Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin poika eilen söi koko ajan ja sitten puklasi kaiken ulos. Oli turhauttavaa. Oli monta tuntia hereillä ja mikään ei meinannut kelvata hänelle :D sitten yöllä heräili 1-2 tunnin välein syömään. Taitaa olla nyt meneillään joku 3 viikkoisen tiheän imun kausi. Toivottavasti kyseessä vaan kausi :D
Jospa tänään menis hiukan helpommin.. :D

Poika 3vkoa+3pvää

Meilläkii on tuota et tyttö (nyt 1vk 5pv) on vaan vaatinu tissiä koko ajan ja sit puklaa ylimääräsiä koko ajan pois kun syö liikaa.Tuttia ei huoli, sitä kokeiltiin jo viikon iässä just tuosta syystä. Tuttia en haluis antaa ollenkaan mut täytyy varmaan taas uudestaan kokeilla jos huolis ni ei tartteis ylensyödä toisen...

Meillä kävi tänään lastenneuvolan täti + opiskelija kotikäynnillä. Juttelimme siitä, kun vauva puklaa kaaressa n. kerran vuorokaudessa ihan kunnon satsin, koko mahalaukun sisällön siis. Voi johtua kuulemma ihan siitäkin, että vauva nielee syödessään paljon ilmaa. Ja minullahan on suihkutissit, joten kyllä sitä ilmaa tulee vauvan nieltyä. Sitten kun hän on syönyt paljon, pitäisi välttää hänen runsasta liikuttelua (paitsi jos on vaikka kakkavaippa, niin toki se pitää vaihtaa). Minulle annettiin neuvoksi syöttää samasta rinnasta useamman kerran (tätä olen jo muutaman päivän tehnyt) ja imettää takakenossa. Siinä asennossa maito ei pääse virtaamaan ihan niin kovalla paineella. Huolissaan ei kuitenkaan tuosta pulauttelusta tarvitse olla, koska vauvan paino oli noussut mukavasti ja kun tuota kaaressa pulauttelua ei tapahdu useammin.

Mies juuri keitti tutit, aiomme kokeilla huolisiko vauva. 2-vuotiaamme ei aikoinaan huolinut ja tuli monesti mietittyä, että voi kuinka paljon helpompaa olisi ollut kun olisi vain huolinut! :D

Belle ja tyttö 2vk

Muokattu viimeksi:
Belle, ei tutin kanssa välttämättä helpompaa ole. Minun esikoiseni käytti tuttia, kakkonen ei. Jälkimmäinen oli helpompi. Toivon, ettei tälle kolmoselle tarvitse tuttia antaa.

Yölento, nojoo ei välttämättä. Mun esikoisella oli tutti käytössä ja hänen kanssaan oli paljon helpompaa kuin mun tokan tutittoman kanssa. :)

Hyvä tietää että oksennuspuklut voi olla ihan normaaleja ilman aiheuttamia. Meiän 1vk 5pv tyttö on nyt kaks kertaa oksentanu koko mahan sisällön, se on aika kamalaa kun esikoisen ajalta ei oo (onneks) sellasesta kokemusta :sad001 Mietityttää mitä se on mut jos ei usein tuu ni yritän olla huolestumatta.

Täälläkin koettu pari kunnon puklua. Pelottaa että unissaan oksentaa enkä kuulekkaan sitä. Kerran puklasi sängyssä selällään ja nenästäkin tuli maidot..

IQ munkaan esikoinen ei ikinä puklannut koko mahalaukun sisältöä. Toka teki sen muistaakseni kerran, nukkui juurikin selällään ja yhtäkkiä kauhea puklumäärä lensi kaaressa.

Varpahat samaa pelkään mäkin. Tämä vauva puklasi lapsivettäkin n. 4-5 tunnin ikäisenä kun me molemmat nukuttiin. Heräsin siihen kyllä heti, että ehkä sitä herää sitten jos vauva oksentaa vieressä...

Mulla pieni on kans pari kertaa oksentanut ihan kunnolla ja vielä selällään ollessaan, mutta ei tuo ollut moksiskaan.

Nyt onkin alkanut kääntymään jo kyljelleen, joten vaikka alkuun nukutin tarkoituksella kyljellään (yski lapsivesilimoja pari ekaa päivää) suositellun selällään nukuttaminen sijaan, niin nyt ainakaan ei enää tarvitse pelätä tukehtumista pukluihin, kun kääntyy tarpeen vaatiessa parempaan asentoon.

Välillä kyllä tuntuu menevän hermot tuon imetyksen kanssa.Eilennrinnakka 14-22 enempi vähempi koko ajan.Ei nukkunut oikein yhtään. Ei nukshtanut millään.Annoin 10 aikaan 80 ml pumpattua maitoa ja sit vasta nukahti.En ymmärrä miten jää nälkä,vaikka koko ajan rinnalla...

