Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Teen noista pikahiutaleista,niissä on ohje yhden suhde kahteen niin tein puolikkaana sen yhden hengen annoksen (eli puoli desiä hiutaleita ja desi vettä).Tein tällä kertaa mikrossa,oon samalla systeemillä tehnyt itelleni aamupuurot aina niin tiesin suunnilleen optimiajan ja tehot. :D Sit vielä vähän makeutin ja pehmensin äidinmaidolla ja heitin luumusosetta päälle.Puurohan kyllä on aika liisteriä muutenkin. :) Vauva veti melkein kokonaan ton satsin!

Mutta ei nukkunut yhtään sen paremmin...Aina sitä salaisesti toivoo että joku aiheuttaisi sen ihmeen että tulisi rauhallinen yö.

Niinpä Itu! Mä olen jo tottunut siihen että systeemit heittää aina päälaelleen. Mihinkään ei voi tuudittautua ja elämä on erilaisia "vaiheita" täynnä. Onneksi ne helpottaa kun lapsi kasvaa. Jos mulla olis nyt vaan toi 2,5-vuotias niin sen kanssa olis todella helppoa.

Meilläkin tankataan illalla niin että nukahdetaan rinnalle. Usein kumminkin havahtuu vähän kun siirrän sänkyyn niin että periaatteessa nukahtaa itse. Päiväunille myös on joskus nukahdettu itse. Selvästi siis osaa sen. Yöllä kanssa annan tissiä jos/kun herää ja sitä haluaa.

Samaa mieltä myös tosta ettei kiinteiden aloitus pidennä yöunia. Meillä ne pikemminkin sotki ne, kun poika alkoi heräillä ilmavaivoihin useamman kerran yössä kun ennen huono yö tarkoitti kahdesti heräämistä, keskiverto kerran ja hyvänä yönä nukuttiin 8-10 tuntia heräämättä. Nyt kun vatsavaivat alkaa helpottaa nukutaan 5 tuntia ja sitten herätään syömään.

Nyt kun olen seurannut tätä ja montaa muutakin keskustelua, en voi kuin ihmetellä miten kirjavia neuvoja Suomen neuvoloissa annetaan. Luulisi, että niissä seurattaisiin viimeisintä THL:n neuvolakäsikirjaa mutta ei, ihan käsittämättömiä 50-luvun neuvoja annetaan.

Vanhentuneita juttuja on mm. huudatusunikoulut, nykytutkimus ei suosittele niitä ollenkaan, alle puolivuotiaan luontaisiin unirytmeihin ei pitäisi puuttua millään tavalla vaan ihan lapsentahtisesti mennä. Vauvaa saa ja voi imettää lapsentahtisesti niin pitkään kuin itse haluaa ja jos vain jaksaa.

50-luvun myytti on myös, että äidinmaito muuttuu jossain vaiheessa sokerilitkuksi ja pilaa lapsen hampaat.

Kiinteiden aloitusta tuputetaan liian aikaisin. Jos täysimettää, voi kiinteätkin aloittaa vasta 6kk iässä. Äidinmaidossa on enemmän energiaa kuin kiinteissä kasvissoseissa joilla yleensä aloitetaan. Tämän takia vauva ei välttämättä kasva tai nuku yhtään sen paremmin vaikka kiinteät aloitettais aikaisemminkin.

Vauva heräilee öisin milloin syynä on flunssat, vatsavaivat, tiheän imun kaudet, hampaiden tulo, korvatulehdukset, rokotusvaivat, liikkumaan oppiminen tai 4kk iässä tuleva unitaantuma joka sekin kuuluu normaaliin vauvan aivojen kehitykseen. Öisin heräily on vauvalle ja usein vielä pienelle taaperollekin täysin normaalia.

Vauvan voi myös nukuttaa rinnalle ja vauvan kanssa voi nukkua perhepedissä niin pitkään kuin haluaa. 50-luvun juttuja on sekin, että vauvan pitäisi itse osata rauhoittaa itsensä sänkyyn. Ei tarvitse. Jos osaa niin hienoa, jos ei osaa niin ihan normaalia sekin.

