Nyt kun olen seurannut tätä ja montaa muutakin keskustelua, en voi kuin ihmetellä miten kirjavia neuvoja Suomen neuvoloissa annetaan. Luulisi, että niissä seurattaisiin viimeisintä THL:n neuvolakäsikirjaa mutta ei, ihan käsittämättömiä 50-luvun neuvoja annetaan.
Vanhentuneita juttuja on mm. huudatusunikoulut, nykytutkimus ei suosittele niitä ollenkaan, alle puolivuotiaan luontaisiin unirytmeihin ei pitäisi puuttua millään tavalla vaan ihan lapsentahtisesti mennä. Vauvaa saa ja voi imettää lapsentahtisesti niin pitkään kuin itse haluaa ja jos vain jaksaa.
50-luvun myytti on myös, että äidinmaito muuttuu jossain vaiheessa sokerilitkuksi ja pilaa lapsen hampaat.
Kiinteiden aloitusta tuputetaan liian aikaisin. Jos täysimettää, voi kiinteätkin aloittaa vasta 6kk iässä. Äidinmaidossa on enemmän energiaa kuin kiinteissä kasvissoseissa joilla yleensä aloitetaan. Tämän takia vauva ei välttämättä kasva tai nuku yhtään sen paremmin vaikka kiinteät aloitettais aikaisemminkin.
Vauva heräilee öisin milloin syynä on flunssat, vatsavaivat, tiheän imun kaudet, hampaiden tulo, korvatulehdukset, rokotusvaivat, liikkumaan oppiminen tai 4kk iässä tuleva unitaantuma joka sekin kuuluu normaaliin vauvan aivojen kehitykseen. Öisin heräily on vauvalle ja usein vielä pienelle taaperollekin täysin normaalia.
Vauvan voi myös nukuttaa rinnalle ja vauvan kanssa voi nukkua perhepedissä niin pitkään kuin haluaa. 50-luvun juttuja on sekin, että vauvan pitäisi itse osata rauhoittaa itsensä sänkyyn. Ei tarvitse. Jos osaa niin hienoa, jos ei osaa niin ihan normaalia sekin.
En ymmärrä miksi neuvolan pitää luoda ihmisille ongelmia asioihin joissa ei ole mitään ongelmaa.