Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä taisi nyt alkaa tiheän imun kausi, vauva ei montaa minuuttia päivällä pysy tyytyväisenä ilman tissiä! Kauankohan tämä 3 kuukauden tiheä imu yleensä kestää, puhutaanko päivistä vai viikoista? Onneksi ei imetys enää ole ihan niin kivualiasta kuin alussa niin tämä menee helpommin! Mutta en tosiaan tajua miten tästä yhtälöstä selviäisi jos olisi pieniä sisaruksia hoidettavana...

Syysmorsian on tosiaan aikamoinen ruokamäärä tuo mikä sulle ohjeistettiin! :grin Vettä tulee kyllä juotua reilusti mutta ei ihan noin paljon ehdi syömään, olen kuitenkin yrittänyt pitää ruokavalion monipuolisena että saisi itsellekin paremmin virtaa. Sitä en vaan tajua miten paino on junnannut jo pari kuukautta vaikka syön terveellisemmin kuin ennen raskautta! Ei senkään takia kauhean isoja satseja tee mieli syödä, mutta eipä imetysaikana laihduttakaan saa. :oops: Moni sanoo että on äitiyden ja imetyksen kautta tullut armollisempi suhtautuminen omaa kroppaa kohtaan, voiskohan mullekin tapahtua niin että pääsisin näistä painoneurooseistani...

Itu, meillä kesti muistaakseni vajaan viikon. Meillä syöminen oli ilta- ja yöpainotteista. Tuntui silloin kamalalta, kun juuri oltiin alettu nukkua 6h päkiä niin ne vaihtuikin 2h välein syömisiin... Mutta onneksi se on vain väliaikaista!

Joo, en kyllä pysty ihan tuohon suositeltuun ruokamäärään... Tuntuu, että koko ajan saisi olla syömässä. Tänäänkin oli niin vaikeeta heti aamupalan kanssa: Kun sain puuron keitettyä niin vauva alkoi itkeä eikä ollut tyytyväinen muuten kuin sylissä. Lämmitin sen kovettuneen puuron vasta kun tyttö lopulta nukahti päiväunille. Mutta pakko yrittää tsempata, vauvan paino oli noussut viikossa vaan 70g. Ens viikolla uudestaan neuvolaan punnittavaksi. Tuntuu ikävältä kun ei pysty antamaan tarpeeksi ravintoa pienelle, mutta kyllä tuo jatkuva syöminen varmaan tulee näkymään myös mun vyötäröllä vaikka imetys pitäiskin olla energiaa kuluttavaa.

Syysmorsian mulla oli sama ongelma aiemmin,nyt onneksi vauva viihty jo vähän itsekseen leluja katsellen tai siten että höpötän sille samalla kun syön.Jossain vaiheessa vauvan suosikkiasento vatsavaivoihin oli olla vatsallaan mun polvien päällä sohvalla,siinä pystyi myös lappamaan sapuskaa omaan suuhun.Ja pitäisi jaksaa ja muistaa valmistella jo illalla seuraavan päivän pöperöitä.

Täälläkin viihdytään jo pidempiä aikoja itsekseen, ennen tosiaan kun laski sekunniksikin pois sylistä niin alkoi huuto! Nyt viihtyy sitterissä yksin, ei toki kamalan pitkiä aikoja, mutta tarpeeksi pitkiä, että ehdin vessaan ja ehkä laittamaan jotain syötävää itselleni :). Mä kyllä odotan innolla kaikkia uusia asioita mitä tuo pieni oppii joka päivä, ei tuu ikävä ensimmäisiä viikkoja, kun pikkuinen vain itki koko ajan.. Nytkin toki itkee, mutta hänet saa rauhoitettua ja yleensä itkulle on aina joku syykin.

Minkäs ikäisiä teidän vauvat olikaan nyt aamu ja maaria? Meillä on vielä tuota, ettei oikein viihdy muualla kuin sylissä, ikää 8vk 2 päivää.

Meillähän oli alkuun myös kovasti ongelmia imetyksessä ja painonnousussa. Nyt ollaan päästy siihen tilanteeseen, että annan illalla enään korviketta pullosta n.60-90ml. Joskus ennen päiväunia annan myös 60ml jos vauva ei ole mielestäni tarpeeksi ollut rinnalla syömässä. Viimeksi neuvolassa paino oli noussu tosi hyvin- yli 500g kahdessa viikossa. Toivottavasti jatkuu näin. Äiti ja vauva ovat molemmat nyt tyytyväisiä. Vauva syö nyt hyvin ja imuote on nyt täysin kunnossa. Alkuvaikeuksien takia mulle on jääny vauvan syömisen ja kastuneiden vaippojen kyttääminen. Heti jos vauvan vaippa tuntuu "liian kuivalta" edellis kertaan nähden niin mietin heti et onko se syöny liian vähän ja nyt täytyy ottaa sitä enemmän syömään. Jooh..Nyt vauva kyllä itse ilmaisee jos ei ole tarpeeksi syönyt kun aiemmin vaan nukkui tyytyväisenä vaikka olikin nälkä.
Enään en pode huonoa omatuntoa siitä kun annan vauvalle vähän korvikettakin. Alkuun se tuntui epäonnistumiselta ja huono äiti-ololta. Tämä on nyt meille sopiva niin tällä mennään. En osannut yhtään kuvitella, että imetys olisi voinut olla tosi hankalaa silloin alussa. Koska olen kaksi lasta imettänyt oikein mallikkaasti niin tämän kanssa olikin sit ongelmia kahden edellisen edestä. Sillon en osannu kuvitella mikä imettämisessä voi olla niin hankalaa joillakin. No nyt tiedän...vaikka mikä. Nyt ymmärrän paaaljo paremmin niitä jotka surkuttelevat kuinka imetys on hankalaa. Enpä voi kun toivottaa tosi paljon tsemppiä ja löytää se teille sopiva ratkaisu imetyksen ja pullon kesken! Jos imetys ei tunnu hyvältä tai ei vaan yksinkertasesti onnistu niin ei sille voi mitään. Vie varmasti oman aikansa kun siitä joutuu luopuun, mutta vauvan katsellessa ne unohtuu varmasti :) Koittakaa jaksaa te joilla on hankaluuksia imetyksen kanssa.<3