En ymmärrä miksi neuvolan pitää luoda ihmisille ongelmia asioihin joissa ei ole mitään ongelmaa.

Eipä meillä ainakaan vielä kiinteiden aloitus painoa nostattanut ja mäkin uskon että rasvainen äidinmaito kasvattaa eikä porkkana.Mutta aloitimme silti ihan hyvällä mielellä kiinteät jo 4kk kohdalla koska vauvalla oli silloin siihen ihan selkeä herkkyyskausi,ei tarvinnut soseita tuputtaa eikä kikkailla.Ainakin on nyt sitten jo testattu monet ruoka-aineet jotta saa monipuolisemmin kiinteitä tarjottua jos energian tarve entisestään kasvaa iän myötä.Ilman tuota herkkyyskautta en ehkä olisi ihan purematta niellyt neuvolan kehotusta aloittaa kiinteät.

Sakura ynnäsi asiat hyvin yhteen, näin se juurikin on! :)
Ja ehkä kannattaa myös toimia sen mukaan mikä itsestä tuntuu oikealta :) On se kyllä ihan hullua miten kirjavia ohjeita neuvoloissa annetaan ja sitten äidit on päät pyörällä ja tuntee pahaa mieltä, kun ehkä toiminutkin eri tavalla, kun sanottu.
Onko muuten kenelläkään vielä ensi- tai nokkamukit käytössä? Kokemuksia? Meillä ei vielä tosissaan mene kuin rintaa, mutta jossakin vaiheessa kiinteätkin astuu kuvioihin :)

Ja me siis aloitettiin kiinteät myös 4kk iässä, koska oltiin menty muutenkin osittaisimetyksellä koko ajan ja kaivattiin luumua myös vatsan toimintaa vilkastuttamaan, mikä siihen auttoikin. Meillä myös osattiin jo istua tuetusti ja nielemisrefleksi oli kehittynyt niin, ettei soseita työnnetty kielellä ulos. Eli herkkyyskausi kiinteille oli jo olemassa.

Pointti oli se, että kaikkien ei ole pakko aloittaa kiinteitä 4kk iässä vaikka neuvola niin tuputtaisikin. Jos täysimettää, WHO suosittelee aloittamaan vasta 6kk iässä ja mun mielestä toi 4-6kk haarukka on juuri sitä varten, että asiaa pitäis katsoa yksilöllisesti jokaisen vauvan kohdalla.

Ei se vaan voi olla niin, että kaikki vauvat on just samalla kellonlyömällä valmiita tiettyihin asioihin.

Vanhemmat itse tietävät vauvansa herkkyyskaudet paremmin kuin neuvolan terkka. Joten edellisiä kompaten: kannattaa toimia niin kuin itsestä parhaalta tuntuu.

Kiva kuulla sustakin Sakura taas! Millä tahdilla muuten aloit luumua antamaan teillä? Annatko säännöllisesti? Meillä myös tuo vatsantoiminta ollut koko ajan keskimäärin viiden päivän välein ja nyt ollaan tytölle hiljakseen kiinteitä aloiteltu, kohta 2 vkoa.
Alkuun tuli useammat kakat ja nyt taas on se viiden päivän väli...ja äitin hiukset harmaantuu vaan kun tätä murehtii... vatsaansa ehkä vähän itkustaa mut tosi vähän. Luumua oon nyt antanut useampia usikallisia päivässä, mutta muutenkin nuo kiinteät vasta maisteluilla niin en ole arvannut luumuakaan ihan hurjasti lataa..

