Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olipas kummallinen asenne neuvolassa. Miksei muka voisi yösyöttöjen määrä vähentyä? Onko teillä ollu noin lyhyet välit koko ajan ja päivälläkin?

Meillä välillä nukutetaan imettämällä ja välillä imetetään ja siirretään omaan sänkyyn nukahtamaan. Neuvolassa sanottiin meille, että kolmikuisen pitäisi jo osata nukahtaa itse. En oo ottanut mitään stressiä tosta vaan annan vauvan nukahtaa rinnalle, jos niin käy. Hän osaa kuitenkin nukahtaa myös itsekseen päivällä ja yöllä.

Muokattu viimeksi:
Neuvolantädeistäkin löytyy vieläkin sitä "terve lapsi ei yli 6kk iässä tarvitse yöllä ruokaa tai palveluita" -koulukuntaa.Kannattaa varmaan kysellä vaikka noista imetyksen tuki -paikoista vinkkejä öihin niin tulisi imetysnäkökulma paremmin huomioitua. :)

Mä syötän illalla olkkarissa ja usein vauva nukahtaa siinä rinnalle,havahtuu hieman pinnikseen siirrosta joten osaahan tuo teoriassa nukahtaa itse.Yöllä syödään meillä kerran.Yöhyppäämisen määrää se ei meillä vähennä koska vauva tarvitsee kuitenkin rauhoittumiseen tuttia ja sitä pitää nostella,joskus itsee unissaan,joskus herää höpöttämään tai liikkumaan innostuneena kaikesta uudesta oppimastaan.Joten ei ne unikoulut ja syöttöjen vähenemisetkään taida vanhemmalle täyttä yöunta taata..

Kyllä meillä ainakin tyttö tankkaa ennen nukkumistaan eli siis imetän/ tyttö syö niin kauan ennen kuin nukahtaa. Yleensä tyttö sitten irrottautuu rinnasta ja siirrän hänet nukkumaan. Tässä vaiheessa tyttö yleensä hieman havahtuu, mutta jatkaa sitten unia.
Yösyöttöjä meillä on 2-6kertaa yössä, riippuu ihan yöstä.
Toiset lapset vaan syö öisin useammin kuin toiset ja se ajan saatossa varmasti itsestään helpottaa.
Oon vahvasti sitä mieltä, että jatkat omalla tyylilläsi ja hyvä tulee :)

Päivällä tyttö syö 1-2 tunnin välein ja joskus 3 tunnin, jos sattuu nukkumaan pitkät päikkärit parvekkeella.. Neuvolantäti myös ohjeisti unikouluun, jos vauva ei ala nukkumaan pidempiä pätkiä.. Itse aion katsoa mitä kiinteiden aloitus tekee yöunille, toivottavasti ne pitenevät.. Jotenkin sitä vaan ottaa stressiä joka asiasta, vaikka tietää itse toimivansa ihan oikein.Tietysti suuren osan tekee se että tämä on ensimmäinen vauva ja sitä herkästi tekee niin kuin muut sanovat, varsinkin kun sanoja on neuvolantäti.. Toisen lapsen kanssa sitä varmasti toimii jo varmemmin ja ei välitä niin muiden mielipiteistä...

Jos vauva nukahtaa parhaiten syöttämällä niin miksi pitäisi kokeilla jotain muuta.. En halua myöskään huudattaa vauvaa turhaan (täti sanoi että saattaa huutaa ekat pari yötä unikoulusta mutta sitten oppii, kuulostaa minusta julmalta).. Ja jos vauvan pitäisi tietää että hän nukkuu nyt pinnasängyssä (täti sanoi että vauvan pitää tajuta missä nukkuu) niin kyllä hän hereillä on ekan yösyötön jälkeen ja siirrän siitä pinnasänkyyn ja nukahtaa sinne melko kivuttomasti, ainakin vielä :)

