Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt tarvii vertaistukea! Heräävätkö muidenkin vauvat (noin 4 kk vanha nyt) öisin 2 tunnin välein tissille? Mulla alkaa meneen hermot tähän väsymykseen, kun joutuu syvästä unesta heräämään kun vauva alkaa vaatia tissiä.. Ei auta vaikka hyssyttelee ja laittaa tuttia suuhun, ainoastaan syömällä rauhoittuu. Ja en usko että on kyse tiheän imun kaudesta, koska vauva on herännyt koko ajan parin tunnin välein, pisin pätkä mitä on nukkunut on 5 tuntia, kerran :D Tiedän kyllä että 4 kk vauvat tarvitsevat yölläkin maitoa mutta että parin tunnin välein?! Milloinkohan alkaa nukkumaan pidempiä pätkiä...

Ongelmaa ei olisi jos voisin jatkaa unia kun vauva syö, mutta kun herään aina kunnolla imetyksen ajaksi ja taas kestää unen päästä kiinni saaminen jonkun tunnin aina imetyksen jälkeen..

ootko Maaria1 kiinteitä ruokia jo alotellu? tulis mieleen et esim velli illalla vois auttaa vauvaa pysymään pidempään kylläisenä :)

Musta ei tässä asiassa ole apua, kun meillä on taas pahimmillaan syöty tunnin välein yöllä... Olin jo iloinen, kun viime yönä väli oli sen pari tuntia :P En tajua, miksi on mennyt taas näin huonosti, kun välillä nukkui jo vakiona sen kolme-neljä tuntia putkeen ja sen jälkeen sitten vähän useammin syöden, mutta oli edes se yksi hyvä unipätkä yöllä.

Ei olla alotettu vielä kiinteitä, vähän arveluttaa niiden aloitus näin aikaisin (tyttö siis täyttää 4 kk 18.1.), pelkään että tulee ummetusta tms.. Jotenkin oon ajatellut että haluisin aloittaa ne vasta kun tyttö on 6 kk, mutta kyllä tää väsymys saa nyt arvioimaan tilannetta uudelleen...Ja meilläkin viime yönä syötiin melkein tunnin välein..Tiedän kyllä senkin että vauvoilla tilanteet muuttuu koko ajan, että ei kannata tuudittautua siihen, jos kerran nukkuun 5 tuntia, se ei tule kestämään :D Ainakaan meillä..

Niin, sympatiat vaan kaikille joilla sama tilanne, en ihmettele että väsymystä käytetään yhtenä kidutuskeinona!! :D

Se heräily todella tuntuu kidutukselta!Juuri kun uskoo että vauva on unessa ja antaa itselleen luvan rentoutua,pitääkin herätä uudelleen..Meillä kyllä helpotti tilannetta huoneen vaihto,ei ihan joka rapinaan herää.

Meille neuvolassa suositeltiin kiinteiden aloittelua (vauva 4kk) koska kasvussa oli notkahdus molemmilla käyrillä.Oltiin kyllä muutenkin ajateltu nyt maistella koska vauvalla selvästi on herkkyyskausi siihen hommaan.En jaksa uskoa että yöuniin olisi apua silti vielä pitkään aikaan. :(

me ollaan jo annettu velliä maidon joukossa iltaisn ja perunan maistelu alotetaan kans pian. ei oo ainakaan tosta pelkästä vellistä mitään ummetusta tai muuta tullu

Meillä on Maaria melkein samanikäiset vauvat, 20.pv tulee täällä 4kk täyteen. Sympatiat kovasti sinnepäin, taatusti tosi raskasta kun käytännössä koko ajan joutuu heräilemään yöllä. Meillä tyttö tapaa valvoskella edelleen alkuyötä aika pitkään, sinne 2230-23 tienoille usein mutta sitten kyllä nukkuu nelisen tuntia, syö ja nukkuu seuraavat neljä tuntia.
Aina silloin tällöin ottaa iltamaitoa pullostakin, silloin voi nukkua vieläkin pidemmän pätkän.
Toivotaan että unipätkät olisi pitenemään päin teillä joilla valvotaan kovasti.

Meillä heräiltiin tunnin parin välein, alkoi yhtäkkiä. Siirrettiin omaan huoneeseen niin unet pitkittyi normaaleiksi taas :)

Hyppään lokakuisista kommentoimaan tänne ku Maaria meilöä oli sama juttu ku sulla koko 3kk. 26.1 tulee 4kk meillä täyteen. Aloitin viikko sitten vellit maidon seassa annettuna ku olin niin yli väsynyt kahden tunnin välein heräämisestä. Meilläkin oli kerran tullut vahingossa nukuttua 4,5h :D Annan nyt 50ml velliä ja loput rintamaitoa ja joka yö nukutaan eka pätkä 4-5h ja seuraava on noin 3h eli kahella yösyötöllä mennään. Ihan luksusta! Muakin vähän hirvitti aloittaa vellit jo näin aikaisin ku oisin halunnut mennä pelkällä imetyksellä ainakin vielä kuukauden mutta äidin jaksaminen on kaikkien etu.Jos vaan raaskit niin suosittelen kokeilemaan!

Meillä sama juttu, tyttö nyt 3kk.
Kuuluu asiaan ja suosituksena on, ettei muuta kuin rintamaitoa anneta.
Eri asia ruokien kanssa tietysti, jos kyseessä olisi keskonen.