Kysymys ei ollut osoitettu mulle mut kerron kuitenkin.. :D Me annetaan luumua aika säännöllisesti,yleensä laitan jääpalakuution verran puuron tai porkkanan sekaan parina päivänä viikossa.Joillain kuulemma aiheutuu niskakakat luumusta aika helpostikin mut meillä ei ole isommistakaan määristä tapahtunut sitä.Vettä yritän juottaa myös mut ei sitä hirveästi uppoa.Vettä varten ostettiinkin ensimuki koska sillä saa vähän hörpytettyä.Enimmäkseen neiti kyllä käyttää sitä ikeniensä hinkkaamiseen. :D Kakat on sellaisia kovia kikkareita mut päivittäin niitä kuitenkin tulee,en oikein tiedä mikä sitten on ummetuksen määritelmä tai millaista kakan kuuluisi olla nyt kun kiinteät tuli mukaan kuvioon. :/

Juu Itu, kiitos vastauksesta ,kaikki on kullanarvoisia :) tää on niin erilaista kun esikoinen kakkaili usein.. voikun meilläkin kävis niin kuin teillä että alkaisi tulla joka päivä tuloksia..

Niin ja oon siis tehnyt luumusoseen itse niin on vähän tömäkämpää tavaraa,purkkisoseesta kuulemma aika iso osa on vettä.

Meillä on syöty nyt kiinteitä kuukauden verran, vauva siis melkein 5kk nyt. Ollaan syöty luumua aluksi pari t-lusikallista kerralla mutta nyt menee jo puoli purkkia. Päärynäsose on kans auttanut mutta vain se päärynä mihin ei ole lisätty mitään niitä tärkkelyksiä. Olikohan se nyt Piltin se 100% päärynä.

Ja Bonan luumu on se missä ei myöskään ole muutakun luumua ja vettä. Ne mihin lisätty tärkkelystä, ne ummettaa kans.

Kakka tuli aluksi pari kertaa viikossa ja sitten alkoi tulla joka päivä. Ei niskakakkoja vaan semmoista perus ruskeaa pökälettä tulee nykyään :wacky: eikä enää keltaista maitokakkaa. Välillä menee koviksi papanoiksi ja silloin annetaan taas luumua tai päärynää enemmän.

Ollaan jätetty tosi vähälle peruna, banaani ja mustikka. Ne helposti ummettaa. Porkkana, persikka, aprikoosi ja kukkakaali on toimineen ihan jees.

Muokattu viimeksi:
Onko teillä jotain visiota miten pitkään aiotte imettää?Mulla oli alunperin vain ajatus että jos puoleen vuoteen asti sujuu niin hyvä,ja kohtahan tytöllä sen verran ikää onkin.Ihan mielellään tämän ilmaisen maidon vielä pidempäänkin hyödyntää kun se on niin helposti aina saatavillakin,mutta yöimetyksistä tietty olisi kiva pikkuhiljaa päästä..En vaan tiedä onko se mitenkään mahdollista,jotkut sanoo että on sitten lopetettava imetys kokonaan.

Kyl mie aattelin ainaki vuoden ikäseks, jos vaa maito riittää ja kelpaa tytölle. Vielä ainakin kelpaa tosi hyvin. Yöllä kun syödään vaa kerran (aamuyöllä noin kuuden aikaan). Korvikkeen kanssa ei oo onneks tarvinnu pelata missään vaiheessa. Säästyy ne rahat muuhun..

Vuoden verran täälläkin aiotaan imettää. Yöimetykset aika monella jää pois itsestään joskus n 9kk kohdalla. Joillain aiemmin, ja joillain myöhemmin. Yöimetystä en aio itse jättää pois erikseen, vasta lähempänä lapsen 1 vuotta. Mutta jos lapsi itsestään yöimetyksen jättää pois, hyvä niin. Yösyötöt on melko tärkeitä myös maidon erittymisen kannalta.

Ja tosiaan täälläkin syödään vain kerran yössä, noin klo 2.00.

Kyllä mäkin jatkan imetystä ihan mielelläni edelleen ja toivon että kelpaa vielä pitkään vauvalle . Ilmaista hyvää niin kuin sanottu :)

Mä ajattelin jatkaa niin kauan kuin vauvalle kelpaa. En kylläkään näe itseäni taaperoimettäjänä ainakaan kovin pitkään.

Vuoden ikää määkin olin ajatellut, mutta nyt mennään päivä kerrallaan niin pitkään kuin maitoa riittää.

Takaisin