En kyllä yhtään ymmärrä tuota koulukuntaa, joka on sitä mieltä, että yöllä ei saisi imettää jne.. Imetyksestä on kyllä vieläkin pinnalla ihmeellisiä käsityksiä, kuten että yöimetys olisi pahaksi hampaille?! Haluan kasvattaa lapseni lempeästi ja annan rintaa aina kun haluaa. Minusta se on hyvä lohdutuskeino, jos sattuu vauvaa harmittamaan joku asia.. Muutenkin outoa miten jotkut ajattelevat että vauvojen pitäisi olla tietynikäisinä jo "omillaan", vaikka totuus on, että he tarvitsevat syliä ja äitiään eniten juuri tuolloin.. Tuli aika jaarittelua nyt, mutta heräsi vain kaikenlaisia ajatuksia tuolta neuvolakäynniltä :)

meilläkin poika nukahtaa vain rinnalle, nyt lähiaikoina alkanut rauhoittua kädestä pitämällä, jos meinaa havahtua kitisemään. syö öisin kuitenkin 2-3h välein. neuvolassa olivat sitä mieltä, että 4kk vanhalle parin tunnin välein syöminen (päivisin) on kovin usein — eli maitoa ei tule yhdellä syönnillä tarpeeksi. että vauvakin väsyy, kun pitää käyttää niin paljon energiaa imemiseen. kehoittivat koittamaan korvikkeen antamista edes iltaisin, että unet pitenisivät.
tosin poika kyllä tykkää "nautiskella" tissillä tai hakea siitä lohtua, vaikkei niin nälkä olisikaan. kai kiinteiden aloitus tuo sitten jotain rytmiä ruokailuihin, kun nyt imetys on enemmänkin läheisyyttä ja yhdessäoloa kuin syömistä :)

Muokattu viimeksi:
Unikouluhan on suositeltavaa vasta isommille, kai yli puolen vuoden ikäisille. Lapsentahtisen imetyksen ideahan on nimenomaan siinä, että annetaan rintaa, kun lapsi sitä pyytää. Kyllä meilläkin lapsi syö tiheään päivällä. Ja se on ihan normaalia, kuuluu asiaan :) monet on sanonu, että korvikkeilla/pullosta annettuna lapsi saattaa olla tyytyväisempi pidempiä aikoja, mutta en itse sen takia haluaisi korvikkeita alkaa antamaan. Lapsi kuitenkin kasvaa hyvää vauhtia ja paino nousee erittäin hyvin! Ei kannata liikaa kuunnella neuvoja sieltä täältä, vaan tehdä sen mukaan mikä tuntuu itsestä oikealta :) äitinä sitä parhaiten tietää :) ei ole mitään oikeaa ruokintaväliä, ei sitä imetystä voi alkaa kellottamaan. Ja tosiaan ajan kanssa helpottaa. Mitä siihen yösyöttöjen hampaiden reikiintymiseen tulee, niin sekin koskee isompia lapsia - yli 1vuotiaita. Eli rohkaisen tekemään niin kuin olet tehnytkin :)

Tapansa kullakin ja jokaisen perheen pitää itse etsiä ne itselleen parhaimmat toimintatavat. Ei nämä voi olla ehdottomuuksia että just tietyssä iässä pitäis sitä sitä...Yksilöitähän kaikki lapset on. Mä oon jo oppinut luovimaan omalla tavallani nämä kuviot.

Maaria1 oli ihan pakko tulla kommentoimaan vaikka en teidän ketjuun "kuulukkaan". Mut siis joo. On tiettyjä imetysfaktoja, mutta jokainen perhe on omanlainen ja sun kannattaa mennä omien fiiliksien mukaan. Jos tavoitteena on, että täysimettää niin yöimetys on melkein ehdoton maidontuotannon ylläpidon kannalta.
Mä unikoulutin mun poikia 9 ja 10kk. Niin kauan meillä oli yöimetystä 2-3h välein. Ja nukahtivat tissille. Sit se oli kerrasta poikki unikoulun astuttua kuvioihin. Meillä oli kuitenkin kunnon ateriatkin ja hyvä rytmi päivällä, mutta silti mentiin siis edelleen yöllä vauvantahtisesti. Mun terkkari taas ihan fanitti mua ja kovasti oli imetystä kannustava. Toki kun itsekin puhuin väsymyksestä niin pohdittiin mm.imetystä jne. Mutta nyt voin sanoa, et kyllä aika kuultaa muistot ja lapset kasvaa. Oon usein erittäin tyytyväinen, että jaksoin olla itsepäinen ja menin vauvantahtisesti. Kyllä se rytmi tulee kun ateriat astuu ja vauva alkaa olla virkeämpi. Tsemppiä!!!

Meillä oli tänään juuri päinvastainen neuvolakäynti kuin Maarialla. Kyselin, että kannattaisiko jo alkaa maistella soseita (4kk), niin sekä lääkäri että terveydenhoitaja kannustivat jatkamaan pelkällä imetyksellä. Jännä miten erilaisia neuvoja ja ohjeita neuvolasta saa.

