Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon kans huomannu että toisina öinä rinnoista tulee maitoa niin paljon että liivinsuojat ja myös paita on ihan märkänä. Tätä alkoi tapahtua vasta kun aloin syömään ja juomaan enemmän ohjeiden mukaan. Että kai se syöminen vaikuttaa. Ja tosiaan imetysteetä oon juonut nyt enemmän kuin kaksi kuppia päivässä.

Onkohan se vaippamäärä vielä sama eli 5-6 pissavaippaa? Mää en oo niitä kovinkaan laskenut, kun jokaisessa vaipassa on pissaa ja päivällä vaihdan sen parin tunnin välein. Yövaippa on kyllä aika "raskassarjalainen", ei kannata siihen verrata päivävaippoja :wink

Eilen ensimmäistä kertaa yli kolmeen viikkoon tyttö söi tissiä koko päivän ja illallakin vielä, eikä korviketta tarvinnut antaa! Ja syötin viimeisen kerran sängyssä jonne jäi pimeään makoilemaan viereen ja nukahti siihen, äiti taisi kyllä nukahtaa ennen tyttöä :D ja en edes muista millon olisi nukahtanut ennen yhtätoista niinkun eilen! :) toivottavasti sama rata jatkuu kuin eilen :) voi kun voikin olla onnellinen tuosta! :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Olen nyt tehnyt niin että ennen imetystä hieron tissejä niin että maito nousee eikä vauvan tarvitse sitä tehdä vaan saa heti kunnolla maitoa, yleensä siksi ei tissi kelvannut kun menetti malttinsa samantien kun maitoa ei tullut tarpeeksi.

Iness ihana kuulla että teillä oli nyt helpompi ilta,toivottavasti tämä jatkuu!! :)

Joku kysyi alkoholinjuonnista imettäessä. Äidinmaitoon alkoholia ei erity niin paljoa, että siitä voisi imetyksen kautta olla vauvalle haittaa. Käytännössä pitäisi juoda itsensä tajuttomaksi.

Alkoholirajoite onkin sitä varten, että vauvaa tai pieniä lapsia ylipäätään ei saisi käsitellä lievästikään päihtyneenä. Siis äidin lisäksi isä tai kukaan muukaan ei saa hoitaa vauvaa useamman saunakaljan jälkeen.

Vauvan hoitajan tulisi olla jatkuvasti vähintäänkin ajokunnossa eli se yksi ravintola-annos 2h välein lienee kaikille turvallinen määrä. Mitään taukoa sen yhden annoksen juotua tarvitse pitää imetyksessä koska vauva saa D-tipoistakin enemmän alkoholia kuin alkoholia juoneen äidin rintamaidosta.

Ei kestäny meillä sitä onnea pitkään, tämä päivä mennyt ihan penkin alle ja sitä itkun määrää..vauvalla maha todella kipeä :/

Vauvan kanssa kyllä jokainen päivä on erilainen! Täällä kanssa hyviä ja sit niitä huonoja päiviä vuorotellen.. Onneksi on silti hyviäkin päiviä :)

En kestä näitä itkuisia iltoja yksin vauvan kanssa... Äskenkin oli pakko jättää vauva itkemään siksi aikaa että sain laitettua iltapalaa ja kohta pitäis mennä pesemään hampaat ja oon varma että tämä taas herää saman tien kun poistun viereltä... Ja on tosi stressaavaa yrittää syödä huutava vauva sylissä. Sai niihin vatsakipuihini lääkettä, mutta jotenkin unohdin ottaa sen aamulla... En ymmärrä miten te, jotka ootte koko ajan yksin vauvan kanssa, pärjäätte kun itse olen ihan poikki jo yhdestä päivästä. Vielä 2 päivää pitäs jaksaa.
Saatiin neuvolasta ohje, ettei vauva sais olla yli puoltatoistatuntia hereillä ja pitäs nukuttaa ulkona kahdet n.kolmen tunnin päikkärit. No mut jos se ei vaan nuku? Ja on tosi pirteä sillon kun pitäis mennä taas nukkumaan?