Vellit kieltämättä käy mielessä aina levottomina öinä,mutta epäilen olisiko niistä meille apua kuitenkaan kun heräily on enimmäkseen muuta ainaista kehitysvaihetta mielestäni eikä nälkää.Taidan odotella että saa antaa iltapuuron,meillä ei ole siihen enää pitkä aika.Vellistä ei kuitenkaan ravintomielessä taida olla juuri lisäarvoa vaikka toki se masua täyttää.Tää ei sitten ollut mitään arvostelukommentti koska mäkin olen sitä mieltä että äidin jaksaminen ja järjissään pysyminen on tärkeintä. :) Eri huoneessa nukkumista suosittelen kokeiluun niille joilla se on mahdollista ja hyvältä tuntuu,ja jos heräily ei ole vain syömistä.Meillä ainakin paransi mun unen laatua ja vähensi osan vauvan heräämisistä koska välillä herätin sen turhaan uniääntelyiden perusteella.

Ite olen samoilla linjoilla Itun kanssa vaikka mennäänkin korvikkeella.. Tällä hetkellä vellin antaminen tuntuu vähän "turhalta", koska puuroa saa pian antaa ja suurin osa heräilyistä on muuta ku nälkää. Meillä syynä taitaa olöa hampaat, koska tyttö kitisee aina kun tutti tippuu yöllä ja yläikeniä tuntuu kutittavan aika paljon. Ja en siis myöskään halua arvostella ketään jos velliä antaa, olen kuullut monelta että ovat saaneet siitä avun rikkonaisiin öihin.

Seuraavaksi meilläkin kokeillaan tuota makuuhuoneen vaihdosta, jos sais tyttökin nukkua rauhassa :)

Voihan ilta itku! Vauva on ennen iltaimetystä ihan tyytyväinen ja syö hetken ihan tyytyväisenä. Hetken ja sitten käännetään tissi pois suusta ja ruvetaan kitisemään. Ja vähän ajan päästä huudetaan kuin syötävä. Välillä saatetaan vähän rauhoittua sylissä, mutta syömään ei suostuta. Eikä myöskään nukkumaan, senkin yrittämisestä tulee protesti. Eilen tämän asian kanssa taistelu vei kaksi tuntia. Katsotaan kuinka kauan tänään menee. -.- Yritettiin tänään laittaa aikaisemmin nukkumaan josko olisi väsymyksestä, mutta siellä hän taas huutaa isänsä sylissä. (Mut lähetti syömään välillä niin pysyy hermot paremmin kasassa.)

Voi kurjuus! Voimia!
Meillä oli myös tuota marraskuun lopussa. Meillä saatiin syöminen käyntiin pimeässä kylppärissä suihku päällä ja mun kävellessä samaan aikaan. Sitten kun söi siinä hetken kävin varovasti istumaan vessanpöntölle ja sen jälkeen pikkuhiljaa suihku pois ja lopulta makkariin. Me aikaisten nukkumaanmenoa yhdestoista puoli kahdeksaan. Ei auttanut ihan heti, mutta parissa illassa.
Toivottavasti teilläkin on vaan väliaikaista!

Meilläkin auttoi noi äänihämäykset,esimerkiksi imuri.Osa rintaraivareista oli kyllä sitäkin et tyrkytin tissiä vaikka vauvalla ei enää ollut nälkä,oli vaan oppinut jo syömään niin paljon nopsemmin kuin mihin olin tottunut.

Kiitos Autumn daydream ja Itu1. :> Laitettiin tänään kolmatta iltaa poikaa aiemmin nukkumaan siinä toivossa että se auttaisi ja kappas oli syy sitten siinä tai jossain muussa, huuto jäi tulematta. Toivottavasti tämä on nyt pysyvää. En tiedä olisiko meillä äänihämäys auttanut. Sellainen kun tavallaan oli jo käytössä, nimittäin ilmankostutin hurisemassa eikä sillä tunnu olevan mitään vaikutusta. Paitsi että ... tänään se ei ollut hurisemassa. Ehkä se siis on häirinnyt. Tai sitten ei, ei näistä aina tiedä. Kävely kyllä auttoi yhtenä iltana, mutta olen iloinen kun tänään ei tarvinnut kuin syöttää sängyssä ja siirtää sitten poika pinnikseen.

Vargynja onneksi teillä rauhoittui!Mä luulen että ei nämä pienet aina itsekään tiedä mitä itkevät kun joku vaan on epämukavasti..

Pientä pohdiskelua aiheesta imettämällä nukuttaminen, kuinka moni täällä nukuttaa vauvansa juuri imettämällä? Tänään neuvolassa tuli aiheeksi imetys (vauvani nyt 4 kk) ja neuvolantäti mielestäni vähän kummeksui sitä, kun sanoin että nukutan vauvani syöttämällä hänet, ei hän edes nukahtaisi muuten mitenkään.. Mielestäni tämä on ihan hyvä tapa nukuttaa.. Tietysti voi olla että vauvani on tottunut tähän nukutustapaan ja voi olla että myöhemmin voi tulla hankaluuksia kun yrittää nukuttaa häntä eri tavalla, mutta ainakin tällä hetkellä tämä tapa toimii. Lisäksi tuli puheeksi yöyötöt, joita meillä on 5-6/yö ja kun sanoin että toivoisin että jossain vaiheessa ne saisi edes puolitettua (vauva herää 2-3 tunnin välein syömään) että saisin nukuttua pidempiä pätkiä, täti oli sitä mieltä että puolittaminen ei ole mahdollista, että ne pitäisi lopettaa sitten kokonaan.. Toki ymmärrän sen, että ei vauva tajua että miksi välillä saa rintaa yöllä ja välillä ei, mutta haluaisin jatkaa yösyöttöjä, toivon vain että ne vähenisivät edes hieman.. Vähän on sekavaa tekstiä, jäi vain kumma fiilis tuolta neuvolakäynniltä, tuntuu että tädit siellä eivät oikein tue imetystä...

Takaisin