Katotaan mitä neuvoja me saadaan huomenna. Tosin me ollaan kiinteät jo aloitettu kun korvikkeella menty.

Meillä nukahdetaan pääsääntöisesti itse pinnasänkyyn, on aina pidetty kiinni siitä, että sitä yritetään ensin. Joskus on iltoja, jolloin se ei onnistu ja silloin oon nukuttanut tissille meidän sänkyyn ja sieltä sitten nostanut omaan sänkyynsä. En kyllä jaksa ottaa stressiä siitä, että aina pitäisi itse nukahtaa. Kun kaikki täällä ollaan niin väsyneitä näiden yöheräämisten kanssa, joten jos jossain asiassa pääsee vähän helpommalla niin on sehän on vain hyvä! Unikoulut voi pitää sitten myöhemmin, kun itsellä alkaa energia tasot (ja kärsivällisyys) sen sallia! :)

Niin, ja noista kiinteiden vaikutuksesta yöuniin. Meidän kokemus on se, että ei kannata ainakaan mitään pika-apua niistä toivoa. Kuukausi ollaan kiinteitä syöty ja nyt vasta alkaa yöunet pidentyä. Tosin kaikkien vauvat on erilaisia, toisilla voi apu tulla nopeampaakin. Meillä tosin varmaankin vaikutti se, kun tytölle ei ollut 4kk neuvolassa tullut painoa lisää juuri ollenkaan, niin ajattelen, että tavallaan "söi energiavajeeseen" ja nyt vaje alkaisi olla korjattu ja sen takia yötkin menee paremmin :)

Jatkona Tekahin viestiin,oon samaa mieltä että pelkästään yöunien parantumisen toivossa en lähtisi edes aloittamaan.Aluksi tuntui että uni syveni mutta enää ei vaikuta,imetän melkeinpä enemmän kuin ennen.Iltapuurokin jo otettiin maisteluun.

Millä puurolla, Itu, aloititte? Meilläkin varmaan aloitellaan tällä viikolla, kun tänään neiti 5kk :Heartpink

Aloitettiin sittenkin kauralla kun kaveri sanoi että riisi saattaa aiheuttaa ummetusta.Murskasin ensin hiutaleita blenderillä ja sit soseutin vielä valmistakin puuroa sauvasekoittimella mut koostumus ei silti oikein ollut vauvan mieleen. :D Vaikka mausteena oli äidinmaitoa ja luumuakin.Muutama pikkulusikallinen silti saatiin menemään,ihan hyvä saldo kai ekaan maisteluun.

Allekirjoitan täysin Tekahin kirjoituksen. Kyllä sitä vaan pitää oppia etsimään itse ne omalle perheelle sopivimmat ratkaisut, aina ne ei ole linjassa yleisten suositusten kanssa mutta so what! Mäkin stressasin pojan kanssa vaikka mistä ja nyt huomaan ottavani asiat paljon rennommin.

Ja totta tuokin että kiinteistä ei kannata odottaa pelastajaa huonoille öille. Itse asiassa ne saattaa jopa mennä huonommaksi kun pikkumasu totuttelee uudenlaiseen ruokaan. Esikoisen kanssa meillä auttoi kyllä iltapuuro mutta eipä se täysi masu kuitenkaan estä niitä liikkumisenharjoittelu- ja hammaslevottomuuksia ja flunssia ym.jotka niitä öitä myöskin rikkoo.

Minkä verran Itu laitat niitä murskattuja puurohiutaleita ja mihin määrään vettä/maitoa ? Mä oon tosi huono keittämään puuroa ja saan siitä aina vaan liisteriä :D

Joo, meidän pojalle ei kelpaa mun tekemä puuro enää ollenkaan. Vissiin onnistun pilaamaan sen jotenkin. :sad001 Toivottavasti vauva kumminkin huolii puuron sit kun päästään alottamaan.

Heikosti usein uppoaa puuro meidänkin esikoiselle vaikka itsestä on ihan hyvää ja voisilmän kera.. mut nuo Muksupuurojauheet tulee kyllä taas meille kuvaan vauvalle, on niin sileää ja alkuun ihan parasta musta. Ja mikä tärkeintä, niin helppo tekaista.

Takaisin