Imetysjutut

åke Meille ohjeistettiin sairaalassa, et ensin vaippa, koska jos eka syöttää , niin tulee puklu helpommin, jos täydellä mahalla alkaa sitten vääntämään ja kääntämään. Eikä sit tietty virkisty syötön jälkeen uudestaan vaipan vaihtoon. Tehty siis tuo vaipan vaihto kuten sairaalassa. Tosin tuosta yön vaipan vaihdosta ei sairaalalta sanottu mitään - mulla oli vain luulo, että pitää aina ennen syöttöä vaihtaa:)
 
Meillä pampers imee paremmin kakan, liberoilla nousee helpommin selkään. Ja meillä on pakko vaihtaa kerran yössä vaippa, pissaa riittää ylitsevuotavasti jos aamuun odottaa. Toki riippuu mihin aikaan on menty unille, mut jos reilusti ennen puolta yötä niin vaippa ei riitä aamuun.

Yöllä meillä syödään sängyssä maaten, ja siihen jääkin nukkumaan. En edes ota röyhylle, enkä laita omaan sänkyyn - näin jos tekis niin sit jäätäis hereille / ähistäis ja kähistäis. Esikolla oli sama homma, parempi ku jätti viereen. Päivällä kyllä ku nukahdetaan niin sit ei siirtelyt haittaa o_O

Liivinsuojista, merkillä on väliä. Helmi jää tissiin kiinni ku kastuu, Ainu on ollu parempi... Ostin myös kokeeks maidonkerääjän, tuntuu että tuotantoo riittää myös "tarpeettomasta" tissistä liiankin kanssa.
 
Joo juurikin noin et eka vaippa ja sit syöttö, niin jos nukahtaa syötön päälle on hyvä jatkaa unia puhtaalla vaipalla. Ja säästyy pukluilta( tietysti jos tekee kakan syötön aikana niin kyllä mie sit vaihan sen...)

Ja tuo vaipan vaihto yöllä, mäkin esikon aikaan vaihoin, mut sit mun äiti vaan sanoi et mitä sie sitä turhaan opetat siihen et yöllä palvellaan, ja kyllähän se niin onkin et vaikka siinä ei seurustella "turhia", niin vauva siinä virkistyy vähän ja aattelee et kiva nyt voidaankin sit puuhata muutakin, sillä meilläkin on ollu aika alusta linja, et yöllä on vain pakolliset syötöt ja muuten nukutaan. Ja noi 2 muksuu on kyllä siinä mielessä ollu helppoja, kun ovat alusta asti tottuneet siihen et yöllä nukutaan ja päivällä touhutaan, niin meillä ei oo ollu kyllä rikkonaisia öitä juuri lainkaan:)
 
Olipa hyvä että osastolla ollessa hoitajat auttoi imetyksessä aina kun tarvitsi, siinä meni pari päivää ennen kuin vauva rupesi heti löytämään oikean otteen. Eilen tultiin kotiin ja täällä vauva on syönyt helteiden takia päivällä 1-2 tunnin välein ja yöllä, kun on viileämpää eikä koko ajan janota, kolmen-neljän tunnin välein. Rintsikat päällä maitoa ei valu, mutta heti kun ne ottaa pois, pystyy valkoista viivaa seuraamalla näkemään, missä oon liikkunut :D Varmaan rintoihin kohdistuu suurempi paine silloin kun ne itse kannattelevat itseään, ja siksi liiveihin ei valu. Tai sitten nää liivinsuojat vaan imee niin tehokkaasti, ettei niiden mitään huomaa imeneenkään...
 
Olin eilen äitin luona käymässä iltatöiden aikaan (niillä on maatila) niin vitsailin, löytyskö vapaata parsipaikkaa hyvin heruvalle yksilölle.. :D lämpö tekee tepposensa ja vuotaminen on välillä aivan kaameeta!!
 
Tuli tällainen juttu mieleen, et kauanko annatte vauvan "miihailla" tissillä? :) siis kun meilläkin neidillä kun alkaa tahti hidastumaan niin pari kertaa kutitan poskea et vieläkö jatkaa syömistä.. harvemmin annan enää vain "pörräillä" rinnalla..vaan pitäskö..? Miten muut teette?
 
