää pullosta :-)
 
Meillä imetyskertoja on 4 tai vain 3 päivässä, Elsasta riippuen. Sen useammin se ei rintaa huoli. Miksi mä en ole tajunnut että tuo lapsi ilmeisesti tarvitsee lisäksi korviketta? Mä olin vaan jotenkin koko ajan ajatellut, että siirrän sitten tavismaitoon pikkuhiljaa vuoden ikäisenä.



 
Kiitos tuhannesti amie!

Eli ei meillä ole sitten mitään hätää. Mä olen kanssa hapanmaitojuttuja lisännyt ruokavalioon jo  kuukauden verran, tosin pikkuhiljaa, kun ei meinaa typyn maha niitä kestää millään.

Oishan se tyhmää tässä vaiheessa joutua ostamaan ekat korvikkeet..
 
Meillä kanssa edelleen imetetään. Oltiin reissussa pari viikkoa sitten ja sitä silmälläpitäen mä jopa lisäsin imetysten määrää ennen sitä. Oli kätevää "juottaa" rintamaidolla välillä, kun oli muutenkin kuumaa eikä ruoka uponnut ollenkaan niin hyvin. Nyt imetyskertoja on vaihtelevasti. Välillä kolme ja välillä viiskin. Ainakin. En oo päättänyt koska vierotetaan, musta se en ole mä joka sen päättää.. Mut katotaan. Yhtään ei ainakaan vielä tää ressaa. Mut maidon määrää mä oon kanssa miettinyt. Tai lähinnä maitotuotteiden. Kun imetysmäärät on pienempiä, eikä maitoa juo vielä ruualla (tuntuu inhoavan sitä..) niin mistä tiedän, että saa maitotuotteita tarpeeksi? Jogurttia menee päivässä alle purkki, raejuustoa ruokalusikallinen..
 
Meillä ollaan rinnalla enää vaan aamulla. Ilta imetys jäi pois kun ei poikaa huvittanu homma pari imuu ja siihen loppu. Kahtoo ny sit kauan jatkaa tuotakaan. 

Mirde: Miten mä muistelisin et ainakin vähän vanhemmil lapsil se riittävä maidon määrä on joku 6dl päiväs. Keitä puuro vaikka maitoon tai laita lämpimiin ruokiin maitoo, syötä jätskii... Silleen mä tos tein kun en kans ollu varma riittääkö se maito minkä poitsu sai. Ei meilläkään eka oikeen menny raaka maito nyt menee vaihtelevasti mut pari viikkoo meni niin et 10-40 ml ruualla sai meneen. Nykysin juo kummallaki lämpimäl ruual 100ml ja teen puuron maitoon. Meillä ei syödä ilta puuroo kun ei tuo suostunu syömään sitä ku muutaman lusikallisen ni oon antanu hedelmää ja leipää. 
 
Meillä tyttö vieroitti lopulta itse itsensä. Itse lopetin imettämisen päivällisen ja iltapalan jälkeen, ja tyttö vaan lopetti muiden aterioiden kohdalla tissittelyn. Nyt on menty melkein viikko pelkällä korvikkeella.

Meillä ei olla tehty ruokia vielä ollenkaan tavalliseen maitoon, ainakaan niin, että tyttö olisi syönyt niitä. Muutaman viikon päästä voi alkaa sekoittaa tavallista maitoa korvikkeeseen. Ajattelin antaa ihan tavallista 1-maitoa, vaikka jossain neuvolan lippulappusessa lukikin, että koko perheelle suositellaan rasvatonta maitoa.
 
Mä ajattelin jättää pikkuhiljaa lounaan jälkeisen imetyksen ennen päiväunia pois. On vaan ollut niin helppoa kun Elsa on nukahtanut syötyään rinnalle..

Sitten jää vielä ilta ja aamu imetykset, niitä ei ole mitään kiirettä lopettaa.

amie ei tuo mikään tyhmä kysymys ole. Eiköhän se imeydy takaisin kudoksiin?
 
Amie, mulla maidon määrä väheni vähitellen, kun lopetin yhden imetyksen kerrallaan. Kun viimeinenkin imetys jäi pois, ei maitoa enää kertynyt pingotukseen asti rintoihin. Toisen rinnan rintarauhanen  oli kuitenkin vähän hassun tuntuinen ja arka. Käsin lypsämällä sain ne vähäiset rintaan kertyneet maidot pois, ja nyt rinnat ovat oikein todelliset rusinat

Jotkuthan sanovat, että rinnat tyhjenevät itsestään, toiset taas sanovat, että maito imeytyy takaisin elimistöön. Olisikohan se jotenkin naiskohtainen juttu?
 
Mäkin oon kuullu, että joillakin ne tissit vaan tyhjenee kerralla kaikki ja sit ei tuu mitään enää. Mulla kyllä imeyty kudoksiin, kun lopetin samalla tavalla, kun Sukey eikä rinnat enää pingottunut ollenkaan.
 
On se kumma ettei ihmisille kelpaa mikään, ihmetellään jos ei imetä ja kommentoidaan sittenkin jos imettää vielä lähellä vuoden ikää. Jätä Paukke nuo kommentoinnit vaan omaan arvoonsa, hienoa että imetys on onnistunut :)

Mulla ois kans tyhmääkin tyhmempi kysymys.. Millon maito LOPULLISESTI loppuu?? Minä en ole imettänyt 9 kuukauteen ja vieläkin sieltä jotain tulee. Kokeilen tosi harvoin etten ainakaan stimuloi maidontuloa, mutta puristamalla tulee vieläkin tippoja. Paljonkohan sitä tulis jos oikein näpräis, hmmm, no jätän kokeilematta :D
 
Kiitos tiedosta amie. Tuntuu vaan vähän tyhmältä että alunperin maito ei riittänyt, ukkeli lopetti itse tissittelyn alle 3kk iässä ja nyt en pääse maidosta eroon :O Kyselin jo ajat sitten samaa juttua täällä ja jotkut imetyksen lopettaneet sanoivat ettei heillä tule enää mitään. Jos kroppa pysyy horrostilassa seuraavaa beibiä varten niin saa melko monta vuotta odottaa :DD Eipä tämä elämää muuten haittaa, ihmetyttää vaan.
 
Meidän imetys on tainnu loppuu.. Eilen aamulla poika lähti omille teilleen heti vaipan vaihdon jälkeen. Enkä viittiny hakee tissille kun varmaan nä rutiinit on pojan tiedossa.. Tänään aamulla en vaan jaksanu tarjoo. Eikä tuo sitä mitää itkeskelly eikä tullu koittaa paidan läpi imee tai osottanu millää tapaa et olis kiinnostusta. noh tuli tuota imetettyy sit 3 päivää vajaa vuos.. 
 
Takaisin
Top