Syysmorsian, meillä oli tollasta kanssa mutta nyt tuntuis helpottaneen. Meillä lastenlääkäri epäili koliikkia ja itsekin uskon niin koska itkuisuus loppui kuin seinään kun 3kk ikä alkoi lähestyä. Nyt on tyytyväinen ja nauravainen neiti meillä. Tosin yöt menee huonosti aina vaan ja niiden suhteen alkaa olla aika poikki. Tasaista rytmiä ollaan pidetty yllä mutta eipä auta ei. Vatsavaivoja tytöllä on vielä ajoittain. Toi itkuisuus-vaihe on todella rankkaa, apua kannattaa pyytää jos mahdollista.

siis mitä ihmettä syysmorsian. eri neuvoloista saa näköjään ihan eri ohjeita. tota päiväuniasiaa tarkoitan siis. mä kerroin viimeks neuvolassa, et vauva ei nuku päivisin oikeestaan lainkaan, niin mulle vaan sanottiin, et jotkut vauvat vaan on semmosia. en oo sit ees yrittäny sen enempää saada tota poikaa nukkuu. ei se vaan nuku päivisin.

Meillä vauva nukkuu yhdet pitkät päikkärit,aamupäivällä ei ole toivoa saada pitkille unille.Mun on nyt pakko yrittää lopettaa näiden rytmien miettiminen koska ei niistä saa mitään tolkkua!Joskus ei päikkäriuni maistu millään,joskus nukkuu 4h ja sit valvoo yöllä.Väsyneet aivoni tietty yrittää miettiä mikä rutiini olisi optimi jotta yöllä nukuttaisiin mut on mahdotonta tietää mikä siihen vaikuttaa vai vaikuttaako mitään.

Toivottavasti en tartuta aamuista väsymyssynkistelyäni kehenkään mut se että elämä helpottais 3kk kohdalla taitaa päteä vain koliikkivauvoihin.Meillä unettomuus vasta alkoi eikä ole enää kyse mistään tiheästä imusta.Alkuun jaksoi kun ajatteli että tää on vain joku vaihe,nyt alkaa ahdistaa et saanko nukkua seuraavan kerran joskus eläkkeellä...

On kyllä vaihtelevia neuvoja annettu :O
Kurjaa, kun vauvat valvottaa, mutta toisaalta hyvä kuulla, että kohtalotovereita löytyy :) ei tarvitse yksin murehtia vauvan valvomisia.

Mulla on jostain sellainen käsitys, että mitä paremmin vauva nukkuu päivällä, niin myös yöllä.
Meillä oli todennäköisesti koliikkia, kaikki yöt oli pelkkää huutoa.
Nyt itkuisuus selvästi väistynyt, mutta tyttö valvoo edelleen yöt.
Päiväunia olen nyt antanut nukkua 3,5-4h kerralla ja tyttö on selkeästi levollisempi iltaisin/öisin.

Eli meillä aamupäivä nukutaan yhdessä n. 2h, puolilta päivin pitkät päikkärit 3-4h, klo 17 aikaan n 1h unet ja sitten klo 19 aikaan aloitetaan iltatoimet. Ekat unet yötä vasten alkaa tytöllä noin klo 22, mutta ei ne sitten kestäkään kauaa. Yöllä havahtuu koko ajan hereille ja syömään. Tissi suussa jatkuvasti. Nykyään pidemmille unille päästään klo 3-5 välillä. Hyvällä tuurilla klo 1-2. Joskus on päästy vasta aamulla :(

Päivän rytmitys kai myös merkittävässä osassa. Meillä sitä vielä haeskellaan. Huomenna neuvola, yritän sieltä saada jotain uutta infoa.