Mä kans tökin tissiä pariinkin kertaan, mut sit kun se ei enää tehoo niin oottelen hetken, joskus neiti ite röhisten irrottaa otteensa mut joskus mä irrotan sen. Aluksi useemmin mä jouduin otteen irrottamaan, mut nykyään useemmin neiti itse sitten lopettaa imemisen kokonaa. Mut kai sitä tyhjääkin tissiä vois hetken antaa lussuttaa, varsinkin jos tiheän imun kausi meneillään?
 
Kunnon tissitakijaisena neiti pörräili eilen. Hauskaa vielä kun ystäväpariskunta oli kylässä melkein koko päivän (siis ei todellakaan haitannu) Yllätin vaan itteni, kuinka reteesti uskalsin ja kehtasin istua olohuoneessa imettämässä. vauva ja tissi tietysti harson peitossa... :grin

Illalla alko tuntumaan ettei kummassakaan tississä OIKEASTI oo enää mitään. Imetyksen jälkeen kun kokeili puristaa rintaa, niin toinen kyllä tihkui (mikä yleensä täyttyykin nopeammin/paremmin) mut toisesta ei tullu mitään..eli aika huvilutkuttimena pitäny ainakin välillä...
 
Meillä kyllä ainakin siis selkeästi huomaa, milloin neiti syö / tulee maitoa, ja milloin lutkuttaa vaan huvikseen tai tyhjää tissiä. Imeminen on sellaista hidasta kun syö, ja nielemisääni kuuluu selvästi, imuote on leveä. Pelkkä lutkuttaminen on sitten sitä nopeatahtista imemistä ja nielemisääntä ei tule, yleensä imuotekin kapenee.
 
Mistähän johtuu kun yöimetykset on niiiin rauhallisia, tyttö syö siis kaikessa rauhassaan tissin tyhjäks ja jatkaa unia. Päivisin suurinosa syötöistä on yskimistä ja itkemistä kun vetää henkeen :/ vaikka tilanne ja ympäristö on rauhallinen.. oon koettanu hahmottaa sitäkin, et tarjoanko sillon kun ei oo kunnolla nälkänen, et hermostuuko sen tähen.. en sit tietenkään väkisin yritä syöttämistä jatkaa jos alkaa hermota.
 
Röllykkä: täällä ihan sama juttu. Kaipa se vauva tajuaa jotenkin eron yön ja päivän välillä? Päivällä meillä syödään tiheämmin ja yöllä vaan sen pari kertaa.
 
Joo se on kyl jännä miten yöt ja päivät on erilaisia. Vaikuttaakohan myös imetysasento? Öisin imetän kyljellään ja typy nukahtaa siiten viekkuun (heh, saatan itsekin vähän torkahtaa ennen kuin havahdun ja nostan tytön takas pinnikseensä). Päivisin sit taas imetän istualleen, siihen kun neiti nukahtaa niin saattaa kumminkin havahtua kunnolla hereille kun nostan koppaansa jatkamaan unia.
 
Nukkuuko kukaan teistä perhepedissä?

Meillä nukutaan, pakko tunnustaa et mie oon yöllä nykyisin niin laiska, etten jaksa nostaa neitii syönnin jälkeen pinnikseen vaikka se meidän sängyn vieressä onkin...:)

Meillä syödään tällä hetkellä noin 2-3 kertaa yössä, vähän vaihellen yöstä riippuen...
 
Joskus aamulla saatan jättää viereeni vielä jatkaan unia, mutta vain jos mies on jo lähtenyt töihin, en kyllä uskalla ottaa sänkyyn jos mies nukkuu vielä :)
 
meillä meni muutama yö kun kotiin tultiin, että laitoin vauvan aina pinnasänkyyn syötön jälkeen mutta nyt sitten nukutaankin vauvan kanssa samassa sängyssä ja mies on ajettu toiseen huoneeseen nukkumaan. :grin ajattelin että kunhan nuo yösyönnit vähän vakiintuu niin sitten saa vauva taas nukkua omassa sängyssä.
 
Meillä kyllä mieskin nukkuu samassa sängyssä( ja välillä vielä toi puoltoista vuotiaskin ja aamuisin esikkokin tulee vielä viereen köllimään:)) Mut onneksi meillä on 180cm levee sänky, joten siltä osin on kyllä hyvin mahduttu olemaan kaikki...

Mie aina miehelle vitsailen et harva mies saa 4 naisen kanssa samassa sängyssä makoilla:grin
 
Takaisin
Top