Meillä ei luultavasti tuu vielä tarpeeksi maitoa ja eilen olin käytännössä koko ajan vauva rinnalla (lapsentahtisesti ja neuvolan ohjeen mukaan). Varmasti tarvitsee ravintonsa, mutta selkeästi käyttää minua tuttina ja alkaa huutamaan, ellei näin saa tehdä. Huoh, toivon että maitoa alkaa tulla pian riittävästi, että lapsi pysyy tyynempänä. En haluaisi tuttia antaa (tai korvikettakaan), mutta tissit on kyllä arkana taukoamattomasta lutkutuksesta, että kokeilin eilen tuttia. Kelpasi heti ja sammui kuin saunalyhty syliin. Pelkään antavani sieluni paholaiselle jos annan tutin, mutta kova imemistarve tuolla tytöllä näyttää olevan.
Tässä oli olevinaan just yösyöttö, mutta en kyllä havainnut oikeaa ruokaimuttelua. Lisääkö tissitutittelu kuitenkin maidontuotantoa? Käytössä on kotikalja ja imetystee asian edistämiseksi. Maidontuotanto ei kyllä minusta vastaa kysyntää. Alkuviikosta annettiin lisänä korviketta, kun selkeästi nälkäiseksi jäi pieni vaikka pitkiä pätkiä rinnalla.
Mulla on kilpparivaiva ja jossain vihkossa luki, että se voi sotkea imetyksen (plus kaiken muun se on jo sotkenut hedelmällisyyteen yms liittyen).
Katjusha ja tyttö 1 vko

tääkin pikkuinen eilen taas valvoi melkeen koko iltapäivän ja illan. Halusi syödä jatkuvasti.
Illalla oli aivan väysynyt, silmistäkin oikein näki sekä haukotteli paljon. Itki ja oli turhautunut kun oli väsynyt ja näköjään sitten vielä nälkäinenkin.
Annoin korviketta 60ml ja sekään ei riittänyt!
Ei meinannut millään nukahtaa. Sitten viimein sain hänet nukahtamaan tissi suussa :D
Nukkui jopa 4,5 tuntia putkeen! Aina siis nukkuu vaan 1-2 tuntia kerrallaan :D

Hyvä kuulla, että samanlaisia tissillä asujia nämä vauvat on. Vauvahan hakee tissillä ololta myös läheisyyttä ja turvaa. Itse vasta mietin et riittääkö mun maito kun tyyppi olis 24/7 rinnalla. Viikossa oli tullut +300g, että riittää kyllä. Tyyppi kun jaksaa imeä välillä laiskasti sen 5min ja mielellään nukkuisi tissi poskella. Tutti kelpaa välillä. Pulauttelee ja ilmavaivoja on. Neuvolan th suositteli välillä tuttia kokeilee että sais maha/suolisto hetken rauhoittua syömiseltä.
Kovasti olen miettinyt omia syömisiäni etten niillä aiheuta vauvalle vaivoja mutta en ala nyt mitään välttelemään.
Loppujen lopuksi tää on niin lyhyt aika elämästä kun saa sohvalla/sängyllä vauva rinnalla olla.
Toki ne muut lapset ja kotityöt huutaa välillä huomioo ja välillä ärsyttää kun tuntuu ettei mitään ehdi/saa tehtyä jne...

Ja se väsymys! Parhaillaan tunnin välein heräillään yöllä eikä omaa syvää unta pahemmin tule. Yöunille pääsee vaihtelevasti 24.00-04.00.
Kyllä on kerran jos toisenkin meinannut itku tulla väsystä mulla.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Minulla myös pahinta tuo väsymys. Kun olen erittäin väsynyt enkä pääse nukkumaan, tai jos joudun heräämään kesken syvän unen niin saan jonkinlaisia ahdistuskohtauksia. Tai en tiedä onko se oikea sana, on vain sellainen olo ettei yksinkertaisesti jaksa. Ne olotilat on kamalia..

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Meiän vauva on alkanu leikkii tissillä. Se pyörittää suuta suurellaa nännin ympärillä ja nuolee nänniä. Sit se nappaa kiinni,imasee pari kertaa,päästää irti ja alkaa touhottaa. Ja jossai vaiheessa sitä alkaa ärsyttää se oma touhu ku ei se maito vaa hyppää sinne suuhu.. Nyt varsinki ku tota maitoo on ruvennu tulee ni koko naama on sit maidossa.

Nempsu, voin hyvin samaistua :D välillä minusta tuntuu, että tuo kommunikoi nännin kanssa... Toivotaan, että tepsii maidontuotantoon.

Nempsu, voin hyvin samaistua :D välillä minusta tuntuu, että tuo kommunikoi nännin kanssa... Toivotaan, että tepsii maidontuotantoon.

Sit tuo pieni selvästi juttelee tissille. Tissi suussa ynisee jotain melko onnellisen kuulosena ja näkösenä. Oon koittanu tulkita et sanooko se "minun ihana oma rakas tissi" vaiko "tilaisin huomiselle litran ja ylihuomiselle toisen".. mut en oo vielä selvittäny et mite on.. :D

Meillä kans samanlaista tissipelleilyä ja on joka paikka maidossa :D
Maitotuotannosta päätellen neiti on tehny ylimääräistilauksia, ettei vaan kesken lopu ja voi lahjottaa naapureille tarvittaessa kahvimaidotkin.. :grin

Takaisin