Meillä vauva on kohta 3kk ja viihtyy jo paremmin itsekseen koska näkee pidemmälle (voi seurata äidin touhuja ja kuunnella höpötystä) ja kiinnostuu leluistakin (mobile on suosikki).Taitaa olla eroa vauvoissa siinäkin minkä verran viihtyvät itsekseen mut tuo näkökyvyn kehittyminen varmaan on aika merkittävä tekijä. :) Väsyneenä joskus lopettaakin itkun kun pääsee sylistä pois rauhoittumaan eli nyt näkyy se että vauva voi väsyäkin seurusteluun.

Meidän vaavi täyttää sunnuntaina 2 kk ja 2 viikkoa. Ja just kun pääsin kehumaan miten hyvin meillä jo viihdytään itsekseen niin tänään onkin sit ollut taas takapakkia koko päivän, ei oo viihtynyt itsekseen sitten ollenkaan :D Ei ikinä pitäis kehua kun käy just näin.. Mut kai tää on ihan normaalia. Mä oon alkanut miettimään että saakohan vauva tarpeeksi syödäkseen, tuntuu että jää nälkäiseksi ja meillä syödään aina kahden tunnin välein.. Oon miettinyt pitäisikö alkaa antamaan pullosta omaa maitoa imetyksen lisäksi, jos saisi sillä tavalla syötyä enemmän kerralla.. Maitoa multa tulee mielestäni ihan hyvin, tosin toinen rinta tuntuu ihan tyhjältä, sieltä ei tuu pumppaamalla mitään ja vauva jää sen syönnin jälkeen aina kitiseväksi, eli ei oo saanut sieltä tarpeeksi maitoa..

Maaria1 jospa teilläkin on nyt aluillaan tiheän imun kausi!Meillä alkoi nyt vähän ennen 3kk ikää ja vauva on usein tyytymätön ja viipyy tissillä pitkiä aikoja sekä nukkuu levottomasti.Aiemmin ei ole ollut tissitakiainen ja yötkin sujuneet rauhallisesti.

Joo, saattaa olla sitä tosiaan.. Nytkin yöt nukkuu todella levottomasti, eilenkin huitoi ja viuhtoi käsiä ja jalkojansa varmaan tunnin kunnes nukahti, todella levotonta unta nukkuu.. Ennen nukkunut ihan sikeästi...Mietin kyllä voisiko se olla sitä kun oon nyt syönyt karkkia enemmän kuin normaalisti, jos se sokeri on pahaksi.

Meillä sama Maaria, viuhdotaan ja huidotaan yöllä nykyään kovasti mitä ei ennen. Tyttö nyt 2kk 1vko.

Mä luulen et se huitominen on sitä kun nähty ja opittu alkaa tulla uniinkin. :) Niin monella täälläkin se on alkanut samoihin aikoihin.

täällä on kans tota öisin huitomista. ja varsinki iltasin ku laittaa vauvan sänkyyn, nukahtaminen kestää vaik kuin kauan ku huitoo vaan :D

Onpa huojentavaa kuulla että muillakin viuhdotaan :D Se on kyllä aika koomista varsinkin kun yleensä vauva ei itke silloin, viuhtoo vaan o_O

Mä oon nyt parina iltana viritellyt pikkuviltistä "kapalon",se on rauhoittanut nukkumaanmenoa koska vauva ei viuhdo tuttia suustaan vähän väliä.Koko yötä ei kyllä tuo viritys pidä käsiä kasassa. :D

Täälläkin löytyy viuhdontaa ja huitomista paljon! Ja itse repii tuttia suusta kun ottaa tuttinauhasta kiinni ja kiskoo jatkuvasti.. Mutta yllättävän hyvin jotenkin on myös alkanut saada tuttia itse suuhun takaisin :D

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Mistähän sen erottaa milloin tiheän imun kausi loppuu..alkaa mietityttää onko vauvan yöhilluminen enää sittenkään siihen liittyvää vai onko jostain muusta syystä levoton kun ei oikein omassa sängyssään enää nuku.Nukahtaa sinne kyllä hyvin mut jossain vaiheessa alkaa toi huitominen ja valvominen.Päivisin ei enää syö kovin tiuhaan eikä yölläkään välttämättä sit olekaan nälästä kyse kun vauvan nostan pinniksestä.En kestä jos tää nyt onkin pysyvä homma,en saa ite nukuttua hyvin vauva vierellä.

Takaisin