Niinpä, musta kans tuntuu että joka päivä mennään vähän eri tahtiin, riippuen siitäkin onko ohjelmaa vai ei tai vaunutellaanko miten paljon. Ja oon ajatellut niin että kyllä se tietty rytmi sieltä sitten pikku hiljaa tulee vauvavuoden edetessä luonnostaankin, kun alkaa syömään kiinteitä tulee ateriat tiettyihin kohtiin ja sitten unet päälle jne. Ja yksivuotias on jo selkeässä päivärytmissä.
Meidänkin terkan linja oli sama kuin miiumiun, et toiset ne nukkuu vaan vartin pätkiä päivällä ja sillä mennään :)

Mulle neuvolassa sanottiin että puolen vuoden kieppeillä vasta alkaa se rytmitys olla olennaista,aiemmin mennään aikalailla lapsentahtisesti imetyksen takia.Toki jollain varmaan rytmit muodostuu jo aiemmin ihan itsestään.Mä taidan itse vain kaivata niitä rytmejä joten on vaikea sopeutua siihen että ne vähän väliä muuttuu.Oon varmaan liian tehokkaasti koulinut itseni tähän työmyyräyhteiskunnan päivärytmiin et en osaa elää hetkessä. :D

Meillä on päivät tosi erilaisia keskenään, mutta yöt usein samanlaisia.

Herätään aamulla yhdeksän ja kymmenen välillä. Aamutoimien ja aamupalan jälkeen lähdetään yleensä vaunuttelemaan puoliltapäivin. Joskus poika nukkuu vaan vaunutteluajan (1-1,5h), joskus vielä kotonakin niin, että unta tulee yhteensä nelisen tuntia. Näiden unien jälkeen tulee sitten enää lyhyitä puolen tunnin torkkuja satunnainen määräennenkuin mennään iltatoimille kahdeksan maissa. Nukuttaminen syömisineen menee noin kymmeneen asti. Yöllä eka syöttö on kahden maissa (tosin viime yönä vasta neljältä! :) ), seuraava neljän maissa ja sitten vielä viimeinen seitsemän maissa.

Mä olen huomannut myös tuon, että hyvät unet päivällä tarkoittaa parempia unia yöllä.

Autumn daydreamin yöt mulle myös! :D
Ihan hyvä tietää Itu1, että se rytmi alkaa siellä puolen vuoden kieppeillä muodostumaan. Oon itse stressannu sitä kolmen kuukauden rajaa!
Ehkä näistä öistä ei tarvitse olla moksiskaan, luottaa vaan siihen, että rytmi kyllä ajan kanssa löytyy :)

Meillä poika nukkuu edelleen hyvin yöt, nyt parina viime yönä ei ole tarvinnut ollenkaan nousta imettämään vaan aamuun asti on nukuttu. Päivärytmi edelleen hieman hakusessa, mutta en aio stressata siitä sen enempää. :)

Ei siitä rytmistä kannata stressata kun ei vauvaa voi kuitenkaan pakottaa nukkumaan eikä väkisin valvottaa niin on se vähän pakko tässä vaiheessa vielä seurailla vauvan viestejä.Tietty iltarutiineja ja muita voi jo olla,ehkä ne kuitenkin helpottaa sitä rytmittämistä tulevaisuudessa. :) Oon todennut ite ainakin vain tulevani hulluksi jos yritän itse päättää jonkun rytmityksen jonka mukaan päivittäin mentäisiin. :D Noh tietty nytkään ei ehkä kannata leikkiä öisin jne mikä nyt olisi ihan normaalin päivärytmin vastaista.Jos nyt siis ei perhe ehdottomasti halua niin elää. :D

miiimiu: Meille annettiin tuommoinen ohje, koska illat on niin itkuisia ja rintaraivareita ja ilmeisesti yliväsymyksen takia vauva ei nukahda yöunille kuin huudon jälkeen.
Onneksi äitini tuli eilen illalla avuksi ja oli yötä. Ja onneksi mies tulee pian kotiin. Nyt sain lapsen unille kehtoon lämpimän kauratyynyn avulla! Hieno fiilis vaikka pelkään että unia ei kestä kauaa.

Takaisin